Kontrollrummet

Strömfilter - bra idé?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
I huset där jag bor har någon gjort ett ganska ruttet jobb med elinstallationen.
Allt möjligt brus letar sig in i ljudkortet genom min SP VTB1 och jag kan inte EQ:a bort nånting mer utan att tappa viktig gitarrklang.
Jag bodde tidigare i lägenhet där bruset var avsevärt mindre och mer lättborttaget, men nu är det katastrof.
Tyvärr har jag inte möjlighet/lov till att själv dyka in i husets elledningar och pilla.
Ungefär 8 meter ifrån datorplatsen hänger en telefonledning utomhus, tror dock inte att den påverkar mer än minimalt. Men jag är inte elektriker.

Min undran är således delad på följande vis:

1. Är det någon vits att köpa ett strömfilter som jag sen kör preampen och datorn igenom? Alltså, blir jag av med (det mesta av) bruset genom ett filter?

2. Är det möjligt att hitta ett som gör jobbet för under 1500 kr?

Det jag kräver av filtret förutom priset är att det ska ha minst två nätuttag och tja, leverera, helt enkelt.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad tsmalmbe

Billigt och bra? Visst. Köp en begagnad UPS där batterierna dött. Du får en bra kvalitativ "obrukbar" UPS för det priset du säger. Med kvalitativ menar jag att strömmen garanterat blir ren, och utan skit. Batteridöda UPSar är annars bara problemavfall, men till detta bruk riktigt riktigt fina.

Annars kan du ju leka med olika filter och skyddsgrejer från COTech. Jag har ett sånt enkelt som kostade typ 20€, men jag vet egentligen inte vad det gör. Det hänger nu där oberoende av. En gång gick en sån sönder, så då gjorde det säkert något gott.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Billigt och bra? Visst. Köp en begagnad UPS där batterierna dött. Du får en bra kvalitativ "obrukbar" UPS för det priset du säger. Med kvalitativ menar jag att strömmen garanterat blir ren, och utan skit. Batteridöda UPSar är annars bara problemavfall, men till detta bruk riktigt riktigt fina.
Är batteriet i en UPS dött så bör det bytas för att det ska fungera bra. Åtminstone när det gäller dubbelkonverterande UPS:er som är att föredra i ljud-sammanhang. Många enklare UPS:er är dock inte dubbelkonverterande utan oftast har de bara en enklare form av filtrering som undertrycker en del brus och störningar. Vill man vara säker på att man får en helt ren nätspänning så är det en power-conditioner eller en högkvalitativ dubbelkonverterande UPS som gäller.

En dubbelkonverterade UPS är bättre än en "vanlig" UPS på så sätt att den tillverkar helt "ny" spänning genom att konverterar AC till DC, mellanlagra spänningen i ett batteri, och sedan konvertera den tillbaks till AC igen. Vad man bör se upp med när det gäller dubbelkonverterande UPS:er är dock att utspänningen från dem bör vara sinus-formad och inte innehåller några övertoner. Vissa enklare dubbelkonverterade UPS:er ger nämligen en ganska distad sinus ut vilket kan ställa till mer problem än om man körde utan UPS. Så det finns defintivt en del att tänka på om man överväger att skaffa en UPS till sin studio! ;)

NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad tsmalmbe

Bra! Du definierade ordet "kvalitativ" så som jag ville ha det skrivet, men inte klarade av :)

Bör tilläggas att jag med "död" och "obrukbar" menar en UPS som har batteriliv på några minuter. Det torde räcka att batteriet INTE är kortslutet för att få filtreringseffekten du talar om eller hur?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Finns det lite battteritid kvar borde det fungera. Det hela har ju att göra med hur stor effekt man vill kunna plocka ut ur UPS:en ... Jag har t ex all lågnivåelektronik (mixer, preamps, effekter, musikinstrument ...) i min studio inkopplat via en UPS som klarar runt 2kVA. Jag har har testat att även mata slutsteg och gitarrförstärkare med kraft från UPS:en men då försvinner en del av transienterna i ljudet mot om man matar dem direkt från vägguttaget. Därför är slutsteg och all annan elektronik som kräver relativt mycket effekt inte inkopplade via UPS:en ...
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Finns det lite battteritid kvar borde det fungera. Det hela har ju att göra med hur stor effekt man vill kunna plocka ut ur UPS:en ... Jag har t ex all lågnivåelektronik (mixer, preamps, effekter, musikinstrument ...) i min studio inkopplat via en UPS som klarar runt 2kVA. Jag har har testat att även mata slutsteg och gitarrförstärkare med kraft från UPS:en men då försvinner en del av transienterna i ljudet mot om man matar dem direkt från vägguttaget. Därför är slutsteg och all annan elektronik som kräver relativt mycket effekt inte inkopplade via UPS:en ...

Hmm... Det där kan jag inte riktigt förstå... Vad är det som gör att transienterna blir sämre av att du kopplar stärkaren via en UPS? Jag kan inte få ihop det.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det blir väl ungefär samma effekt som av att använda en för liten/svag nätdel i ett slutsteg. Dvs. att den inte klarar att lämna tillräckligt med effekt tillräckligt snabbt och därför blir transientsvaret lidande.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Försämring av transienter sker alltså inte i en liten preamp genom UPS?

Hittills har vi slagit fast att det är en UPS som gäller iallafall. Såg några strömfiltrerande boxar för uppåt 29000 riksdaler... kan hända att det var trefasboxar i och för sig. Men jesus vilka priser!

En begagnad UPS som klarar peakar på uppåt 500W bör inte kosta så mycket då, tycker jag.
Antar att en dubbelkonverterande UPS med en perfekt (för ändamålet) sinusvåg skjuter iväg priset en ganska bra bit?
Det viktigaste är hur pass bra den klarar att filtrera strömmen. Sen om batteriet bara klarar av något tiotal sekunder i backuptid, det är inte så intressant.

Eftersom det inte är så vanligt att folk använder UPS för detta ändamål så kan det kanske vara svårt att få några rekommendationer, om inte ni har några tips på rak arm?
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Finns det lite battteritid kvar borde det fungera. Det hela har ju att göra med hur stor effekt man vill kunna plocka ut ur UPS:en ... Jag har t ex all lågnivåelektronik (mixer, preamps, effekter, musikinstrument ...) i min studio inkopplat via en UPS som klarar runt 2kVA. Jag har har testat att även mata slutsteg och gitarrförstärkare med kraft från UPS:en men då försvinner en del av transienterna i ljudet mot om man matar dem direkt från vägguttaget. Därför är slutsteg och all annan elektronik som kräver relativt mycket effekt inte inkopplade via UPS:en ...

Hmm... Det där kan jag inte riktigt förstå... Vad är det som gör att transienterna blir sämre av att du kopplar stärkaren via en UPS? Jag kan inte få ihop det.

Batterierna har en inbyggd tröghet som gör att de inte kan leverera hur mycket ström som helst när det kommer peakar. I bilstereoinstallationer sätter man därför stora kondensatorer (värden på typ 1F), som kan skicka ut sin lagrade spänning mycket snabbare.

En UPS som alltid kör genom batterierna är som sagt suveränt bra på att rensa strömmen - också tack vare batteriernas tröghet, medan en UPS som switchar till batteridrift bara när det verkligen behövs, är säkrare om man behöver ta ut större strömstyrka under korta peakar (som man ju kan behöva i en studio - åtminstone till monitorerna...) eftersom man ju i normaldrift är kopplad direkt till elnätet. Med en UPS som switchar vid behov, så får man däremot ha ett externt filter om det inte finns tillräckligt bra nätfilter inbyggt, så det är inte alls säkert att man har så mycket nytta som man kanske skulle önska, av en gammal avdammad UPS där batterierna är slut...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Med en UPS som switchar vid behov, så får man däremot ha ett externt filter om det inte finns tillräckligt bra nätfilter inbyggt, så det är inte alls säkert att man har så mycket nytta som man kanske skulle önska, av en gammal avdammad UPS där batterierna är slut...

Hmm, det där måste jag lägga på minnet. Hur billigt kan man komma undan med ett sådant filter? Claes råkar inte ha några på lager? :)

Det är bara en tidsfråga innan någon ber mig sluta fokusera på priset ;)
Jag har ett problem som måste lösas innan jag blir fysiskt sjuk av att inte kunna spela in med riktigt ljud och min budget är dålig nog redan. So there!
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Med en UPS som switchar vid behov, så får man däremot ha ett externt filter om det inte finns tillräckligt bra nätfilter inbyggt, så det är inte alls säkert att man har så mycket nytta som man kanske skulle önska, av en gammal avdammad UPS där batterierna är slut...

Hmm, det där måste jag lägga på minnet. Hur billigt kan man komma undan med ett sådant filter? Claes råkar inte ha några på lager? :)

Dessvärre inte. Jag har inte riktig koll på vad som finns, eftersom jag inte har behövt någon UPS eller nätfilter sedan jag flyttade till hus för 6½ år sedan. Hade faktiskt avbrott oftare inne i stan i lägenheten underligt nog... :wacko:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Neriks uttrycker det hela på ett utmärkt sätt.

Och nu kommer det, precis som du förutspådde aoly,  ;) om du ska ha en burk som verkligen rensar den skitiga strömmen, och inte i första hand är fokuserad på avbrottsfri kraft, så kostar den skjortan...
De billiga UPS, för någon tusenlapp, för datorer, är tyvärr inte det optimala i de här sammanhangen som vi pratar om nu.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Intressant detta... Hur mycket nytta gör grenkontakterna från Supra etc, som ska fungera endast som nätfilter?
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Även enklare filter - och UPS:er - kan göra nytta om de är konstruerade på ett bra sätt.

Sedan är det frågan om hur högt man sätter ribban. Man kan ju t ex köra hela studion via batterier och med extremt bra jordning etc - men då kostar det...

Helt klart är dock att problemet med skitig kraft är stort idag och hela tiden dessutom ökar, så det här blir ett allt viktigare ämne...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Även enklare filter - och UPS:er - kan göra nytta om de är konstruerade på ett bra sätt.

Sedan är det frågan om hur högt man sätter ribban. Man kan ju t ex köra hela studion via batterier och med extremt bra jordning etc - men då kostar det...

Helt klart är dock att problemet med skitig kraft är stort idag och hela tiden dessutom ökar, så det här blir ett allt viktigare ämne...

Har du några exempel på störningsfilter som du vet är bra, alternativt byggbeskrivningar? Det borde ju egentligen inte vara särskilt svårt att pilla ihop...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Även enklare filter - och UPS:er - kan göra nytta om de är konstruerade på ett bra sätt.

Sedan är det frågan om hur högt man sätter ribban. Man kan ju t ex köra hela studion via batterier och med extremt bra jordning etc - men då kostar det...

Helt klart är dock att problemet med skitig kraft är stort idag och hela tiden dessutom ökar, så det här blir ett allt viktigare ämne...

Har du några exempel på störningsfilter som du vet är bra, alternativt byggbeskrivningar? Det borde ju egentligen inte vara särskilt svårt att pilla ihop...

Det är tyvärr inte så enkelt som det kanske låter att filtrera kraft.

Det finns en rad faktorer, till att börja med:

Vilken eller vilka typer av störningar? Spikes, LF, HF etc?
Har du även instrålade störningar EMI och RFI?
Är kraften stabil eller varierar den mycket? Även inom de gränsvärden som finns "får" den variera 10 % åt både håll och det kan ställa till det på många sätt.
Hur starka är störningarna/variationerna?
Vilken utrustning har du och hur är den konstruerad och hur påverkas den av resp störning?

Alla dessa faktorer och kombinationer av dem, påverkar hur du kan gå tillväga för att komma tillrätta med problemen.
Man måste dessutom analysera hur störningana uppträder och hur de påverkar utrustningen. Det är inte alltid som störningarna är direkt hörbara, de kan t ex ligga utanför det hörbara området men naturligtvis fortfarande påverka t ex kompressorer etc på ett oönskat sätt.
Sedan måste man också naturligtvis ta reda på om störningarna kommer från nätet eller om de är orsakade av den egna utrustningen, t ex switchade nätaggregat, datorn i studion, jordproblem etc.
Elnätet i fastgheten måste även analyseras. Har du t ex en flytande nolla eller dålig jord?

Hur bra är din studioutrustning? Ju enklare och billigare kan man förmoda att man även sparat in på konstruktion av nätaggregat, skärmning etc vilket möjligen också ger större störkänslighet.

Allt detta sammantaget gör att situationen i det enskilda fallet måste analyseras till att börja med innan man sätter in och eller väljaer åtgärder. Och det är lågtifrån enkelt.

Att börja med "byggbeskrivningar" för att bygga utrustning för kraftfilter är något som jag inte ger mig in på av en enkel anledning (förutom att det skulle bli ganska komplexa beskrivningar). Av samma anledning som jag brukar avråda DIY:are utan ganska stor efarenhet att bygga eller rota i rörprylar, de uppenbara riskerna med höga spännngar. M a o elsäkerheten...

De enda bra råd jag kan ge är väl egentligen att anlita någon som har kompetens på området elkraft och gärna då i studiomiljö (vilket ger förståelse för de speciella förhållandena/kraven) alternativt möjligen försöka låna störskyddsutrustning och prova effekten på plats. Och först av allt kanska göra en kvalitetsmätning med hjälp av kraftleverantören och en kontroll av att elnätet i fastigheten är OK, med fokus även på faktorer som t ex jordning och flytande nolla etc (som inte är ovanligt i äldre fastigheter och som kan ställa till med allvarliga elsäkerhetsproblem).

Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Äh - vad f-n, lite spänning i livet får man väl ha... :P

Nåja - jag förstår att det är mycket att tänka på, så det kanske inte finns någon enskild lösning som täcker allt. Frågan är kanske mer om hur stor nytta exempelvis filtret i en sådan här gör och om det behöver kompletteras på något sätt för att få bort all skit som kan komma in genom elnätet.
Sådana måste väl också vara kopplade till jordade urtag - och det är tyvärr många som har ojordat i sin hemstudio, så då gör det troligen väldigt liten nytta eller ingen nytta alls...?
Hur mycket nytta gör exempelvis ferritkärnor på nätkablarna (för att få bort eventuell HF) - om någon nytta alls?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ursäkta OT, men ang elsäkerhet har jag har en annan fråga. Vi har ingen jordfelsbrytare i lokalen utan proppskåpet är av "gammal" typ. För att vara på den säkra sidan med rörstärkare och div elektronik så har vi kopplat in externa jordfelsbrytare av rätt enkel typ i eluttagen. Finns det några tänkbara nackdelar med det?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Äh - vad f-n, lite spänning i livet får man väl ha... :P

Nåja - jag förstår att det är mycket att tänka på, så det kanske inte finns någon enskild lösning som täcker allt. Frågan är kanske mer om hur stor nytta exempelvis filtret i en sådan här gör och om det behöver kompletteras på något sätt för att få bort all skit som kan komma in genom elnätet.
Sådana måste väl också vara kopplade till jordade urtag - och det är tyvärr många som har ojordat i sin hemstudio, så då gör det troligen väldigt liten nytta eller ingen nytta alls...?
Hur mycket nytta gör exempelvis ferritkärnor på nätkablarna (för att få bort eventuell HF) - om någon nytta alls?

För att svara på om ett visst speciellt filter gör nytta så måste man ju antingen ha provat det och/eller ha mera kunskap om innehållet och specar. Och man måste, som sagt, veta vad det är man vill åtgärda.
Fel utrustning kan till exempel (som bland annat Neriks ger exempel på) ge negativa effekter också.
Den atuella typen av filter som du här pekar på kan ibland i första hand vara fokuserade på kraftiga spikar och överspänningar, (åska etc).

För att verkligen få "bort all skit" som du skriver så krävs det ganska omfattande investeringar om man verkligen ska uppfylla det som orden egentligen beskriver.

Helt riktigt, bra jord är ett villkor för att den här typen av utrustning skall fungera.

Ferriter kan göra nytta, framför allt för högre frekvenser.
Men det är inte "bara" att haka på ferriter överallt heller. Om man t ex sätter ferritbeads på inkommande ledningar i en apparat så KAN man få andra oönskade effekter. En common mode-drossel kan t ex vara en bättre lösning i vissa fall. (I det här fallet pratar jag nu om signalledningar eftersom RFI gärna tar sig in den vägen också)
Materialet i ferritkärnan bör desutom vara valt för det frekvensområde man vill undertrycka.
Tänk om allt bara vore så enkelt...  

Jag är ledsen att jag inte kan ge något exempel på "undermedicin", men det finns inga generella "superlösningar" om man inte är beredd att betala ganska mycket. Visst, det finns säkert exempel där man köpt utrustning för rimliga priser och nått resultat i det enskilda fallet. Men att därifrån ge generella råd om enskilda apparater som kan locka någon att köpa prylar som sen visar sig i det fallet göra liten eller ingen nytta vill jag inte ge mig in på...
« Senast ändrad: 16.05.2008, 15:02:03 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Inga universalmedel alltså. :( Ofta får man i så fall ha en portion tur när man köper sådant i blindo... :wacko:
Som sagt, så måste man ha jordat för att skydden alls ska fungera, så det är i princip meningslöst med det mesta om man har ojordat, eller hur?

Kan en fulltrafo göra nytta mot vissa typer av störningar, eller är det mer en säkerhetspryl?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Inga universalmedel alltså. :( Ofta får man i så fall ha en portion tur när man köper sådant i blindo... :wacko:
Som sagt, så måste man ha jordat för att skydden alls ska fungera, så det är i princip meningslöst med det mesta om man har ojordat, eller hur?

Kan en fulltrafo göra nytta mot vissa typer av störningar, eller är det mer en säkerhetspryl?

Som sagt, jordningen är a och o.

En fulltransformator generellt sett gör bara att du är galvaniskt skild från nätet.

Det finns dock s k störskyddstransformatorer med speciell skärm och jordning etc som ger effekt mot störningar. Men inte heller de är billiga, ska du ha en bra sådan som klarar en kW eller åt det hållet, så hamnar du förmodligen nånstans uppemot 10 kkr...

Vad gäller att köpa i blindo så är det ju det jag avråder ifrån, ta hjälp, mät och kolla med någon kunnig var dina problem ligger och vad du kan göra åt dem...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
10 lappar är kanske lite häftigt - men samtidigt är det ju inte mer än en bra mic eller preamp kostar, så det kan kanske ändå vara värt det för de som dras med problem - men först och främst så borde alla se till att få indraget skyddsjord i sin hemstudio (något som nog också kostar ett par tusenlappar - och som MÅSTE göras av en elektriker). Det är väldigt många som inte ens funderar på att orsaken till deras problem kan ligga i att jordningen saknas...

Själv har jag inga problem med störningar - men jag tänkte att det kunde vara bra att ställa lite extra frågor runt det hela när du kom igång med så fina svar. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

kollade min cotech-greja och det är en surgeprot ala billig variant. Men som sagt har en redan brunnit, kanske den betalade tillbaka sig?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Den absolut bästa metoden är en mekansik omformare. Dvs motor-axel-svänghjul-axel-generator. IBM använde metoden ganska länge och finns säkert som option även idag. Klarar EMP från närliggande kärnvapenkrig...


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Kanske läge att släpa in dieselagregatet i studion då..  :lol:
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Det här blev ju lite av en djungel...
Att inte elen i huset är jordad kan vara en väldigt logisk orsak till mina problem. Frågan är om det är värt att pröjsa husägaren för en elinstallatör då jag inte riktigt vet hur länge jag kommer att bo kvar. Samma gäller att hitta någon som kan lokalisera felet. Ähh, svordom. Det känns som att jag får leva med det helt enkelt.
Kanske börja spela punk igen, då gör det ju inte så mycket att guran låter ljudkräks.

Klokare blev jag iallafall av tråden, tackar för alla svar och teorier :)
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Det här blev ju lite av en djungel...
Att inte elen i huset är jordad kan vara en väldigt logisk orsak till mina problem. Frågan är om det är värt att pröjsa husägaren för en elinstallatör då jag inte riktigt vet hur länge jag kommer att bo kvar. Samma gäller att hitta någon som kan lokalisera felet. Ähh, svordom. Det känns som att jag får leva med det helt enkelt.
Kanske börja spela punk igen, då gör det ju inte så mycket att guran låter ljudkräks.

Klokare blev jag iallafall av tråden, tackar för alla svar och teorier :)

Det är som näms, det beror på vad som skall filtreras bort.
Det har ju inte retts ut vad jag kan läsa mig till.
Du säger brus, det får man inte ifrån elkablarna i min värld, hur låter ditt "brus"?
Hög eller låg frekvens?
Du nämner att EQ:a bort det, det går ju inte...
Hur har du anslutit alla apparater idag, elmässigt.
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Det här blev ju lite av en djungel...
Att inte elen i huset är jordad kan vara en väldigt logisk orsak till mina problem. Frågan är om det är värt att pröjsa husägaren för en elinstallatör då jag inte riktigt vet hur länge jag kommer att bo kvar. Samma gäller att hitta någon som kan lokalisera felet. Ähh, svordom. Det känns som att jag får leva med det helt enkelt.
Kanske börja spela punk igen, då gör det ju inte så mycket att guran låter ljudkräks.

Klokare blev jag iallafall av tråden, tackar för alla svar och teorier :)

Det är som näms, det beror på vad som skall filtreras bort.
Det har ju inte retts ut vad jag kan läsa mig till.
Du säger brus, det får man inte ifrån elkablarna i min värld, hur låter ditt "brus"?
Hög eller låg frekvens?
Du nämner att EQ:a bort det, det går ju inte...
Hur har du anslutit alla apparater idag, elmässigt.

Det gick alldeles ypperligt att EQ:a bort nästan allt brus när jag bodde i lägenhet, utan att förlora så värst mycket av gitarren.
Det brum och brus jag lever med nu ligger i flera, vitt skilda frekvensomfång. Jag är inte hemma med möjlighet att analysera just nu, men t ex runt 4000 Hz har jag ett oljud som är ganska brett. Skär jag där så försvinner genast luften ur gitarren i och med att jag måste skära såpass mycket.
Problemet är minst sagt omfattande.

Datorn och preampen ligger på samma förgreningsdosa som är kopplad till ett jack som jag faktiskt inte vet om det delar några andra apparater med.

Skulle detta mot förmodan inte bero på elen så är min sprillans nya VTB1 defekt. Det är visserligen en tänkbar möjlighet.
Jag får väl helt enkelt börja analysera saken genom att testa olika uttag och försöka isolera så många faktorer som möjligt under nästa lediga vecka. Känns ju surt bara, då den enda förändring jag gjort i setupen är att jag har flyttat till ett annat hus. Kanske är den norska elen sämre än den svenska <_<

När jag tänker efter så fanns det även ett lågfrekvent brummande i TV:n som min förra flatmate hade, en modern plasmahistoria. TV:n alltså, inte Frank.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det här blev ju lite av en djungel...
Att inte elen i huset är jordad kan vara en väldigt logisk orsak till mina problem. Frågan är om det är värt att pröjsa husägaren för en elinstallatör då jag inte riktigt vet hur länge jag kommer att bo kvar. Samma gäller att hitta någon som kan lokalisera felet. Ähh, svordom. Det känns som att jag får leva med det helt enkelt.
Kanske börja spela punk igen, då gör det ju inte så mycket att guran låter ljudkräks.

Klokare blev jag iallafall av tråden, tackar för alla svar och teorier :)

Det är som näms, det beror på vad som skall filtreras bort.
Det har ju inte retts ut vad jag kan läsa mig till.
Du säger brus, det får man inte ifrån elkablarna i min värld, hur låter ditt "brus"?
Hög eller låg frekvens?
Du nämner att EQ:a bort det, det går ju inte...
Hur har du anslutit alla apparater idag, elmässigt.

Det gick alldeles ypperligt att EQ:a bort nästan allt brus när jag bodde i lägenhet, utan att förlora så värst mycket av gitarren.
Det brum och brus jag lever med nu ligger i flera, vitt skilda frekvensomfång. Jag är inte hemma med möjlighet att analysera just nu, men t ex runt 4000 Hz har jag ett oljud som är ganska brett. Skär jag där så försvinner genast luften ur gitarren i och med att jag måste skära såpass mycket.
Problemet är minst sagt omfattande.

Datorn och preampen ligger på samma förgreningsdosa som är kopplad till ett jack som jag faktiskt inte vet om det delar några andra apparater med.

Skulle detta mot förmodan inte bero på elen så är min sprillans nya VTB1 defekt. Det är visserligen en tänkbar möjlighet.
Jag får väl helt enkelt börja analysera saken genom att testa olika uttag och försöka isolera så många faktorer som möjligt under nästa lediga vecka. Känns ju surt bara, då den enda förändring jag gjort i setupen är att jag har flyttat till ett annat hus. Kanske är den norska elen sämre än den svenska <_<

När jag tänker efter så fanns det även ett lågfrekvent brummande i TV:n som min förra flatmate hade, en modern plasmahistoria. TV:n alltså, inte Frank.

Runt 4kHz?
Det låter lite skumt. Jag vet inte exakt vilka frekvenser det brukar hamna på, men har du lysrör, lågenergilampor eller dimmers så kan de ge upphov till brum lite här och där... :(
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Misstänka bovar i närheten som man naturligtvis ska kolla är switchade nätaggregat, dimmers, burkar som överför digitala signaler över elnätet, fläktstyrningar, TV-apparater - i stort sett all modern elektronik och speciellt om de har någon form av digitalt innehåll (vilket de flesta naturligtvis har)...  :rolleyes: Eller lysrör, lågenergilampor etc.

Det är inte ens omöjligt att en apparat i en ljudanläggning stör den andra - och då talar jag inte ens om den vanliga boven jordslingor. Som jag nämnt tidigare så finns det till och med exempel på apparater (TV) som stört sig själva så man tvingats bygga om dem.

Det är också mångfalden av störkällor idag - både iden egna lokalen/bostaden och utanför densamma - som gör felsökningen så pass komplicerad. Hur kommer störningen in till exempel, tar den vägen genom elnätet eller kablar mellan apparater eller är den instrålad via friska luften? Är det en EMI eller RFI-störning? Frågorna och möjligheterna är många.

Helt klart bör i vilket fall din första åtgärd vara att testa en jordad nätanslutning och se till att alla apparater i ljudkedjan är anslutna med skyddsjord. Du kan till exempel som en temporär teståtgärd dra en jordad kabel från köket där det bör finnas jordade uttag. Men kom då ihåg att du inför en livsfarlig potential i elsammanhang i rummet! ALL utrustning du har där inne MÅSTE då vara ansluten till den jordade kabeln och samtliga av de vanliga ojordade kontakterna i rummet bör tejpas över så du (eller någon annan) inte av misstag ansluter något som helst av något slag till de ojordade uttag som finns i rummet! Nej, jag överdriver inte... Understrykas bör också att denna åtgärd måste betecknas som ett temporärt prov, den får inte permanentas eftersom den är förkastlig ur elsäkerhetsperspektiv. En permament lösning måste vara en korrekt installation av behörig elinstallatör.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kolla också efter prylar som har frekvensomriktare. dessa fifiga burkar bruka kabla ut andra ordningens kurvor bakpt och ställa till det en hel del :(


Angående elinstallationer: om man inte  är behörig är det dessutom faktiskt en ganska grovt lagbrott.  Man åtalas kanska grovt. från fall där något tex lyckats koppla fas till chassit på en diskmaskin, varpå hustrun faktiskt avled (!) blev maken som kopplat mord(!)åttalad. det ändrades sen, men detta understryker att elsäkerhetsanvisningarna är tunga saker.


jag hade dragit en kraftig skarvkabel från närmsta jordade uttag. funkar det så ring en elektriker och ordna jordade uttag.

Värt att veta om man nu gör saker själv är att det faktiskt finns preskriptionstid på fuldragningar: två år, sen är man clean ;)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
kolla också efter prylar som har frekvensomriktare. dessa fifiga burkar bruka kabla ut andra ordningens kurvor bakpt och ställa till det en hel del :(


Angående elinstallationer: om man inte  är behörig är det dessutom faktiskt en ganska grovt lagbrott.  Man åtalas kanska grovt. från fall där något tex lyckats koppla fas till chassit på en diskmaskin, varpå hustrun faktiskt avled (!) blev maken som kopplat mord(!)åttalad. det ändrades sen, men detta understryker att elsäkerhetsanvisningarna är tunga saker.


jag hade dragit en kraftig skarvkabel från närmsta jordade uttag. funkar det så ring en elektriker och ordna jordade uttag.

Värt att veta om man nu gör saker själv är att det faktiskt finns preskriptionstid på fuldragningar: två år, sen är man clean ;)



Om man drar kablarna fackmannamässigt, så är det ok även för en lekman att dra elkablarna - men inkopplingen i säkringsskåpet är förbjudet att göra och kabeldragningen måste inspekteras av en fackman, så där måste man anlita en elektriker. Det är farliga prylar att klydda med, så om man inte är 200% säker på hur man ska göra, så är det ändå bäst att lämna över hela jobbet till en fackman. Det är trots allt bättre att anlita de som har rätt kunskap, än att riskera brand eller rentav dödsfall.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kolla också efter prylar som har frekvensomriktare. dessa fifiga burkar bruka kabla ut andra ordningens kurvor bakpt och ställa till det en hel del :(


Angående elinstallationer: om man inte  är behörig är det dessutom faktiskt en ganska grovt lagbrott.  Man åtalas kanska grovt. från fall där något tex lyckats koppla fas till chassit på en diskmaskin, varpå hustrun faktiskt avled (!) blev maken som kopplat mord(!)åttalad. det ändrades sen, men detta understryker att elsäkerhetsanvisningarna är tunga saker.


jag hade dragit en kraftig skarvkabel från närmsta jordade uttag. funkar det så ring en elektriker och ordna jordade uttag.

Värt att veta om man nu gör saker själv är att det faktiskt finns preskriptionstid på fuldragningar: två år, sen är man clean ;)



Om man drar kablarna fackmannamässigt, så är det ok även för en lekman att dra elkablarna - men inkopplingen i säkringsskåpet är förbjudet att göra och kabeldragningen måste inspekteras av en fackman, så där måste man anlita en elektriker. Det är farliga prylar att klydda med, så om man inte är 200% säker på hur man ska göra, så är det ändå bäst att lämna över hela jobbet till en fackman. Det är trots allt bättre att anlita de som har rätt kunskap, än att riskera brand eller rentav dödsfall.

Jo exakt, pPRINCIP stämemr det. talade med en kontrollant. om just det där.  OMdet är fackmannamässigt utfört av en icke behörig alltså.

frågan som ställs om det brinner är:

var det korrekt? svaret är alltid nej -eftersom det faktiskt brunnit. Så, skall man dessutom lusläsa finns det tydligen heller genetligen inget lagligt stöd för att man får dra kabeln själv. all fast installation ör egentligen verboten enligt svensk lag.

https://soundcloud.com/secondary-protocol