Forum > Färdiga produktioner

Biscuit Barney - Imorgon är försent

<< < (6/7) > >>

jonnerstone:

--- Citat från: Tokai skrivet 11.05.2008, 12:35:15 ---Snyggt plektrumljud på den akustiska.
Tycker dock att sången är för låg.
B-temat (eller sticket) är överraskande. Tänkte ett tag att du borde börja så, avskalat. När sången går upp en oktav - släppa in allt.
När man går upp en oktav i sången är det alltid snyggt att gå ner igen, speciellet i slutet av låten.
Jättebra!

--- Slut citat ---

Hej hej och tack för kommentarer. När du menar B-tamat så antar jag att du menar det parti som kommer in efter första versen?? Det är inget stick utan en presentation av refrängen fast i en mer avskalad form och en oktav lägre ner. Bra att det känns överraskande, det var poängen med det.

Tack för kommentar

Micke

--- Citat från: Hellpig skrivet 11.05.2008, 13:22:30 ---Det här känns ju som en juste låt, det känns äkta... genuint på något sätt. Jag hade väntat mig mycket av skitsschlagersyndromet och det bara genom att läsa titeln. Ibland är det bra att utmana sina fördomar och lyssna ändå. Gillar att ni sjunger på skånska, det är fan så mycket mer rock n roll än stockholmska. :) Det är en bra låt, har inte så mycket att säga - men att man vill höra mer är väl gott betyg nog?

--- Slut citat ---

Mersmak är alltid ett gott betyg :)
Ja det är trevligt med lite skånska ibland. Det är dock inte så vanligt inom popmusiken att man sjunger på dialekt. Synd!! Hip Hop:en har dock insett slagkraften att sjunga på sin egen dialekt. Det blir lixom lite mer trovärdigt på nåt sätt och mer äkta. Ska man sjunga på svenska så tycker jag helt klart att man ska sjunga på dialekt. Punkt  :D

Harmonica mike:
Tjena Micke.
Missat denna pga. andra sysslor,havsörings fiske  :) ,men bättre sent än aldrig

Hur låter det då? Kanon tycker jag,möjligen lite distinkt ljud från plektrum guran - kanske sänka lite där.Alternativt skära bort lite av plektrumsoundet,nivån på den funkar..Sången riktigt riktigt bra! Först tyckte jag den var lite torrt mixat men sen under reffen så fick jag svar på tal..

Skitbra låt och mycket snyggt lirat/arrat.

Mvh
Micael

jonnerstone:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 23.05.2008, 08:38:30 ---Tjena Micke.
Missat denna pga. andra sysslor,havsörings fiske  :) ,men bättre sent än aldrig

Hur låter det då? Kanon tycker jag,möjligen lite distinkt ljud från plektrum guran - kanske sänka lite där.Alternativt skära bort lite av plektrumsoundet,nivån på den funkar..Sången riktigt riktigt bra! Först tyckte jag den var lite torrt mixat men sen under reffen så fick jag svar på tal..

Skitbra låt och mycket snyggt lirat/arrat.

Mvh
Micael

--- Slut citat ---

Tjenare Micael

Och välkommen tebax från fesket.
Blev det några öringar? Fan va nice och va ute och fiska. Lite nyfångad fisk så här i grilltider är aldrig fel.

Tack för att du än en gång vill dela med dig av dina åsikter. Kul att du gillar låten.
Ja det där med plektrumljudet har jag stött och blött, och provat allt från att Eq:a bort det till att det bara låter plektrum. Men jag gillar det som det är nu, det blir så där lite lagom irreterande så att folk höjer på ögonbrynen och stannar kvar en stund till om du förstår vad jag menar (för det gör knappt jag  :P ) Det låter lite mekaniskt och drivande.

Tack för lyssning och bättre sent än aldrig, för den som väntar på nåt gott.......... ;)

Micke

Stolle:
Ohh... detta var trevligt!
Bra låt, bra produktion och bra sång!
Jag gillar verkligen ljudet på de ackustiska gitarren. Hur såg inspelningskedjan ut? Hur behandlades spåret efteråt? Gilalr det jättemycket. Varmt men änå tydligt.

jonnerstone:

--- Citat från: Stolle skrivet 23.05.2008, 20:50:02 ---Ohh... detta var trevligt!
Bra låt, bra produktion och bra sång!
Jag gillar verkligen ljudet på de ackustiska gitarren. Hur såg inspelningskedjan ut? Hur behandlades spåret efteråt? Gilalr det jättemycket. Varmt men änå tydligt.

--- Slut citat ---

Hej Stolle

Jag antar att du syftar på Acce guran. Den är inspelad men min Takamine EG 240M som är uppmickad med en Röde NT1000 och genom en enkel micförstärkare i CME Matrix. Jag spelade in versen genom spela accorden med ett klick i lurarna och flyttade runt mig lite i förhållande till micen i c:a 3 min. Därefter letade jag upp en takt i varje ackord som jag tyckte lät bra och tight och klippte ut dom och klistrade in i projektet och kopierade sen upp så många takter som behövdes av varje ackord och la ut på rätt ställen. Låter kanske omständigt. Men jag ville ha ett statiskt och mekaniskt gitarrljud på versen. Reffen är dock livespelad  :D
Därefter är den skuren i basen och lite lyft i övre mellanregistret. Komprimerad och sen ett svagt reverb. Därefter kopierade jag hela spåret och försköt det nya spåret lite framåt i tid och panorerade ut dom.

Hoppas det hjälpte nåt

Kul att du gillade

Fridens....

Micke

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion