Musik och ljudmässigt, i 12 års åldern, Frank Zappa-Overnite sensation, innan hade jag bara lysnat på Deep Purple/Nazareth/Sweet etc...
Lite längre fram ännu mera Zappa, såklart eftersom det är ett eget sound av ypperlig Amerikansk kvalitét, men här kommer även Buggles/Yes-drama och Steely Dan´s Gaucho in i bilden, den sistnämnda är så slick och perfekt och sitter som en mall/evig referens i mitt huvud på hur sådan musik skall mixas.
Trevor Horn ja, "rätt" duktig som producent men tydligen usel på scen, då han var med under Yes-turnén 1980 eller 81 (?) kastade folk tomater o skit på honom för att han var så jävla kass...
Frankie Goes to Hollywood är ju svinbra proddat/mixat.
Rammstein är väl ett ok exempel på fett sound som jag diggar, orkar dock inte lyssna på alla death/trash etc band då det ofta låter jävligt bra om själva bandsoundet (Dimmu Borgir etc) om det inte går för fort alltså för det är också bara patetiskt i mina öron och så fort monster/demon-rösten kommer så kräks jag av pinsamhet inför mitt manliga släkte!
Nyligen, de senaste 10 åren har jag mer och mer insett hur bra de gamla 50-tals inspelningarna på Columbia/RCA etc verkligen är och som jag även framhäver i andra trådar är detta något att sträva efter om man har möjlighet=rum=akustik och det gamla tänket!