Kontrollrummet

Skiva som förändrat din syn på ljud?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Ja, frågan är om du har köpt/hört en skiva som förändrat din syn på ljud/mixning eller ditt ljudideal markant, eller varit någon form av stor hjälp i ditt ljudnörderi?

För mig finns en sån skiva: Sparklehorse - it´s a wonderful life.
Förutom riktigt bra låtar så är det en av dem mest "intelligenta" produktioner jag har hört, vid en första lyssning kändes det som jag fick ett helt nytt tänk kring ljud och hur man går in i en låt och placerar saker på väldigt smarta sätt som kan appliceras på helt andra ljudbilder också.

mvh /Elof
« Senast ändrad: 26.03.2007, 03:37:53 by Elof »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
japp brown album... primus.
jag tänkte när jag lyssnade att så kan man ju inte göra men fan   det funkade
att leva är att dö


KillwithSkill

  • Gäst
Bra tråd!

Jag är ju helt såld på trumljud och bra sångare. Så Motely Crue och eva Cassidy ligger varmt om hjärtat.
Men ingen har rubbat mig mer än just dom två. Att vara rädd om mellanregistret. Det som får mig att tänka till är att man inte får vara rädd för effekter.

JO föresten. SEAL!! Den killen är helt grymt bra. Crazy spelas fortfarande. Han och trevor horn. Sjukt bra gäng!
« Senast ändrad: 26.03.2007, 03:47:43 by KillwithSkill »


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Achtung baby.
Den ändrade min och väldigt många andras syn på mixning och vände upp och ner på många traditioner. Jag läste en intervju med Brian Eno för 100 år sedan och tankesättet på den skivan var typ "vilka element är traditionellt INTE distade? bra då distar vi dem. Och tvärtom".

White Album.
På många av låtarna har "produktionen" attityd och balls så det visslar om det, riktigt kompromisslöst framförande och mixande! samtidigt som vissa låtar är avskalade och plågsamt välljudande.  
Dolphins are gay sharks.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jättedå: beatles - revolver, jädrar va skönt komprimerad!!
lite mindre då: entombed - same difference, fantastiskt jävla trumljud för rock&roll-döds!! svänger som fan med.. :P
nuare: squarepusher - do you know squarepusher
nuast: squarepusher - hello everything
vad säga om kvadrattryckaren då? fantastiskt musikalisk, och härligt knäppa idéer!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad herwhisper

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
En skiva som har ett grymt skönt ljud och som la grunden till göteborgs soundet är
Slaughter Of The Soul med At The Gates.
Otroligt gött ljud. En klassiker!


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
En skiva som har ett grymt skönt ljud och som la grunden till göteborgs soundet är
Slaughter Of The Soul med At The Gates.
Otroligt gött ljud. En klassiker!
självklart.. den är för jävla köttig!!!
fast när det kommer till musiken föredrar jag nog helst tidigare At The Gates.. när de lät blackmetal o de.. :P
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Daft Punk, 'Homework'. Det är svårt att överskatta denna skivas betydelse för dansmusiken.
Fråga bara Eric Prydz och hans kompressor. :P

'Homework' hjälpte mig att fatta hur otroligt lätt det är att göra musik. "Om dom kan göra Da Funk med en S-1000 och en enda sketen synt så kan jag också." :)
Tidigare kändes det som om vi hemmapulare befann oss så långt från det dyra fina ljudet att själva språnget var för långt.
"Varför gjorde ni ingen musik då?" frågar ibland folk som är tio år yngre.
Jo, för att då kostade en hemmastudio från 40 lock och uppåt, även om du bara sysslade med dansmusik. Visst, det var fler som gjorde anspråk på att göra billighetsteknik cool, men ingen gjorde det lika bra som Daft Punk. IMO.


Florian le Sage

  • Gäst
Musik och ljudmässigt, i 12 års åldern, Frank Zappa-Overnite sensation, innan hade jag bara lysnat på Deep Purple/Nazareth/Sweet etc...

Lite längre fram ännu mera Zappa, såklart eftersom det är ett eget sound av ypperlig Amerikansk kvalitét, men här kommer även Buggles/Yes-drama och Steely Dan´s Gaucho in i bilden, den sistnämnda är så slick och perfekt och sitter som en mall/evig referens i mitt huvud på hur sådan musik skall mixas.
Trevor Horn ja, "rätt" duktig som producent men tydligen usel på scen, då han var med under Yes-turnén 1980 eller 81 (?) kastade folk tomater o skit på honom för att han var så jävla kass...
Frankie Goes to Hollywood är ju svinbra proddat/mixat.

Rammstein är väl ett ok exempel på fett sound som jag diggar, orkar dock inte lyssna på alla death/trash etc band då det ofta låter jävligt bra om själva bandsoundet (Dimmu Borgir etc) om det inte går för fort alltså för det är också bara patetiskt i mina öron och så fort monster/demon-rösten kommer så kräks jag av pinsamhet inför mitt manliga släkte!

Nyligen, de senaste 10 åren har jag mer och mer insett hur bra de gamla 50-tals inspelningarna på Columbia/RCA etc verkligen är och som jag även framhäver i andra trådar är detta något att sträva efter om man har möjlighet=rum=akustik och det gamla tänket!

 B)




Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Det finns ju så oerhört många bra inspelade och inspirerande plattor.

Men en av de första skivorna där jag faktiskt tänkte på hur bra produktionen var (utan att jag höll på med inspelning på den tiden) är faktiskt Stone Roses "Second Comming". Den plattan plockar jag fram även idag när jag  vill referenslyssna lite, även om den inte direkt förändrat min syn på hur en bra inspelning ska vara.

Andra plattor är t.ex. Pink Floyds "Dark side of the moon" eller varför inte Bowies "Ziggy Stardust" eller "Honkey Dorey"

Är böjd att hålla med Elof om att Sparklehorse gör intressanta och välljudande low-fiproduktioner.

Bra tråd!
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
Steely Dan
var ju bland de första att jobba i millisekund-redigering..  ^_^
jojje wadenius berättade, när vi hade föreläsning med honom för ett år sen, att han jobbat med dem, och de hade sagt ngt i stil med "kan du spela så, fast 5 ms mer häng?!"  :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad osiris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
  • Hedersmedlem
    • Visa profil
the Goo Goo Dolls - Dizzy Up The Girl

Ingen annan platta har inspirerat mig mig mer.. både i mitt vanliga liv och mitt musikliv.
Allt låter så jäkla perfekt, rakt igenom!


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Beatles "Abbey Road " slår mig ännu med häpnad idag ,

Nästa omgång : Simple Minds med  "New gold Dream " ( Walsh som Producent ) och  " Sparkle in the rain " 1984. ( Steve Lillywhite som producent)

Abbas skivor går inte att komma ifrån heller.

Sedan har jag en väldig soft spot för Cocteau Twins produktioner.

Även Creedence naturligtvis , Låten " Born On The Bayou " blev den värsta öronöppnaren .


« Senast ändrad: 26.03.2007, 15:36:00 by Kill That Autotuner »


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Trevor Horn ja, "rätt" duktig som producent men tydligen usel på scen, då han var med under Yes-turnén 1980 eller 81 (?) kastade folk tomater o skit på honom för att han var så jävla kass...
Frankie Goes to Hollywood är ju svinbra proddat/mixat.
Jepp, Trevor Horn (Han gjorde ju misstaget att försöka sjunga som Jon Andersson.... funkade ganska uselt live, o inte så himla bra på skiva (Drama) heller tycker jag. Åtminstone inte mer än OK. Han blev nästa helt knäckt stackarn av responsen han fick. Men en sjuhelsickes producent är han.)
90125 med Yes är ett mästerverk. Den har satt avtryck på mig.
Men jag gillar också ljudet på Robert Plants Now and Zen.
På senare tid: Porcupine Trees In Absentia och Deadwing, samt Muse bägge senaste. Bra, bra! :)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
KISS - Destroyer.
ABBAs skivor är - även om jag inte är något fan - intressant mixade, roligt om man lyssnar på alla detaljer.
Pink Floyd - Dark side of the moon & Wish you were here.
Black Eyed P's första album (? vet inte säkert, inte heller något som jag egentligen lyssnar på men att lyssna på deras mix var också intressant).

Finns fler så klart ...


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Pink Floyd - Dark side of the moon... Märsterverk!!! Sjukt bra produktion.
Queen - A night at the opera... Lyssnar itne så mycekt på Queen, men produktionen är fan kanon.
Masterplan - Aeronautics... Möjligtvis den bästa metalproduktionen som nånsin gjorts. Andy Sneap, stooor förebild.
Dimmu Borgir - Puritanical Euphoric Misantrophia... Nu är ju iofs inte detta deras bästa produktion längre, men fan vilket massivt ljud. Ett måste för alla som vill veta vad en kompressor/limiter gör. :lol: NOLL dynamik, bara mangel, och allt låter kristallklart.

Har som ni kanske märker en förkärlek till massiva och snudd på Episka produktioner :)

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Några favoriter för de låter så transparenta och dynamiska:

Edie Brickell - shooting rubberband at the stars (använder jag ofta som referens vid mix).
Beatles - Abbey Road
Cat Stevens - alla. Härlig dynamik och krisp. Sista plattan låter som att det gått ett år sedan den dessförinnan, inte 26...
DON'T PANIC


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Daft Punk, 'Homework'. Det är svårt att överskatta denna skivas betydelse för dansmusiken.
Fråga bara Eric Prydz och hans kompressor. :P

'Homework' hjälpte mig att fatta hur otroligt lätt det är att göra musik. "Om dom kan göra Da Funk med en S-1000 och en enda sketen synt så kan jag också." :)
Tidigare kändes det som om vi hemmapulare befann oss så långt från det dyra fina ljudet att själva språnget var för långt.
"Varför gjorde ni ingen musik då?" frågar ibland folk som är tio år yngre.
Jo, för att då kostade en hemmastudio från 40 lock och uppåt, även om du bara sysslade med dansmusik. Visst, det var fler som gjorde anspråk på att göra billighetsteknik cool, men ingen gjorde det lika bra som Daft Punk. IMO.

Homework är ju bland det bästa som nånsin gjorts, en verklig klassiker i alla ordets bemärkelser, men jag vet inte om den riktigt har nån plats i den här tråden? Det är väl inte för den nyskapande mixningen som den är berömd precis... Är du ute efter kompressorpumpet får du väl fortsätta några år framåt till Bangalters och DJ Falcons "So much love to give"... som borde vara en klassiker den också.

Ska man prata rent ljudmässigt, som jag tror var tanken med tråden, så skulle jag vilja slå helt bakut och gå åt andra hållet och demonstrera med Shoebombers nätplatta "Eat ur heart out" som är en total katastrof mixmässigt, men är fullkomligt underbar, dels av just den anledningen. Det kan vara en eyeopener även det!

Nu ska jag gå och lyssna på Homework... det var alltför längesen. :)


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil

Homework är ju bland det bästa som nånsin gjorts, en verklig klassiker i alla ordets bemärkelser, men jag vet inte om den riktigt har nån plats i den här tråden?

Det är en skiva som förändrade min syn på ljud.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Kräftskivan 2005. Fick en gaffel i ögat som förändrade min syn i allmänhet.



förlåt.
blargh


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
hmmm
The Cardigans - Long gone befor daylight. Vet inte vad det är med den skivan. egentligen är själva produktionen rätt tråkig. Men jag tycker det låter så sjuukt fint!

The Mars volta - De-loused in the comatorium.
Ändrade min syn på trummor och gitarrplaceringar. Att trummor kan låta så äkta! så sjukt fint!
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


DåligtGehör

  • Gäst
En samlingplatta med främst New Orleans jazz från 1926 till 50-talet. Ljudet hade sin charm på den gamla Snag It från 1926 men mest var det naturligtvis låten/spelet. Mer blues än så går inte. http://www.redhotjazz.com/Songs/Oliver/dixie/snagit.ram

Impulseplattorna med främst John Coltrane. Skum panorering - lite som tidig hårdrock - men man vänjer sig.

Tom Waits (t.ex. Small Change, Swordfishtrombones, Rain Dogs) sättet att forma varje låt med hjälp av instrumentering och ljudbild. Blanda högt och lågt.

Fleetwood Mac - Then Play On. För nerven, vi gör vad som faller oss in, brotten, spelet.

Steely Dan - Gaucho. Man hör allt och det låter bra och är bra.

ECM - Många skivor med väldigt bra ljud och bra musik. Ibland skulle jag själv nog föredra något minde reverb på vissa plattor men ljudet är alltid bra.

Det finns en hel värld av plattor med klassisk musik som låter grymt bra.





Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Jag tycker Bloc Partys skiva A Weekend In The City känns sådär "stor" och mäktig. Även deras första platta bjuder på väldigt fint trumspel.
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Det är synd att mitt favoritband, Pain of Salvation, har så urusel produktion på det mesta dom gör...

Dock gillar jag Dream Theaters Awake. Det är sådär lagom reverb på allt, och lagom tungt. Bara det allra första trumintrot på 6:00 får mig alltid att dregla. :wub:
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Det är synd att mitt favoritband, Pain of Salvation, har så urusel produktion på det mesta dom gör...

Vet inte om jag håller med där..
Har bara hört deras senaste platta, "Scarsick", och blev mäkta imponerad av det naturliga avskalade ljudet. Inte ofta man hör sådan produktion inom metal (eller vad man nu vill kalla det). Tycker den skivan är väldigt tung just på grund av det avskalade ljudet. Känns fräscht när alla andra skall ha tusen dubbade distgitarrer i en stor smet.
Skönt trumljud också. Det är ju faktistk så trummor låter. Är så trött på alla triggade/över processerade smatter trummor.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil

På senare tid: Porcupine Trees In Absentia och Deadwing,
Nu pratade vi om produktionen så jag måste väl motvilligt hålla med dig om att just de två plattorna har bra produktion. Gillar framförallt den stundtals väldigt torra produktionen på "In absentia" men jag bara måste slå ett slag för skivorna de släppte innan dessa två. Har du hört "Lightbulb sun" och "Stupid dreams"? Så fantastiskt mycket bättre skivor än de två du nämnde. Åtminstone låtmässigt. Jag har även otroligt svårt för den nya trummisen.. tycker han spelar sönder nästan alla låtar. Åtmisntone live. Bedrövligt dålig trummis!

Var bara tvungen att få det ur mig. Kolla upp de två skivorna jag nämnde om du inte redan gjort det. Fantastiskt bra musik!


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Det är synd att mitt favoritband, Pain of Salvation, har så urusel produktion på det mesta dom gör...

Vet inte om jag håller med där..
Har bara hört deras senaste platta, "Scarsick", och blev mäkta imponerad av det naturliga avskalade ljudet. Inte ofta man hör sådan produktion inom metal (eller vad man nu vill kalla det). Tycker den skivan är väldigt tung just på grund av det avskalade ljudet. Känns fräscht när alla andra skall ha tusen dubbade distgitarrer i en stor smet.
Skönt trumljud också. Det är ju faktistk så trummor låter. Är så trött på alla triggade/över processerade smatter trummor.

Okej, senaste plattan var väl okej. Men vad jag stör mig på, vilket är genomgående på ALLA deras skivor, är att Daniel Gildenlöw är fantatisk över ett "tydligt" gitarrljud, vilket för honom verkar innebära ett riktigt tunnt, konstigt ljud på lead-gitarren. Lyssna på Kingdom of Loss (tror jag det var, den första på B-sidan). Solo-ljudet är rent patetiskt!

Trumljuden är dock bra, tycker jag. :wub:
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

På senare tid: Porcupine Trees In Absentia och Deadwing,
Nu pratade vi om produktionen så jag måste väl motvilligt hålla med dig om att just de två plattorna har bra produktion. Gillar framförallt den stundtals väldigt torra produktionen på "In absentia" men jag bara måste slå ett slag för skivorna de släppte innan dessa två. Har du hört "Lightbulb sun" och "Stupid dreams"? Så fantastiskt mycket bättre skivor än de två du nämnde. Åtminstone låtmässigt. Jag har även otroligt svårt för den nya trummisen.. tycker han spelar sönder nästan alla låtar. Åtmisntone live. Bedrövligt dålig trummis!

Var bara tvungen att få det ur mig. Kolla upp de två skivorna jag nämnde om du inte redan gjort det. Fantastiskt bra musik!
haha!  :D OK, har inte hört dem live, men på skiva tycker jag han gör ett bra jobb. Gillar kanske mer än du trummisar som gör mer än håller takten.  ;)
Jag har bara hört ett par låtar förutom dessa skivor, men det är def nåt jag kommer kolla upp. :)
Tack för tipset!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Sgt Pepper förändrade min syn på allt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
...och "The Lamb Lies Down On Broadway" förändrade hela världen för mig....och  gör det fortfarande...tidernas platta för mig B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil

Homework är ju bland det bästa som nånsin gjorts, en verklig klassiker i alla ordets bemärkelser, men jag vet inte om den riktigt har nån plats i den här tråden?

Det är en skiva som förändrade min syn på ljud.

Jag vet inte riktigt hur katten du tolkade det jag skrev eftersom du gav mej en minuskarma för det, men du tolkade det nog inte som jag menade det iaf... :unsure:


Florian le Sage

  • Gäst
...och "The Lamb Lies Down On Broadway" förändrade hela världen för mig....och  gör det fortfarande...tidernas platta för mig B)

Aha, den är mkt viktig för mig med, sitter djupt i själen liksom Wish you were here gör, har med kärlek/tonår och förändringar att göra...återupplever den tiden och vibbarna på ett nästan läskigt sätt när jag idag vid sparade tillfällen lägger dom på skivtallriken...
 :mellow:


Utloggad BozoB

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Har inte läst tråden än men svarar på frågan först och läser sen..
Svar:
Nämner två skivor fast det egentligen finns många:
Silverbullit - första plattan (ogenomtränglig vägg av rock'n'roll och allmänt psykbryt, hade aldrig hört nåt liknande innan den här)
Flaming Lips - Yoshimi Battles The Pink Robots(en annan favoritskiva med underbara låtar perfekt osnyggt, snyggt, underligt producerad)
« Senast ändrad: 26.03.2007, 23:02:41 by BozoB »


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil

Håller med om Kiss "Destroyer". Den plattan visar tydligt att en bra produktion inte
handlar om att få musiken att låta fett och snyggt. Det handlar om magi. Destroyer
låter magiskt...  :blink:


Utloggad thrinithan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
  • Die by my shovel
    • Visa profil
Dimmu Borgir - Puritanical Euphoric Misanthropia. Den skivan får man ståpäls av när man drar på lite extra i vardagsrummet :wub:

Opeth - Ghost Reveries en orgie i underbart trumljud! (allt annat låter också bra på den men trumljudet är lite extra sådär  ^_^ )

Journey - Live 2001 Förändrade min syn på bra liveljud i alla fall. Underbart!
Bilda dig gärna en egen uppfattning... så länge du fortsätter att bilda den tills det blir rätt!