Kontrollrummet

equality - Tu

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Tu
ARTIST/GRUPP: eq
GENRE: synthpop?
LÅTLÄNGD: 02:25
KOMPOSITÖR: eq
PRODUCENT: eq
EV. MEDVERKANDE: div synthar
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

"Sent skall  syntharen vakna." Hade något tänkbart groove till en låt som jag hade tänkt med sång och mer varierad i harmonierna. Orkade inte fullfölja detta men inventerade Sonars synthskafferi och en del andra jag hittade i burken, har blivit några stycken genom åren och det resulterade i denna nonsenslåt. Klar för slakt!

version 080523:
« Senast ändrad: 24.05.2008, 01:14:07 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kul o höra dig igen!

Om du bara skull skrota honkytonk-delen i mitten där ;)

Tycker faktiskt detta är riktigti bra, men förtjänar lite andra kläder. syntharna bär rätt bra, men vill ha sällskap av lite getonuppah-gitarr. WAH! Du eller kanske wernborg?

Får en massa sångmelodier i skallen när jag hrö det, så något finns helt klart där.

Udda och kul ide, och absolut värt att göras mer färdigt.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack EMU för pålitlig feedback (själv varit usel på det ett tag men det finns chans till rehabilitering  :rolleyes:)!
Tänkte väl det skulle tilltala en gammal synthare som Du! Gillar musik-mosaik om man nu kan kalla detta så och det var lite tanken med honky-to(n)keriet. Håller med om att det kan utvecklas betydligt och om du har tid och lust och Wernbor... :blink: ? Men behövs lite mer variation harmonimässigt då? Låten kom till mest för att jag ville testa några roliga ljud som sagt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vi kan säkert skoja till nåt :D

Lite mer harmonier behövs kanske, men det är å andra sidan fantastiskt vad levande basgångar kam få enackordslåtar att vara omväxlande ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Aettan

  • Gäst
 :D Spännande helt klart kör på för guds skull, håller med om mittpartiet men å andra sidan så blir det lite roligt men en sån avstickare.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
vi kan säkert skoja till nåt :D

Lite mer harmonier behövs kanske, men det är å andra sidan fantastiskt vad levande basgångar kam få enackordslåtar att vara omväxlande ;)

ENACKORDSLÅTAR!? Jag räknar till minst fem!  -_- B) :D Men visst, nåt brejk behövs. Hålla med  :huh:.

Aettan: Thnx! Låten får hvila en stund men får se om det dyker upp nåt mer kul ljud. Såg nåt mail från dig skall bli spännande...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
metaforer eq, metaforer :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Den var väl kul! Det är det jag alltid har sagt, vi borde alla hänge oss helt åt instrumentala alster,
då ingen av oss kan sjunga ändå!! Funky party, and party down HAAAAAARD!!!!!

Nad
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Emulator: Självklart! Jag vet att du vet att jag förstod det.  :D
Nad: Kul att du dök upp! Du kan minsann sjunga! Föstått att man kan ha kul med syntar också. Funkadelia, yeah!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tjena

Synth tänkte jag och satte igång spelaren. Nu är väl det mesta syntetiskt men piano får inte mig att tänka på synth.
Jag gillade synthslingan när den kom in, gick väldigt snyggt ihop med basen. Jag skulle vilja ha mer av det temat plus en utveckling av det och plocka bort mycket av pianot.

Gott att höra något från dig och att du testar nya marker.
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Inloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Här finns många användbara godbitar, speciellt trum- och bassektionen tillsammans med pianot! Synthljuden har jag svårare för men här finns utrymme att experimentera vidare. Jag får känslan av filmmusik då jag hör detta, passar alldeles utmärkt till filmbilder.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Härlig rythmsektion och bas. Behåll gärna honkey tonk! Mixa in det i helheten lite mer bara.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Runt 1:30 är detta väldigt trevligt. Annars förstod jag inte det jättemycket ;)

Gillar ansatsen..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Hallou....Ja det var nice...kanske ska allt upp i tempo lite grann och kanske lite svängigare rytmsektion och behåll honkytonkpianot och förläng det gärna med ytterligare någon kadens...( låter lite som Keith Emerson kommer in där  B) ) tycker grejerna låter som dom ska ...rolig låt

Allt gott /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Eq!

Lönar sig ibland att inventera vad det finns i maskinen. Detta ledde ju i ditt fall till en riktig myslåtsbörjan.  :)
Det enda jag faktiskt saknar här e sång, en typ tokrolig berättande sång/prat. Och sen nåt lite brassaktigt i bakgrunden.
Och då behöver du inte bråka med harmonier, detta håller som det är.

Så gräv inte ner detta, give it a try!
Gott början och snyggt gung :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
"En får tacke" som de säger här i Östergötland för uppmuntrande svar. Återkommer med bättre respons.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba E.
Diggar svänget i låten.Hade gärna lirat lite flöjt till denna men jag saknar en som funkar till tonarten..Det låter som nåt D aktigt,och nån sådan har jag inte byggt än..

Men svänget är schysst.Ett riktigt(läs hemma byggt :D) instrument som jazzade loss lite hade varit mumma..Får väl tota ihop en d-flöjt i sommar i stugan :)

Nåväl,goot moos som sagt.

Mvh
Micael


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Som sagt, kul att höra en annan sida av dig, lite mer på okänt vatten kan jag tänka. Om jag varit du skulle jag ha drunknat.
Alltså så här tänker jag: synt eller inte. Själva kompet är rätt så vanligt rock typ komp, sen kommer vissa syntslingor in som inte är så roliga vare sig i ljud eller nåt annat. Men om allt vore 100% synt, trummaskinsljud, syntbas ja osv, då kanske. Eller inte alls synt. Piano bas trummor, plus en gitarr bara. Nu passar grejorna inte ihop riktigt. Ska det va den här blandningen vill jag inte ha virveln så svampig, mer ärtigt ljud. Basen är också lite tveksam i ljudet, en slags ståbas som inte riktigt hänger med i svängarna, för långsam attack. Men friskt vågat! :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
stajo: Tjena. Kan ju inte släppa favvoinstrunmenten helt  :) Mycket synth för att vara mig alltså. Skarpsinniga analyser som alltid.
Dividend: Nja saknar väl en sammahållande struktur. Mest på skoj och för att få testa nya ljud.
Karl: Skulle vara kul att testa i snabbare BPM. Bara att jag varit lat och klippt i wav och har ingen ordning på midi-spåren riktigt. Trumvariation behövs och ska testa lite i helgen med fills och kanske nåt annat. Honky-tonk-grejjen tar kanske bor den lilla struktur som ändå kanske behövs i en låt? Men om den ska finnas där bör den no förlängas som du skriver. ELP - lyssnade mycket på dem när det begav sig.
mahan: Fasen, vad kul det var att lyssna på dig i Radio Nyland! Var inne på sång i början men fanatasin tröt. Hade väl blivit nåt weirdo med en förfrågan til Ynot att fullfölja. Var har han tagit vägen...?  :o Och som du skriver sång kan förlåta harmonifattigdom om den håller intresset uppe.
Hormonimicke: Klart du skall fixa till en flöjt för denna tonart också! Eller ska jag transponera skiten? D - stämmer! Kul att det svänger!  :D
Tokai: Antingen eller alltså? Du och Dåligt Gehör (en annan saknad KR-are) är nyttiga sanningssägare. Detta var ett ganska oseriöst måfå-projekt med ett par timmars genomscanning av olika synt-presets. Annars brukar jag sätta mig med en färdig låt och har tänkt igenom hur det skall vara innan windowsloggan med kulramen.

Ny version högst upp: Lyfte ut Honky-to(n)keriet och försökte jazza till det  :unsure: på slutet.  Såg en fantastiskt bra Miles Davis-dokumentär härom kvällen med en legendarisk konsert från Isle-of-White från där han spelade med Keith Jarret, Chic Chorea och säkert några fler megamusiker som jag inte känner till. Man kan ju bli inspirerad för mindre...  :rolleyes:

« Senast ändrad: 26.05.2008, 00:49:54 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nån liten synp på nya verren? :unsure:  :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
absolut att sounden känns bra...är det något prophetliknande fett ljud som får mina innersta känslor att vibba.... B) synd att du tog bort honkydelen tror du skulle vinna på att utveckla den ist...bygg mera och variera  basfeelet där kontran ligger ensam...men tycker trots att honkydelen försvann så har du ändå en stomme att jobba vidare på och kanske renodla sounden lite mer....nu verkar du testa allt som finns i synthväg :unsure: :rolleyes: och kanske höja tempot en par bits / m....

Allt gott /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
oh, detta är ju nån 70-tals-snut som spanar i ghettot - kikar runt hörnet, springer försiktigt över den skräpiga bakgården och viftar lite omotiverat med pickadollen när han når fram till bakdörren. skoj :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Karl och Fransan! "Prophet" är det en synt alltså? Honkydelen ska nog vara längre som du sa förut eller inte vara med alls. Variation är nog annars det som behövs mest och inte bara på basen. Bra synpunkter och råd! Kul bilder du levererar Fransan! Alltid fascinerande att höra de blider en alster målar upp om det nu blir några.
Som sagt, väldigt ofärdigt och mest en test av syntljud som annars bara ligger och skramlar skramlar i datorn.


« Senast ändrad: 28.05.2008, 20:03:05 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Aettan

  • Gäst
Jag gillart så pass saknar bara ylet  :D är det inte läge att stoppa dit lite yyyl, jag ställer upp med en weirdo :D kunde vara skönt att få lufta lungorna lite.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ahh .. Nya ljud, nya takter Nya marker!
 Gillar det det svängiga elpnot i början och drumsen och basen. Detta svänger gott.
och den där mörka synten som kommer underifrån och lyfter upp.
Synt-ljud är inte direkt min lördagspåse men det vid sådär 120 är fränt.
Skull föredra sax och/eller elfiol.
Gott gung i detta!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten