Kontrollrummet

Telecasterbygge

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag tänkte lägga upp en tråd om mitt senaste projekt som egentligen startade här:
http://forum.studio.se/index.php?showtopic=47511

Diskussion om gitarrbyggsatser. Billigt som attan från tyskland:

http://www.topsoundseller.com/

Sagt och gjort. Jag beställde en Telecasterbyggsats och tänkte att för 760 spänn (inklusive frakt!) är det värt det, även om jag fattar att kvalitén inte kan vara den bästa för det priset. Å andra sidan har jag varit sugen på att testa det här länge och detta kan ju vara ett lämpligt objekt. Med så lågt pris gör det inget om det går åt pipsvängen. Samtidigt tänkte jag realisera en annan gammal idé - att klä gitarren i etiketter från whiskeyflaskor och dra ett par lager klarlack ovanpå.

Nu är det ju så här ... att öl är betydligt billigare än whiskey och när jag köper whiskey så varar den förvånansvärt länge. Med andra ord; jag hade inte whiskeyetiketter nog så jag har samlat på mig en bunt öletiketter under några månaders tid. Uppenbart konsumerar jag mer öl än whiskey.  -_-

Byggsatsen kom efter någon vecka och delarna var nog rätt ok, i alla fall när man bedömer dem innan de är ihopsatta!  :unsure: Dock... om jag förstod trådskaparen rätt så saknades det lite hål i min gitarr. Jag har förstått det som att hans modell hade allt klart. På min är nog det värsta att det finns inget hål mellan mikrofonhålen och kontrollpanelhålet, vilket bidrar till att jag får göra någon fullösning där. Jag kunde ju skickat tillbaks men den men jag tänkte som så, skit samma. Det får ordna sig, det här är så billigt att jag accepterar det ändå.

Idag har jag varit och köpt lite prylar för att kunna påbörja bygget:
Trälim - 69 kr
Två hyfsat bra skurvmejslar - ca 170 spänn (näe.. hade bara skräpverktyg innan)
Ett par finkorniga sandpapper - 10 kr
Lödkolv + lödtenn - 150 kr
Lack som inte sabbar papper - 150 kr (33 cl på sprayburk, osäker på om det räcker med en burk men det får vi se)

Påbörjade operation öletikett-på-gitarrkropp idag. På c:a 1 timme (med en trilskandes dotter hängandes efter mig) hann jag med ungefär 25 %. På dessa 25 % hann jag med en viktig insikt som tidigare bara var en farhåga: det är galet svårt att passa in etiketterna utan att det blir räffligt eller bubbligt. Galet svårt säger jag dig. Det är bara till att inse; det kommer inte att bli så snyggt alternativt coolt som jag hade hoppats men nu är det ju för sent att börja om. Det går ju an på fram- och baksida men på gitarrens kanter... uj uj uj. Om jag skall bygga fler gitarrer så kan jag nog säga att det blir nog ingen whiskeygitarr trots allt, det lär bli vanlig färg skulle jag tro. Är lite sugen på en Les Paul modell från http://gitarrdelar.se/ men vi får se hur det blir med det.

En annan sak som skrämmer mig lite är att det inte fanns förborrade hål för stallet. Jag inbillar mig att det är ganska viktigt att detta hamnar rätt och utan förborrade hål så måste alltså jag se till att detta hamnar rätt. Hela tiden maler "750 kr... det är ok om det inte blir perfekt för den kostade bara 750 kr...". Å andra sidan så har ovanstående LP-kropp inte heller förborrade hål för bryggan så jag skall kanske inte svettas.

Hoppas på att återkomma med lite bilder imorgon.

Det finns ju bilder längre fram i tråden. Ljudexempel finns här: http://www.flips.se/music/bbb.mp3
« Senast ändrad: 11.05.2008, 08:06:23 by Hellpig »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
förmodligen är det min totala kunskapsbrist när det kommer till tyska,men jag kan verkligen inte hitta DIYdelen av den sajten.. jag har letat flera gånger om. nån som kan säga vart man klickar!?  :wacko:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
förmodligen är det min totala kunskapsbrist när det kommer till tyska,men jag kan verkligen inte hitta DIYdelen av den sajten.. jag har letat flera gånger om. nån som kan säga vart man klickar!?  :wacko:

http://www.topsoundseller.com/gitarren-bausaetze-c-56_84.html

Hellpig, bilder!  ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Aettan

  • Gäst
Här har du stället för dig, säljer grejorna och verktygen samt hur man gör infot men även som du ser en hel del gratisinfo.
Lycka till

http://www.stewmac.com/freeinfo/


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
OK, här kommer lite bilder nu... det har varit ett jäkla jobb rent ut sagt. Jag tror att det sammanlagt tagit mig fem timmar att täcka kroppen. Skulle jag göra det en gång till skulle det nog gå lite snabbare men att få det perfekt (alltså helt slätt, inga bubblor eller rynkor...), nej, jag tror inte det. Det har varit en minst sagt kletig erfarenhet det här. Men jag är ganska nöjd ändå - trots allt! :) Återstår att se hur det blir när lacket appliceras. Jag tror givetvis inte att det kommer att göra några underverk men det blir kanske lite snyggare finish i alla fall. Here we go:


Lådan med alla prylarna i. Kroppen ej inräknad eftersom den låg på köksbordet...


... här alltså. Jag hade redan hunnit kleta dit några märken innan hjärnan kom på att man kan fotografera.


Och här är hela framsidan täckt.


Hela baksidan! Tjohoo!


Lite från sidan - det är sidorna av gitarren som varit allra svårast...

Det var så långt det. Hämtar lacket i veckan så för närvarande står byggandet stilla.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Fan va smaskigt det blir, blir ju törstig av att se på den.
ska vänta med att påbörja mitt projekt tills du har fått lacket applicerat och se om det gör underverk! :D

BTW. Vem av dessa många öltillverkare är huvudsponsoren? ;)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tyvärr är jag vad det gäller öl helt osponsrad. Hugade sponsorer kan höra av sig när som helst - jag är öppen för förslag!!!  :D


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
nice kallas tölecaster eller  :D
att leva är att dö


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
blir ju törstig av att se på den.
+1
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kommer bli en riktig rock'n roll-gura ju. Härligt.

Blev lite skeptiskt först och trodde du limmat på Sanna Nielsen bland öletiketterna.  :lol:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
meeen.. karlovacko (orkar inte hitta diftonger för c:et) är ju fanimej godaste pilsnern som jag smakat på länge!!!! vart har du köpt den!??
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Citera
nice kallas tölecaster eller

Fyndigt värre. Jag tror f-n att jag skall lacka huvudet svart och skriva detta med guld eller silver där... seriöst alltså!

Citera
trodde du limmat på Sanna Nielsen bland öletiketterna

Nja. Hon är inte en kvinna i min smak men för att Lassiesque så har min frus syster varit gift med en kusin till henne. :) Ja. Seriöst.

Citera
karlovacko

Den smakade säkert bra, minns inte riktigt.  :rolleyes: Men mest troligt är att jag har köpt på ett av systemen i Växjö, där har de ju plockmöjlighet på öl och blir oftast en buffé av olika ölsorter. Annars är en av mina favoriter "Kobra", en asiatisk öl (möjligen japansk). Tyvärr inga sådana etiketter för den har inte funnits i Växjö på ett par år.

Nehej, indisk var den allt! http://www.cobrabeer.com/

Bjuder på en bild till som även visar upp orosmoment nummer ett under klipp och klistra-sessionerna:



Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Asläckert ju! Men frågan är om det blir bättre eller sämre med lack... Jag tänker så här, med lackad finish vill man ha en helt slät och snygg yta, om det däremot får vara som det är så kommer den kanske bli lite lagom snyggt sliten med tiden. Ah, jag vet inte, färgen på etiketterna är väl kanske inte av starkaste slaget iofs..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En variant är ju att spraya den som dom där gatumålarna gör med sina sina spraymålningar. Nån sa att det var hårspray, men det tror jag inte på. Torkar snabbt gör det i alla fall.

 :wacko:


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Lacket jag har beställt är någon form av papperslack på sprayburk. Det är kanske sådant de använder, gatumålarna. Hörde att lack som innehåller lacknafta (?) kan få papprets lager att släppa så därför bör man ha den varianten jag har beställt. Det kanske går att köra vanligt lack ovanpå den... hade till viss (kanske) kunnat vara fräckt med den här lite buckliga looken men så tjockt med lack att det känns helt slätt? Vem vet.

Det är dessutom ovisst vad pappret gör med gitarrens sustain, men öletiketterna är inte särskilt tjocka så jag tror inte att det är någon fara. Däremot är det kanske inga höjdarmickar som följer med... inte mekaniken heller tror jag. Det skall bli spännande att höra hur den låter när det är klart. Blir den riktigt go att lira på kan man ju alltid byta ut micar och lite annat.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tänk på att lacken troligtvis kommer torka ojämnt och skrynkla sig, dvs ytan torkar först sen under, om du har på så tjockt att ojämnheterna täcks. Men det kanske går om du lägger många lager.

Ska ivf bli spännande att se/höra resultatet sen. Tusan, nu blev jag också sugen på att bygga mig en tele.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Gud va kreativt! Älskar sånt här! Följer med spänning  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Lite bilder från min lacksession idag. Jag har fortfarande inte hämtat papperslacket som jag beställt på Corporate Express och jag skall nog ta pengarna tillbaks där istället. De tog 149 kr för en liten sprayflaska men... idag pep jag in på K-rauta och hittade ett spraylack för 99 kr. Tänkte som så... att om man kan spraya det på trä så kan nog spraya det på papper. Tog hem, klistrade en etikett på papplådan som byggsatsen kom i, lät torka och sprayade sedan med detta lack. Väntade i en timme. Verkade inte vara några problem!
Körde baksidan av gitarren först - inga problem vad jag har kunnat se. Så jag körde på framsida och hals. Så här ser det ut så här långt; här har jag just lackat just framsidan av kroppen och halsen. Nu skall detta torka till en stund sedan kör jag väl tills flaskan är slut! Tyvärr syns det nog inte så mycket skillnad från föregående bilder men dokumenteras skall det ju!


Kroppen och halsen.


Kroppen i närbild.


Kroppen o lacket jag har använt.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jisses, har ni K-rauta i Växjö, purfinsk järnaffär?
och hur många sprayflaskor tror du att det går åt för att få jämnt och slätt resultat......10-15?
Kul att få följa med gitarrens födelsevåndor, väntar lika som du att det ska bli färdigt, och att vi får en bild med gitarren på en stollt gitarrbyggares axlar! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ska du inte pipa in på Tradera och köpa ett fule-Fender-märke för huvudet också  :D


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tja du, Mahan, det blir många flaskor det. Men jag är inte så kräsen - det får räcka med en flaska! Den har än så länge räckt till ca 5 lager/översprayningar och nu börjar det se ganska bra ut. Men jag fortsätter tills flaskan är slut, sedan får det vara. På ett lite dyrare bygge skulle jag kanske kämpa på tills man helt täckt etiketterna men med den här 750 kr-guran får det allt räcka så här... Hoppas att på att kunna börja borra och skruva och lödda imorgon efter jobbet. Ett dilemma är jag faktiskt inte har en aning om hur mikrofonerna skall monteras, det följer ju med en drös skruvar och fjädrar där. Måste kolla upp om det finns någon skiss för detta på nätet. Eller så mottages tips direkt här i tråden, med min tacksamhet serverad i förhand.

Wernis; nä!   ;) Men däremot skulle jag vilja få tag på lite lösa sticker a´la bokstäver och skriva "Tölecaster" på huvudet.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Men däremot skulle jag vilja få tag på lite lösa sticker a´la bokstäver och skriva "Tölecaster" på huvudet.

Nej..skriv Öl-ecaster


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tycker det blir otydligt då, själva vitsen alltså. Möjligtvis "tÖLecaster". Ett annat alternativ är ju att kalla den för "Beercaster".


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
hu.. vad törstig man blev av att se ditt gitarrbygge  :D
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
hu.. vad törstig man blev av att se ditt gitarrbygge  :D
Väldigt törstig............det bara kan jag bekräfta.............
more birra and champangne, will do me very fine!
h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag har kört fast! Det är elektroniken som gäckar mig. Jag har hittat schema för vart sladdarna skall gå, så det fattar jag så klart. Men jag vet inte var jag skall lödda fast dem. :( Det låter kanske dumt men det är ingen självklarhet för någon som inte är så slängd på elektronik och aldrig förr löddat! Någon som kan ge mig lite hints?

Det finns två sladdar som går från volymkontrollen, en till varje mic. Men var på micen skall de löddas fast? Är det helt godtyckligt eller? (Det tror ju inte jag i alla fall!)

En sladd från varje mic som skall gå till flippswitchen men var på switchen skall de löddas fast? Jag skulle nog behöva se närbilder på en färdig telecaster för att fatta detta, tror jag.

Skulle lag upp en närbild på mina delar men batteriet i kameran är slut. Gud så segt - när man trodde att man var inne på slutspurten!  :angry:


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Välj någon setup som passar din gitarr här. Finns ju flera olika Telemodeller.

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

Ang lödning på micken låter jag någon annan svara på, fast kan säga att min billiga stratakopia är bara fastlöd i en ögla i höljet på micken (tror jag).

Edit: Är säkert denna: http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=standard_tele
« Senast ändrad: 02.05.2008, 20:03:43 by Zyan »


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tack för svaret, det löser ju problemet med micarna - där syns det var de löddat fast sladden men... inte för 3-vägs-switchen. Den ser inte alls ut som på bilden... eller det i alla fall inte särskilt klart var på den man skall lödda. Men i alla fall - ett problem mindre nu! :)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Fick ta en bild med mobilen...



Jag vet inte om jag får ihop det här. På bilden som Zyan länkade till är det fler kablar än vad jag har. Kontrollpanelen ser ut som ovan. Vad jag tänker är att den gula o svarta sladden skall gå till inputjacket, eller ja, outputjacket heter det kanske. Sedan har jag en sladd från vardera mic, that´s it liksom.

Jag har kollat igenom nästan alla kopplingsschemsen på Seymors sida, alla verkar innefatta fler sladdar än vad jag har. Alternativt så saknas det sladdar i så fall... men det får det ju inte göra. Inte nu när jag trodde att jag var klar!  :ph34r:  :o  :huh:


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Måste det inte vara två sladdar från mickarna?


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag är kanske en slarver. Nu är saken närmare undersökt men jag blir så himla mycket klokare av det. :)

Det är två sladdar från varje mick. En med vitt hölje och en utan hölje som var lindad runt den vita.
Den svarta sladden på kontrollenheten är också tvådelad. Det är möjligt att den innehåller en jord också. (Kan man ens uttrycka sig så?!). Så nu tänker jag...

De vita micksladdarna till trevägsswitchen. Har en svag aning om var de skall sitta nu. (Röda cirklar!)
De utan höljde från micarna löddas rätt på "botten" vad den runda potten / mittersta kontrollen. (Gul cirkel!)
Den gula o svarta sladdarnas sammanlagda tre tåtar löddas på inputjacket.  (Ej med i bild...)

Kan det vara rätt? Ahh en bild kanske...



Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det ser ut att vara skärmade kablar. Jordanslutningen sitter som en strumpa runt audio ledaren. Alla anslutningar till jord löds fast på volympoten, från båda mickarna, till stallet och till utjacket (via tonpoten).

Enligt schemat:


Fick du inget schema eller kopplingsanvisningar med byggsatsen? Isåfall måste du mäta hur omkopplaren kopplar i olika lägen för att veta vad som är vad.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Fick inget alls. :P

Skall det gå en kabel till stallet också? Då är jag deffo en kabel kort.

"Isåfall måste du mäta hur omkopplaren kopplar i olika lägen för att veta vad som är vad."

Grekiska, tyvärr. Vad skall jag mäta på omkopplaren? Och när jag mäter det som jag nu kan mäta där, hur överför jag detta resultat till kunskap om vilken sladd som skall sitta var?

Sorry, jag framstår säkert som ett riktigt spån nu. Och det kanske jag är... men. Vad gör man när man inte kan?! Ett alternativ är att jaga ifatt min svåger som är el-guru kanske...


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
"Isåfall måste du mäta hur omkopplaren kopplar i olika lägen för att veta vad som är vad."

Grekiska, tyvärr. Vad skall jag mäta på omkopplaren? Och när jag mäter det som jag nu kan mäta där, hur överför jag detta resultat till kunskap om vilken sladd som skall sitta var?

Du mäter mellan vilka pinnar det är konduktivitet i de olika lägena.

Nu var det länge sen jag lödde i nån gitarr och jag har aldrig meckat med telecaster heller men jag antar att pickupväljaren kopplar mellan mick 1, bägge parallellt och mick 2.

Kanske nån som vet bättre dyker in i tråden..?
http://soundcloud.com/samsas-violin