Kontrollrummet

Standardmått på hål för studiodörr?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Tja!

Eftersom jag inte har råd med några ljuddämpande dörrar för tillfället, men har massa material och vill bygga klart kontrollrumsväggen så funderar jag på att smälla upp hela väggen och lämna ett hål för där dörren kommer att vara så länge.. Finns det något standardmått som jag kan räkna på så att de flesta typer av ljuddämpade dörrar kan få plats, så jag inte behöver oroa mig sen när jag ska köpa en?

Och fråga 2: Kan jag låta dörren stå direkt på golvet, i sin karm, eller måste jag ha en regel under dörren och dess nedersta karm?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
90 eller 105 cm borde väl funka.

sen bör det inte vara nån skillnad på tröskeln där...låt den stå direkt på golvet?  däremot blir det kanske starkare vägg om du låter regeln vara kvar under.

Även om det är fritt val är det lika bra att ha kvar regeln medans du väntar på dörren.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
För en 9X21 dörr måste du lämna några centimeter tomt åt alla håll får kilar osv.. 92cm * 212cm fungerar bra.

Man brukar inte låta dörren vila mot golvet utan ha kilar under medan man skruvar dit den o sedan ha en liten skarv mellan golvet o karmen när de e färdigt. De här pga. att trä lever lite grann med temperatur, fukt osv och om du har karmen mot golvet så kan de hända att du inte kommer åt o justera karmen vid behov.

hägge


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
För en 9X21 dörr måste du lämna några centimeter tomt åt alla håll får kilar osv.. 92cm * 212cm fungerar bra.

Man brukar inte låta dörren vila mot golvet utan ha kilar under medan man skruvar dit den o sedan ha en liten skarv mellan golvet o karmen när de e färdigt. De här pga. att trä lever lite grann med temperatur, fukt osv och om du har karmen mot golvet så kan de hända att du inte kommer åt o justera karmen vid behov.

hägge

ja just, kilmånen tänkte jag mig som självklar :D bra att du sa det?

Jag skulle i sådan fall rekommendera att man lägger något hård gummi under dörren. annars finns risken att den knarrar om man har luft mellan den och golvet!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
De innerdörrar jag har monterat har då karmmåttet varit mindre än det angivna. Sätter man in en 9x21 dörr gör man dörrhålet 900x2100 mm, karmen är då någon cm mindre vilket ger plats för kilar på sidor och upptill. Karmen har jag ställt direkt på golvet.

I det här fallet är magkänslan nog sådan att man skulle lagt en regel under karmen. Imbillar mig att väggen blir stadigare vilket borde ge dörren bättre passform.
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
De innerdörrar jag har monterat har då karmmåttet varit mindre än det angivna. Sätter man in en 9x21 dörr gör man dörrhålet 900x2100 mm, karmen är då någon cm mindre vilket ger plats för kilar på sidor och upptill. Karmen har jag ställt direkt på golvet.

I det här fallet är magkänslan nog sådan att man skulle lagt en regel under karmen. Imbillar mig att väggen blir stadigare vilket borde ge dörren bättre passform.

Japp..och sen gummi under karmen annars knarr?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
om man monterar enligt nåt förslag med kil under, så kommer du karmens tröskel att böja sig......?

Dann knarre die dörr som fan :-)


Har en sådan installation hemma. där har det dessutom lett till en sprucken tröskel :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Aha,
men tröskeln har jag lagt på sist, ovanpå laminatgolvens skarv mellan rummen. Själva karmen står däremot på underlagsgolvet. Inga kilar under, tre skruv zzzing, färdigt. Inget knarr.
DON'T PANIC


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Aha,
men tröskeln har jag lagt på sist, ovanpå laminatgolvens skarv mellan rummen. Själva karmen står däremot på underlagsgolvet. Inga kilar under, tre skruv zzzing, färdigt. Inget knarr.

Aha, så :)

det låter ju shysst!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Aha,
men tröskeln har jag lagt på sist, ovanpå laminatgolvens skarv mellan rummen. Själva karmen står däremot på underlagsgolvet. Inga kilar under, tre skruv zzzing, färdigt. Inget knarr.

just ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Här skiljer sig alltså informationen. Kan jag räkna med att göra ett hål på 900 x 2100 och utgå ifrån att karmen till dörren är mindre än så för att få plats med kilar, eller ska jag satsa på 920x2120?

Det enda jag har emot att lägga en regel under dörren är att tröskelhöjden blir regelns höjd + tröskeln i karmens höjd. Där får man passa sig och lyfta på fötterna ordentligt. :) Det är den problematiken jag vill undvika, trots att väggen säkert blir stadigare. Reflektioner på detta?

Som ni förstår har jag alltså ett befintligt golv och bygger "ovanpå" det.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kan du bara skruva ner reglen ordentligt på bägge sidor bör det inte vara problem. men låt regeln vara i ett stycke nr du bygger väggen, på så sätt minimerar man risken för att nåt händer under montaget. kapa den sedan mot golvet när allt e på plats :)

ring och kolla med en dörrleverantör angående måtten....är nog vettigt ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
http://www.diplomatdorrar.se/sv/Ga-direkt-till/Modulformat/

 ^_^

Ja, snava är inte heller kul... Jag har ju varit i ett antal studios, men inte fanken minns man hur dörrarna satt...
DON'T PANIC


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
om man monterar enligt nåt förslag med kil under, så kommer du karmens tröskel att böja sig......?

Dann knarre die dörr som fan :-)


Har en sådan installation hemma. där har det dessutom lett till en sprucken tröskel :)

jag la några bitar plywood under tröseln och sedan spryta jag i fogskumm. funakr bra.

när det gäller dörr så kan man köpa beg. berd ytterdörr(efter som dom är extra isolerade) och skruva några lager gips på, regla på extra och isolera osv. 
jag ska bygga om ytterdörren till studion på nått sånt vis.