Kontrollrummet

R.Rattlesnake - House of memories

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
LÅTNAMN: House of memories
ARTIST/GRUPP: R.Rattlesnake
GENRE: pop närmast
LÅTLÄNGD: 2:01
KOMPOSITÖR: R.R
PRODUCENT: R.R
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Låten handlar inte om gamla studioforumet utan om ett hyreshus jag bodde i en gång...

Synpunkter? Associationer?
« Senast ändrad: 28.03.2007, 03:20:26 by Anders »
DON'T PANIC


Utloggad tsmalmbe

Låten börjar i mitten? Kanske bare enkodningsproblem.

Gillar soundet på allt förutom gitarrerna som skränar och hoppar i mina öron. Inte helt tight heller. Basen och trummorna är väldigt nice.

Den lite ostämda sologitarren ger en bra och melankolisk ljudbild som passa orden.

Flöjtgrejen..var intei min smak.

Väldigt kort? Fattas klar uppdelning av låten, så arrangemangmässigt får den betydligt lägre poäng än för soundet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låten börjar på strofen "10 feet from my head"  ;), och den skall vara 2:01 lång. Eller kort...

DON'T PANIC


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
En poppig godbit ;)

Snyggt arr, gillar stämmorna
Men det första som måste göras inför inspelningar är att kolla stämningen av instrumenten, gör det :rolleyes:

Och sen nån effekt (klopp klopp) som aningen bryter den goda stämningen, ta bort den.
Spookie härlig flöjt.
Lite stämma, slipa o polera, o den e där B)

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil

Melodigitarren spelar omotiverade melodier 01:10, känns som du letar och inte har hittat. Över huvud taget är den gitarren inte riktigt med på vad som händer. Dessutom stör den dynamiken. Tycker hela låten vinner på att du dödar guran.
detstorakalaset.blogspot.com


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tack för att ni orkade både lyssna och lämna kommentarer. Angående sologitarren kan jag meddela att ni alla har fel - för det är nämligen en bas! (Hörde ni inte det? ;))Den var nog hyfsat stämd när jag började spela in, men en 40 år gammal Höfner får för sig otyg ibland, och den går tyvärr inte att intonera riktigt heller. Och det är helt improviserat i stundens ingivelse, liksom de flesta andra instrument. Ibland kan det vara skönt att göra låtar på det viset, för man hamnar utanför den vanliga fållan. Problemet är att sakerna lätt blir älsklingar man sedan får svårt att slå ihjäl, fast man t o m själv hör bristerna.

Visst, låten är kort, den har inget stick, intro eller outro. Måste man alltid ha det? Jag tycker inte det. Hur låten ska kunna få en klarare uppdelning förstår jag inte, det får du gärna utveckla, tsmalmbe.  :)

Tack för komplimangerna om soundet och arret, likväl som kritiken på det som inte funkar. Träblocken åker i soptunnan, den distade basen också.


DON'T PANIC


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
skum låt :)
Gillar att du inte har intro, outro & saknar stick. I 9 fall av 10 är sticket bara utfyllnad som stör låten, meningen med ett stick är ju att det på något sätt ska ge låten lite mer vind i seglet gör det inte det så kan man lika väl stryka det.

Gillar flöjten också !


Utloggad carl cadello

Helt klart fräkt!

(+)
Lite annorlunda med avsaknaden av allt det där in o ut o stick.
Låten tycker jag om och jag tycker den är väl spelad.
Stråkarna lyfter skitfint.
Jag tyckte däremot att träblocken (här vaknade jag till ordentligt) kunde kommit lite oftare...  ;)

(-)
melodin/solot på gitarr. Lägg lite krut på att leta upp melodin och spela en oktav högre med ett snyggare ljud på guran.

Annars tycker jag det var fint och trevligt och lite annorlunda


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Var tvungen att lyssna på nån mer du lagt upp! Skönt, halvskumt 60-talsstuk på denna också. Me gusta mucho!
Hör lite Doors och Light my Fire, Lennon skulle nog inte vara främmande för ditt ackordval heller. Snyggt! Bra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
orginellt!  gillar det vemodiga i sång och arr...påminner av nån anledning om "in the year 2025" rent intrycksmässigt.

Kul att du vågar gå egen väg!

Och visst..varför stöpa allt i samma form!?

Som eq säger om influenser håller jag lite med oxo. Men eget.


gott!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Var tvungen att lyssna på nån mer du lagt upp! Skönt, halvskumt 60-talsstuk på denna också. Me gusta mucho!
Hör lite Doors och Light my Fire, Lennon skulle nog inte vara främmande för ditt ackordval heller. Snyggt! Bra!

Kul, jag trodde inte det skulle bli fler kommentarer på denna! Och kul att du gillar den oxå. :)

Fast denna tycker jag ju inte låter 60-tal...? :huh: Men du har säkert rätt, och Doors, Kinks och Beatles är ju mina husgudar.  :) Hade ju varit värre om man blev anklagad för att låta som M.A Numminen.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
orginellt!  gillar det vemodiga i sång och arr...påminner av nån anledning om "in the year 2025" rent intrycksmässigt.

Mmm, Zager & Evans... Ja, stämsången kan nog vara lite åt det hållet förstås


Kul att du vågar gå egen väg!

Och visst..varför stöpa allt i samma form!?

Som eq säger om influenser håller jag lite med oxo. Men eget.


gott!

Tack, hoppas jag kan göra fler låtar som känns annorlunda och inte som pastischer på något annat. :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
oBBa och Carl Cardello:

Jag ser att jag har varit lat och inte tackat för kritiken. Jag gör det nu. Tack för den  :) Jag ser att ni båda verkar gilla när man bryter mot konventionerna lite. Jag tycker man kan och borde göra det lite oftare, fast det är ju aldrig lätt att hitta rätt nivå. Det är vinglig kurs nånstans mellan tradighet och Avant Garde...
DON'T PANIC


Burnin Sven

  • Gäst
Kan inte lyssna så högt iom. att det är sent så jag kan inte höra alla detaljer kanske men jag kan nog ändå inte hålla med om kritiken här utom att den slutade för abrupt jag ville höra mer kort sagt. Sån här pop gillar jag skarpt, friskt vågat med effektsökeriet nosar verkligen på alternative sidan och jag måste säga att jag tycker att det går hem med full pott. Det är inte bara för att du sa nåt fint om min mix som jag säger det här utan det här det står jag för. Me like så enkelt är det mer sånt tack.
Göran