Kontrollrummet

[Löst!]Kan ej panorera åt höger!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Hmm, jag har gjort någon inställning i Cubase som gör att om jag panorerar åt höger så minskar ljudvolymen. Alltså max utpanorerat till höger innebär inget ljud alls. Dock... så tror jag bestämt att min inställning har med ett enda projekt att göra, eller snarare; jag vet att det är så. Trodde först att det hade med mitt härjande för att S/PDif-in-från-Tonelab att göra. Men ett av mina senaste Tonelabprojekt, japp där går det att panorera så det måste vara något annat som jag kommit åt. Någon som direkt vet vad det här kan bero på? I projektet där jag inte kan panorera verkar det gälla alla kanaler...
« Senast ändrad: 27.03.2007, 01:36:37 by Hellpig »



Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Skulle kunna vara att höger utgång inte är styrd till rätt utgång på ljudkortet. I så fall är det så som tbruce antyder, att det inte hörs nåt alls i höger kanal.

Kolla under "Devices" -> "Connections" -> "Out" (menyvalet kan skilja sig något mellan versioner).


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Känner igen problemet..
Har du kopierat ett pannat spår? Detta fenomen uppstod då för mig,vad det däremot berodde på det vet jag inte - men det blev som du beskriver..

Mvh
Micael


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tbruce:
Det är ju centrerat men visst är det ljud ut från båda sidorna ändå om man säger så. Det är inte så att det bara låter på vänstra sidan.

Assar:
Jag kollade Devices -> VST Connections -> Output. Säger... M-audio FW Stereo Out. Left: 1 FW 410 Out 1/2 L. Right: 2 FW 410 Out 1/2 R. Ser såvitt jag kan se likadant ut i ett annat projekt där panoreringen funkar.

Fler förslag tages tacksam emot även om jag nu skall stänga ner och försöka få lite sömn... och tack för förslagen så här långt.


Utloggad thrinithan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
  • Die by my shovel
    • Visa profil
Shit! Sorry boys, inte meningen att kapa tråden men Harmonica Mike, har ingen sagt åt dig att du liknar militärfarsan i American Beauty!!  :P
Bilda dig gärna en egen uppfattning... så länge du fortsätter att bilda den tills det blir rätt!


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Känner igen problemet..
Har du kopierat ett pannat spår? Detta fenomen uppstod då för mig,vad det däremot berodde på det vet jag inte - men det blev som du beskriver..

Mvh
Micael

Antagligen för att panoreringen renderas in i själva ljudfilen, och att ytterligare panorering därmed inte kommer fungera som förväntat?


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Mike:

Nej, jag tror inte det... men hmm. Skall öppna den gamla versionen, där jag lirade in gitarrer med Poden. Där går det att panorera. Ser inga skillnader i inställningarna som jag kollat på. Testade att plocka bort inbussen för S/Pdif men det gjorde ingen skillnad. Skumt?


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Kolla Assars svar fast på själva spåret. Vad har du ställt in för out på själva spåret? Min Polare hade missat det där, gjort någon skum output-inställning för ett spår, men då kunde han ju iof inte panorera alls. Värt ett försök.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Gäller det samtliga spår i projektet eller bara 1 spår?
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Känner igen problemet..
Har du kopierat ett pannat spår? Detta fenomen uppstod då för mig,vad det däremot berodde på det vet jag inte - men det blev som du beskriver..

Mvh
Micael

Antagligen för att panoreringen renderas in i själva ljudfilen, och att ytterligare panorering därmed inte kommer fungera som förväntat?

Tack tbruce,det förklarade mitt problem.Men inte Hellpigs,hoppas du får ordning på problemet..

Thrinithan: Tag tycker din bild liknar en alien.. :lol:

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 27.03.2007, 01:01:50 by Harmonica mike »


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Fan jag skulle ju gå o lägga mig... men men.  ^_^

Bone:
Output ser ut att stämma, det enda som jag medvetet gjort är att lägga till en inbuss för S/Pdiff <- det var ju din hjälp som gjorde att jag fick igång inspelningen med Tonelaben. :) Dock... gjort samma i ett annat projekt och där funkar panoreringen utan problem.

Djonas:
Jag testade att panorera alla gitarrer samt basen (4 olika spår) - alla gav samma resultat: längst ut till höger = ljudnivå 0.



Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Well så var det mysteriet löst. Lite pinsamt men jag får väl delge er vad det var: jag hade lagt PSP Vintage Warmer på mastern. Och... WV var inställd på mono default -tydligen!- att sätta den till stereo löste problemet bums. Det förklarar också varför Race into Space (i halvfärdiga demos) lät så ihopklämd i mitten... jaja, så kan det gå.

 :rolleyes: :lol: :rolleyes:


Utloggad thrinithan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
  • Die by my shovel
    • Visa profil
Thrinithan: Tag tycker din bild liknar en alien.. :lol:
Mvh
Micael

Ja... jag är plågsamt medveten om mitt utseende  :mellow:


 :lol:
Bilda dig gärna en egen uppfattning... så länge du fortsätter att bilda den tills det blir rätt!


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Hej alla,
Nu är det jag som har detta problem, vet inte vad jag ska göra.

Kör cubase SX3 och ESI Juli@

5 spår i mono, alla dör när jag försöker panorera år höger. Jag är ruskig amatör så försök svara så pedagogoskt ni kan om ni har tips på vad som kan fela.

/oBBa