Kontrollrummet

Apple Airport VS Time Capsule

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har precis fått min leverans av Apple Airport-extreme, och överväger om jag var lite dumsnål.

Timecapsule kostar bara tusen kr till och är en airport med 500gigs hårddisk för backuper och liknande.
Nu är min tanke att om jag är intresserad av att ha en serverdisk som alla ska kunna ansluta till, så känns detta lokande. Men det som gör mig osäker är vad denna disk kan åstadkomma med PC.

Måste man ha specialprogram installerade eller är det bara som en till enhet i nätverket?
Klarar en mp3 spelare (stationär mediaspelare som det även kallas) som spelar upp via nätverket läsa från en Apple Time Capsule? Eller kan de bara läsa från vanliga datorer med utdelade mappar?



Aettan

  • Gäst
Time capsule verkar vara mac only typ för att backa upp med time machine som ligger i mac oset. Men kör du mac så verkar det vara helgjutet. (Undrar bara hur det blir med strålning det är ganska myckat malla i dom där. Har ett Belkin (ingen USB port dock) själv som enligt uppgift har samma prestanda som airport och det känns faktiskt när det är igång och kör mot min mac mini).

En Mp3 spelare som går att browsa med och att göra trådlös eller via tråd koppla till nätverk måste ju funka med airport och läsa från de olika diskar eller datorer som är anslutna.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
timecapsule SKA gå lika bra mot windows som mac :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
timecapsule SKA gå lika bra mot windows som mac :)

Nej, timemachine funkar inte i windows bland annat.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
timecapsule SKA gå lika bra mot windows som mac :)

Nej, timemachine funkar inte i windows bland annat.


den ska det!

Men automatbackupfuntionaliteten funkar inte... men du kan använda den som Näterksdisk

Citat från: apple.se
Fungerar med Mac och PC.

Time Capsule med Time Machine i Leopard är en oslagbar lösning för säkerhetskopiering. Men det innebär inte att användare med Tiger, Windows XP och Windows Vista inte också kan dra nytta av fördelarna med Time Capsule. Eftersom den läggs på skrivbordet som en trådlös hårddisk kan Tiger- och Windows-användare lätt ansluta till Time Capsules hårddisk i det trådlösa nätverket och snabbt och enkelt utväxla och lagra filer.

"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tror att timemachine och automatiska backupper är samma sak.

Men det var bra information du hade där, är det från Apple.se??


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Tror att timemachine och automatiska backupper är samma sak.

Men det var bra information du hade där, är det från Apple.se??

timemachine och automagiska backuper är samma sak.... men timecapsule är inte samma sak


http://www.apple.com/se/timecapsule/wireless.html
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Då har vi rett ut det. Tack för hjälpen.
Blev lite förvirrad när du sa "den ska det" när jag sa att timemachine inte funka i windows.


Men infomationen har gjort mig osäkrare, sitter o pillar på min Airport extreme kartibg och funderar på om jag ska returnera den.


Aettan

  • Gäst
Har man mac och pc då funkar allt det där på ett eller annat sätt men har man bara en pc eller fler så verkar det som att man bara kan dra nytta av airport. Så doktorn ordinerar ett inköp av en mac mini en underbar liten maskin  :D.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Haha..nej då..jag har en dator och tjejen har en bärbar sak, sen vill jag skaffa en multimediaspelare.
Men en hårddisk går alltid att koppla in senare.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Skulle en Airport Extreme med en USB disk funka lika bra som en Time Capsule?


Aettan

  • Gäst
Förmodligen men du får nog backuppa själv då eller fixa nåt snajdigt program till din PC som sköter det per automatik. Men om du ändå funderar på att returnera den så kan jag rekommendera Belkin N Wireless Router på PC City för en 600 - 700 spänn. Snabb som ett Mac Wireless Airport och det måste ju gå lika bra att hänga på USB hårddisken på en dator för backup som på ett Airport Extreme eller liknande  manick.
Samma läge som på Airporten men utan USB porten men den är oxå en router både för tråd och wireless, dvs. multipla internet och nätverks access möjligheter via tråd eller trådlöst. Och blir du sugen på Mac så funkar den ypperligt även till den. Ja till både Mac och PC på en gång har testat och det funkar klockrent med båda uppkopplade på nätet samtidigt om man så önskar.

Fan alltså om du är sugen på en multimediaspelare så tycker jag verkligen du ska överväga en Mac Mini för den är både dator (en ganska kraftfull sådan till på köpet) och multimediaspelare på samma gång, du får med en liten gullig fjärrkontroll oxå :D. Minin är lite större än ett CD fodral, ca. 5 cm tjock och snygg som fan hehe. Kolla upp den på apple.se. Jag har den kopplad mot vår 37 tums plattTV och surfar trådlöst samt kör DVD filmer och sånt med den. Kan även koppla den som Slav eller Logic node som det heter på Logicspråk via nätverk så att jag kan ta dens datakraft i anspråk om min huvuddator skulle krokna. Nåja nu ska jag sluta göra reklam för Apple prylar. Ha det bra   
« Senast ändrad: 03.05.2008, 01:28:57 by Aettan »


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Nej du...grejen är ju att disken ska vara i routern, även skrivaren kopplad till den och slippa att sätta på ena datorn för att man jobbar med den andra.
Nu lutar det åt en Time Capsule, ska ringa Apple på måndag och se om jag kan returnera Airporten, vore så skönt att ha färre lådor och sladdar.


Aettan

  • Gäst
OK så du vill ha skrivare och backupdisk på standby med hjälp av routern ja det kan ju vara jäkla smidigt. Personligen så tycker jag att man bör vara lite försiktig med att exponera sig för lång tid åt gången för den strålning som den trots allt genererar. Det verkar var lite osäkert om man googlar på det om det är helt riskfritt. Där om tvistar de lärde tydligen men jag kan helt klart säga att jag känner när min är på och jag är inte speciellt känslig.

Har du en Mac alltså, trodde du körde PC? När jag läste på Apple om den så fick jag bestämt för mig att den bara funkade med Mac och Leo men jag kan ha läst fel. Airport däremot funkar för båda tydligen. Ok lycka till 


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Statens strålskyddsinstitut:
http://www.ssi.se/ickejoniserande_stralning/Mobiltele/tradlosaNatverk.html

Nej, har ingen apple utan är på jakt efter en stabil router med hårddisk. Har redan slitit ut ett par.


Aettan

  • Gäst
Ja  jag har läst info från andra källor som tvärt emot anser att så länge vi inte vet så ska man nog inte ta för givet att det är så oskadligt som statens strålningsinstitut anger.
Men det kan nog vara skillnad mot att som dagens ungdom redan från början vara utsatt för bakgrundsstrålning från en mängd olika källor, för oss äldre som först hamnade i den situationen ganska sent i livet är det nog lite annorlunda förutsättningar.
Over and out för mig i det här ämnet lycka till med routern.