Kontrollrummet

mahan - On The Slow Side

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
   LÅTNAMN:  On The Slow Side ver2.0
   ARTIST/GRUPP: Johan Malmberg
   GENRE:   not a clue
   LÅTLÄNGD:3:25
   KOMPOSITÖR: Johan Malmberg
   PRODUCENT: Johan Malmberg
   EV. MEDVERKANDE: husflugan
   INSPELNINGSÅR:  2007
   FORMAT: mp3

EDIT: 31.3 klo 13.30 Här är version 3.0 på test. Stråkarna utkastade, midi-feelis minskad med "riktig" bas:rolleyes:.
Dragspelet (mellodin) kommer fortfarande att slås ut av nånsorts sångprestation, bara jag hittar ord  :wacko:

Där finns utrymme lämnat åt dig HM :D

http://www.speedyshare.com/536393706.html

Commentz mottages...
« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:29:12 by tsmalmbe »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Fin melodi, bra ljudbild som kanske blir lite för mycket dansband för mig, men det är ju endast en smaksak. Kan ju ändras beroende på sångare etc. Runt 130 kommer lite sköna toner in som ger en lite annan styuk på låten..lite jazzit nästan bitvis.

bra låt som kommer bli kanon om den får lite sång och omvårdnad i form av någon eller några vassare klanger också. Kanske munspel ala Hmike (läste er diskussion) eller någon lätt distad elgitarr :)


fast de e ju bara vad jag tykcer .)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Fin melodi, bra ljudbild som kanske blir lite för mycket dansband för mig, men det är ju endast en smaksak. Kan ju ändras beroende på sångare etc. Runt 130 kommer lite sköna toner in som ger en lite annan styuk på låten..lite jazzit nästan bitvis.

bra låt som kommer bli kanon om den får lite sång och omvårdnad i form av någon eller några vassare klanger också. Kanske munspel ala Hmike (läste er diskussion) eller någon lätt distad elgitarr :)


fast de e ju bara vad jag tykcer .)

Tackar för det!
Jamen, min musiksmak e ganska bred så den som har med mig att göra kan hamna stå ut för mycket.. ;) Munspel får vi med, skall också testa på din ide med distad guitarr. Vi slår lite mera fläsk runt den så snart har vi ny nationalsång för Obersdofmund :wub:
Slutresultatet ännu oklart, får vänta o se...
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Låter snyggt, hade behövts riktigt munspel, blir för mycket som samplat.(eller dragspel). Det enda som saknas är väl sång, nu är det illustrationsmusik till film, mycket bra som sådan också.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Jättefin låt som med rätt sång och sångbehandling inte alls behöver låta dansband. Känns snarare som något i stil med ledmotivet till "cheers", du vet den där "where everybody knows your name", eller för all del "Handbags and Gladrags". Det är resultatet av det snygga pianot och den fina melodin. Självklart beror det lite på hur sångmelodin kommer se ut också, det känns inte helt självklart vad som är vers och refräng för tillfället.

Tycker inte att den där syntstråkmattan i bakgrunden behövs, den grötar mest ihop det.
blargh


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jättefin låt som med rätt sång och sångbehandling inte alls behöver låta dansband. Känns snarare som något i stil med ledmotivet till "cheers", du vet den där "where everybody knows your name", eller för all del "Handbags and Gladrags". Det är resultatet av det snygga pianot och den fina melodin. Självklart beror det lite på hur sångmelodin kommer se ut också, det känns inte helt självklart vad som är vers och refräng för tillfället.

Tycker inte att den där syntstråkmattan i bakgrunden behövs, den grötar mest ihop det.

Tackar Fidden!
Ska försöka få strupen och halsen i sångskick, (knappast blir rösten någå bättre, men lättare att sjunga :P) och så saknar jag fortfarande ord till låten. Ingen har fortfarande anmält sig som ordsnickare :rolleyes:
Fortsätter att ut (in)veckla låten

h. mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jättefin låt som med rätt sång och sångbehandling inte alls behöver låta dansband. Känns snarare som något i stil med ledmotivet till "cheers", du vet den där "where everybody knows your name", eller för all del "Handbags and Gladrags". Det är resultatet av det snygga pianot och den fina melodin. Självklart beror det lite på hur sångmelodin kommer se ut också, det känns inte helt självklart vad som är vers och refräng för tillfället.

Tycker inte att den där syntstråkmattan i bakgrunden behövs, den grötar mest ihop det.


Fidde, vi är helt överens!
Bär ut stråkarna i trädgårn och gräver ner dom :P Dom kommer alltid med av "gammal" vana, undrar varför  :wacko:, Tackar för the comment!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Begreppet är "kill your darlings". Det man gillar mest i sin egna produktion, skall man vara mest kritisk mot. Stråkar fyller ut vackert, men har en tendens att "kväva" en massa annat.

Vi har alla våra darlings som borde killas nu och då tror jag.


edit: gitarren låter fint, trummorna är lite väl i bakgrunden ännu.
« Senast ändrad: 26.03.2007, 00:41:43 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Begreppet är "kill your darlings". Det man gillar mest i sin egna produktion, skall man vara mest kritisk mot. Stråkar fyller ut vackert, men har en tendens att "kväva" en massa annat.

Vi har alla våra darlings som borde killas nu och då tror jag.


edit: gitarren låter fint, trummorna är lite väl i bakgrunden ännu.

Tackar för det tsmalmbe!
Som ja redan lovade Fidde så ska ja bära ut stråkarna, :unsure: eller sku ja nu spara en...
Mixen är ju på hälft sas, väntar på Hmike:s munspel, och sen sången om nån sku (jaama, jaama) ha överlops ord i bordslådan ;)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tycker att det är litet intetsägande i dess nuvarande form. Om dragspelet blev till sång skulle det säkert kunna ändras men ljudbilden är lite väl polerad, åtminstone i mina öron. Gitarren o pianot är väldigt glada i diskanten och tävlar nästan lite med varandra. Det är inget fel på det här - det är kanske bara jag som inte brukar lyssna på så här snäll musik. Jag kan inte riktigt placera in det eller riktigt vad jag tycker om det. Men som sagt - som helhet låter det lite för snällt, kanske tom lite för midi? Osäker.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tycker att det är litet intetsägande i dess nuvarande form. Om dragspelet blev till sång skulle det säkert kunna ändras men ljudbilden är lite väl polerad, åtminstone i mina öron. Gitarren o pianot är väldigt glada i diskanten och tävlar nästan lite med varandra. Det är inget fel på det här - det är kanske bara jag som inte brukar lyssna på så här snäll musik. Jag kan inte riktigt placera in det eller riktigt vad jag tycker om det. Men som sagt - som helhet låter det lite för snällt, kanske tom lite för midi? Osäker.


Tnkx Hellpig!
Visst e de snällt att du tycker att de e snällt  :D Som sagt så har Harmonika Mike anmält sig att fylla på med munspel, det ska väl ta lite av snällheten.  :rolleyes:
To midi or not to midi? Erkänner att jag använder mig rätt så mycket av midi vid planerings och uppsättnings skedet. Snabbt och smärtfritt. Sen gäller de ju att förvandla hela rasket så att slutresultatet blir en mp3:a  ;)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Burnin Sven

  • Gäst
Det är lite mycket som är igång hela tiden tror du skulle tjäna på ett mera avskalat arr. Fin låt tycker jag minsann det ska nog gå i hamn det här ska du se. Javisst fan glömde, basen och baskaggen skulle nog lira mer på 1 osså 2 osså 3 osså 4 osså vidare, mest långa toner på basen rakt på med sparsamt med markeringar och guran skulle nog lira på lite 6/8 feeling kanske lite triolfeeling rytmiskt sett. Tror du skulle få ett jämnare flyt, det blir lite stötigt rytmiskt som det är nu tycker jag. Har du ett jämt flyt i bakgrunden så kan pianot och annat stå för dom snygga markeringarna och utsmyckningen även rytmiskt. Men som sagt fin sak så det är värt att köra på minsann. Lycka till
Göran


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Det är lite mycket som är igång hela tiden tror du skulle tjäna på ett mera avskalat arr. Fin låt tycker jag minsann det ska nog gå i hamn det här ska du se. Javisst fan glömde, basen och baskaggen skulle nog lira mer på 1 osså 2 osså 3 osså 4 osså vidare, mest långa toner på basen rakt på med sparsamt med markeringar och guran skulle nog lira på lite 6/8 feeling kanske lite triolfeeling rytmiskt sett. Tror du skulle få ett jämnare flyt, det blir lite stötigt rytmiskt som det är nu tycker jag. Har du ett jämt flyt i bakgrunden så kan pianot och annat stå för dom snygga markeringarna och utsmyckningen även rytmiskt. Men som sagt fin sak så det är värt att köra på minsann. Lycka till
Göran



Tack Göran!
Nu blev det "tänka på" ;), många nya ideér. Ska nog försöka ge lite mer "jobb" åt baskaggen. Akusten bör väl också dras in på nytt, oboy nu blev det jobbigt :rolleyes:

Men det har du rätt i att ett jämnare flyt skulle vara ok...

h. mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter trevligt men lite ryckigt och grötigt. Tror den skulle bli vilsammare om du lugnade ner basen något. Den spelar alldeles för ostrukturerat och på baskaggen en del. Lite för många instrument som kämpar om uppmärksamheten. Pröva enbart bas, piano och dragspel, försök motivera noga varje instruments berättigande och ta bort det som inte är absolut nödvändigt. Luftigare arr skulle lyfta låten.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Låter trevligt men lite ryckigt och grötigt. Tror den skulle bli vilsammare om du lugnade ner basen något. Den spelar alldeles för ostrukturerat och på baskaggen en del. Lite för många instrument som kämpar om uppmärksamheten. Pröva enbart bas, piano och dragspel, försök motivera noga varje instruments berättigande och ta bort det som inte är absolut nödvändigt. Luftigare arr skulle lyfta låten.



Tackr EQ

Lite samma tankar som Göran ovan. Måst nog ta hela låten under helbesiktning.  ;)

Under tiden kan du kolla in senaste vers. av On the Buster ver 3.2, den e nu på <färdiga demon>. Kan vara att jag har klåpat när jag har putsat bort dom gamla versionerna :wub:

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............