Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Hellhoff

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7
141
Den där planlösningen var riktigt smart! Det där skulle kunna fungera! Billig lösning, spar utrymme, integrerar ventilationsrören.
Endast två frågor... Hur är det med tratteffekten i det här fallet? Och, borde jag inte kunna ha en hörnsoffa där i hörnet i inspelningsrummet med ganska goda resultat. Både absorberande och för att sätta musiker i? :)

Den där ritningen kan vara något att fokusera på.

142
a: Lösningen du har tagit fram är den klart bästa, men med den drar kostnaderna iväg också. Jag är helt övertygad om att ett sådant kontrollrum är mycket bra ur ljudtekniska perspektiv och det är ju förstås det primära så man kanske helt enkelt får spara ihop mer pengar.

Rent spontant tycker jag att det är tråkigt att man inte kan ha ett kontrollrum där även musikerna kan befinna sig, men det kanske är en omöjlighet med utrymmet jag besitter, om jag samtidigt vill ha utrymme för att kunna repa. Den andra spontana tanken är att jag kommer att bli tvungen att dra in någon form av ventilation eftersom väggen där du nu har placera kontrollrummet är den enda vägg som saknar ventilationsrör, medans väggen mitt emot där man kanske skulle kunna tänka sig att placera konstruktionen istället har ett stort ventilationshål som blåser av helvete = ljud. Ventilationssystem är också en grym kostnad, inte minst med tanke på att jag måste göra ett in- och utblås från lokalens utsida, en lokal som för övrigt är gjord i sprängsäker betong och grymt svår att behandla. Det kanske är omöjligt för en vanlig dödlig att ha bra studio utan allt för höga kostnader.  :rolleyes:

a: Vad har du för mått på rummen du har ritat nu?

143
Den där ritningen var faktiskt en tänkvärd lösning, tack så mycket crilla! Själva problemet där är att jag, som Lee säger, går miste om ett utrymme för bandet. Jag har allt för mycket utrustning för att lösa det fint i liverummet som utrustas med trummor, pa, 412:or, basstärkare osv, etc.

Vart placerar man ett stort gäng med dryga och otåliga musiker så att man får lugn och ro när man mixar men ändå låter dem höra? :) Några idéer? Jag är öppen för förslag. Och en grej till. Om man utgår ifrån ritningen som crilla har gjort så kommer den vänstra väggen att inhysa en dörr till en precis likadan lokal till, men den är tyvärr upptagen. Den nedre väggen har ytterdörren.

144
Tack Lee för ett mycket intressant svar! Väggen kan eventuellt göras tjockare, det är bara en fråga om ekonomi och tjockare reglar är per definition dyrare, men jag ska fundera över möjligheterna och om möjligt absolut tillämpa det... Sätter man två lager isolering då?

Nu är ju inte mitt golv flytande och därför kommer jag att få igenom en del slask genom både väggar och golv, men detta bör inte störa allt för mycket va? Annars har jag ju möjligheten, även om det inte tilltalar mig, att skära upp en skåra längs hela golvet så man delar in golvet i två fristående delar, en för varsin vägg.

En annan tanke jag hade var att placera mixerbordet mot kortväggen så jag får rutan på min högra sida, och bygga in monitorerna i väggen enligt denna metod: http://www.saecollege.de/reference_material/pages/Speakers.htm

Då får jag inte heller direkt ögonkontakt med den som befinner sig i studion, men kan vrida mig då det krävs. Vad tror du/ni om denna lösning?

145
crilla: Jag kanske har varit lite otydlig, jag är faktiskt öppen för förslag på planlösning för ett bättre kontrollrum, så länge dessa förslag tll största möjliga mån behandlar liverummets storlek med utrymme. Men nog är det klart att jag kan krympa det mer än jag har gjort nu om någon har en idé på planlösningen. Annars var bilden du postade rätt bra, det skulle ju kunna vara ett alternativ.

Vad anser ni är minsta möjliga utrymme från främre väggen till bakre väggen med förutsättningen jag har ritat upp nu?

Och om man vänder på det och ställer monitorerna på det korta hållet, vad är minsta möjliga bredd på rummet?

Båda frågorna besvaras med minsta möjliga för BRA akustiska förhållanden.

146
Vad roligt att man får många och uttömmande svar. Allvarligt talat: Vill vi ha drag i det här forumet med intressanta diskussioner och hjälp för alla måste vi engagera oss. Jag drar gärna mitt strå till stacken och postar bilder på bygget här, men jag behöver hjälp med planeringen! Skriv era synpunkter, diskutera, stånga mig, gör nååågot! *Sliter sitt hår som matadoren*

147
Tack för svaren. Har noterarat spånskiva istället för innersta lagret gips på båda väggarna, det kan vara mycket bra.

joachime: Nej, de är inte optimala, men om jag placerar kontrollrummet där taket är som högst får jag en annorlunda planlösning för liverummet vilket kommer att innebära svårigheter vid repning med bandet. Tror du inte att det är möjligt att ha de förhållanden jag har nu om jag sätter upp en sån där Aeropanel som jag länkade till och akustikbehandlar rummet "rätt"?

148
Jag har fina erfarenheter av Behringer-prylar och ADA8000 är säkert inget undantag, men just för att slippa kabelhärvor framför racket så lutar det just nu åt AI3:an.. . Bara så jag inte har missförstått situationen. Jag kan med hjälp av ADAT-ingångarna koppla AI3:an till mitt Motu 2408 och därigenom få 8 extra in/ut i datorn?

Isåfall slår jag nog till direkt. :) Skillnaden med Behringern är att den har preamps på de 8 kanalerna, men det är förmodligen samma preamps som jag har i mitt mixerbord.. Behringer MX8000. Så AI3 är nog ett bra alternativ.

149
Tja! Det har varit på tal länge, men nu börjar det bli dags. Studion har gett tillräckligt med inkomster för att bygga en kontrollrumsvägg och vi har börjat att skissa på ritningen för det hela. Här nedan finner ni en bild på hur jag tänkt mig bygget, och jag vill gärna ha kommentarer och invändningar, men betänk att budgeten är väldigt begränsad. Måtten är så exakta som möjligt, men det kan skilja sig lite från verkligheten eftersom jag inte har mätt fysiskt utan mest uppskattat och måttat på ett ungefär.

Här följer några mått:

Lokalen är på ett ungefär: 8 x 7 meter. 2.40 i tak vid väggarna, sedan lutar taket uppåt mot taknocken. Där uppskattar jag ca 3.60.
Kontrollrum: 267.43 cm, dvs 2,67 meter x ung. 7 m. Och jag vet att detta är i minsta laget, och det hade jag tänkt att lösa med en sådan här:

http://www.aeronet.com.au/Aeropanel%20Absorber.htm

Anledningen? Liverummet kommer att tjänstgöra som replokal, med mycket utrustning och därför behöver jag en stor yta i liverummet.
I det här fallet mäter den ytan 484 x 695 cm. Kan någon hävda att 2,67 meter är för lite för ett väl fungerande kontrollrum,
efter akustikbehandling, så får jag omvärdera, och då vill jag att denne uppger minsta tänkbara yta för kontrollrummet.

Kontrollrumsfönstret mäter 140x80, vilket jag upplever som en bra storlek, men har någon invändningar, shoot!
Vad gäller höjden, så slutar fönsterytan ganska precis vid 180 cm från golv. Är detta för lågt eller fungerar det?

Dörren är gjord efter ytterkarmmåtten som vi diskuterade i en annan tråd (http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=5825.msg52890;topicseen#new)
med reservation för senare ändringar.

Skissen saknar såkallade kortlingar mellan reglarna för att skapa stabilitet, men detta känner jag till, och jag kommer även att lägga ett remstycke med regel längs hela regelraden på liverumsväggen upp emot taket. Alla omgivande väggar är gipsväggar, dvs omkring min ritning. Och de är fyra kompletta väggar, inte tre som jag har ritat för att se bra. :)



Mixerbordet har jag alltså tänkt mig rakt framför fönstret. Jag vet att man i kontrollrum eftersträvar symmetri, vilket här inte är ett faktum eftersom kontrollrumsfönstret inte är placerat i centrum av rummet. Detta är dock något jag kan ändra på, men den här placeringen känns rätt med tanke på nuvarande möblering då hörnet vid dörren inhyser en soffhörna som utrymme för band som besöker studion. Vad gäller ingången till studion så är den inte ritad men befinner sig på skissens främre vägg(man kommer in i liverummet) mitt emot dörren jag ritat på kontrollrumsväggen.

Vad gäller luftspalten i kontrollrumsväggen så mäter den exakt 20 cm. Jag har tänkt att isolera denna vägg med stenull, och fästa trådar på insidan av väggarna för att isoleringsskivorna ska sitta på plats när man placerar dem. Väggen mot kontrollrummet tänkte jag klä med 3 lager gips och väggen ut mot liverummet kommer att kläs med 2 lager. Jag har dessutom börjat skissa på kontakter som kommer att placeras i en panel i väggen, på olika höjd på de två väggarna för att undvika direkt ljudöverföring.

Frågor, kommentarer, synpunkter, tack! :) Vill någon pilla med sketchupfilerna kan jag maila dem om denne PM:ar e-postadress!

150
Vilken är bäst? Stör mig som fan på att Behringern har kontakter på framsidan. AI3an ser mysigare och smidigare ut, men har hört fina grejer om ADA8000, speciellt i tråden där någon la ut två ljudfiler, en focusrite och en ada8000, "alla" tyckte focusriten lät bättre tills personen berättade att han hade switchat namn på filerna.

Ändamålet? Tänkte koppla till min Motu 2408 MK3 via ADAT-ingångarna för att få 8 kanaler till i datorn.

151
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudklassade dörrar?
« skrivet: 30.11.2007, 16:04:12 »
Tack för intressanta svar. Som jag förstår det kan jag alltså lämna ett hål i väggen på min ritning som mäter 885x2085, korrekt? Självklat med reservering för framtida ändringar.

Lee: Haha, chansen finns ju faktiskt så jag ska hålla det i åtanke. Men du får ta en koll om du orkar. ;) :)

Emulator: Låter intressant, kan du berätta närmare vart denna lada befinner sig? Mellan Uppsala och Gävle?

152
Studio, produktion och övrigt / Ljudklassade dörrar?
« skrivet: 30.11.2007, 13:12:13 »
Tja!

Håller på att göra en ritning över ombyggnationerna i studion som jag har pratat om länge. Nu skulle jag vilja ha tips på vart man kan köpa ljudklassade dörrar, och om det finns några standardyttermått på karmar till sådana? Helt enkelt så jag har något att räkna på i ritningen.

Tack på förhand.

153
Jag har en "budgetstudio" men vill mena att det går att få till ett mer eller mindre proffessionellt ljud i den. Där använder jag mig OFTA av ADK A51e. Jag har använt den på sång, akustisk gitarr och att micka upp förstärkare med kraftig distortion, alla med mycket gott resultat. Så även om detta är lite offtopic vill jag rekommendera den för de som inte har mycket pengar.

154
Mycket bra svar, tack till alla. Ska skissa på detta. :)

155
Flintan, jag tror du missförstår mig. Datorn och mixerbordet står ju i samma rum. Den enda anledningen till att jag vill ha 24 kanaler i datorn är att allt jag spelar in vill jag mixa i bordet, men det innebär ju inte att jag behöver ha 24 ingångar från liverummet, jag lär ju inte spela in 24 mikrofoner samtidigt, är du med?

Wernborg: Det har du rätt i! Antecknar midi :)

156
I dagsläget, endast 8 in i datorn, men ska köpa en Behringer ADA8000 och utöka till 16, och i slutändan 24 eftersom jag vill mixa allt genom bordet. Det handlar ju egentligen om hur många mickar jag vill kunna ha i liverummet. Och även hur stor nytta man har av tele ifrån liverummet. Krävs nog inte alls lika många tele som XLR, men hur många är ju frågan. :) Finns det någon stagebox med XLR + Tele på samma?

Angående midi, är det inte lika bra att sitta i kontrollrum som liverum när man spelar in midi? Då kan man ju faktiskt höra direkt ur monitorerna vad som händer? Eller hur tänkte du?

157
Ah, ofcourse! :) Tack. Fler förslag, och synpunkter på hur många XLR och tele som kan krävas?

158
Jag har ett mixerbord med 24 Xlr och 24 teleingångar... Vi är i farten med att bygga en vägg till ett kontrollrum, och då undrar jag förstås hur många anslutningar ni hade byggt in i väggen? 24 xlr och 24 tele låter lite mycket. I dagsläget spelar vi som mest in 7 mikrofoner samtidigt(trummor) och då skulle ju 8 kanaler räcka, men vad händer om någon musiker har något speciellt önskemål?

Så kort och gott, hur många anslutningar hade ni byggt in i väggen? Och, kan någon annan anslutning tänkas behövas mellan de två rummen? Tack på förhand.

159
Har aldrig någonsin hört talas om detta eller sett någon musiker insjukna på detta vis, måste vara psykosomatiskt och kanske en signal om att man bör pyssla med annat i så fall alt. gå i terapi...

Jag tycker det där var ett rejält tomteinlägg. :) Jag känner grymt många musiker som har de här "problemen", alla är mycket intresserade av musik, jobbar med det på ett eller annat sätt proffessionellt och är duktiga musiker. Varför skulle det vara en signal att man bör pyssla med något annat om man älskar det man gör? :)

Jag skulle aldrig avstå ifrån spelningar, jag älskar dem och har grymt kul, nervositet är något precis som du beskriver som släpper efter första låten, men jag blir alltid sjuk inför spelningar, jag jobbar hellre för att försöka lösa det än att ge upp det jag gör som jag trivs så bra med. :)

160
Peaklimiter: Precis, sen är ju den stora frågan om det går att undvika det på något sätt. Är grymt frustrerande att aldrig kunna sjunga som man har kapacitet för eftersom man alltid insjuknar.

161
Jag upplever heller aldrig nervositet, men blir alltid sjuk. :(

162
Det här kan bli en djup diskussion. Jag har efter ca 5 år inom musikbranschen kunnat konstatera att jag på större delen av alla konserter eller inspelningar jag deltagit i blivit sjuk just några dagar innan. Jag har alltid trott att det beror på att man repar, anstränger rösten och blir nerkyld och därmed blir förkyld.

Häromdagen diskuterade jag det med några andra musiker. Varav en har jobbat med musik i 15 års tid. Han blir alltid sjuk inför inspelningar, oavsett när de äger rum. Den andre hade samma åkomma och båda trodde att det var rent psykologist, dvs att man undermedvetet är nervös till den grad att man utvecklar en sjukdom inför varje viktig situation.

Är detta en möjlighet och upplever ni också liknande besvär? Kan man lösa det på något sätt? Vad är er uppfattning? :)

163
Jag är jätteintresserad, men saknar lödkunskaper. Flintan: Om du skulle bygga ihop den åt en, hur mycket vill du ha för besväret? Kan vara mycket aktuellt om prislappen blir den rätta.

164
Det är jag med på, men om vi säger att vi inte har ett enda slutsteg i studioracket, endast kompressorer, effekter och preamps? Då kan allt startas samtidigt utan några särskilda problem? Har nämligen märkt att när jag startar min kompressor på detta sätt så knäpper det lite ohälsosamt i kanalen den ligger på.

165
På tal om det. Om man har ett rack fyllt med diverse grejer. Kan man koppla mer eller mindre allt till samma switch eller finns det utrustning som kan skada annan om den inte sätts på i rätt ordning, som t. ex i ett PA-system med slutsteg och mixerbord?

Nämn några exempel isåfall. :)

166
Studio, produktion och övrigt / SV: Motukort, kanal 1-2 blir main
« skrivet: 12.09.2007, 18:42:26 »
tsmalmbe: Jag hann aldrig testa att trycka på Reset, men det skulle kunna ligga något bakom det för nu har jag löst problemet. Tidigare hade jag ett ljudkort med två in-ut. En av låtarna vi spelade in med det kortet gjorde jag sedan om inputs och outputs på för att kunna lägga trummor på låten. När jag var klar raderade jag all information och sparade kanalerna + routningen som en mall, och utgick alltid ifrån den när jag spelade in. Inputs och ouputs fungerade som de skulle men på nån vänster tycks de gamla inställningarna ha legat kvar samtidigt, en bugg i SX2 eller bara resultatet av att inte nollställa projektet? Jag vet inte, men så enkelt var det. Så nu har jag gjort en ny mall, och det funkar kanon!! :)

167
Studio, produktion och övrigt / SV: Motukort, kanal 1-2 blir main
« skrivet: 07.09.2007, 15:45:30 »
Det är väldigt skumt, ungefär dom svaren har jag fått överallt. Men det lär ju inte vara något "fel" i hårdvaran i ljudkortet så allt hörs på kanal 1-2? För det är alltså en ren main-out, det är inget läckage eller liknande.

168
Studio, produktion och övrigt / SV: Motukort, kanal 1-2 blir main
« skrivet: 07.09.2007, 02:02:41 »
Jag kör Cubase SX 2.0... Men jag fattar det inte, inställningarna i Cubase är ju så raka och enkla. Under VST Connections har jag lagt till bussar för kanal 1-8, både på input och output.

I mixern får jag då upp 8 stycken main outs, och alla är routade 1-1, 2-2, 3-3, osv. Men likförbannat envisas 3,4,5,6,7,8 att hamna på 1 och 2. Kommer du på någon mer möjlighet Elof?

169
Kanon, tack så mycket. :)

170
Studio, produktion och övrigt / SV: Motukort, kanal 1-2 blir main
« skrivet: 06.09.2007, 23:17:00 »
Det är hemskt. Jag har försökt allt, jag har frågat här och på Unicornation-forumet. Ingen verkar kunna ge ett rakt svar. Hoppas det är jag som inte fattar hur man ska göra bara.

Jag har 424-versionen, och det har inte tsmalmbe och där är förmodligen skillnaden som du säger Elof. Och mycket riktigt så kan jag aktivera och avaktivera outputs där, men det handlar inte om det. På nån vänster så körs alla kanaler ut på 1-2 trots att dom inte är routade dit nånstans.

Har någon varit med om samma problem eller vet hur man löser det? :(

171
Det här var nytt för mig. Jag har ett Motu 2408 MK3 anslutet till mitt mixerbord. Och tänkte nu köpa en Behringer ADA8000 att få ytterligare 8 kanaler till. Nu ska ju utgångarna på mixern, 9-16, gå till ingångarna på ADAn, sen kommer ju informationen ut från ADAn via ADAT-kabel till Motun så jag får in kanalerna i datorn. Om jag har förstått det rätt använder jag mig sen av utgångarna på ADAn precis som med det vanliga ljudkortet och drar dom tillbaka på B-Pathen i mitt mixerbord?

Blev skumt när utgångarna redan kommer till datorn via ADAT, och sen ska dom ut med tele. Men det stämmer va?

172
Som beskrivningen anger, jag hade en dust med vår trummis huruvida rökmaskin på en livescen är häftigt eller löjligt. Vad är era personliga uppfattningar och vad tror ni att folk vanligen tycker om rök under livespelningar?

Få höra några djupa analytiska svar nu.  :P

173
...man efter en lång studiodag faktiskt kan HÖRA ljuden i hjärnan. Kan någon för övrigt förklara för mig hur det här går till? När man ligger i sängen och slumrar och nästan kan svära på att man HÖR ljudet fast det bara är i hjärnan?

174
Goddagens. Ett band har spelat in i vår studio, och materialet har mixats så att det låter helt okej. Nu skickade dom över en låt ifrån Green Days platta, och jag har klargjort för dem att det är omöjligt med våra resurser. Men när man lyssnar på låten kan man inte låta bli att undra hur fan dom bär sig åt?

Låten ligger många dB över vad vi har gjort med våran, och när vi försöker dra på volymen i närheten så låter det trasigt och distar, limitern gör en hel del skada också. Så min fråga är, vad gör dom där nissarna egentligen vid mastring, hur kan dom dra på så mycket utan att det låter illa?

Tips och sanningar vore intressant. :) Låten ifråga var "American Idiot".

175
Studio, produktion och övrigt / SV: Motukort, kanal 1-2 blir main
« skrivet: 25.07.2007, 00:06:32 »
Vi måste ha helt olika versioner av cuemix. Hittar ingen "cuemix includes computer output", för övrigt har jag inte valet NONE i output.. I outputrutan kan jag välja Analog 1-2/3-4/5-6/7-8 och detsamma på ADAT och TDIF. INGET annat. :( Det enda jag har i min cuemix är INGÅNGAR, och mutar jag dem blir det ju inget ljud överhuvudtaget in i datorn?

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7