Kontrollrummet

Stolle - Once a loser

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
LÅTNAMN: Once a loser
ARTIST/GRUPP: Stolle
GENRE: Vemod
LÅTLÄNGD: 02:48
KOMPOSITÖR: Stolle
PRODUCENT: Stolle
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Ny version 090422:
Låten hittar ni här: [mp3=200,20,0,center]http://www.parentes.nu/Once%20a%20loser4%20090422.mp3[/mp3]

Gammal version:
[mp3=200,20,0,center]http://www.parentes.nu/Once a loser3.mp3[/mp3]
Detta är en gammal låtskiss som jag just tog tag i igen och började spela in på nytt.
Allt är omlagt förutom sången som fortfarande är kvar från den gamla skissen.
I refrängen hörs ett klipp jättetydligt. Det kommer att försvinna eftersom det ligger
på den gamla sången. Jag funderar dock lite på att behålla den gamla sången på
verserna. Jag var förkyld när jag spelade in detta och jag gillar det soundet på
sången. Går ej att återskapa i friskt tillstånd. Jobbigt! Sången är bara inspelad
med en handhållen SM 57:a tyvärr.

Frågan är vad jag skall göra med denna. Skall den vara så här kort? Ibland tänker jag
att jag vill testa att förlänga den lite. Göra refrängen kortare och komma tillbaks till lite
vers-tema. Är sugen på att spela lite gitarrsolo. Sen tillbaks till en lite längre refräng
där man låter den bygga upp med fler o fler element för att sedan sluta som den gör nu.
Vad tror ni?

Uppdatering 090422: Upptäckte nu när jag öppnade projekt-filen så här nästan ett år senare att jag faktiskt hade en senare version än den som låg uppe här. Något bättre mixad och ny sång på refrängen.
« Senast ändrad: 24.04.2009, 03:48:11 by Stolle »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej Stolle!

Kul nick...ja det här gillar jag i all sin enkelhet, just det sparsmakade är ofta underskattat tycker jag.. skön känsla..lite vemod..
tycker inte det behövs mer än så här..kul stråkar..låter som något mellotronaktigt eller vintagestråkar från nån gammal akai..gillar...få till sångljudet och det här är riktigt bra.. :)


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Gött mos Clemens!
Tack för feebacken. Visst är det mellotronstråkar.
Sångljudet ja. Visst låter det inte så spännande nu.
Om jag inte lyckas återskapa känslan från skissen så kanske
jag måste behålla verserna trots det kassa sångljudet. Vi
får se.

Låten kanske inte behöver så mycket mer som du säger.
Det finns ju en risk att över arbeta den.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag tycker sången får för litet utrymme, den kommer lite i skymundan. Sången är ju trots allt det viktigaste och instrumenten ska backa upp och ge stämman rättvisa. Däremot i dom instrumentella partierna då gitarren kommer in får den ta utrymme. Med rätt avvägning tror jag det blir jättebra för låten har potential.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Ja 91:an det har du helt rätt i.
Sången måste nog fram lite mer. Får se vad jag skall hitta på.
Spela in på nytt eller försöka mixa fram den lite bättre.

Tack för att du tog dig tid att lyssna!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
känslan i rösten är så himla bra. skulle på ett sätt inte vilja ändra nåt...ok, det kanske saknas lite brillians i ljudet..men känslan är svårslagen.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
känslan i rösten är så himla bra. skulle på ett sätt inte vilja ändra nåt...ok, det kanske saknas lite brillians i ljudet..men känslan är svårslagen.
Ja jäklar, det är förkylningen som gjorde det extra bittra i rösten. Jag kommer aldrig få till det i friskt tillstånd är jag rädd. Gött att det inte bara var jag som fastnade för den sångtagningen.
Funderar på att sjunga om refrängerna dock. I övrigt får jag försöka polera upp den slarvigt inspelade sången på verserna antar jag. Att det var en dynamisk mick kan väl vara en faktor till att sången uppfattas som dov.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Ja men harre djavlar vilken pärla jag hittade här då!

På något magiskt sätt har den sluppit igenom munspelslirarns filter..Denna låt förtjänar en riktig BUMP!
Hoppas du läser detta och kommer med en uppgradering av låten,det här gillade jag skarpt.

Shit vad bra!

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
Mycket känsla i denna. Nästan mer känsla än låt för mig, men det funkar bra ändå. Tack för bump HM, denna hade jag inte hört heller.

Snyggt jobbat!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Intressant låt.

Lyssnar inte på texten, men tonfallet passar till den monotona gitarren i början. Försätter en i stämning.

Kanske skulle du förutom det assnygga solot som kommer in mitt i, prova att förändra gitarrspelet rytmiskt eller mer "vertikalt" mot slutet. Men det är inte nödvändigt för känslan, bara en tanke..

Jomenvisst.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Min spelkamrat Leif ringde mig och berättade att denna tråd hade bumpats. Jag måste erkänna att jag hade glömt bort denna låt. Tack som tusan för påminnelsen och för de fina orden. Jäkla roligt! Jag och Leif pratade tidigare idag om att vi borde ha med någon lugnare låt till Kontrapunkt där jag kanske kunde sjunga mer. Som ett tecken från en högre makt så går HM och bumpar denna jättegamla låt. Det måste betyda att jag och Leif skall jobba på denna. Leif kanske kan lägga en understämma i refrängen. Sångljudet är ju väldigt odistinkt. Jag blev sugen på att jobba vidare på denna nu.


Avslappnad

  • Gäst
Känner igen den och den fortfarande lika bra i sången och bättre i helheten! :)


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Ja, det är f@n nästan så jag blir religiös! :)
Micael! Du måste ha telepatisk förmåga...ganska precis den tiden vi snackade om detta, så ser jag att du bumpade denna...hejdlöst! Snacka om att finta/tackla Saida på mållinjen! :D

Kommer ihåg att jag har hört den här låten hos Kristoffer förut, men det va ett bra tag sen...den är helt klart värd att jobba på. Får se om jag kan bidra lite på den kanske.
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


freddy

  • Gäst
Jehovas vittnen var förbi här i fredags och läste lite ur bibeln för mig, samtidigt satt min kompis Buris inne i lägenheten och lirade sin dödsmetall.

Kanske har det också något med detta att göra  :blink:


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Upptäckte nu när jag öppnade projekt-filen så här nästan ett år senare att jag faktiskt hade en senare version än den som låg uppe här. Något bättre mixad och ny sång på refrängen.
Jag uppdaterade första inlägget med den nya versionen.

Freddy: Konspirationen tätnar... Detta är stort.


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Jehovas vittnen var förbi här i fredags och läste lite ur bibeln för mig, samtidigt satt min kompis Buris inne i lägenheten och lirade sin dödsmetall.

Kanske har det också något med detta att göra  :blink:

Hahaha  :lol:
Ja, det är f@n bra kryptiskt detta!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja, det är f@n nästan så jag blir religiös! :)
Micael! Du måste ha telepatisk förmåga...ganska precis den tiden vi snackade om detta, så ser jag att du bumpade denna...hejdlöst! Snacka om att finta/tackla Saida på mållinjen! :D

Kommer ihåg att jag har hört den här låten hos Kristoffer förut, men det va ett bra tag sen...den är helt klart värd att jobba på. Får se om jag kan bidra lite på den kanske.

He he boys - kul att man kunde hjälpa till  :)

Ruskigt bra låt detta.Hur hittade jag den - då det inte postats i tråden på 120 dagar..?
Jo det var nån sån där "yahoo spider" som var inne och snokade i tråden som gäst ni vet,och jag blev nyfiken på vad detta kunde vara..Gillar ju era prylar som bekant,och här har ni en pärla som sitter gjutet mot det övriga.Blir ruskigt intressant att se vad ni gör av detta..

Nu slipper den inte genom mitt nät igen,förrän ni är klara med låten  :D

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lyssnar på ny verren.

Känslan är asgrym i denna.Enkla medel i arret men sååå effektfullt,gillas skarpt detta.
Jag nedlåter mig inte till att såga på nåt,diggar rätt och slätt.Vilken stäm sång!

Grym låt och grymt utfört.

Mike


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jehovas vittnen var förbi här i fredags och läste lite ur bibeln för mig, samtidigt satt min kompis Buris inne i lägenheten och lirade sin dödsmetall.

Kanske har det också något med detta att göra  :blink:

Hahaha  :lol:
Ja, det är f@n bra kryptiskt detta!

Jaaa..Halleluja vad bra :lol:

Men det är genialiskt bra ju, vilken härlig sång..man vaggas in i detta vemod..och gungar med!

Snyggt jobbat, det här skulle jag vilja höra live ju. Har ni nåt gig i Stockholm framöver så kommer jag ;)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lyssnar på den senaste versionen. Vet inte om jag kommenterat den gamla.
Akustiska gurorna låter bra. Kanske lite för mycket reverb på sången eller så är jag tveksam till ekostudsarna som inte känns riktigt synkade, vet inte.
Efter ett känns gitarrfigurerna där den andra guran svarar mor den andra med ett lite disharmoniskt ackord som lite jobbigt att lyssna på. Visserligen tonades den ner lite slutet, men kan kanske ha den mer sparsmakad?
Stråkarna kan möjligtvis låta bra i mixen, men inte ensamma som i slutet - tona ner med nåt annat istället. Mellotron var det visst - ja dom låter som dom låter.
Bra låt och bra sång - det hela känns som en helhet.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Riktigt skön låt det här. Jag gillar det enkla arret och det är väldigt snyggt med det snabbare plocket som kommer in efter ett tag.  Härlig stämning rakti igenom!

/ Andréas
Me, Myself & I


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
låter väldigt bra stolle men lite arr o instrument pyssel kan nog lyfta det ännu mer.
en tung bas vid 94 ungerfär som ligger på halv eller helnoter skulle nog ge staga till resten..
å så är det ett par text rader du inte "menar " som jag tror är viktigt för du ger mycket känsla i rösten.

tony
att leva är att dö


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Tack så mycket för de fina orden Kornstad, Mike och Marruschkka! Jag blir glad och lite generad. Spelning i Stockholm blir det kanske inte förrän till hösten men då hoppas vi att några forumvänner kommer förbi. Det hade varit jätterevligt!

Tokai: Tack för kommentarerna. Du kan nog ha rätt om både reverb och ekostudsar. Jag har nog inte lagt tillräckligt med tid på det. Jag får se över det lite mer. Kanske att man borde automatisera ekot så att det träder fram mer när det verkligen behövs och smyger tillbaks annars. Kanske borde jag experimentera mer med bakgrundsljud. Mellotronstråkar blev det nog på ren reflex.

YnottonY:  Tack för att du tog dig tid Ynot. Jag är sugen på att utveckla arret lite men jag är lite osäker på hur jag skall gå tillväga. Får prova lite olika idéer. Jag har lite svårt att slänga på grejer på denna utan att det låter artificiellt instoppat i efterhand. En tung bas har jag dock funderat starkt på. Som du säger gör den sig nog väldigt gott en bit in i låten. Lite Taurus-muller skulle nog kunna sitta fint.

Det du skriver om att jag inte "menar" vissa textrader känns oerhört viktigt. Jag har nog för lite distans till materialet för att få en bra överblick över det. Vilka rader är det framförallt du tänker på?