Forum > Färdiga produktioner

Harmonica mike - Halleluja

(1/7) > >>

Harmonica mike:
Låtnamn: Halleluja
Artist:Harmonica mike
Kompositör:Leonard Cohen
Ev,medverkande:Nope,just me
Inspelnings år:2008
Format:mp3
storlek:Cirkus 7 meg
Status:Kanske lite närmare då..

Hej.
Jag har spelat in en cover på Leonard Cohens "Halleluja". Jag skall spela på ett bröllop i sommar och tänkte köra denna playback i Pa:t,samt lira ackegura,munspel och sjunga till pianot och stämmorna..

Frågan är,håller detta? Det finns ju ett gäng odödliga tagningar av denna låt,det här är i alla fall min version som  ligger närmare Jeff Buckleys tolkning av låten än originalet..

Donat lite med mixen enligt Tsmalmbes tips..

Bättre sämre?

Gör som vanligt,såga på!

OBS; NY MIX!

Mvh
Micael

tsmalmbe:
Låter ju bra. Inte originellt, jag tycker inte din version tillför något nytt, men en version som säkert uppskattas av en publik som inte är Idols-domare. Nu låter jag själv som Idols-domare tror jag.

Anyway, mixmässigt har du dränkt det i ett fult reverb vilket får det att låta mera grav än bröllop. Ska du köra det i PA tror jag att du ska välja ett reverb som inte är lika grumligt, och ta bort det från största delen av instrumenten. Reverb brukar göra saker otydliga, framför allt om utrymmet är typ sal eller hall. Då reverberas det i utrymmet, och du riskerar otydlighet. Mindre reverb på rösten definitivt, för att få fram den. Så borde du reda ut situationen i basregistret mellan akustiska gitarrens e-sträng, pianots nedre register och basen. Nu bumlar det verkligen, och jag tror inte PA-högtalare gör det bättre. Som playbackverision skulle jag hålla mycket mycket tillbaka med allt som heter masterlimiter och sånt, eftersom du själv kommer att spela och sjunga med dynamik och känsla. Om ditt bakgrundstape är L-O-U-D så kommer det att låta karaoka i värsta fall.

Tror jag.

MaxB:
Jag gillar det mesta jag hört dig göra men jag tycker det är svårt att skriva något snällt i samband med det här låtvalet.

Det är inte ditt fel - utan mitt, eftersom jag redan bestämt mig för att det bara är en version av den här låten, som gäller. Jöback släng dig i väggen! Alla (utom en) av killarna i en pojkgrupp som jag träffade efter en spelning i Oslo för något år sen, blev skitsura när jag sa det till dem. Halleluja var visst deras paradnummer i extranumret på alla deras konserter. My fault, sorry boys!

No one can make it justice - like Jeff Buckley!

Det är en underbar fantastiskt stark låt!

freddy:
Helt okej tycker jag. Som dom andra sagt så är det ingen kul cover att lyssna på såhär. Alltså jag menar att den inte gör något som inte gjorts förr... Vilket jag tycker är ett måste om man ska ta till sig detta och bli intresserad. Det är en fin låt och jag gillar din röst, rösten gör att det blir intressant i alla fall. Men jag skulle önska att du tog ut svängarna mera och jag anser som sagt att du måste göra det om detta är något som ska användas utanför bröllopet.
Snyggt jobbat i alla fall, det låter bra och jag är helt säker på att den kommer funka bra i sammanhanget. Men jag blir lite uttråkad eftersom det låter som alla andra versioner som jag hört av denna låt... Varför inte testa med lite trummor? ;)

svammel svammel... hoppas du förstår något ;)

jay thomas:
Majsigt!  :)
Har inget förhållande till LC förutom möjligen låten "Marianne" efter att ha läst en bok av Hans-Eric Hellberg för en sådär 30-31 år sedan. Men, cover eller ej, gillar framförandet, snyggt gjort! Mixen har jag ingen direkt åsikt om, tsmalmbe har redan beskrivit det bra.

Du frågade förresten om det håller, det tycker jag definitivt.  :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion