Kontrollrummet

Tokai - I´ll be there - one more time

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: ca 3 min
KOMPOSITÖR: Staffan Widmark
PRODUCENT: Staffan Widmark
INSPELNINGSÅR: 2006
FORMAT: mp3




Jag lägger upp den här låten eftersom jag vill ge ifrån mig nån slags livstecken. Denna låt har tidigare varit uppe på det numera kassa studioforumet. Och en del av er har nog hört den förut medan några inte har det. Är personligen rätt så förtjust i låten.
Men jag har nya låtar på gång: Coosey eyes med Harmonica Mike på munspel, sen en texmex inspiread låt (typ Los Lobos), texten inte klar än, samt en mysko låt betitlad: Back to the source of origin. Vi hörs!
« Senast ändrad: 18.05.2008, 23:10:16 by tsmalmbe »


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Känner igen den här från...Ja förra du vet....kalaslåt  med stora Beatles och Dire Straits vibbs...I'll be there refrängen är så bra... minimalistisk smårörelser i harmoniken...kalas, gillar också den banjoliknande strängsväng som hörs av och till...är det en variax eller the real thing?en del svengelska men inget allvarligt...som sagt kalaslåt /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt och kul! Lite laidback Ry Cooder-stil. Fint arrad med mandolinsvängarna mellan verserna, banjotonerna och de snabba congasprylarna sitter bra också. Sången är bra i refrängen med falsetten. Sticket med sitt Balkan-brass är himla ballt. P4-hitvarning skulle jag vilja säga. Kan tänka mig att du kan få kritik på lite svengelska men mig stör det inte.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det här känns som en kalaslåt som vi fått smyglyssna på och som nästan är färdig! Det enda som skiljer den från färdig är att det känns lite programmerat i arret. Dvs om låten presenteras för ett gäng musiker tror jag dom skulle samordnat spelat mer vad gäller fills, break och dylikt. Här pratar vi nu om finlir och får man ha synpunkter så ska man passa på! :)


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Mysig låt, kommer tänka på en varm sommarkväll, utomhuscafe, liten scen, en bärs....  B)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag lyssnar på simpla laptophögtalare. Hör inte bas så mycket som på en del andra låtar och en plockgitarr är lite hög i ljudbilden.   

Jag gillar låtide och ljudbild för övrigt. Bra instrumentval! Kul där basen vandrar neraåt så där lite synkoperat (eller vad det heter).
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Gullig låt liksom, låter fasligt levande! Jag har som vanligt skitsvårt för svengelskan,
och det beror på att jag har hängt med sedan 60-talet då jag var barn och hört svenskarnas
engelska på gott och ont. ;) Kan reta mig på ABBA t ex med deras svenska "s"-ljud osv.
Jaja, jag ÄÄÄR äckligt petig. :) Tyckte din låt hade en massa charm, och spelar den gärna igen. :)

Nad
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack för alla fina svar!
Först svengelskan. Detta gissel! Denna låt spelades in  för 2-3 år sen och då var min svengelska vanligt förekommande. Har sen dess, tack vare er ärade forummedlemmars uppmärksamhet, försökt att få bukt på uttalet. Tycker att jag är bättre nu, dubbelkollar i ordböcker å så, men missar tyvärr ibland nåt ord.

Så till svaren. Jag tar er i rätt ordning:
karl: Visst är det Beatles, men framför det tidiga Beatles, alltså i början på deras karriär när dom gav låtar till grupper som t.ex Gerry & The Pacemakers.
Dire Straits har jag lite svårt att få ihop, det var ialla fall inte tanken, skulle vara omedvetet i så fall. Strängsvängen som du skriver är nog inte banjon. Kan vara elguran. Men det är inte variaxen. Den hade jag inte när den här låten spelades in. Gitarren var en - hm, Tokai. Vill minnas att jag hade nån samplad slidegitarr också i låten. Har inte tillgång till musikdatorn eftersom jag pajat moderkortet och kan inte kolla.

equality: Ännu en liknelse. Ry Cooder. Måste också vara omedvetet det med. Eller är det en typ av musik man har med sig i bagaget utan tänka på det?
Kul att du gillar Balkan blåset. Minns när jag la upp låten förut så tyckte nån att blåset inte lät bra. Men det är alltså inget vanligt blås utan ovanliga blåsinstrument taget från ljudbiblioteket Rare Instruments.

91:an: Vet inte vad du menar med "smyglyssna" men förstår andemeningen i det du skriver. Du har en poäng här! Allt jag gör är i slutändan inte tänkt som nåt färdigt. Det är en demo. Slutprodukten ska spelas av riktiga, levande musiker med riktiga instrument. Men om drömmen blir besannad vete gudarna.
Det finns en motsägelse här i mitt arr. Å ena sidan en etnisk, lite zigenareaktig orkester, å den andra en midistyrd, hårt kvantiserad midiprogrammering med massor av loopar. På ett sätt kan det kännas som en spännande mix, men samtidigt fel. Men jag är nöjd att ha sluppit anmärkningen att trummorna är otajta!

Flabb: Lite av min tanke också. Texten är lättsam, musiken likaså - men inte banal. En liten orkester som spelar upp en glad sång om det alltid finns nån där när livet känns jobbigt.

MaxB: Kul att du gillar. Basnedgången är väl en sån där snilleblixt man får ibland, fast den är väl inte så ovanlig. Har nog knyckt det från nån Who låt.

Nad: "fasligt levande". Tack för den! Och så svengelskan! Gå upp några ett trappsteg, där finns förklaringen! Lovar att jag har bättrat mig. Låten är som sagt några år gammal. Men jag ville lägga ut nåt i brist på annat - inte bara skriva om andras alster - dessutom gillar jag att svara på kritik, som kanske märks.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
tjaba:)

Jag ser att folk bråkat angånde svengelskan.... jag är lite "egen" av mig och anser att man inte ska se det som ett problem ( du är ju liksom svensk, klart som katten att det får höras lite  -_- )
för det andra hör jag inte direkt några skumma utal... jaja , fint är det :)


Väldigt trevlig låt, shysst balalajka o banjo i början ( live?)
Gillar att du mixat rösten o trumsen så högt.

Kanske lite för basig bas (eller så är den bara lite hög), kanske en ståbas skulle vara på sin plats... ett lite öppnare, diskantrikare basljud?

överlag , primaballerina  :P

//david



"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


freddy

  • Gäst
Skön avslappnad röst och låt. Sticket var väldigt oväntat, därför älskar jag det! Jag blir lite glad av detta i alla fall, mys-faktorn är hög men det känns ändå ganska rått på något sätt.

Kul att lyssna på i alla fall, bra jobbat!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här gillar jag, melodiöst, okomplicerat, sköna fallande stämmor i refrängen :P

Får, som tidigare skrivits, en tidig Beatles-influensfeeling här.

Bra att du la upp den igen, så vi som kommit in senare här inne, får chansen att lyssna ;)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Gillar låten fast först trodde jag att jag inte gjorde det. Annorlunda arrat, eller det är kanske bara jag som inte brukar lyssna på sånt här... tyckte först att det saknades något men efteråt är jag osäker. Det kul med nya influenser! :) Har inte så mycket mer konstruktivt att tillföra utan tycker mest att det är kul/skönt att höra något som inte är skapat som uppföljare till "...hur basshunter till sin leadsynth på..."


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil

Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
gillar arret, gitarrerna och sången. Jag gillar inte trumljudet, alldelesför"pappigt" för min smak. Men då är jag ju en gammal hårdrockare också. Sköna Knopfler-vibbar!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
först tyckte jag det lät rätt trist, men det växte lixom under lyssningen. håller med freddy om sticket.

Rösten passar bra, lite knopfler.

Trummorna är riktigt trista. lite mer levande skulle önskas, med ghostslag och levande variation. testa att peta olika velocity på slagen, eller köra något fördigt komp från EZ/AD/Whatever.

men bra låt!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack återigen för alla trevliga kommentarer! Kul att låten gillas. Och lite Knopfler får jag väl acceptera då. Låten har som sagt några år på nacken och jag skulle kanske idag använd andra trumljud och lirat lite mer varierat. Samtidigt vill jag minnas att det var ett beslut från mig att låta loopar sköta kompet och bara ha ytterst enkla trummor, allt för själva låtens skull.
Härligt med all respons :D


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hm undrar om jag inte hört denna tidigare ja...

En mysig låt kort och gott. Din röst gör sig bra till denna. Introt känns lite irländskt influerat. Gillar det :).
Hör inte Dire Straits likhet alls. Nu har jag nog bara hört den första skivan av dem så är inte uppdaterad där.

/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson