Kontrollrummet

SoundSlope - Nova

gäst · 7 · 1753

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jay thomas

  • Gäst
Försöker mig på en crossover men jag är inte säker på om det funkar. Slänger ut den här och hoppas på feedback.

LÅTNAMN: Nova
ARTIST/GRUPP: SoundSlope
GENRE: Potatismos
LÅTLÄNGD: 3.14
KOMPOSITÖR: Jay Thomas
PRODUCENT: E/T
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3 

Ny, helambient version 080526

Noveau Nova
« Senast ändrad: 26.05.2008, 22:58:32 by jay thomas »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hmm

introt för mig till ris. Inget egentligt fel, men mixen känns helt fel. allt är murigt och durrigt...det (bra spelade) gitarrer som ligger där för en tynande tilvaro, trummorna slaskar någonstans bakom en massa av low-mid/bas.

Fimpa introt helt. Eller vill du ha en crossover? Gör då nåt annat. för låten som kommer fram när introt försvunnit är kalas.

02:10 kommer tå gitarrer in. fimpa kompgitarren, eller kanske dra den mot mitten, beskär den under 800 Hz eller nåt. nu har den för mycket kropp.

sologitarren i högra kanalen är en trevligare bekantskap, men ksulle kanske må ännu bättre med större delay/reverb/rotaryspeakers eller nåt.


Lägenheten är skitfint tapetserad, men måla om hallen så är det suveränt!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D JT goes Woodstock- tjaaa eller behåll hallen och bygg några rum och kök till - för min del så blev resten av låten lite för splittrad - men det är klart jag tänker ju i JT termer..... och där brukar stringensen vara betydligt klarare.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


jay thomas

  • Gäst
hmm

introt för mig till ris. Inget egentligt fel, men mixen känns helt fel. allt är murigt och durrigt...det (bra spelade) gitarrer som ligger där för en tynande tilvaro, trummorna slaskar någonstans bakom en massa av low-mid/bas.

Fimpa introt helt. Eller vill du ha en crossover? Gör då nåt annat. för låten som kommer fram när introt försvunnit är kalas.

02:10 kommer tå gitarrer in. fimpa kompgitarren, eller kanske dra den mot mitten, beskär den under 800 Hz eller nåt. nu har den för mycket kropp.

sologitarren i högra kanalen är en trevligare bekantskap, men ksulle kanske må ännu bättre med större delay/reverb/rotaryspeakers eller nåt.


Lägenheten är skitfint tapetserad, men måla om hallen så är det suveränt!

Tack Emulator!  :) Gillar liknelsen med boendet, sätter fingret på rätt saker, på något konstigt sätt. Har lyssnat mycket på detta själv och funderar nog på att kapa "crossover" partierna med gitarr/bas/trummor helt och vidareutveckla den mer ambienta delen. Får se hur jag gör.

:D JT goes Woodstock- tjaaa eller behåll hallen och bygg några rum och kök till - för min del så blev resten av låten lite för splittrad - men det är klart jag tänker ju i JT termer..... och där brukar stringensen vara betydligt klarare.

Eko


Dank U Eko!  :) Med ovanstående påstående kanske det vore på plats och bygga ut hallen separat men ideerna tröt, får se om semestern (10 dagar kvar) kan locka fram lite mer rockiga toner från dragspelsfarbror...  ;)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou JT!

Helt klart stoff till två olika låtar här.

Startar sågen och börjar med rockdelen:
Vet ju hur entusiastiskt du vill köra låtar med trummor o fläskig LP komp.
Intron visar klart att du e på rätt väg, basen tycker jag speciellt om.
Sologurans monoreverb låter inte så bra, lirar lixåm i ett helt annat rum än resten av "gruppen".

sen tar vi synthdelen:
Snygga sound som kunde aningen breddas i ljudbilden o temat gillas,
lite knaster här o där, kommer säkert bort vid slumixen.

Sammandraget:
Tycker att du kunde satsa på rockdelen här, finns inte lixåm nån naturlig övergång till synthavdelningen.
Ta dom som två skilda låtar så sitter det bättre. Bra potential dock i bägge delarna.

Öl e gott, o syltmunk e gott, men syltmunk med öl e inte så gott! :rolleyes:

trevlig musik- och semesterfortsättning!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Håller med Emu här,skippa introt.
Som Mahan säger,detta är/kunde vara 2 helt olika låtar,det är svårt att göra sådant här,min ''To My Father''är lika splittrad den,men den lider nog mer av min inkompetens som mixare än vad detta gör,skall bli spännande att följa detta......... :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


jay thomas

  • Gäst
Tjou JT!

Helt klart stoff till två olika låtar här.

Startar sågen och börjar med rockdelen:
Vet ju hur entusiastiskt du vill köra låtar med trummor o fläskig LP komp.
Intron visar klart att du e på rätt väg, basen tycker jag speciellt om.
Sologurans monoreverb låter inte så bra, lirar lixåm i ett helt annat rum än resten av "gruppen".

sen tar vi synthdelen:
Snygga sound som kunde aningen breddas i ljudbilden o temat gillas,
lite knaster här o där, kommer säkert bort vid slumixen.

Sammandraget:
Tycker att du kunde satsa på rockdelen här, finns inte lixåm nån naturlig övergång till synthavdelningen.
Ta dom som två skilda låtar så sitter det bättre. Bra potential dock i bägge delarna.

Öl e gott, o syltmunk e gott, men syltmunk med öl e inte så gott! :rolleyes:

trevlig musik- och semesterfortsättning!

h.  johan


Tjo Mahan! Nu är det "rockiga" borttaget och kvar är någon slags japansk stämning med lite olika infallsvinklar istället.
Tack för lyssning och kommentar!  :)

Håller med Emu här,skippa introt.
Som Mahan säger,detta är/kunde vara 2 helt olika låtar,det är svårt att göra sådant här,min ''To My Father''är lika splittrad den,men den lider nog mer av min inkompetens som mixare än vad detta gör,skall bli spännande att följa detta......... :)

Jodu Iken! Nu är basen och gitarrerna borttagna, som ovan sagt. Kvar är ett lite mer flummigt stycke.
Tack för lyssning och kommentar!  :)


Kände att det var enklare att börja med det mer ambienta. Den rockiga delen får vi se vart den tar vägen...  ;)

Noveau Nova
« Senast ändrad: 26.05.2008, 22:58:59 by jay thomas »