Kontrollrummet

Mixning av akustikt piano?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad _Olsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Ja, som rubriken säger. Hur mixar man ett akustiskt piano?



Utloggad tsmalmbe

Gissning: det skiljer sig inte från att mixa en piano-plugg typ The Grand.

Det svåra med akustiskt piano är väl att få det bra  uppmickat.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil

Utloggad _Olsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Jag får inte till ljudet. Det är möjligt att detär uppmickningen.

Jag öppnar locket har mikrofonen nerlutat på strängarna lite på diskantens sida. Ungefär 3 dm över locket. Helt fel? i så fall hur :mellow:


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Ok.. det är inspelning det handlar om.. Inte mixning.. Ok. Du verkar använda endast 1 mic.. I så fall.. Öppna locket om det är ett stående pianon.. Micka ca 70 Cm ovanför i mitten med micken ca 45 grader mot väggen om pianot står mot en vägg.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag brukar ta av "fronten" eller vad man ska säga, och öppna locket, så att strängarna är helt fria mot den som spelar.
Sedan micka en bit över klubborna, rakt in. Piano låter sällan upphetsande i mono självt, men för en rock/popmix kan det vara bra att spela in det i mono.


Utloggad _Olsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Tack så jätte mycke, ska testa båda sätten senare idag.
Kom gärna med fler förslag :rolleyes:


Florian le Sage

  • Gäst
Gör som elof säger om du vill närmicka, eller ställ en eller två (a-b/x-y) på 6-10 m avstånd som dom riktiga killarna gör!
 B)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gör som elof säger om du vill närmicka, eller ställ en eller två (a-b/x-y) på 6-10 m avstånd som dom riktiga killarna gör!
 B)

Förklara gärna det där (a-b/x-y) på ren svenska. Ska försöka mig på mitt piano så fort ett par mikar har letat sig in i mitt hem.


Florian le Sage

  • Gäst
xy= 2 mickar i kors, ab= 2 mickar bredvid varandra på ett visst avstånd, läs mer och googla, finns kriterier osv som man själv gärna bänder på efter behov,den ena varianter ger mer djupintryck medans den andra ger stereobredd av olika grad beroende på avståndet!
 B)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
xy= 2 mickar i kors, ab= 2 mickar bredvid varandra på ett visst avstånd, läs mer och googla, finns kriterier osv som man själv gärna bänder på efter behov,den ena varianter ger mer djupintryck medans den andra ger stereobredd av olika grad beroende på avståndet!
 B)

Tack.

Bidrar med en länk: http://www3.ur.se/television/templates/Page____14910.aspx


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Exakt, XY ger mer tryck och man får lättare höra sakers plats i ljudbilden på grund av att allting träffar membranen samtidigt och det är ljudtrycket i det som träffar respektive membran som hjäper en att avgöra var nånting ligger.
Med AB blir det bredare och det bygger på fasförskjutningar, alltså tidsskillnader mellan det som träffar membranen hjälper en att avgöra var nånting ligger, om något träffar högermicken tidigare så fokuserar man på det och avgör därigenom vart i bilden det ligger, men såklart får det också svagare lite volym i vänstermicken. AB ger en mer "diffus" stereobild och det blir svårare att hitta sakers plats i ljudbilden.
AB har fungerat bäst för mig när det gäller piano överlag. Jazz, rock och pop har jag spelat in.





Florian le Sage

  • Gäst
Bra där wernborg, du ser, det går att lära sig mycket om man letar lite själv!
 ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra där wernborg, du ser, det går att lära sig mycket om man letar lite själv!
 ;)



... även en blind höna...  B)


Florian le Sage

  • Gäst
Exakt, XY ger mer tryck och man får lättare höra sakers plats i ljudbilden på grund av att allting träffar membranen samtidigt och det är ljudtrycket i det som träffar respektive membran som hjäper en att avgöra var nånting ligger.
Med AB blir det bredare och det bygger på fasförskjutningar, alltså tidsskillnader mellan det som träffar membranen hjälper en att avgöra var nånting ligger, om något träffar högermicken tidigare så fokuserar man på det och avgör därigenom vart i bilden det ligger, men såklart får det också svagare lite volym i vänstermicken. AB ger en mer "diffus" stereobild och det blir svårare att hitta sakers plats i ljudbilden.
AB har fungerat bäst för mig när det gäller piano överlag. Jazz, rock och pop har jag spelat in.






Jag tycker man hör jättebra vad som ligger vart i AB tekniken vilken jag själv oftast använder, kanon om man gillar bredd, placeringen är ju avgörande för helheten, sprid inte ut dom toklångt om du inte vet vad du vill åstadkomma!
(en till två meter ca är väl normalt...)
 B)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
när jag mickar piano, och har gjort i min tidigare studio, har jag smällt upp två stormembranare i a/b precis bakom pianot, så man får närhet och lite sånt, sen likadant fast ett par meter bort för att få lite distans och det.. :)

men hur man än gör, så finns det alltid olika sound som man vill uppnå.. det bästa sättet är ju att experimentera sig fram. till slut hittar man ett sound som man gillar.... ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad _Olsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Jag hittade ett hyfsat bra sound idag, med hegobalds förslag. Sen när jag inte är pank längre jag köpa 2 identiska mickar. Då får jag testa AB och XY teknikerna. Då får jag hoppas på ett perfekt sound :)

Tack så mycket för alla svar. :D .Johan.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
[...]Sen när jag inte är pank längre jag köpa 2 identiska mickar. Då får jag testa AB och XY teknikerna.[...]
Nu får jag väl stryk av alla härinne. Men, Behringer har ju släppt ett budget budgetalternativ. Deras C-2:or ligger mellan 6-800 kr beroende på köpställe. Då får du ett  "matchat" (nåja, hyfsat i alla fall) stereopar och en skena så att du kan AB micka och en väska till mikrofonerna. På Thomann kostar dom 613:-. Kan ju vara värt en titt iallafall.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad _Olsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
600 kr , de e riktigt billiigt, nästan för billigt. Kommer de låta bättre en röde nt1-a på piano lr vad tror ni? /johan


Utloggad tsmalmbe

Har någon testat C2:orna på riktigt? För det priset kanske man borde...
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Testet i Studio kändes ju rätt ärligt. Den fick 9 av 10 och kommentarer var något i stil med:
Citera
[...]inte världens bästa mikrofon, men bättre än allt annat i denna prisklass[...], [...]utmärkt som komplement till lite dyrare mikrofoner[...] och "Som ensamt stereopar räcker inte C-2 till"
Alltså jag funderar på att köpa ett par och testa lite olika uppställningar. Till exempel att närmicka min gitarr med Studio Projects B1 och rumsmicka med C-2:orna.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Florian le Sage

  • Gäst
600 kr , de e riktigt billiigt, nästan för billigt. Kommer de låta bättre en röde nt1-a på piano lr vad tror ni? /johan

ADK sc-1 är ju också ett billigt alternativ: http://www.adkmic.com/specs/SC-1.html  brukar säljas på musikbörsen för 7-800:- paret har jag för mig...(själv använder jag en sån till talkback i studion)
men om man vill ha bra grejor så förstår jag ärligt talat inte varför man satsar på det sämsta bara för att det är billigt/man inte har råd, bättre att vänta en månad eller två till och istället köpa kvalitét som du kommer att vara nöjd och belåten med i många år, begagnat är alltid ett bra alternativ dessutom!

 B)


Utloggad _Olsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
600 kr , de e riktigt billiigt, nästan för billigt. Kommer de låta bättre en röde nt1-a på piano lr vad tror ni? /johan

ADK sc-1 är ju också ett billigt alternativ: http://www.adkmic.com/specs/SC-1.html  brukar säljas på musikbörsen för 7-800:- paret har jag för mig...(själv använder jag en sån till talkback i studion)
men om man vill ha bra grejor så förstår jag ärligt talat inte varför man satsar på det sämsta bara för att det är billigt/man inte har råd, bättre att vänta en månad eller två till och istället köpa kvalitét som du kommer att vara nöjd och belåten med i många år, begagnat är alltid ett bra alternativ dessutom!

 B)

Jo, ja ska nog vänta, vad finns finns det då för bra mickar till piano i 1500-4000 klassen? 


Florian le Sage

  • Gäst

Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Ok! :D Flytta nu micken 50 cm till höger och rikta den 30 grader mot basregistret... Behåll din 45 gradiga rikting mot väggen. Spela nu in ett spår och skicka till mig så ska jag ge dig den magiska glans som din inspelning behöver.. Sen vad du använder för mick det bryr jag mig inte så mycket om... ;)

Jag hittade ett hyfsat bra sound idag, med hegobalds förslag. Sen när jag inte är pank längre jag köpa 2 identiska mickar. Då får jag testa AB och XY teknikerna. Då får jag hoppas på ett perfekt sound :)

Tack så mycket för alla svar. :D .Johan.


Utloggad _Olsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Ok! :D Flytta nu micken 50 cm till höger och rikta den 30 grader mot basregistret... Behåll din 45 gradiga rikting mot väggen. Spela nu in ett spår och skicka till mig så ska jag ge dig den magiska glans som din inspelning behöver.. Sen vad du använder för mick det bryr jag mig inte så mycket om... ;)

Jag hittade ett hyfsat bra sound idag, med hegobalds förslag. Sen när jag inte är pank längre jag köpa 2 identiska mickar. Då får jag testa AB och XY teknikerna. Då får jag hoppas på ett perfekt sound :)

Tack så mycket för alla svar. :D .Johan.

Tack, jag har lite dåligt med tid men i helgen kan jag testa & skicka det. En fråga bara, säkert extremt dum men. Hur ska jag rikta den 30 grader mot basregistret samtidigt som jag riktar den 45 grader mot väggen? Menar du mickstativet mot väggen o själva micken mot basregistret?
(ni får skratta) tack på förhand. Johan.



Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
600 kr , de e riktigt billiigt, nästan för billigt. Kommer de låta bättre en röde nt1-a på piano lr vad tror ni? /johan

ADK sc-1 är ju också ett billigt alternativ: http://www.adkmic.com/specs/SC-1.html  brukar säljas på musikbörsen för 7-800:- paret har jag för mig...(själv använder jag en sån till talkback i studion)
men om man vill ha bra grejor så förstår jag ärligt talat inte varför man satsar på det sämsta bara för att det är billigt/man inte har råd, bättre att vänta en månad eller två till och istället köpa kvalitét som du kommer att vara nöjd och belåten med i många år, begagnat är alltid ett bra alternativ dessutom!

 B)
tror de kostar 495:-/st om man köper två från MB..
själv köpte ja mina sc1or för 700:- för två då.. :)

_Olsson - kolla på vendolin.se alla annonser.se och musikmarknaden.se
där finns mkt bra och billigt!! :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
xy= 2 mickar i kors, ab= 2 mickar bredvid varandra på ett visst avstånd, läs mer och googla, finns kriterier osv som man själv gärna bänder på efter behov,den ena varianter ger mer djupintryck medans den andra ger stereobredd av olika grad beroende på avståndet!
 B)

Tack.

Bidrar med en länk: http://www3.ur.se/television/templates/Page____14910.aspx
Bra länk där Wernborg! Kan man inte bara lyfta in hela innehållet i Wikin därifrån?  :unsure:

Själv brukar jag använda denna stereomickning: Ett mellanting mellan AB och XY är öronavståndsstereo eller ORTF. Två riktade mickar sitter monterade i c:a 110 graders vinkel och med c:a 17-20 centimeters mellanrum. Tanken är att efterlikna öronens placering på huvudet.


Burnin Sven

  • Gäst
När jag gick på Liljeholmen så fick vi köpa ett par böcker från Sveriges radios utbildningsmaterial. Jag känner inte riktigt igen beskrivningarna här men jag minns att (har lånat ut boken så den är på vift) mickarna i 90 graders vinkel på ca 19 cm ifrån varandra kanske det man kallar öronavstånds stereo minns inte men där är det väl typ tids skillnad och ljudstyrka om jag inte minns fel. Ljudet från respektive sidor träffar ju motsvarande sidor på olika tider jämfört med "rätt" sida. Nåväl skitsamma allt som låter bra är rätt. Kommer ihåg det där uppmickningstipset på akustisk gura och sång från Studio där skulle man trycka ihop mickarna så långt det gick utan att dom slog ihop förståss. Det lärde vi aldrig oss nåt om på skolan funkar inte så jäkla bra heller bättre och köra en rumsmick runt tolfte så långt bort som preampen pallar och en på ljudhålet och sjunga nästa tagning. Annars söka upp en bra lokal och köra en sån där stereomickning som jag beskriver ovan funkar säkert på piano oxå. Tror vi körde med electretmickar eller nåt på piano om jag inte mins fel, säkert svindyra grejor.
Göran

Funkar skitbra på typ kyrkokörer och sånt och slänger man på ett par åttamickar längre ut rätt högt i lokalen oxå så då får man ljud. Kanske får hala filerna lite om det blir för mycket delay.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Mer än 90 grader ska det vara.
http://homepage.ntlworld.com/chris.burmajster/O.htm

Grejen är att simulera så som våra öron tar upp ljud.


Burnin Sven

  • Gäst
Jag tror du förväxlar det med nåt som om jag inte minns fel heter konsthuvud stereo som är en helt annan grej.
Göran


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag tror du förväxlar det med nåt som om jag inte minns fel heter konsthuvud stereo som är en helt annan grej.
Göran

yepp, från min länk ovan.... :

Citera
En metod som är mycket ovanlig, men som ännu mer efterliknar öronen är konsthuvudstereo (kallas binaural på engelska). Mikrofonerna sitter monterade inne i öronen på ett dockhuvud i naturlig storlek. När en sådan inspelning avlyssnas i hörlurar ger det en extremt verklig ljudupplevelse. Lyssnar man i högtalare blir effekten däremot en ganska ordinär stereobild


Burnin Sven

  • Gäst
Jo så är det nog men det låter jävligt häftigt i lurar riktigt häftigt alltså.
Göran


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag tror du förväxlar det med nåt som om jag inte minns fel heter konsthuvud stereo som är en helt annan grej.
Göran
Nepp. Konsthuvudstereo involverar ett huvud. Den är avsedd att skapa en helt/väldigt trovärdig återgivning till vår hörsel förmedlad genom hörlurar.
ORTF försöker återskapa samma upplevelse som våra öron upplever i verkligheten, genom ett par högtalare. Eller för att förtydliga lite, fånga ett ljud, som sen ska återges genom stereohögtalare, så våra öron upplever det så likt som möjligt i förhållande till om våra öron lyssnat på ljudet på plats.
« Senast ändrad: 30.03.2007, 12:42:22 by MrPhil »