Kontrollrummet

Crystal Light-Back Again

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Låtnamn:Back Again
Artist:Crystal Light
Kompositör:Marcus Backlund (MacTS)
Mix/Prod:Mix: Fredrik Groth, Prod: Jacob Wennerqvist, Marcus Backlund
Medverkande:Marcus Backlund, Jacob Wennerqvist
Status:Färdig demo
Format:mp3
Tillverkningsår:1992/2008 (Låten skrevs 1992 men har nu gjorts i en nyinspelning)

Hej,

Lägger upp den första mixade låten från det återuppstående bandet Crystal Light. Musiken är melodiös hårdrock. Vi har börjat spela in en del gamla låtar mest av nostalgiska själ, men en del nytt är också på G.
Tacksam för kommentarer.

Hoppas jag har lagt upp denna på korrekt sätt......[mp3=200,20,0,center][/mp3]
« Senast ändrad: 14.05.2008, 16:01:20 by MacTS »
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
LIte pudelvarning på detta  ;) Nejdå skämt å sido så låter det väl okej.

Jag tycker nog att gitarrerna inte är hundra% tajta. Nu lyssnar jag iofs i lurar och det gör väl lite till. De svajar lite både tonmässigt och är lite otajta på sina ställen. Lite förvånande eftersom det uppenbarligen är kompetent spelat.
Mixen är lite för gitarrorienterad i min smak. Jag skulle lyfta fram sången ett par snäpp. Reverben krockar lite också i min smak. Tycker att det är lite för stort på sången i förhållande till t e x gitarrerna. Basen är lite anonym trummorna är bra, men saknar lite punch i kraschcymbalerna. Bara lite lite fram med dem.

Låten är trogen sin genre och det är väl helt okej. Inga direkta överaskningar, men kompetent framfört.  :)


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Tack för kommentarerna!
Jag håller med om gitarrerna, dom blev lite otajta på ett par ställen. Sången har vi dividerat lite om men beslöt oss för att ha den nivån. basen är faktiskt det jag är mest nöjd med på hela låten...tänk vad smaken kan va olika :)Denna låt spelades in mest av nostalgiska skäl även om vi blev rätt nöjd med den (originalinspelningen från -92 är sådär....). Kommer nya låtar så småningom.
« Senast ändrad: 14.05.2008, 20:52:21 by MacTS »
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Pudel var ordet. Jättebra. Jag gillar pudlar. Fast detta känns liiite modernare, kanske när sista permanenten har växt ut liksom.

Enda jag tänkte på var att sången var något återhållen kändes det som. Falsettsång och mera attityd eftersökes. Kanske nåt för kommande låtar?

Bra bra.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Rent och snyggt, kanske lite väl så för min smak. Basen kommer fram lite dåligt i min lyssning. Håller med om det som andra skrev att gitarrerna kanske är lite dominerande. Sång upp. Hade inte så ont av eventuella otightheter dock... kan ju bero på att jag är rätt "sloppy" som gitarrist själv. :) Väl framfört får jag nog säga att jag tycker om detta; kan inte säga något om låten eftersom detta inte är en genre som jag lyssnar på...


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Pudel var ordet. Jättebra. Jag gillar pudlar. Fast detta känns liiite modernare, kanske när sista permanenten har växt ut liksom.

Enda jag tänkte på var att sången var något återhållen kändes det som. Falsettsång och mera attityd eftersökes. Kanske nåt för kommande låtar?

Bra bra.

Tackar! Det är jag som sjunger och jag är lixom ingen hårdrocksfalsettsångare.....m ot slutet av vår förra sejour med bandet hade vi en annan sångare som var betydligt mer hårdrockig i rösten än mig. Vi håller på att spela in låtar från den eran nu och där har vi värvat in en riktig metal-sångare som även ska sjunga på några nykomponerade låtar. Blir skoj.
« Senast ändrad: 15.05.2008, 13:19:17 by MacTS »
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Rent och snyggt, kanske lite väl så för min smak. Basen kommer fram lite dåligt i min lyssning. Håller med om det som andra skrev att gitarrerna kanske är lite dominerande. Sång upp. Hade inte så ont av eventuella otightheter dock... kan ju bero på att jag är rätt "sloppy" som gitarrist själv. :) Väl framfört får jag nog säga att jag tycker om detta; kan inte säga något om låten eftersom detta inte är en genre som jag lyssnar på...

Tack för kommentarerna Hellpig! Tar med mig dom till nästa projekt.
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Ja en helt ok låt är det ju, gillar riffen osv, sången påminner lite om en blandning av aerosmith och ex-stratovarius timo kotipelto fast lägre.

Skulle villa ha mera bas i den.

8/10

H. Tommy


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
FAN VA GO LÅT!!! :) Love Glam rock! :)

Denna sparar vi..


 :wub: :wub: :wub:



Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Bra låt, inte så pudelaktigt i mitt tycke, låter bra, *sparar*, bra sjunget tycker jag, skulle varit en gnutta
mer sång kanske ja.
Gitarrern tycker jag är kompetenta, kanske lite tråkigt och standardljud för denna 'typen' av musik iofs, både bra o lite tråkiga solon, eller också är jag bara avundsjuk :) Ja jag erkänner, diggar mer typ Satriani än Malmsteen ;)

mina 50 öre,
Mats
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Till SteveHarris, Kenta K, 1up: Tack för kommentarerna, kul att ni gillar!
till flabb: Är själv förtjust i detta gitarrljud, inget revolutionerande men jag gillar det....ang gitarrsolo så gillar vi lite snabbare solon (själv klarar jag inte att spela sånt, det är Jacob som solar), men det är klart att även Satriani är bra.
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se