Kontrollrummet

Handla i Korea

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Tjena allihop,

Jag skall dra iväg till Seoul, Korea i ett par veckor på ett jobb. Är det någon som har en aning om det är billigt eller dyrt att leva där (käk och odyl)? Och skall man ge sig ut på jakt efter musikinstrument och handlare eller är prisbilden inte större här än någon annanstans? (Tänkte närmast på att en hel del faktiskt tillverkas här som ESI och en hel armada av gitarrer innan de får en annan stämpel på sig.)

Tacksam för alla tips!

Edit: Ja den hamnade på lite knasställe, men jag hittade inget bättre...


Florian le Sage

  • Gäst
Oj, intressant, du borde se om du kan få direktkontakt på fabrikerna då är det ju bara att handla med sig ett ton prylar för en spottstyver!
En kompis till mig hade en sådan connection i Kina och tog hem diverse mikrofoner bl.a. Z5600 Studio electronics som inte kostade mycket därborta, samma gäller en rad instrument som sagt!
 B)


Utloggad tsmalmbe

Köpte du något, och hur såg det ut i praktiken i såfall?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag antar att det är billigare men jag skulle verkligen hålla ögonen öppna så att det rör sig om originalprylar. Piratkopiering är ett halt annat begrepp i Asien där det inte bara handlar om mjukvara utan även hårdvara... fast det är väl välkänt antar jag!


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Det blev inte något handlat av den enkla anledningen att jag hade en eftermiddag ledig under hela tiden. En söndag efter kl 5 alltså...

Annars skulle jag inte vara ett dugg nervös för att handla i Korea. Utbudet av prylar är enormt och varenda jävel springer runt med den senaste mobilen, etc. Kreditkort fungerar överallt och alla är mycket vänliga och försöker hjälpa bäst de kan. Men engelskan är lindrigt talat dålig. Å andra sidan pratar många kinesiska eller japanska, men det hjälper ju inte mig mycket. Skulle utan tvekan handla instrument med vilken märkning som helst i Korea, dels därför att de tillverkar till många olika märken (som sedan märks med något mer tufft innan det skickas till väst) och dels därför att de är mer japanska än kinesiska. Dvs. pengar är inga problem och man vill ha de rätta märkena. Väljer man ett Koreanskt märke så får man lita på sina öron om det är bra, helt enkelt.

Dessutom är det förhållandevis billigt. Köpte en ny liten mp3-spelare som tillverkades av Samsung (och jag körde förbi den fabriken på väg till jobbet) och den kostade uppskattningsvis hälften så mycket som i väst. Och skatter och liknande är väldigt låga, vilket medför att det mesta är billigt. Men mat och liknande ligger något högre.