Kontrollrummet

Proggmusik/ Genesisrelaterat

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej!

Finns en del proggmusik på kontrollrummet har jag märkt..   :)Är stor Genesisdiggare och den här lilla snutten
skall bli en del i ett större sammanhang.. Inte mastrat eller mixat men ändå... befinner mig i början av detta projekt..Vore kul med lite kommentarer från proggdiggare! Är det för rörigt mm ...

LÅTNAMN:        Projekt 1
ARTIST/GRUPP: Ingen än så länge...
GENRE: Progg
LÅTLÄNGD:      Vem vet?
KOMPOSITÖR: Clemens
PRODUCENT:   Clemens
EV. MEDVERKANDE:Clemens
INSPELNINGSÅR:2008
FORMAT: mp3
OMSLAG:

http://www.speedyshare.com/562939948.html
Mv Clemens
« Senast ändrad: 09.05.2008, 14:50:19 by Clemens »


jay thomas

  • Gäst
Innan Farbror Blå kommer. Ändra gärna ditt första inlägg enligt nedanstående format:

LÅTNAMN:
ARTIST/GRUPP:
GENRE:
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR:
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg


Låten är annars trevlig, lite skissmässig men snygga ljud och arr.  :) Dock är den EXTREMT diskantrik. Känns lite som att lyssna genom transistorradion på köksbordet. Nu skrev du ioförsig att den inte är mixad men ändå.

Mycket bra grund!


freddy

  • Gäst
Det låter lovande detta måste jag säga. Jag är stort fan av progg, i alla fall denna typ och inte den svenska varianten. Mysigt ljudlandskap tycker jag, låter lite "klent" som jay sa tidigare. Men håll oss uppdaterade :) Låter lovande.. och lycka till ;) 


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Lyssnar genom skithögtalare så jag kan inte kommentera ljudet, men musiken låter bra.
Detta kan nog bli nått.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Innan Farbror Blå kommer. Ändra gärna ditt första inlägg enligt nedanstående format:

LÅTNAMN:
ARTIST/GRUPP:
GENRE:
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR:
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg


Låten är annars trevlig, lite skissmässig men snygga ljud och arr.  :) Dock är den EXTREMT diskantrik. Känns lite som att lyssna genom transistorradion på köksbordet. Nu skrev du ioförsig att den inte är mixad men ändå.

Mycket bra grund!

Tack för lysning..hmm lägger ibland på ett filter på mastern för att se vad som tar energi..glömde förstås bort detta när jag la ner till mp3


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det låter lovande detta måste jag säga. Jag är stort fan av progg, i alla fall denna typ och inte den svenska varianten. Mysigt ljudlandskap tycker jag, låter lite "klent" som jay sa tidigare. Men håll oss uppdaterade :) Låter lovande.. och lycka till ;) 

Tack..det värmer..

Mv Clemens


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Lyssnar genom skithögtalare så jag kan inte kommentera ljudet, men musiken låter bra.
Detta kan nog bli nått.

Tur att du lyssnade i "skithögtalare"  :rolleyes: Kanske kan bli nått..tar det med ro så får vi se...


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Härlig låt, tycker också det saknas mycket bas dock, låter klent men jag gillar låten skarpt.  :)

Mvh

Memphis 
« Senast ändrad: 09.05.2008, 18:52:22 by Memphis »


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Låter ,som du säger, som en del i ett större sammanhang, ska bli intressant att höra resten.
Behöver jag också fråga var basen har tagit vägen? Nä, jag låter bli. :D
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter som en skön snutt. Det låter som finalen på en låt. Jag saknar också bas, känns som du använt nån widener som sabbat basen. Varje "repris" verkar vara vara drygt 30 sekunder. Att ha hur många som helst i en följd kanske inte håller intresset i liv men i live-sammanhang kan det fungera. Jag associerar till plattan "Seconds out".

Soundet är helt rätt i detta sammanhang! Får vi höra fler delar?
« Senast ändrad: 10.05.2008, 09:43:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Memphis: kul att du gillar, ja det här är verkligen på skissstadiet..brukar ibland lägga ett filter på masterregeln och köra "transistorljud" för att jämföra med den riktiga mixen.. för att försöka
få bort dova, murriga frekvenser som bara tar energi..glömde kvar filtret när jag körde ner till Mp3

Martinm: Ja, en liten del i i ett större sammanhang..

MaxB: Som du säger..repris..skall utvecklas..är väl ingen höjdare när det gäller cubase, men försöker nu äntligen sätta mig in i programmet..jo det finns fler delar,måste dock utvecklas..kul att du vill höra mer.."Seconds out" ja..såg den turnén..super.. gillar annars de tidiga skivorna men även " Wind & Wuthering" gillar soundet på den skivan..har du hört"England"?
också en favorit..helt galen  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB: Som du säger..repris..skall utvecklas..är väl ingen höjdare när det gäller cubase, men försöker nu äntligen sätta mig in i programmet..jo det finns fler delar,måste dock utvecklas..kul att du vill höra mer.."Seconds out" ja..såg den turnén..super.. gillar annars de tidiga skivorna men även " Wind & Wuthering" gillar soundet på den skivan..har du hört"England"?
också en favorit..helt galen  :)
Det kan eventuellt vara Wind & Wuthering jag tänker på, näej Seconds var väl en live-platta efter Gabriel?
Lyssnar fortfarande på alla de äldre plattorna och rankar dem högt i min musik-skatt.
"The Lamb..." är en av favoriterna - sjunger gärna låten "The Lamia", då jag sitter själv i bilen.
Annars finns självklart Foxtrot, Trespass och "Selling England..." bland övriga Genesis-favoriter.
Yes platta Close To The Edge, är en annan av mina "top ten"...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ja....en träffsäkerhet till tusen i soundet .....bra känsla,gillar din feeling i synthmelodin där som sagt "wind and wuthering" finns men också "trick of the tailfeel"skitbra helt enkelt..../ karl  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
MaxB: Som du säger..repris..skall utvecklas..är väl ingen höjdare när det gäller cubase, men försöker nu äntligen sätta mig in i programmet..jo det finns fler delar,måste dock utvecklas..kul att du vill höra mer.."Seconds out" ja..såg den turnén..super.. gillar annars de tidiga skivorna men även " Wind & Wuthering" gillar soundet på den skivan..har du hört"England"?
också en favorit..helt galen  :)
Det kan eventuellt vara Wind & Wuthering jag tänker på, näej Seconds var väl en live-platta efter Gabriel?
Lyssnar fortfarande på alla de äldre plattorna och rankar dem högt i min musik-skatt.
"The Lamb..." är en av favoriterna - sjunger gärna låten "The Lamia", då jag sitter själv i bilen.
Annars finns självklart Foxtrot, Trespass och "Selling England..." bland övriga Genesis-favoriter.
Yes platta Close To The Edge, är en annan av mina "top ten"...

MaxB.. jag var lite oklar där menande gruppen "England" http://www.gardenshedmusic.com/2005_release.cfm helt underbara..men kräver förstås en del lyssnande..


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB.. jag var lite oklar där. Menande gruppen "England" http://www.gardenshedmusic.com/2005_release.cfm helt underbara..men kräver förstås en del lyssnande..
Deras virveltrumma utan sejarmatta har jag lite svårt för - men visst, jag gillar plattan Garden shed. Fick dock inga associationer till dem, då jag lyssnade på din låt.
Det finns mycket, underbar musik.
« Senast ändrad: 10.05.2008, 20:15:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Låter bra,(menar inte ljudet)om detta.!
Vill du ha Rickenbacker  på detta ,sänd mej ett pm. ;)
Sköna Genesis vibbar här.
Väntar med spänning på slutresultatet.!!
Keep it up.
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej Karl!

Ja..  "Wind and wuthering" och "Trick of the tail", gillar den ljudbilden, kanske stod Genesis på topp där, soundmässigt..tack för lyssning och kul att du gillar då jag vet att dem är en av dina "husgudar" :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Låter bra,(menar inte ljudet)om detta.!
Vill du ha Rickenbacker  på detta ,sänd mej ett pm. ;)
Sköna Genesis vibbar här.
Väntar med spänning på slutresultatet.!!
Keep it up.

Hej IKEN! Tack för erbjudandet! Kanske återkommer när saker och ting har hamnat på plats, vore kul med riktig bas..."slutresultatet" lär dröja ett tag om jag känner mig själv rätt... :rolleyes:

Mv Clemens


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Låter bra,(menar inte ljudet)om detta.!
Vill du ha Rickenbacker  på detta ,sänd mej ett pm. ;)
Sköna Genesis vibbar här.
Väntar med spänning på slutresultatet.!!
Keep it up.

Hej IKEN! Tack för erbjudandet! Kanske återkommer när saker och ting har hamnat på plats, vore kul med riktig bas..."slutresultatet" lär dröja ett tag om jag känner mig själv rätt... :rolleyes:

Mv Clemens
Coolt,hör gärna av dej,jag går inte i pension ännu på 16 år...... :lol:
nä,skämt åsido,när du är klar,hör av dej,vill lira Ric på detta. vore kul att göra RIKTIG prog!!!!! :D :wub:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Detta är skitbra ..

Ger mig en SOFT känsla, och den synthleaden som går genom låten är jättehärlig.

Detta gillade jag starkt... ska bli mkt intressant att lyssna på en färdig version ;)

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Detta är skitbra ..

Ger mig en SOFT känsla, och den synthleaden som går genom låten är jättehärlig.

Detta gillade jag starkt... ska bli mkt intressant att lyssna på en färdig version ;)

/Perrra

Hej Perra!
Tack för lyssning..kul att den berör...som sagt, mycket jobb återstår.. :) Hoppas kunna presentera en färdig version..


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Inte underligt att jag kikar in...."Genesisrelaterat"...Vad är DET för nåt??  :huh: :D
Fett Banksigt..kan bli väldigt bra. Eller förresten, det ÄR bra, men det kan bli faen så
mycket bättre när det hela har utkristallitserats!

Nad
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej Nad!

Är många kristaller att hålla reda på..jo man får jobba på! tack för lyssning...


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Det är snart läge med en egen avdelning för progressive alá -70   :wub: B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 :) Du! Ingen dum idé alls!!!!!!!! :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Det är snart läge med en egen avdelning för progressive alá -70   :wub: B)
Ja! Vilken utmärkt idé! :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skitbra !

låter riktigt kast rent tryckmåssigt dock.

en ide: ha denna ett varv som intro, sen fläska på med bas o trummor när det kommer igång på riktigt :)

snyggt i övrigt
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
skitbra !

låter riktigt kast rent tryckmåssigt dock.

en ide: ha denna ett varv som intro, sen fläska på med bas o trummor när det kommer igång på riktigt :)

snyggt i övrigt

Hej Emulator!

Ja så skulle man kunna göra..vet inte riktigt var den här snutten kommer hamna i sammanhanget..om det faller sig naturligt skall jag testa! :)



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det är snart läge med en egen avdelning för progressive alá -70   :wub: B)

Vore hur kul som helst!..lyssnar ju gärna på den typen av musik.. kanske blir intresset större bland andra medlemmar.. vore ju även skoj om man diskuterade gamla synthar/sound..progg-grupper mm..då skulle åtminstone jag känna mig riktigt hemma här.. :)
 


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Som genom ett trollslag förflyttades jag tillbaka till 4 juni 1976 på Hovet. Den i särklass bästa konserten jag bevistat. Polarna spelade in den med piratgrejer och mina två kassettband slets ut inom ett par år. Soundet är som hämtat från ett av detta kassettband som var väldigt basfattigt men obetalbart för min lyssning. Låt nu inte IKEN förstöra den känslan.... skojar bara.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Som genom ett trollslag förflyttades jag tillbaka till 4 juni 1976 på Hovet. Den i särklass bästa konserten jag bevistat. Polarna spelade in den med piratgrejer och mina två kassettband slets ut inom ett par år. Soundet är som hämtat från ett av detta kassettband som var väldigt basfattigt men obetalbart för min lyssning. Låt nu inte IKEN förstöra den känslan.... skojar bara.
Eko
Tack kompis...... :lol: :P
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Som genom ett trollslag förflyttades jag tillbaka till 4 juni 1976 på Hovet. Den i särklass bästa konserten jag bevistat. Polarna spelade in den med piratgrejer och mina två kassettband slets ut inom ett par år. Soundet är som hämtat från ett av detta kassettband som var väldigt basfattigt men obetalbart för min lyssning. Låt nu inte IKEN förstöra den känslan.... skojar bara.
Eko
Tack kompis...... :lol: :P

Jaha.. det var inte kul at höra, det med IKEN alltså.. alla har vi våra egenheter  :) Ett EKO fån forntiden Hm..ja jag var på den konserten och blev helt överväldigad, kan det bli bättre? :wub: