Kontrollrummet

Hellpig - Led Zombies

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
LÅTNAMN:            Led Zombies
ARTIST/GRUPP:     Hellpig
GENRE:                Horror/Hard rock ?
LÅTLÄNGD:           4:44
KOMPOSITÖR:       Hellpig
PRODUCENT:         Hellpig
INSPELNINGSÅR:    2008
FORMAT:              mp3
LÄNK:                  http://www.flips.se/music/LedZombies_v1.mp3

OK, detta är i högsta grad halvfärdigt men nu har jag suttit i ett par, tre veckor och jobbat på denna låten från och till. Börjar känna mig "hemmablind" och vill gärna ha lite allmän input.
Vad tycks om låten som sådan? Är strukturen ok? Ljudbild... mixen är knappast klar men det ligger ju något åt detta hållet som det kommer att landa på.
Trummorna; ljudet får gärna kommenteras. Kommer inte att pilla så mycket mer med dessa midipluppar men helst vill jag försöka få tag på en riktigt trummis som lirar in, vare sig det är digital eller analogt (med bättre ljud i så fall! :)). Alternativt kommer jag att köpa ett digitalt set själv för att lira in trummor med mer variation.

Nåja, som vanligt välkomnas all input! Tanken är förresten ett litet digitalt släpp med 3-5 låtar i denna stilen... men det tar sin tid att få ihop allting.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej!

Tungt o bra..ska det va sång?.. om inte kanske någon lead?..trummorna ja... tycker dom ligger väldigt lång bak nu, skulle vilja höra en riktigt aggressiv trummis på detta med många fills..då tror jag låten lyfter dit man vill... bra grund finns ju :)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Hej!

Tungt o bra..ska det va sång?.. om inte kanske någon lead?..trummorna ja... tycker dom ligger väldigt lång bak nu, skulle vilja höra en riktigt aggressiv trummis på detta med många fills..då tror jag låten lyfter dit man vill... bra grund finns ju :)

Jovisst, det skall vara sång - är inte så mycket för instrumental musik själv. Och ja, en riktig trummis med sväng skulle kunna göra susen för det här. Man skall bara hitta en som har tid att ställa upp på några låtar. Tackar för lyssningen!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra gitarrsound och ett gott riff. Som porterat direkt från Hotter than hell.

Trummorna är ju nästsan alltid ett djävla aber i hemmiljö.

Partiet vid 2.50 med riden .... Släpp loss på crascharna istället, jag tycker det blir för snällt på riden där nu?

Spännande med sång sedan. Och jag hoppas att verkligen blir sång och inte growl.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Bra gitarrsound och ett gott riff. Som porterat direkt från Hotter than hell.

Trummorna är ju nästsan alltid ett djävla aber i hemmiljö.

Partiet vid 2.50 med riden .... Släpp loss på crascharna istället, jag tycker det blir för snällt på riden där nu?

Spännande med sång sedan. Och jag hoppas att verkligen blir sång och inte growl.


Har jobbat lite för att få fram soundet på "guran", som egentligen är sammanlagt åtta pålägg med fem olika ljud. Hotter than hell! Det är ju en klassiker!! :) Jo, trumsen skall nog fixas på något sätt. Som sagt... jag planerar att köpa ett digitalt trumset men jag tror att det är lika bra att satsa på något bra från början (Roland) så jag har inte råd med det förrän tidigast i höst och det är ju ett tag tills dess.  :angry:
Sång blir det på ett eller annat sätt men garanterat inget growlande!  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra gitarrsound och ett gott riff. Som porterat direkt från Hotter than hell.

Trummorna är ju nästsan alltid ett djävla aber i hemmiljö.

Partiet vid 2.50 med riden .... Släpp loss på crascharna istället, jag tycker det blir för snällt på riden där nu?

Spännande med sång sedan. Och jag hoppas att verkligen blir sång och inte growl.


Har jobbat lite för att få fram soundet på "guran", som egentligen är sammanlagt åtta pålägg med fem olika ljud. Hotter than hell! Det är ju en klassiker!! :) Jo, trumsen skall nog fixas på något sätt. Som sagt... jag planerar att köpa ett digitalt trumset men jag tror att det är lika bra att satsa på något bra från början (Roland) så jag har inte råd med det förrän tidigast i höst och det är ju ett tag tills dess.  :angry:
Sång blir det på ett eller annat sätt men garanterat inget growlande!  :)

Spelade på ett Yamaha i 7000-kronorsklassen härom veckan. Helt ok känsla i det faktiskt. Iofs inget stöd för vispar och bara en zon på cymbalerna. Annars skitkul.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hallo helvetesgrisen!

Jag gillar den svängiga 70tals riffkänslan men hade det inte varit gött om ljudet var lite skitigare. Lite mer fläsk på gitarrerna. Mindre metal-dist och mer fuzzig hårdrocks dist. Kanske har du lagt lite för många gitarrer och stämmor. Blir lite mer 80-tals feeling än 70-tals felling för mig då. Blir mer en stor gitarrmatta snarare än enskilda gitarrer.

Vid 2:54 förväntar man att det skall bli ännu mer ös än vad det blir. Hela helvetet skall bryta loss tror man, men så blir det inte riktigt det. Cymbal-mangel istället för ride kanske?

Vill gärna höra detta med en Plant eller en Byrdon på sång.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Bra gitarrsound och ett gott riff. Som porterat direkt från Hotter than hell.

Trummorna är ju nästsan alltid ett djävla aber i hemmiljö.

Partiet vid 2.50 med riden .... Släpp loss på crascharna istället, jag tycker det blir för snällt på riden där nu?

Spännande med sång sedan. Och jag hoppas att verkligen blir sång och inte growl.


Har jobbat lite för att få fram soundet på "guran", som egentligen är sammanlagt åtta pålägg med fem olika ljud. Hotter than hell! Det är ju en klassiker!! :) Jo, trumsen skall nog fixas på något sätt. Som sagt... jag planerar att köpa ett digitalt trumset men jag tror att det är lika bra att satsa på något bra från början (Roland) så jag har inte råd med det förrän tidigast i höst och det är ju ett tag tills dess.  :angry:
Sång blir det på ett eller annat sätt men garanterat inget growlande!  :)

Spelade på ett Yamaha i 7000-kronorsklassen härom veckan. Helt ok känsla i det faktiskt. Iofs inget stöd för vispar och bara en zon på cymbalerna. Annars skitkul.

Jo, stått i valet o kvalet mellan Roland TD3 eller Yamaha Dtxplorer men har inte bestämt mig hundra ännu. Skall ju gneta ihop stålarna innan jag säger något mer. Och kanske bli lite bättre på trummor än vad jag är nu! :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Och kanske bli lite bättre på trummor än vad jag är nu! :D

Är det inte därför du köper ett set då...  :lol:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
som vanligt är ljud o arr lysande hellpig!

trumorna håller jag helt med wernis om, rides blir lite tamt.

skitbra med sång sen tror jag :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Japp. Låter lite korsning Kiss/Alice om det här.
Ser fram emot att höra det hela med sång på :)
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Och kanske bli lite bättre på trummor än vad jag är nu! :D

Är det inte därför du köper ett set då...  :lol:

Jo! Man kan ju teorin men är kanske inte slipad praktiskt... :)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
som vanligt är ljud o arr lysande hellpig!

trumorna håller jag helt med wernis om, rides blir lite tamt.

skitbra med sång sen tror jag :)

Tack så mye! Jag har kontaktat "min" gamla trummis och han var lite intresserad. Jag hoppas på att få med honom, han är duktig!!


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Japp. Låter lite korsning Kiss/Alice om det här.
Ser fram emot att höra det hela med sång på :)

Trevliga referenser, tack får man väl säga! :) Jo, jag ser fram emot det också... men jag har några låtar till i samma skola att slipa till innan det blir dags...


freddy

  • Gäst
Tungt och sådär lagom 70-tals skitigt, gillar detta! Snyggt gitarrlir, lite wahwah-solon känns som ett måste dock :D Ska bli kul att höra hur detta slutar, keep us updated ;)

Rock on!


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Låter Kiss om detta,inte gitarrljuden,men själva låten faktiskt,någonstans frå ''Dressed To Kill'' ungefär,inte så mycket Zep dock. Vill som en del andra ha sång på detta.......
Kan bli hur jävla bra som helst!!!! basen är i min smak på tok för anonym,men jag är ett barn av
70-talet när alla lät lika mycket på skivorna och giggen,även bassister. i dag är vi förpassade till 60-talet igen,mullra och brumma i bakgrunden..... :blink: pisstråkigt....... :P
Fortsätt med denna lilla visa,har ju enorma potentialer!!!!!!! :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Låter Kiss om detta,inte gitarrljuden,men själva låten faktiskt,någonstans frå ''Dressed To Kill'' ungefär,inte så mycket Zep dock. Vill som en del andra ha sång på detta.......
Kan bli hur jävla bra som helst!!!! basen är i min smak på tok för anonym,men jag är ett barn av
70-talet när alla lät lika mycket på skivorna och giggen,även bassister. i dag är vi förpassade till 60-talet igen,mullra och brumma i bakgrunden..... :blink: pisstråkigt....... :P
Fortsätt med denna lilla visa,har ju enorma potentialer!!!!!!! :)

Oh, tackar! Om det finns KISS-influenser så är det inte konstigt; från det jag var 9 - 13/14 så var det bara KISS som gällde, det först med Iron Maidens "Killers" och AC-DC:s "Back in black" som jag började lyssna på annat! Och det var samma grupp som fick mig att börja lira till att börja med, så influenserna finns där i bakvattnet på något sätt. Jag håller med om basen, skall försöka få fram den mer... kanske genom att EQ.a bortlite basfrekvens från det där fetfeta gitarrljudet. Förmodligen kommer jag att lägga om alla instrument ändå innan jag är nöjd. Detta är mycket klipp o klistra för att få till en struktur.

Freddy:
Citera
Tungt och sådär lagom 70-tals skitigt, gillar detta! Snyggt gitarrlir, lite wahwah-solon känns som ett måste dock biggrin Ska bli kul att höra hur detta slutar, keep us updated

Tack som ...! Wahwahsolo hade inte varit fel men jag är hänvisad till Podens autowha som inte är så spännande... nåja, vi skall se hur det blir till slut.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Låter Kiss om detta,inte gitarrljuden,men själva låten faktiskt,någonstans frå ''Dressed To Kill'' ungefär,inte så mycket Zep dock. Vill som en del andra ha sång på detta.......
Kan bli hur jävla bra som helst!!!! basen är i min smak på tok för anonym,men jag är ett barn av
70-talet när alla lät lika mycket på skivorna och giggen,även bassister. i dag är vi förpassade till 60-talet igen,mullra och brumma i bakgrunden..... :blink: pisstråkigt....... :P
Fortsätt med denna lilla visa,har ju enorma potentialer!!!!!!! :)

Oh, tackar! Om det finns KISS-influenser så är det inte konstigt; från det jag var 9 - 13/14 så var det bara KISS som gällde, det först med Iron Maidens "Killers" och AC-DC:s "Back in black" som jag började lyssna på annat! Och det var samma grupp som fick mig att börja lira till att börja med, så influenserna finns där i bakvattnet på något sätt. Jag håller med om basen, skall försöka få fram den mer... kanske genom att EQ.a bortlite basfrekvens från det där fetfeta gitarrljudet. Förmodligen kommer jag att lägga om alla instrument ändå innan jag är nöjd. Detta är mycket klipp o klistra för att få till en struktur.

Freddy:
Citera
Tungt och sådär lagom 70-tals skitigt, gillar detta! Snyggt gitarrlir, lite wahwah-solon känns som ett måste dock biggrin Ska bli kul att höra hur detta slutar, keep us updated

Tack som ...! Wahwahsolo hade inte varit fel men jag är hänvisad till Podens autowha som inte är så spännande... nåja, vi skall se hur det blir till slut.
1976 på grönan,iken var där 17 år gammal,på stora scenen.........KISS!!!!
Visste inte ett skit om dem då............men ballt var det med smink och eldsprut och blod (Firehouse) :)
''You Wanted The Best..........''  :P and we got it.... en liten fet mörkhyad snubbe i bruna kläder med brun skinnhatt och ett baseballträ i handen........ ja jävlar!!!!!!! :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker att allt ska gå lite snabbare den blir lite väl sävlig här och där. Sång och sologitarr lyfter förstås men jag tror ända att låten vinner på ett något snabbare tempo. Ljuden är skitbra trummorna kan jag inte uttala mig om men i övrigt ok.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag tycker att allt ska gå lite snabbare den blir lite väl sävlig här och där. Sång och sologitarr lyfter förstås men jag tror ända att låten vinner på ett något snabbare tempo. Ljuden är skitbra trummorna kan jag inte uttala mig om men i övrigt ok.
Eko

Tack för lyssning o kommentar. Jag kommer förmodligen inte att ändra tempot, den skall vara sävligt och tung, som en zombie som hasar mot dig... :) Men i samma projekt kommer några låtar till som är lite samma stil men inte lika långsamma. De kommer upp här förr eller senare, om inte annat som ett "digitalt skivsläpp". Otroligt fånigt uttryck men ni vet ju vad jag menar.


...eller?  :D