Kontrollrummet

Telecasterbygge

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Fan vad ballt m bygget Hellpig. Avråder du å det grövsta från köp såhär långt, eller är det uthärdligt meck??? Funderar på att köpa mig semestersysselsättning.......
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Fan vad ballt m bygget Hellpig. Avråder du å det grövsta från köp såhär långt, eller är det uthärdligt meck??? Funderar på att köpa mig semestersysselsättning.......
har man aldrig gjort ngt liknande tidigare är det klart att det är lite svårt, men har man lust att tänka till lite grann ett par gånger, och gillar meckande, så är en byggsats verkligen nåt att satsa på!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
IDF: Ngn gång måste väl vara den första. Å går det på i runda slängar 750 spänn så kan man ju trixa med lite annat med. Det är mest bara för att ha ngt att pilla med....sedan får man väl se hur mkt spelbarhet det blir.....
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Fan vad ballt m bygget Hellpig. Avråder du å det grövsta från köp såhär långt, eller är det uthärdligt meck??? Funderar på att köpa mig semestersysselsättning.......

Nej, det är rätt kul. Det som sätter en pinne i mitt hjul är min totala okunskap om elektronik. (Som egentligen bottnar i ett ointresse för elektronik, men jag får väl erkänna att jag är hyfsat lat när jag inte snappat upp något alls efter nästan 30 års gitarrlirande...) Jag är lite tveksam över hur detta bygge kommer att låta när jag blir klar men det är ju ett test. Är helt inne på att göra om det igen men med lite mer kvalitativa delar... man lär ju sig en del på resans gång. Kan rekommendera det men man blir ju inte någon gitarrbyggmästare på ett billigt bygge från Tüskland.  :D


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Att man inte blir Gitarrenbaumeister begriper jag - men man borde ju iaf få ngn slags jävla hum om hur man får ihop möget ;) Jag är ju rätt så lat av mig med och inte direkt hantverkare ut i fingerspitzen, men provar man inte lär man sig inget....
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Aettan

  • Gäst
Köpplingsschema och grejor finns på Stewmac det mä.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Problemet är kanske att det inte finns ett för min gura...


Aettan

  • Gäst
Det skulle förvåna mycket om ett av världens ledande företag i den branschen inte har det, problemet är nog att dina komponenter inte ser ut som deras eller seymor duncans för den delen. Sen har det nog kommit X antal varianter under åren också.

Men jag vill inte vara taskig det är inte det jag är ute efter utan bara infa om en riktig guld källa för gitarrbyggare. Dom skickar kataloger gratis över hela världen till och med utan att du köper nåt. Skickar också ut ett nyhtesbrev via mejl med riktig bra tips, får väl minst ett i månaden. Jag har ett gäng som jag kan skicka vidare om man vill ha.

Tipsen kan handla om tex. hur man får en ny reservdel att passa in utseendemässigt på en gammal Gibson raritet eller hur man fixar halsen på sin Martin akustiska gura som frugan har backat över med bilen :D. Dom tar fram nya specialverktyg och smarta lösningar både när det gäller restaurering eller nytillverkning av stränginstrument löpande, har ofta flera alternativ på just verktygen.

För att mäta strömvägarna på din switch så kan du använda ett billigt universalinstrument från biltema eller liknade företag. Du mäter med hjälp av ohm meter funktionen i instrumentet. När instrumentet visar noll om du håller mät pinnarna på två anslutningar så leder det igenom mellan dom och om du testar på det sättet med switchen i olika lägen så så bör du ju se hur det ska vara.

Ett stalltips det är nog att i ändläget antingen åt ena eller andra hållet så har du antingen stall eller halsmick och i mitten båda. På så sätt kan du kolla upp hur just din funkar och helt enkelt ta ett passande kopplingsschema där den typ av komponenter som ingår i din gura finns med Tex. två mickar en ton kontroll, två volym kontroller och en trevägsswitch etc. etc.

Obs det kan bli lite förvirrande att säga strömvägarna i ohm sammanhang det får inte vara ström på utan man mäter helt enkelt motståndet och visar det noll så finns det inget alltså leder det igenom.

Skickar med det som jag hittade här hemma men jag hade inget som specifikt står är för telecaster dessvärre.






Aettan

  • Gäst
Kopplingsschema för Tele från Stewmac.com

http://www.stewmac.com/freeinfo/Electronics/Wiring_diagrams/i-3191.html


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tack för svaren, Aettan! Jag skall testa lite mer senare, men inte idag. Lite för trött för det idag... :) Vet inte om jag är fjantig som inte bara kör på men jag har rätt hög respekt för elpryttlar. Vill inte bli el-chockad direkt... :)


Aettan

  • Gäst
En mycket smart inställning respekt för el är riktigt riktigt smart. Nu är det väl iofs. inte den typen av spänning i en sån här konstruktion om det inte är felkopplat i stärkaren förståss för då har ju folk till och med dött. Det var därför jag la till det där om ohm mätning, det gör man nog som regel alltid bara på strömlösa kretsar och komponenter.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag har fått lite bilder från annan person som byggt samma gura så nu hoppas jag att jag kan lödda på lite ikväll. I bästa fall kanske det blir färdigt rent av men förmodligen inte. Alltid en massa saker som kommer ivägen om jag känner mitt liv rätt. :)


Utloggad tsmalmbe

Är det en Weber-grill från CO man ser där bakom lacket?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ja, det är en Webergrill inköpt 2006 på Plantagen i Växjö :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Kan för övrigt meddela att jag för tillfället (ja, det är förhoppningsvis övergående) är beredd på att stoppa in bygget i en låda i vårt förråd och låta det samla damm där...  :angry: Fick ett par bilder från en vänlig person som har samma bygge som jag (och det är kanske här som ordet "lågbudget" får en djupare dimension) det ser inte ut som samma leverens riktigt. Eller så har han löddat dit ett par sladdar under trevägsswitchen som jag inte fått helt enkelt. Jaja, nu ligger det på is tills vidare.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Inte ska du ge upp.  :(

Fråga om du får publicera hans bilder här så hjälper vi dig  ;)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
För att mäta strömvägarna på din switch så kan du använda ett billigt universalinstrument från biltema eller liknade företag. Du mäter med hjälp av ohm meter funktionen i instrumentet. När instrumentet visar noll om du håller mät pinnarna på två anslutningar så leder det igenom mellan dom och om du testar på det sättet med switchen i olika lägen så så bör du ju se hur det ska vara.

Många multimetrar har dessutom ett piip läge i resistansmätningen som låter när det än konduktivitet, under ca 20-30 ohm. Mycket användbart.

Schemat till en standard tele jag länkade till tidigare bör stämma rätt bra med dina grejer. Det som skiljer är  omkopplaren, den måste du som sagt mäta upp.

Tack för svaren, Aettan! Jag skall testa lite mer senare, men inte idag. Lite för trött för det idag... :) Vet inte om jag är fjantig som inte bara kör på men jag har rätt hög respekt för elpryttlar. Vill inte bli el-chockad direkt... :)

Det värsta som kan hända är väl i princip att du får en kortslutning mellan signal och jord, vilket innebär samma sak som att dra ner volymen på noll.. Så du kan vara lugn. Enda risken att något går sönder är väl om du måste löda om många gånger och värmer för mycket på komponenterna.
« Senast ändrad: 06.05.2008, 02:39:48 by flintan »
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Inte ska du ge upp.  :(

Fråga om du får publicera hans bilder här så hjälper vi dig  ;)



Här syns rätt tydligt hur sladdarna från mickarna på löddade. Notera den röda sladden som på två ställen går från ena till andra sidan av kretskortet - den finns INTE på min. Det verkar ju bara en loop? Annars fan får jag (/&/(& bara lödda på och se vad som händer. Bzzzz! Aaaaaj! Frzt! Ouch!

Edit:
...från jobbet...
« Senast ändrad: 06.05.2008, 12:59:30 by Hellpig »


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Som sagt...det enda som kan gå sönder är komponenterna alternativt dina fingrar men brännmärken.

Angående den röda sladden, kolla på kopplingsschemat jag visa så ser du att flera poler sitter ihop på väljaren med en sladd.


Aettan

  • Gäst
Det finns ju som sagt genom åren olika kopplingar som man tagit fram också. Om jag inte minns fel så har det varit populärt att fasvända mickar mot "rättvända" i olika kopplingsvarianter dvs. signalen tas bakifrån/innifrån första varvet på tråden från lindningen i spolen runt magneten eller om det blir tvärt om och andra hållet är det "riktiga". Nu är det kanske inte så i ditt fall här men ändå, ja det är svårt att säga när man inte har schemat och grejorna framför sig.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tack för alla svar, nu har jag slutat tjura.  ^_^ Nu har jag bestämt mig för en plan och den skall sättas i verket till helgen, tror inte jag hinner innan dess tyvärr. Men om det funkar så lovar jag att bjuda på en "Beer Blues". Eller åtminstone ett ljudprov.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Kul/cool ide med öletiketterna, detta kommer bli en unik gitarr ;)
Hoppas du får ihop elektroniken :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Kul/cool ide med öletiketterna, detta kommer bli en unik gitarr ;)
Hoppas du får ihop elektroniken :)

Idéen föddes redan på 80-talet, då var tanken dock whiskeyetiketter, vilket kanske är ännu coolare. Har en del sparade men långt ifrån tillräckligt många ... dricker dock inte på långa vägar så mycket whiskey som jag gjorde då. Vilket kanske är tur iofs...  :blink: Men det får kanske bli nästa projekt! :D


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hejar på o håller tummarna. Men tror nog att du ska hålla dig ifrån mina råd i det här fallet  :blink:
Plinkar på en låt...


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Hejar på o håller tummarna. Men tror nog att du ska hålla dig ifrån mina råd i det här fallet  :blink:

Säg inte det. Jag tror att de flesta i min omgivning skulle säga att jag är hyfsat opraktiskt. Huruvida det är sant eller om det handlar om kalkylerad lathet från min sida... 50/50 kanske?  -_- :D


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Well, nu är det löddat (ful-lödd kan jag lugnt säga efter mitt första försök!) och ihopskruvat. Skall justera strängar o hals lite. Tvekar på att koppla in, inte så mycket för något annat än att jag eventuellt exploderar om det inte fungerar... :)



Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
läge för ny bild nu va?? ;)
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Whohoo, liksom. Den funkade, jag är löddkungen för en kväll!  :D Först lät det inget alls, sedan inget alls sedan rattade jag lite på min gamla stärkare och ljudet ploppade igång. Har inte använt den på år och dag... bara att pusta ut.

Nu återstår bara en omfattande justering, alla strängar ligger emotså det är nog både halsstång och stränghöjd som behöver ställas in och det är jag inte någon kung på. Får prova att skruva en del senare, imorgon förmodligen.

Bilder kommer senare - givetvis är kamerabatteriet slut nu.

Edit:
Givetvis vill jag passa på att tacka alla som tipsat och väglett mig. Utan er... hade jag inte varit vad är idag.  (En Beercaster rikare  det vill säga!) :D
« Senast ändrad: 09.05.2008, 21:36:30 by Hellpig »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
 :D Känner igen mig i dina beskrivningar. Har också bara spelat i alla år utan att skruva eller ens försöka skruva. Fast en gång satte jag ihop en hals från en Bjärton westerngitarr med en kropp från en Kent-bas.  :lol:


Aettan

  • Gäst
Skruva trossrodden halsskruven alltså  :D när du har den uppstämd det ska va nåt litet spel vid femte bandet om du trycker ner strängen samtidigt på första och typ tolfte eller nåt. Lite större spel vid tjocka E strängen tror jag det blir men nån annan kanske kan fylla i här, kan bli tvärt om men jag tror inte det men jag minns inte 100%. Lite kurva på halsen gör att det förhoppningsvis razzzzlar mindre vid låg stränghöjd.

Ja det blir lite mickel första gången du strängar upp den iom. att stränghöjden med stor sannolikhet måste meckas först och sen "rakheten" på halsen sen intonera och sen ganska säkert påt igen i en sista finjustering. Intonera kan man som regel ju inte göra med full strängspänning inte om man ska skruva stallet bakåt för då kan strängen sticka utan där får man stämma upp strängen rätt för att kolla intoneringen efter varje gång man justerat stallet. Du behöver ju inte slacka strängen eller strängarna helt när du justerar utan lite så det räcker så den inte går av för den spänns ju om du backar stallet, typ sunt förnuft. Telecaster har väl bara en lång "pinne" som stall inga separata små sadlar som går att justera var och en för sig i stallet så det ska väl gå lite lättare. Höjden kan öka lite oxå om man backar stallet bakåt, ja kort sagt det är ett mickel första gången.

Intonera det gör du med din stämapparat, flagiolette på 12 bandet tryck ner och jämför. Är flagiolette tonen för hög backa stallet dvs. öka stränglängden och givetvis tvärt om om den är för låg.

Glöm inte att se till så att halsen sitter rakt oxå, det ser du på tjocka och smala E strängen det bör ju var samma avstånd ut till kanten på greppbrädan för båda. Sist så blir det väl att justera mickarna till rätt avstånd från strängarna.
Lycka till


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
OK, dags för lite bilder. Jag har även "grovjusterat" gitarren så att det går att spela på den, det krävs mer jobb där dock. Kanske kommer ett ljudexempel lite senare idag. Har inte kört den via Poden ännu så jag kan inte jämföra med t ex min Les Paul, men i min lilla övningsförstärkare så låter den helt klart ok (om man betänker priset dessutom!). Så här ser den ut nu:


Framsidan


Framsidan mer i detalj


Baksidan


Baksidan i detalj


Ena sidan mer i detalj


Och andra sidan.

Kan tillägga att ojämnheterna som syns på bilderna både syns och känns lite mindre i verkligheten. Lacket har väl gjort sitt!


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Stiligt...
Nu är det bara att skicka ut fakturor för reklamplats.  :rolleyes:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
är det någon mer än jag som är på ett gruppköp? priset kanske inte dumpas så mycket, men frakten till sverige kommer ju gå ner en bit, dessutom sitter säkert inte alla med Visakort eller liknande!
om någon visar intresse, så startar jag en egen tråd. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se