Kontrollrummet

Jay T - Lonely Sun

gäst · 11 · 3408

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jay thomas

  • Gäst
Fick en VSTi Mellotron av en medmoforumist (ThankYou!) och testade den lite grand.  :) Låter helt ok för att vara en gratismellotron, tycker jag. Gitarren är som den är, mer övning behövs och det kommer säkert.

LÅTNAMN: Lonely Sun
ARTIST/GRUPP: Jay T
GENRE: 70tals flum
LÅTLÄNGD: 3.17
KOMPOSITÖR: JT
PRODUCENT: E/T
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3   


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ska lyssna på lunchen. Vad är det för gratis-mellotron du testar?
Nyfikenheten är ofta stor i dessa sammanhang - you know. :rolleyes:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Den låter bra mellotronen.
Låten rätt skön..Schysst sound i elguran! Har du spelat övertonsflöjt på denna..? Jag tycker jag känner igen soundet..

Mvh
Micael


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Oj det här låter ju sjuttiotals symfoniskt rock så det tjongar om det schysst! B)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ljuden är helt ok - och gratis sa du?!
Då man brassar på med sjuttiotals och lägger dessa stråkar eller körstämmor blir det fett och fint.

Nu måste du avslöja viken VSTi det är.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou JT!

Du fortsätter modigt med din ljudinstallationer, och lyckas igen en gång!
Stråkarna låter ju aningen plastiska och körena hugger efter luft vid ackordbytena, körsounden e bra så länge du inte använder dom till snabba eller lågan hopp för tonbyning.
Acken funkar fint, lika flöjten, aningen mer reverb eller delay dock, kunde bli lite lufgtigare.
Och distgurans solospel låter åxå fint, du bättrar på från gång till gång!

Sen kunde du ännu kolla panoreringarna nu låter många instrument lite mono, sprid ut dom aningen.

Sen rytmavdelningen,
Hjärtrytmen med baskaggen eller vad det nu är gillar, håll den fast låten igenom men ta ner den så att den känns mer än den hörs, alltså  bara låg frekvens.
Lirar du själv trummorna som kommer in vid 2:02? Dom låter aningen kantiga mot låtens annars stora sound. Kunde räcka med hjärtsoundet och ett enkel tamburinspel kanske?

Snygga sound alá JT, gratis plugg med skitsnygg B4 åxå! :)



h.  johan
« Senast ändrad: 30.04.2008, 09:15:11 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


jay thomas

  • Gäst
Tjena.
Den låter bra mellotronen.
Låten rätt skön..Schysst sound i elguran! Har du spelat övertonsflöjt på denna..? Jag tycker jag känner igen soundet..

Mvh
Micael

Tack Micael!  :) Inga flöjter här, utan det är Meltronen som står för den. Pajade för övrigt min förstbyggda totalt igår, får bygga en ny!  :)
Koolt att jag verkar ha fått till guraljudet, fast jag är inte helt nöjd än. Lyssna på Michael Lee Firkins igår och där pratar vi gitarrljud!  :)

Oj det här låter ju sjuttiotals symfoniskt rock så det tjongar om det schysst! B)


Tack P-O!  :)
Vad kul att du använder den referensen, då har jag prickat rätt!

Ljuden är helt ok - och gratis sa du?!
Då man brassar på med sjuttiotals och lägger dessa stråkar eller körstämmor blir det fett och fint.

Nu måste du avslöja viken VSTi det är.

Jodu Max! Ståkar, körer och flöjten kommer från Meltronen. En länk finns här. Dessvärre verkar sidan och VSTI gått upp i rök sedan dess.  :(

Tjou JT!

Du fortsätter modigt med din ljudinstallationer, och lyckas igen en gång!
Stråkarna låter ju aningen plastiska och körena hugger efter luft vid ackordbytena, körsounden e bra så länge du inte använder dom till snabba eller lågan hopp för tonbyning.
Acken funkar fint, lika flöjten, aningen mer reverb eller delay dock, kunde bli lite lufgtigare.
Och distgurans solospel låter åxå fint, du bättrar på från gång till gång!

Sen kunde du ännu kolla panoreringarna nu låter många instrument lite mono, sprid ut dom aningen.

Sen rytmavdelningen,
Hjärtrytmen med baskaggen eller vad det nu är gillar, håll den fast låten igenom men ta ner den så att den känns mer än den hörs, alltså  bara låg frekvens.
Lirar du själv trummorna som kommer in vid 2:02? Dom låter aningen kantiga mot låtens annars stora sound. Kunde räcka med hjärtsoundet och ett enkel tamburinspel kanske?

Snygga sound alá JT, gratis plugg med skitsnygg B4 åxå! :)



h.  johan

Tack johan!  :)
Hjärtljudet är ett samplat hjärta, ligger dock kring 60 BPM och låten går i 100, blev lite mek med tempoförändring i tempotracket.
Tack för gitarrkommentaren, det tar sig om än inte så fort som jag vill.  ;)
Trummorna är GA rätt igenom, jag fixar inte att programmera trummor. Trummisen verkar vara utrustad med 4 fötter och 6 armar när jag lägger trummor helt själv...  ;)

Instrumenten skall panoreras bättre vad det lider, nu är det bygghelg igen dock. Har ett "ägg" hemma som jag kanske kan komplettera med.

Tjipp!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
snyggt även detta, men lite intensägande efter ett tag.

impad dock av output! många låtar, varje riktigt bra och genomarbetad.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Fasen - jag tror jag ligger på personligt rekord i låtskrivande under bestämd tidsrymd. Ändå är det väl bara en 20% av vad du petar ur dig....här ligger man i lä så det studsar om det...

Ljudbilden är överlag bra. Det kanske blir lite väl mkt "plink" över sologitarren - och alla partier gifter sig inte riktigt tycker jag - men som sagt - imponerad över volymen låtar!

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Bortsett från hjärtslagen(som ger mej panik......... :ph34r:,har haft lite jox där.... inget allvarligt,lite dubbelslag och sån't,borde inte hända när man cyklar 40km om dagen....) Skön låt,gillar Rhodespianot.
Och mellotron är ALLTID mellotron......fråga MaxB.......... ;)
Gillar ditt gitarspel mycket,lite Steve Hackett över det,du vet,raka toner,inget bend,inget vibrato.
men Hjärtat....... :ph34r:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jaru JT som jag ser det går du mot Fusion d.v.s.du är på väg att passera 80-talet. Fick vibbar av både Tolkien och  tidiga Genesis som Iken skriver ang. Steve Hacket. Hur har du samplat hjärljudet - ditt eget?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se