Kontrollrummet

fönster?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
ska installera fönster i studion nästa vecka.
ett 6lagers(9mm) lamell glas och ett 2 lagers(3-4mm tror jag) lamell.

här är en ritning på hur jag tenkt göra:
http://www.sad-band.com/upload/ritning-studio-fonster.JPG
mällan glasen sätter jag ljudabsorbent(ecophon modus 50mm)

värkar detta vettaigt? eller bör man luta glasen?

har erfarenhet av att det kan bli resonanslåda av 2 glas fönster, men det blir det väl inte om man har ljudabsorbenter invändigt? altså ett av ställena jag varit på som haft problem med detta har inte haft ljudabsorbant invändigt utan betong(betong vägg). edit: där hadde dom samma glas som jag beställt.
« Senast ändrad: 04.05.2008, 02:54:15 by adrumdrum »


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
9mm är för klent, för att inte tala om 4mm. Isolering blir inte bättre än den svagaste länken, så satsa på riktigt feta laminerade rutor... 13mm minst!

Man brukar tänka så att man ska ha olika tjocklek på rutorna för att egenfrekvensen för varje ruta blir olika. Därutöver kan det vara bra att vinkla de så att inte en stående frekvens mellan rutorna uppstår.. men framförallt är det för att ljusreflexer av den som ser igenom rutan blir mindre om man vinklar lamellglaset.

Jag vet fortfarande inte riktigt var i landet du befinner dig men i 08 området finns det ett flertal leverantörer av tjockare laminerat glas. räkna med 4000.-/kvm för 12-13 mm.




a
 :ph34r:


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Jag vill bara få detta förtydligat för mig själv... När vi pratar laminerat glas, då pratar vi alltså två i princip ihoplimmade rutor mot varandra. När vi pratar om 13mm, är det alltså rutans totala tjocklek ihoplimmad? Och är isåfall de två limmade lagren lika tjocka?

Jag är helt medveten om att man har två separata rutor med luftspalt, och att dessa två skall ha olika tjocklek. Men jag pratar alltså om de laminerade glasen.


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Jag vill bara få detta förtydligat för mig själv... När vi pratar laminerat glas, då pratar vi alltså två i princip ihoplimmade rutor mot varandra. När vi pratar om 13mm, är det alltså rutans totala tjocklek ihoplimmad? Och är isåfall de två limmade lagren lika tjocka?

Jag är helt medveten om att man har två separata rutor med luftspalt, och att dessa två skall ha olika tjocklek. Men jag pratar alltså om de laminerade glasen.

JA laminerat betyder limmat.
JA totala tjockleken, det finns inga andra parametrar, eller hur..
JA glasskivorna kan vara lika tjocka, det är dock inte du som ska laminera utan det är något glasmästaren gör så, förstår inte frågan.
a
 :ph34r:


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Jag var lite otydlig. Helt enkelt så undrar jag om den laminerade glasskivan ska bestå av två likadana rutor som ger 13mm(dvs 6,5mm per laminerat lager), eller om den ena bör vara 4 mm och den andra 9... är du med hur jag menar?

Men ja, du sa ju att de kunde vara lika tjocka, så jag har fått mitt svar. :)


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
glaset är redan beställt. det var mäst monteringen jag tänkte på, om det ska lutas eller om det funkar så som ritningen.


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
glaset är redan beställt. det var mäst monteringen jag tänkte på, om det ska lutas eller om det funkar så som ritningen.

jehapp, då kommer du få problem. Och ja ritningen stämmer bra och om du studerar den noga så kan du se att glasen som används är tjockare än 13mm respektive något tunnare än 13mm. (en gipsskiva är 13mm)


a
 :ph34r:


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
glaset är redan beställt. det var mäst monteringen jag tänkte på, om det ska lutas eller om det funkar så som ritningen.

jehapp, då kommer du få problem. Och ja ritningen stämmer bra och om du studerar den noga så kan du se att glasen som används är tjockare än 13mm respektive något tunnare än 13mm. (en gipsskiva är 13mm)

ja ha ja, får beställa tjockare glas då, har ändå inte fått dom än. men ritningen har jag gjort själv och den är inte skalenlig alls, så att glsen ser tjockare ut än ett gips-lager är lite fel.

edit: har slullat ihop olika mått(kanse balandat antal lager med måtten på de enskilda lagrena) 18mm och 9mm glas är det.
« Senast ändrad: 09.05.2008, 22:26:10 by adrumdrum »


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
glaset är redan beställt. det var mäst monteringen jag tänkte på, om det ska lutas eller om det funkar så som ritningen.

jehapp, då kommer du få problem. Och ja ritningen stämmer bra och om du studerar den noga så kan du se att glasen som används är tjockare än 13mm respektive något tunnare än 13mm. (en gipsskiva är 13mm)

ja ha ja, får beställa tjockare glas då, har ändå inte fått dom än. men ritningen har jag gjort själv och den är inte skalenlig alls, så att glsen ser tjockare ut än ett gips-lager är lite fel.

edit: har slullat ihop olika mått(kanse balandat antal lager med måtten på de enskilda lagrena) 18mm och 9mm glas är det.

se där! då är du hemma!


a
 :ph34r:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vart det bra?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Vart det bra?
Eko

JA! och fint åxå, som en genomskinelig tavala. :)
lägger in lite bilder senare...får inte upp några nu...

angående tjockleken, 13mm och 9mm är det, funkar sikt bra. det ända jag ändra på från ritningen var att jag inte använde L-listen utan satte i en bredare trälist som som täcker kanten på ljudabsorbenten. la även 2 rader tätnings list som glasstrutorna står på viket inte finns på ritningan.
http://www.sad-band.com/upload/ritning-studio-fonster.JPG


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
här är 2 bilder på det färdiga resultetet, fast det har hänt mer sen jag tog dom där bilderna.


här ser man har det se ut med lister och ljudabsortbent: