Forum > Färdiga produktioner

Harmonica mike - Halleluja

<< < (2/7) > >>

Harmonica mike:

--- Citat från: tsmalmbe skrivet 12.05.2008, 10:27:35 ---Låter ju bra. Inte originellt, jag tycker inte din version tillför något nytt, men en version som säkert uppskattas av en publik som inte är Idols-domare. Nu låter jag själv som Idols-domare tror jag.

Anyway, mixmässigt har du dränkt det i ett fult reverb vilket får det att låta mera grav än bröllop. Ska du köra det i PA tror jag att du ska välja ett reverb som inte är lika grumligt, och ta bort det från största delen av instrumenten. Reverb brukar göra saker otydliga, framför allt om utrymmet är typ sal eller hall. Då reverberas det i utrymmet, och du riskerar otydlighet. Mindre reverb på rösten definitivt, för att få fram den. Så borde du reda ut situationen i basregistret mellan akustiska gitarrens e-sträng, pianots nedre register och basen. Nu bumlar det verkligen, och jag tror inte PA-högtalare gör det bättre. Som playbackverision skulle jag hålla mycket mycket tillbaka med allt som heter masterlimiter och sånt, eftersom du själv kommer att spela och sjunga med dynamik och känsla. Om ditt bakgrundstape är L-O-U-D så kommer det att låta karaoka i värsta fall.

Tror jag.

--- Slut citat ---

Tsm:

Donat lite med mixen efter din suveräna feedback..Drog bort reverbet från mastern,och sänkte limitering ordentligt.Minskade av på reverbet även på kören och ordentligt på leaden..Spelade om ackeguran då jag valt att lägga låten på färdiga..Jag vill ju inte skämma ut KR.. :)
Skar ordentligt i botten på ackeguran..Spelade två spår och pannade dom lite.La på en cello grej för att ha lite styrning när jag lirar live.Pianot kröp fram lite när jag fixade guran,och det kan nog vara vettigt så jag har nåt att lira mot..Drog även lite bas ur pianot och höjde lite i övre mellan registret..

Mycket tacksam för att du hjälpte mig med denna.Det här med playback är nya marker för mig då jag oftast har backning av polarna,men inte denna gång..Bästa sättet för att kolla om det funkar,är ju att rigga Pa:t och sjunga och spela in tagningen med några rumsmickar..annars så får jag väl mima och slå i luften på guran.. :D

Trevligt om du lyssnar och kommentar nya verren..

Mvh
Micael

tsmalmbe:
Ja, det blev ju bättre.

Nu är din sång väldigt vass. Kanske den blev vass av det andra ändringarn du gjorde. Man liksom hoppas lite hela tiden att du inte skall sjunga ord med hårda konsonanter, framför allt esssSSSSSS. Sången låter lite nasal sku mna kanske säga.

Kanske hela låten sku må bra av lite frekvensanalysering på mastern, och så ett litet försiktigt eq där du skulle sänka de där vassa frekvenserna 2-3dB?

Anyway, nu tror jag låten överlever PA-bruk bättre. Men du har en poäng i att testa, så om du kan testa och ha nån att provlyssna är det ju suveränt.

Harmonica mike:

--- Citat från: tsmalmbe skrivet 12.05.2008, 15:23:23 ---Ja, det blev ju bättre.

Nu är din sång väldigt vass. Kanske den blev vass av det andra ändringarn du gjorde. Man liksom hoppas lite hela tiden att du inte skall sjunga ord med hårda konsonanter, framför allt esssSSSSSS. Sången låter lite nasal sku mna kanske säga.

Kanske hela låten sku må bra av lite frekvensanalysering på mastern, och så ett litet försiktigt eq där du skulle sänka de där vassa frekvenserna 2-3dB?

Anyway, nu tror jag låten överlever PA-bruk bättre. Men du har en poäng i att testa, så om du kan testa och ha nån att provlyssna är det ju suveränt.

--- Slut citat ---

Thanx Tsm..Kollar essen/vassheten på sången,tror inte det beror på reverbet - mera en inspelnings miss,brukar köra gura och munspel på samma kanal och glömmer ibland att kompensera..Lätt fixat i eq:n..

Mvh
Micael

Lindpop:
Jag tycker också definitivt att det håller. Det enda som jag spontant reagerade på var att jag inte kände nåt riktigt lyft i låten med kören eller att den tillförde något extra förräns i slutet av låten då där var fler stämmor, men det är bara vad jag tycker.
MVH

max:
Hej!

Det blev ju bra det här! Tycker din röst passar bra till låten och förmedlar känslan bra.
Funkar kanon till ett bröllop tycker jag!
Ska du köra allt utom akke-gura och leadsång genom PAt sen på konserten? Kan nog bli bra att spela mot pianot som du skrev!

Lycka till på konserten!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion