Kontrollrummet

Vad bör en elgitarr kompletteras med?

gäst · 27 · 6272

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jay thomas

  • Gäst
Köpte mig en Epiphone Les Paul Std för ett tag sedan och just nu lajnar jag den in i mixern. Sedan använder jag diverse plugins för att piffa till ljudet. Dock funderar jag på vad som är gängse att man kompletterar en gitarr med i fråga om pedaler eller effekter? Vi kan skippa prisdiskussioner just nu, är mer nyfiken vad som kan vara "bra att ha".

Ljudmässigt gillar jag David Gilmore, Gary Moore, Stevie Ray Vaughn och Micael Lee Firkins, om det kan vara till något tips.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Plektrum och en slide.. :P :D
En stämmare är inte heller fel :)

Guitarrig,funkar också rätt bra..har för mig att det har kommit en version tre som skall funka..men jag är inte säker..
2:an har jag testat hos en polare,känns rätt uttjatad ljud mässigt,men det finns mycket att skruva på för den som gillar det.

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
En stärkare?  B)

Inte till en början, familjen uppskattar nog inte mina inspelningsförsök på sena natten...  ;)

Plektrum och en slide.. :P :D
En stämmare är inte heller fel :)

Guitarrig,funkar också rätt bra..har för mig att det har kommit en version tre som skall funka..men jag är inte säker..
2:an har jag testat hos en polare,känns rätt uttjatad ljud mässigt,men det finns mycket att skruva på för den som gillar det.

Mvh
Micael

Plektrum har jag! Stämapparat har jag, slide kanske jag skaffar så småningom...


Tack för tipsen! :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
slide fixar du från en flarra Matteus. lång hals på den.

whammy är annars tokroligt. sen är väl whawha nästan obligatoriskt. resten fixar du nog mjukvarumässigt om du vill.

bland distpedaler gillar jag annars ibanez tubescreamer.

just det. volympedal är kul med.


jay thomas

  • Gäst
slide fixar du från en flarra Matteus. lång hals på den.

whammy är annars tokroligt. sen är väl whawha nästan obligatoriskt. resten fixar du nog mjukvarumässigt om du vill.

bland distpedaler gillar jag annars ibanez tubescreamer.

just det. volympedal är kul med.

Matteus, hmm inte min tekopp.  ;) Hur skulle kopparrör fungera?
Whammy, måste kolla vad det är. Whawha, tubescreamer och volympedal sätter jag upp på listan.  :)


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Du kan behöva en DI-box om inte ditt ljudkort har en specifik instrumentingång eller liknande.

Jag har också lyssnat mycket på de gitarristerna du nämner (förutom den sista) och det kan kanske sägas att Gilmour och Vaughan spelade Stratocastrar - det kan vara svårt att få din Epiphone med humbuckers att låta likadant.

Sen är AmpliTube 2 väldigt bra. Jag använder väldigt ofta och jag tycker att jag får bra ljud. Men som sagt, det kan behövas en DI-box.
www.akoume.com


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Om du bara lirar in hemma och inte vill störa grannarna; en PodXT. Finns säkert till ett hyfsat pris nu när den nya poden kommit ut men se till att skaffa en med alla expansioner i. Funkar klockrent med USB rätt in i datorn (nja... inte alltid det funkar rättin, jag behöver en fristående USB-hubb med egen strömförsörjning för att att det inte skall balla ur men det är inte kostasamt.).


Utloggad tsmalmbe

simulanalog
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Schecter

Jag använder Vox Tonelab... eller jag har inte använt den så mycket... men jag använder den.

Ibland  :ph34r:


www.grahnsmusik.com


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag använder Vox Tonelab... eller jag har inte använt den så mycket... men jag använder den.

Ibland  :ph34r:




Också en bra och prisvärd pryl men avsaknaden av USB är en nackdel tycker jag... s/pdiff är lite krångligare att handha, eller så är det mitt ljudkort som knasar.

För övrigt:
Axelband kan vara bra om du tvunget skall stå upp och spela.  :) Glöm inte plektrum också dock! Om du inte heter Mark i förnamn.  :ph34r:


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............



jay thomas

  • Gäst
Tack för tipsen! Känns som om kostnaden för elgitarren är bara entreavgift med tanke på alla pryttlar som står uppräknade här!  ;)

Är rackarns sugen på den senaste poden då den även har algoritmer för bas.  :)
Dock kommer innehållet i plånboken gå till andra saker innan sommaren.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Du måste ha ett vadderat axelband och fotstöd också om du ska va en riktig rocker
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
avsaknaden av USB är en nackdel tycker jag...

jag måste fråga hur du menar här? Vill du köra ljudet via USB till datorn? Eller mjukvaruinställningar på PODen/VOXen?

Jag har liksom för mig att det alltid funkar bäst att tanka ut ljudet via vanlig linje från POD, å in i ljudkortets line-in.

Tjing

************

Till gitarren är det bra med gigbag eller case oxå. Och ett stativ att ställa den på, eller hänga på väggen.

Fast först ska du köpa whawha:)

tjing
Bengan
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Aettan

  • Gäst
Alltså det man behöver det är en preamp så det händer nåt bra med signalen och sen kan man hänga på saker efter den. Men du kanske har bra preampar i ditt ljudkort eller mixer. Om inte och det ska vara lite billigt så duger en Behringer mic 200 faktiskt helt ok till elgura. En bra gura som är kopplad så den inte brummar för mycket men det är ju självklart och en bra mick och stärkare eller nån bra stärkarsimulator eller plugin.

I övrigt så behöver man bra strängar typ Elixir och ett plektrum som passar stränguppsättningen, spelstil och gengre.

När det gäller plektrum så är di vise oense ang. tjockleken, en del vill ha ganska tunna flexibla nästan som ICA påsar men andra säger tjocka stenhårda (som många säger är till bas). Jag använder det som passar till det jag ska lira.

Det enda man kan vara säker på det är att det är olika från person till person men att det gör att det framför allt låter olika när man lirar in beroende på tjockleken.

Kort sagt bra preampar dvs. ljud in, bra strängar, rätt teknik när det gäller soundet först och främst (inte så mycket spelskicklighet det går att ta korta tagningar och klippa och klistra) och sen kan man hänga på det man så önskar och har råd med. En Capo kan vara guld värd även på en elgura.

Visst sjutton glömde ju en stränghöjd som gör att man klarar att lira optimalt utifrån egen förmåga utan att det rasslar för mycket typ sträng/bandoljud.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
det viktigaste som med alla instrument är ett glatt humör, en stark vilja att lära sig mer och en påse plektrum
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Tålamod. Men generellt behöver du inte mer pedaler och stärkare än möjligtvis en Vamp, Pod eller Vox Tonelab. Jag kör på voxen. Kör den via linjeutgångarna. Tele-tele. Typ.
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Hoi!!
Et sliderör behöver du,antingen ett dunlop i mässing,eller ett i glas(ser ut som en pissprovsflaska..... :lol: ),en volympedal (Swell),plekrum(jag kör Dunlop,lila tjocka,hårda)stärkare har du,wahwah,e-bow,jävligt hårda fingertoppar...... :P....T Å L A M O D .......... :D och en förstående hustru/familj/grannar..... :rolleyes:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Enligt alla förslag i den här tråden behöver du mer än du behöver.  :P Här verkar gitarren bara vara ingångskostnaden - en ganska låg kostnad i sammanhanget  ;)

- Ingångssignalens nivå är viktig:

Jag använder en simpel micpreamp MIC100, Studio Projects VTB1 eller min gamla POD2.
Du kanske har tillräckligt bra preamp på ditt ljudkort?

Köp nån av alla effektpedaler du fått tips om. En sån är kul att ratta fram olika ljud från. Jag gillar min POD för hemmabruk men en del säger att den har för tunt ljud. Slide kan vara kul att leka med men plektrum använder jag nästan aldrig. Jag använder mest pekfingernageln och tycker man kan  göra en hel del med den.
På de här filmsnuttarna använder jag inte plektrum. Kolla gärna Part 2, 4 och 6 där man kan se att även om man inte träffar strängen eller strängarna klockrent, gör det inte så mycket.
[ Invalid YouTube link ]

- Önskelista på sånt jag kanske aldrig köper:

ebow

Köp inte för mycket grejer. Familjen behöver dina pengar! Det du mest av allt behöver är glädje och intresse att fortsätta som du gör. Testa komp, solo och basspel, gör nya låtideer, kom på nya saker, spela in och få feedback.

Om du och andra har tid, borde du även spela med andra... Det borde vara dags för ett "Jay Thomas - IKEN - MaxB - meeting" - denna sommar...
« Senast ändrad: 04.05.2008, 09:48:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


jay thomas

  • Gäst
Enligt alla förslag i den här tråden behöver du mer än du behöver.  :P Här verkar gitarren bara vara ingångskostnaden - en ganska låg kostnad i sammanhanget  ;)

Jo, det verkar som det...  ;)


- Ingångssignalens nivå är viktig:

Jag använder en simpel micpreamp MIC100, Studio Projects VTB1 eller min gamla POD2.
Du kanske har tillräckligt bra preamp på ditt ljudkort?

Köp nån av alla effektpedaler du fått tips om. En sån är kul att ratta fram olika ljud från. Jag gillar min POD för hemmabruk men en del säger att den har för tunt ljud. Slide kan vara kul att leka med men plektrum använder jag nästan aldrig. Jag använder mest pekfingernageln och tycker man kan  göra en hel del med den.
På de här filmsnuttarna använder jag inte plektrum. Kolla gärna Part 2, 4 och 6 där man kan se att även om man inte träffar strängen eller strängarna klockrent, gör det inte så mycket.
[ Invalid YouTube link ]

- Önskelista på sånt jag kanske aldrig köper:

ebow


Jo någon effektpedal blir det nog vad det lider. Tapcomixern räcker alldeles utmärkt för att få en bra signal. Allt jag spelat in hittills har gått in via mixern. Sedan har jag labbat lite med olika VST effekter i Cubase 4. Senaste nedladdning var Marshallstärkarpluggen som jag tycker är bra.


Köp inte för mycket grejer. Familjen behöver dina pengar! Det du mest av allt behöver är glädje och intresse att fortsätta som du gör. Testa komp, solo och basspel, gör nya låtideer, kom på nya saker, spela in och få feedback.

Oerhört sant! Och familjen behöver nog inte bara slantarna utan framför tiden... Men visst handlar det om att träna och hitta en "linje" som jag själv trivs med. Försöker sitta ett par, tre timmar i veckan med guran. Tycker att även mitt spel på akken har utvecklats!  :)

Om du och andra har tid, borde du även spela med andra... Det borde vara dags för ett "Jay Thomas - IKEN - MaxB - meeting" - denna sommar...

I'm on! Vi har nog alla diverse stök att beta av men sedan så. Kanske kan bli en "Bryggträff" i skärgården?  ;)


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Enligt alla förslag i den här tråden behöver du mer än du behöver.  :P Här verkar gitarren bara vara ingångskostnaden - en ganska låg kostnad i sammanhanget  ;)

Jo, det verkar som det...  ;)


- Ingångssignalens nivå är viktig:

Jag använder en simpel micpreamp MIC100, Studio Projects VTB1 eller min gamla POD2.
Du kanske har tillräckligt bra preamp på ditt ljudkort?

Köp nån av alla effektpedaler du fått tips om. En sån är kul att ratta fram olika ljud från. Jag gillar min POD för hemmabruk men en del säger att den har för tunt ljud. Slide kan vara kul att leka med men plektrum använder jag nästan aldrig. Jag använder mest pekfingernageln och tycker man kan  göra en hel del med den.
På de här filmsnuttarna använder jag inte plektrum. Kolla gärna Part 2, 4 och 6 där man kan se att även om man inte träffar strängen eller strängarna klockrent, gör det inte så mycket.
[ Invalid YouTube link ]

- Önskelista på sånt jag kanske aldrig köper:

ebow


Jo någon effektpedal blir det nog vad det lider. Tapcomixern räcker alldeles utmärkt för att få en bra signal. Allt jag spelat in hittills har gått in via mixern. Sedan har jag labbat lite med olika VST effekter i Cubase 4. Senaste nedladdning var Marshallstärkarpluggen som jag tycker är bra.


Köp inte för mycket grejer. Familjen behöver dina pengar! Det du mest av allt behöver är glädje och intresse att fortsätta som du gör. Testa komp, solo och basspel, gör nya låtideer, kom på nya saker, spela in och få feedback.

Oerhört sant! Och familjen behöver nog inte bara slantarna utan framför tiden... Men visst handlar det om att träna och hitta en "linje" som jag själv trivs med. Försöker sitta ett par, tre timmar i veckan med guran. Tycker att även mitt spel på akken har utvecklats!  :)

Om du och andra har tid, borde du även spela med andra... Det borde vara dags för ett "Jay Thomas - IKEN - MaxB - meeting" - denna sommar...

I'm on! Vi har nog alla diverse stök att beta av men sedan så. Kanske kan bli en "Bryggträff" i skärgården?  ;)
Bryggträff? yeop!!!  :)
ang.pre-amps,jag kör Behringer mic200*2,har funkat kanon i över 2 år nu,lyssna inte på de som'säger Behringer är skit och inte håller,för de gjör de....Den ena av dem har åkt i golvet några gånger när Jasmine har varit i farten,då har den ramlat från :P 1meters höjd.....
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


lnetzel

  • Gäst
Gitarr ställ (kostar runt 100-200 kronor), för när man sitter vid datorn med gitarren i knäet så är den i vägen när man skall mecka effekter i några minuter efter att du spelat in om man vill inte lägga på golvet eller tillbaka i sitt fodral (föressten, fodral eller hardcase). Ställa ifrån sig elelr hänga upp i något slags gitarrställe är riktigt skönt att kunna göra.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
En till gitarr.  :P

Har du en fender/single coil gura behöver du en med humbucker också o vise versa.. Alt. så skaffar du en gitarr med båda mikrofontyperna. Beror förstås på spelstil/smak/genre och så men jag klarar mig inte utan båda då det är väldigt olika typer av gitarrer/ljud som lämpar sig för olika saker.
http://soundcloud.com/samsas-violin