Kontrollrummet

Skiva som förändrat din syn på ljud?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KillwithSkill

  • Gäst
Ja Kiss Destroyer är en grym platta! Fast dom gjorde en till som än idag slår allt annat trumljud. Creatures of the Night. Det var en kort period på 80-talet där man spelade in i hangarer med stora membransmikar. Sen kom all triggpiss. Men så styrde Mr Rock upp det å släppte Metallicas svarta och Motley Crue med John Corabi.. Den plattan är nog det på senare år som fått mig att förstår mer om fett trumljud, vart svålet sitter! :)


Utloggad Addic59

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Det är framförallt en låt som har en grymt stor själ både musikalsikt och produktionsmässigt enligt mitt tycke, och det är låten Johnny B med The Hooters. Denna låt har påverkat mitt tänkande radikalt, och då till det positiva enligt mitt tycke. Grym värme och närvaro i alla källor, och musikaliskt en av de bättre låtarna någonsin skriva enligt mig.

.Ken


Utloggad Umemagnus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
  • Jodåsåattäää.. de, de, de....
    • Visa profil
    • Min Hemsida
tycker att "The Eagels"- when hell freezes over-DVD:n har jäkla bra liveljud....


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Håller med om Kiss "Destroyer". Den plattan visar tydligt att en bra produktion inte
handlar om att få musiken att låta fett och snyggt. Det handlar om magi. Destroyer
låter magiskt...  :blink:
Fast jag tycker nog den för sin tid låter både fett o snyggt! :)


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se

Neurosis - a sun that never sets

Denna skiva skakade verkligen om i min värld musikaliskt och ljudmässigt. En av dom få skivor inom den tyngre genren som verkligen låter behagligt och snuskigt bra i allt från 500 kronors stereon till 1 miljoners stereon.

Musikaliskt vänder den ut och in på mig. Som exempel: efter en 4 timmars analyserande av en låt insåg jag att mitt favoritparti blir så jävla bra pgr av att dom har lagt en ganska dåligt parti innan...så grymt genialiskt:)

Unna er en lyssning!
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad thrinithan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
  • Die by my shovel
    • Visa profil

Neurosis - a sun that never sets

Denna skiva skakade verkligen om i min värld musikaliskt och ljudmässigt. En av dom få skivor inom den tyngre genren som verkligen låter behagligt och snuskigt bra i allt från 500 kronors stereon till 1 miljoners stereon.

Musikaliskt vänder den ut och in på mig. Som exempel: efter en 4 timmars analyserande av en låt insåg jag att mitt favoritparti blir så jävla bra pgr av att dom har lagt en ganska dåligt parti innan...så grymt genialiskt:)

Unna er en lyssning!

Jag lyssnade på den plattan för några år sedan och sen dess har jag inte gjort det :D Kanske ska ge den en till chans men i grund och botten är den nog inget för mig  ^_^
Bilda dig gärna en egen uppfattning... så länge du fortsätter att bilda den tills det blir rätt!


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se

Neurosis - a sun that never sets

Denna skiva skakade verkligen om i min värld musikaliskt och ljudmässigt. En av dom få skivor inom den tyngre genren som verkligen låter behagligt och snuskigt bra i allt från 500 kronors stereon till 1 miljoners stereon.

Musikaliskt vänder den ut och in på mig. Som exempel: efter en 4 timmars analyserande av en låt insåg jag att mitt favoritparti blir så jävla bra pgr av att dom har lagt en ganska dåligt parti innan...så grymt genialiskt:)

Unna er en lyssning!

Jag lyssnade på den plattan för några år sedan och sen dess har jag inte gjort det :D Kanske ska ge den en till chans men i grund och botten är den nog inget för mig  ^_^

Som de flesta av ens favorit skivor så är den inte lättlyssnad...är det inte alltid så? :)
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad thrinithan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
  • Die by my shovel
    • Visa profil
Som de flesta av ens favorit skivor så är den inte lättlyssnad...är det inte alltid så? :)

Ja det stämmer nog. Kom helt plötsligt att tänka på en tuill skiva som verkligen förändrade saker och ting för mig

Cryptopsy - None So Vile Verkligen ingen skiva som man lyssnar en gång och sen blir störtkär utan den är lite tung på sina ställen  ^_^
Bilda dig gärna en egen uppfattning... så länge du fortsätter att bilda den tills det blir rätt!


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Som de flesta av ens favorit skivor så är den inte lättlyssnad...är det inte alltid så? :)

Ja det stämmer nog. Kom helt plötsligt att tänka på en tuill skiva som verkligen förändrade saker och ting för mig

Cryptopsy - None So Vile Verkligen ingen skiva som man lyssnar en gång och sen blir störtkär utan den är lite tung på sina ställen  ^_^

Värt att kolla upp alltså.

Håller med om att Dimmu Borgir - Puritanical Euphoric Misanthropia är förjävla bra...me rent ljudmässigt så går den inte att spela i allt för upplösta högtalare då skär digitaldisten i dom små öronen.
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Fleetwood mac - Tango in the night - Luftigt och klart, en härlig upplevelse. Något jag tidigare aldrig reflekterat över.
Peter Gabriel - So - Att man gång på gång kan upptäcka luft, det är så spännande!
Def Leppard - Hysteria - Producerat till gränsen av vansinne, inte luftigt, men spännande lyssning! Produktions dvdn gav mängder av idéer.
Throb - Cpjävelbaskagge - visserligen en enskild låt, men här greppade jag begreppet techno
Chris Liebing - Defqon 1 - Precis som ovan, i och med denna började jag uppskatta techno rytmbaserad musik.

Finns många som kanske inte förändrat min syn, men kraftigt vidgat den eller påverkat den.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Som de flesta av ens favorit skivor så är den inte lättlyssnad...är det inte alltid så? :)

Ja det stämmer nog. Kom helt plötsligt att tänka på en tuill skiva som verkligen förändrade saker och ting för mig

Cryptopsy - None So Vile Verkligen ingen skiva som man lyssnar en gång och sen blir störtkär utan den är lite tung på sina ställen  ^_^
yeah.. den e fet.. :)

gillar du snarlika produktioner av amerikansk usdöds-ish musik, så ska du kolla in spawn of possession.. kalmarband som är ruggigt tighta!!!
bästa skivan är klart cabinet!!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad thrinithan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
  • Die by my shovel
    • Visa profil
Som de flesta av ens favorit skivor så är den inte lättlyssnad...är det inte alltid så? :)

Ja det stämmer nog. Kom helt plötsligt att tänka på en tuill skiva som verkligen förändrade saker och ting för mig

Cryptopsy - None So Vile Verkligen ingen skiva som man lyssnar en gång och sen blir störtkär utan den är lite tung på sina ställen  ^_^
yeah.. den e fet.. :)

gillar du snarlika produktioner av amerikansk usdöds-ish musik, så ska du kolla in spawn of possession.. kalmarband som är ruggigt tighta!!!
bästa skivan är klart cabinet!!!

Will do! tack för tipset...
Bilda dig gärna en egen uppfattning... så länge du fortsätter att bilda den tills det blir rätt!


Utloggad Floaty

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Finns såklart många, men jag drämmer till med ett par:

Led Zeppelins "Led Zeppelin II" hade min far på en gammal LP vilken jag förälskade mig i tidigt.

Turbonegros "Apocalypse dudes" har ett underbart sound, som jag aldrig kan få nog av...

Soundet på Suedes "Coming up" är också rakt igenom underbart!



Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!

Håller med om Kiss "Destroyer". Den plattan visar tydligt att en bra produktion inte
handlar om att få musiken att låta fett och snyggt. Det handlar om magi. Destroyer
låter magiskt...  :blink:
Fast jag tycker nog den för sin tid låter både fett o snyggt! :)

Är nog benägen att hålla med, en hårdrocksplatta lite före sin tid. I mitt tycke.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Kan inte heller begränsa mig till en.

Katatonia - BraveMurderDay: Mest för att dom körde så hårt på det monotona. Lite metalminimalism kanske?

Meshuggah - None (och Future Breed Machine): Toto fast jättehårt?

Pink Floyd - Dark Side Of The Moon/Animals/Wish You Were Here: Förklaring undanbedes.

Jeff Buckley - Grace: Magiskt bra produktion. Allt låter så otroligt bra. Totalt helgjuten produktion
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad carl cadello

Beatles - "A Collection of The Beatles Oldies But Goldies" (1966)

Det var något fel på min stereo när jag var liten. Ena kanalen funkade inte så jag tryckte in monknappen för att höra i båda högtalarna. Fint tyckte jag. DÅ!

När jag blev äldre hörde jag skivan hos en kompis och fattade då att jag hade missat hälften av ljudbilden. Ibland hade jag inte ens hört någon sång alls!!!!

 :lol:


Utloggad thrinithan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
  • Die by my shovel
    • Visa profil
Beatles - "A Collection of The Beatles Oldies But Goldies" (1966)

Det var något fel på min stereo när jag var liten. Ena kanalen funkade inte så jag tryckte in monknappen för att höra i båda högtalarna. Fint tyckte jag. DÅ!

När jag blev äldre hörde jag skivan hos en kompis och fattade då att jag hade missat hälften av ljudbilden. Ibland hade jag inte ens hört någon sång alls!!!!

 :lol:

Och ÄNDÅ var det så pass bra att du lyssnade på det... Fatta vad bra det var på riktigt då  :D
Bilda dig gärna en egen uppfattning... så länge du fortsätter att bilda den tills det blir rätt!


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Kräftskivan 2005. Fick en gaffel i ögat som förändrade min syn i allmänhet.



förlåt.

Odödliggjord på warpdrive.se! :) (Inte av mig dock...)


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Portisheads - Dummy : Jag förstod mig inte riktigt på denna skiva i början, tyckte den lät konstigt och gammalt bara. Men den förändrade verkligen mitt sätt att se på produktion! Att fula ljud kan låta så snyggt!

Recoil - Liquid : Den här skivan är helt enkelt det mest ljudligt genomarbetade skiva jag har hört! Det är så mycket snygga detaljer att man blir alldeles trött när man lyssnar på den! Sen är det väl mer produktion än låtar men det kanske måste vara så om man ska kunna ta ut svängarna så mycket i produktionen...
www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil

Håller med om Kiss "Destroyer". Den plattan visar tydligt att en bra produktion inte
handlar om att få musiken att låta fett och snyggt. Det handlar om magi. Destroyer
låter magiskt...  :blink:
Fast jag tycker nog den för sin tid låter både fett o snyggt! :)

Är nog benägen att hålla med, en hårdrocksplatta lite före sin tid. I mitt tycke.

Ok, rättelse: Destroyer visar att en bra produktion inte bara handlar om en fet och
snygg ljudbild. Det är svårt att sätta fingret på vad som får den att låta så annorlunda.
Men jag lyssnade så mycket på den plattan när jag var liten att den blivit min norm för hur
hårdrock ska låta. Jag fixar helt enkelt inte snustorra Zepelin-plattor...


DåligtGehör

  • Gäst
Kom på att den första riktigt omvälvande skivan -  förutom The Monkees "Hey hey with the Monkees"   :)  - var nog Led Zeppelin II. Särskilt då Whole lotta love. Var 9 - 10 år då och en klasskamrats äldre bror hade denna skiva. Kunde musik låta så!