Kontrollrummet

Dividend feat. Marrrushka - Contemplation

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack
Funderar på tema för texten. Tror jag snor emus tolkning av musiken, och skriver nåt på fredag med en whisky i handen.

Engelska eller svenska för sången?
« Senast ändrad: 01.05.2008, 19:23:54 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Laddat den första instrumentala versionen (kort),
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
English definately!

Jag har en ide´till blarret,vänta lite mate..tror jag :)

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
"Vänta lite" betyder? :)

Ikväll? några dagar?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
"Vänta lite" betyder? :)

Ikväll? några dagar?

Vänta lite betyder till veckan..Helt enligt ök  :)..Men har du nån ide,så shoot man! Det kan räcka med ett tema/ide´,för att resten av texten skall komma som ett pärlband..

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok, Marr och jag har ett tema nu. DEt involverar en mer lättsjungen sångmelodi, så ni får luft, och dessutom en dialog mellan baryton och alt. Skall försöka hålla mig så osvulstig som möjligt när jag skriver min halva av texten, och även rensa bort de värsta ålderdomliga fraserna ur ordförrådet :D (Marr bollar tillbaka hennes del.)  Men det är inte lätt med en sån låt, den ber ju nästan om en sångtext på hexameter och gammelgrekiska :) (elelr nåt)

Förstår dock om du är mer upptagen av annat, som du skrev i mail. Håll mig gärna uppdaterad! Verkar galet det där.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok. Då bumpar vi. Mix 2 finns i trådhuvudet. Ladda hem och ge comments! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Ok. Då bumpar vi. Mix 2 finns i trådhuvudet. Ladda hem och ge comments! :)


Åh, vad bra det blir med Marre och Hmike  :wub:

sitter inte på bästa lyssningen men marres sångljud låter lite instängt... :unsure:
bara peta upp EQn lite så blir det super!

Denna blir verkligen bättre för varje verre jag hör, nu när marre satt sången ordentligt !

Hmikes baryton kontra marre blir verkligen bra!

divi: sjunger du också?

Skulle du kunna slänga upp texten?

0122 : när marre kommer in. för hårt klipp!

0138 : oboen? iaf rörbladaren som spelar slinga... den ligger lite högt, och är lite stötigt programerad (låter MIDI  :P )
Nej, men resten av orkesterarret låter bra, men detta blås låter inte så bra...

//david
« Senast ändrad: 27.05.2008, 15:05:07 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


jay thomas

  • Gäst
Spontant, väldigt mycket Chess över det hela, inte tonmässigt men stämningsmässigt.  :) Snygga harmonier, ball sång men någonstans saknar jag en stringens. Kan inte förklara det med ord, mer en känsla. Reverbet på Marr känns Gevaliaburk, gillar inte. Slutet kommer som en överraskning.

Gillar detta men vill ha ut lite mer.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Detta gillar jag, kanske lite kort? Hur skulle det vara om musiken får lite mer tid på sig att byggas upp i inledningen?

Rösterna passar riktigt bra och stämningen är genuint äkta!

Vill höra mer och längre, NU!  :-)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för svaren, individuell respons kommer alldeles strax! Ny mix i trådhuvudet.. Marrs sång nyinsjungen under bättre förhållanden :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
DAvid: Marr har gjort ny insjungning nu. Divi sjunger inte ;), han inte ens mixar. Det gör H-mike, som kanske svarar snart här.
Det är nog klarinetten, den sticker ut lite strävt ja, kanske volymsänkning eller lite skruvande kan fixa till det. Tack för påpekandet!

Text skall jag försöka fixa. Den skrevs alltså av (Marrr och H-mike )^2 ;)

Light head: Jäpp, skulle själv kunna tänka mig musiken spelad 2-3 minuter innan Mike och marrr kommer in. Vi får se, något av den ursprungliga känslan har gått förlorad, fast å andra sidan har mycket känsla vunnits :)

JT: Schack var något av det jag tänkte på ursprungligen som tema, till känslan av "eftertänksamhet"/kontemplation... :) Svårt att skriva text till dock. Din känsla, ok :)

Handlingen nu är väl typ en korsriddare som kommer hem till sin älskade efter krigen, med tankarna helt någon annanstans om jag skall tolka det hela :)
« Senast ändrad: 28.05.2008, 11:50:42 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Nu är Marre mycket bättre !

Blev en mycket bättre helhet nu när hon kom ut ur kakburken

 :) :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fått en ny fil av Marr Per..skall se om jag hinner mixa in den på eftermiddagen idag..Det är många verrar på g nu.. :D Drt här är alltså trean..Fyran kommer..och femman..möjligen en sex skåne också så småningom.. :P :lol:

Jag tycker också att marrs filer tar sig.Det brast lite i inspelnings teknik,men nu börjar vi närma oss..

Vi donar vidare.

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
En sexa skåne, så plockar nån kines fram brasset på allvar  :P

Dock inga pukor! (Lovar.)
https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
Oki, det är bättre men något är fishy fortfarande. Känns som om HM står mitt i, medan Marr står lite vid sidan i en kaklad kokvrå, åtminstone i min lyssning.

Låten är annars rysligt bra, otroligt mäktig!  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oki, det är bättre men något är fishy fortfarande. Känns som om HM står mitt i, medan Marr står lite vid sidan i en kaklad kokvrå, åtminstone i min lyssning.

Låten är annars rysligt bra, otroligt mäktig!  :)

Helt rätt JT.
Lite svårt att få in mig och Marr i samma rum,trots att vi har likadan sång mick..Vi jobbar på det,samt lite mer sång prylar mot slutet..
Hang in there mate,det här kommer att bli grymt när vi fått alla bitar på plats.

Tack för bra feedback.

Mvh
Micael


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
*drillar*..."Bättre och bättre dag för daaaag"..och det tack vare H.M:s fina tålmodiga inspelningslektion med mej, det ska nog bli bra det här...men det är som skrivet är längre upp, inte klart ännu...fortsättning följer ;)
Det finns en del roliga idéer på g oxå...vänta bara, this is under construction :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag utlovar härmed en varsin sexa Skåne till mina kolleger när det här är klart..inga kineser behöver bli inblandade..vi fixar nog det här ändå :D

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag är lite kluven till stycket, om jag skall vara ärlig. Har väl en förutfattad mening hur en opera ska låta. Till det positiva hör sånginsatserna, och stråk och horn. Båda solisterna har imponerande vibraton! Det låter bättre om version 3, men det låter fortfarande som solisterna och orkestern är i tre olika rum. Orkestern låter väl skapligt "rätt" även om det är lite för blött för min smak, men det gör å andra sidan en del klassiska skivor också. HM: låter lite för mycket pop/rock-eq om sången för att det skall låta "klassiskt", skulle nog vinna på att ha med mer mellanregisterpuckel och inte lika brett i bas och topp. Marr: eq funkar men burkigt fortfarande. Låter nästan som att det är en effekt på, som ett chorus.

Det jag tycker inte funkar är främst melodin. Den "flätar" inte, har för stora tonhopp i en följd som känns improviserad. Den spänner sig över ett för stort intervall, HM:s högsta och lägsta toner låter lite ansträngda. Och dubbning känns liksom opassande för en opera  ;)

Klarinetten sticker ut, förutom att den spelar på ett sätt som en klarinettist skulle ha svårt för, så är en ton riktigt avvikande från de andra.

Trots gnället så gillar jag idén - kul med en opera.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag är lite kluven till stycket, om jag skall vara ärlig. Har väl en förutfattad mening hur en opera ska låta. Till det positiva hör sånginsatserna, och stråk och horn. Båda solisterna har imponerande vibraton! Det låter bättre om version 3, men det låter fortfarande som solisterna och orkestern är i tre olika rum. Orkestern låter väl skapligt "rätt" även om det är lite för blött för min smak, men det gör å andra sidan en del klassiska skivor också. HM: låter lite för mycket pop/rock-eq om sången för att det skall låta "klassiskt", skulle nog vinna på att ha med mer mellanregisterpuckel och inte lika brett i bas och topp. Marr: eq funkar men burkigt fortfarande. Låter nästan som att det är en effekt på, som ett chorus.

Det jag tycker inte funkar är främst melodin. Den "flätar" inte, har för stora tonhopp i en följd som känns improviserad. Den spänner sig över ett för stort intervall, HM:s högsta och lägsta toner låter lite ansträngda. Och dubbning känns liksom opassande för en opera  ;)

Klarinetten sticker ut, förutom att den spelar på ett sätt som en klarinettist skulle ha svårt för, så är en ton riktigt avvikande från de andra.

Trots gnället så gillar jag idén - kul med en opera.  :)

Bra feed Rattlet.
Opera..Ja det hade jag inte i tankarna när jag sjöng in mitt..Dubbar på sången..Menar du mina stämmor?
Jag dubbar inte min sång,den håller bra som den är.Däremot så ligger det ett antal stämmor lite här och där.Givetvis skulle det vara snyggare om de sjöngs av flera personer,men det är lite tunnsått här med sångare som når mitt låga register. Jag kan hålla med om att jag växlar lite mellan pop/rock och renodlad baryton..Inte bestämt mig än för hur jag vill göra..Tenor höjder når jag inte med samma sångteknik som den jag använder i baryton omfånget av naturliga skäl.Därav genvägen via pop/rock uttrycket för att få till lite kör känsla..

Vi jobbar vidare med låten.Tanken är att få in bådas sång i samma rum,och orkestern på en stor scen.Vi får se om vi lyckas med det.Vidare så skall det bli ett snyggare slut på låten.Melodin uttalar jag mig inte om,men tycker ändå att vi har lyckats hitta en bra linje i Pers grund arr..Men men,vi donar vidare - skam den som ger sig  :)

Thanx för comment.

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Skulle kunna tänka mig att öppna upp hela arret, för baryton och alt i mitten. (Baryton ibland ned på basen.) Istället ha ett intro som fläskar på med klarinett, horn i mitten och sånt på 3 minuter. (Rattle har rätt i att den konstiga noten är... konstig. Klarinetten bör istället gå ned för att inte låta onaturlig. Även minskas i volym något)

Just nu händer för mycket, kanske  :P Kan tänka mig bara cello + höga violiner som komp + nån enstaka hornstöt som stödjer sången..
Tills slutet kommer alltså :) Som inte är med i nån version ännu.

Skulle viljia be HM om bara sången som wav, så jag har något att arbeta emot.. Men det får bli till helgen om allt funkar... :)

« Senast ändrad: 28.05.2008, 18:30:39 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Dubbar på sången..Menar du mina stämmor?

Ja, jag menar att du sjunger stämmor med dig själv, på något ställe låter det unisont. Dubb var väl inte riktigt rätt ord...  :)
« Senast ändrad: 28.05.2008, 21:18:26 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
DETTA VÄXER SOM FASIKEN TROR ATT HM SKULLE HÅLLA SIG I DE NEDRE REGIONERNA AV SÅNGEN UTAN STÄMMOR (IOFS GOS ) MEN MER HEL GJUTET MED BARYTON BARA ..opps un skyll när marsurka kommer in lukater det pg .. ovo o känns skit fint i växlingarna mella röster na o det lille stycket sitter fint osså divi. lite mer jobb så köper jag en låt :)

ynot

 
att leva är att dö


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack ynot!

Jäpp, detta kan gå och bli riktigt jädra smooth.. Om jag får min vilja igenom :D

(Nä, precis som stimintäkternas fördelning så är detta ett lagarbete ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
som rattlesnake är jag ruskigt kluven. Just nu känns det lite som om tre bra delar blir 1+1+1=2.5  :ph34r:

vad jag tror: melodierna skulle må lite bättre av ett mindre kontrapunktiskt (?) arr. Divi, kan du testa att låta mäktiga ackord stöta bakom sången, för att ge en stabil grund för de kraftiga stämmorna att stå på.

som det känns så spelar orkester och sångarna lite på samma plats... min tanke är att med mindre melodiös bakgrund kommer sången mer till sin rätt; den kommer lyftas fram, snarare än knuffas bak av konkurrensen från orkestern?


....typ?


gott stycke musik, och en alldeles lysande ide som kommer bli perfekt med lite jobb, är vad jag tror :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
DEt är just det jag menar ovan :) För jobbigt för vanligt folk att ta till sig nu :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
En härlig känsla i den här, tänker mig ett par som lever i ett distansförhållande just nu som sjunger sina lovsånger för varandra. Lite andäktigt på något vis, stämningen är mycket bra, trots utebliven pentatoni. Om Dividends sound går att känna igen? Javisst, det går utmärkt.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för comment 1up!

Sitter här litegrann med introt...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou i operan!

Ett verkligt intressant alster  har fötts  på KR!
Kompet funkar strålande men nåt med sångerna som inte riktigt sitter...
Tror att det har med inspelningstekniken att göra, har för mig att denna typs sånginbandning inte borde göras med närmikrofonteknik. Är ju frågan om sång på stor estrad typ, så testa med att sjunga in på 1-2 m från micken kanske, eller tillomed längre. Och dom dubblerade stämmorna (som sjunger samma stämma) borde kankse panoreras ut. Och sångarna måste se sig själva uppträda på operahuset, jättesal behöver stora sånginsatser! :)

Melodi och stämmor verkar snygga annars, men soundet o ljudbilden måste fås till.
Bra jobbat gruppen! Knepigt med sång i denna genre, ge inte upp bara, vill gärna höra detta färdigställt!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej mahan och tack för råd...
Vi får se, tankar nog upp "finalen" för lyssning i och med detta inlägg (se nedan), ändringar kommer dock ske för att sången skall passa in.

Kompositionsmässiga comments mottages gärna på denna "grand finale" (bara ett utkast)..

« Senast ändrad: 13.09.2008, 14:20:29 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oukki Per!

Som en snabb kommentar på finalen kan väl sägas.....not so good som tänkte mig.
Finalen ska väl vara nåt som växer och nästan exploderar mot slutet, detta händer icke nu.
Skitsnyggt arrat o lirat dock, och med great sounds...
Så nånting borde ske för att nå antiklimaxet där, mera pukor och höga strings, eller kommer det några tenorer eller en kör in...

Njutningbara sound hursomhelst, detta behärskar du suveränt! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Denna har jag helt missat.
Har inte alls läst dom fem sidorna kommentarer utan bara tycker dirtekt:

HM sjunger underbart med sin baryton. Men i början låter han som om fått käken ur led. Stavelserna kommer inte fram. Men det det blir bättre sen. När Marru kommer in, ytterligare en baryton, men kvinnlig, blir det ljuv musik. Gillar när det sjungs unisont, som älskande par.
Tycker nog också att bakgrundsmusiken skulle vara lite mer återhållsam så att sångarnas melodier kommer fram bättre. På en del ställen i alla fall. Vad är det för en text? Självskriven eller?
Musik för själen, tack alla inblandade.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Oukki Per!

Som en snabb kommentar på finalen kan väl sägas.....not so good som tänkte mig.
Finalen ska väl vara nåt som växer och nästan exploderar mot slutet, detta händer icke nu.
Skitsnyggt arrat o lirat dock, och med great sounds...
Så nånting borde ske för att nå antiklimaxet där, mera pukor och höga strings, eller kommer det några tenorer eller en kör in...

Njutningbara sound hursomhelst, detta behärskar du suveränt! :)


Vi får se efter sång är pålagd hur det blir. EFtersom låten är lugn, blir väl finalen därefter. Sant, mer pukor om de inte förstör stämningen kan funka. Högre bpm osv...
Tack för lyssning!
https://soundcloud.com/user7789882