Kontrollrummet

funky monk: Orange Funk

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
hej alla glada

Har pulat lite med den här låten i några dagar nu och jag har lagt på allt förutom Sången.
Jag skulle vilja ha era synpunkter. Vad är bra och vad är anus? Förslag till förbättring?

observera att den inte är mixad.

mvh

version 1.0: http://www.speedyshare.com/757384636.html

version 2.0: http://www.speedyshare.com/851421896.html

version 3.0: http://www.speedyshare.com/505980391.html

edit: version 4.0: http://www.speedyshare.com/124559637.html
« Senast ändrad: 31.03.2007, 14:36:51 by funky monk »


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Till att börja med, skön låt! Men bort med koklockan! :lol:

Skulle även gärna höra gitarren panorerad en aning och sedan en till gitarr i andra högtalaren (till exempel när du "går upp" och spelar ljusare). Kanske en dum idé, vad vet jag, men det skulle vara kul att höra. John är ju duktig på det så jag tror du förstår vad jag menar. Eller bara panorerad till någon sida (jag tycker det är skönt när dte är lite panorerat :P).

Men spännande låt! Ska bli kul att höra med sång :)
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Gillar basljudet som drar igång låten. Trummornas lite ovanliga spelsätt lockar rätt bra i början också. blir lite tråkigare sen, lite yvigare spelstil kanske...även om detta är snyggt.

Bra elgitarrer över lag. Im a sucker for wah! Basen är bra, skönt slapljud, bra pålagt.

Skulle kanske vilha ha något av följande: wurli/piano/B3 antingen lågmälda ackord eller luftigt fingerspel.



Koklockan gör sig bäst inlåst i ett kassaskåt, bakom en låst dörr märkt "varning för leoparden".

:)

Hör hjust nu basfillset: första halvan bra, sen är det nägra toner innan trummorna kommer igång. de låter tråkiga, klara sig inte ensamma typ..men med annat instrument/sång så bör de funka.

Trummorna efteråt lever upp lite snyggt också.



Mycket bra, ska bli kul att följa den!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Åu jees!
Häller med om koklockan.. säg åt EZ att han gräver ner den i träsgården. Sen gäller de att få samma akustik för instrumenten som trummorna, nu låter dom liksom i skilda rum. Lite mera fläsk på sologitarren, och har du lite funkysong att lägga till ...that´s it!
Fina pipor o gott drag   ;)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Coolt!
Kan bli riktigt bra det här!...otight i trummorna på en del ställen.. men snygg och intressant wah-wahgitarr..
koklockan går bort..ska du ha den med får du köra rak takt.
Helt säker på att du har en grymmefunk på gång!...


DåligtGehör

  • Gäst
Det är svårt att säga vad detta är eller kommer att bli när det än så länge i stort sett bara är ett komp.

För mig låter rätt konventionell funk. Tycker även att kompgitarren är lite otajmad/seg här och var och har ett rätt trist ljud.

Det som är bra är den fuzziga sologitarren, wha-wha-gitarren samt när percussion får låten att lyfta ett tag i slutet.


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
version 2.0: http://www.speedyshare.com/851421896.html

Tack för alla svar! Man blir lätt blind när man håller på intensivt med en låt så det är skönt med nya idéer och synpunkter. Har nu ändrat lite i låten men fortsätt att komma med förslag till förbättring.

Till att börja med, skön låt! Men bort med koklockan! :lol:

Skulle även gärna höra gitarren panorerad en aning och sedan en till gitarr i andra högtalaren (till exempel när du "går upp" och spelar ljusare). Kanske en dum idé, vad vet jag, men det skulle vara kul att höra. John är ju duktig på det så jag tror du förstår vad jag menar. Eller bara panorerad till någon sida (jag tycker det är skönt när dte är lite panorerat :P).

Men spännande låt! Ska bli kul att höra med sång :)

Koklockan är nu inlåst och nyckeln slängd i havet. Har kortat ner introt och panonerat gitarren och lagt till "vanlig" och "hög" gitarr samtidigt på höger-vänster. bra idé!


Gillar basljudet som drar igång låten. Trummornas lite ovanliga spelsätt lockar rätt bra i början också. blir lite tråkigare sen, lite yvigare spelstil kanske...även om detta är snyggt.

Bra elgitarrer över lag. Im a sucker for wah! Basen är bra, skönt slapljud, bra pålagt.

Skulle kanske vilha ha något av följande: wurli/piano/B3 antingen lågmälda ackord eller luftigt fingerspel.



Koklockan gör sig bäst inlåst i ett kassaskåt, bakom en låst dörr märkt "varning för leoparden".

:)

Hör hjust nu basfillset: första halvan bra, sen är det nägra toner innan trummorna kommer igång. de låter tråkiga, klara sig inte ensamma typ..men med annat instrument/sång så bör de funka.

Trummorna efteråt lever upp lite snyggt också.



Mycket bra, ska bli kul att följa den!

koklockan är ett minne blott. Skräpburken ger mig alldeles för dålig latency för pianospel just nu, men annars en bra idé. Har lagt till baklängessolo på första delen av basfyllet, tyckte att det blev mycket bättre  :)

Åu jees!
Häller med om koklockan.. säg åt EZ att han gräver ner den i träsgården. Sen gäller de att få samma akustik för instrumenten som trummorna, nu låter dom liksom i skilda rum. Lite mera fläsk på sologitarren, och har du lite funkysong att lägga till ...that´s it!
Fina pipor o gott drag   ;)

Jag bankade sönder koklockan, grävde ner den, grävde sen upp den igen och skickade den till rymden   :)
Har inte börjat mixa låten än men behöver mycket tips där lite senare eftersom jag inte är så duktig på att mixa än. Tänkte köra igenom waves tutorial och se om det hjälper...

Coolt!
Kan bli riktigt bra det här!...otight i trummorna på en del ställen.. men snygg och intressant wah-wahgitarr..
koklockan går bort..ska du ha den med får du köra rak takt.
Helt säker på att du har en grymmefunk på gång!...


Koklockan försvann spårlöst, och jag lyckas inte hitta den mer av nån anledning  ;)
Trummorna är bara några millisekunder förskjutna för att göra dem mer mänskliga. Däremot är basen lite otajt på vissa ställen men det är riktigt svårt att slappa tight i 5 minuter så jag är villig o blunda för det just nu  :lol:


Det är svårt att säga vad detta är eller kommer att bli när det än så länge i stort sett bara är ett komp.

För mig låter rätt konventionell funk. Tycker även att kompgitarren är lite otajmad/seg här och var och har ett rätt trist ljud.

Det som är bra är den fuzziga sologitarren, wha-wha-gitarren samt när percussion får låten att lyfta ett tag i slutet.

Yes box, har tajtat till gitarrerna nu så jag hoppas att det låter bättre.



tack för alla tips och kom gärna med fler tankar

mvh
« Senast ändrad: 25.03.2007, 16:42:18 by funky monk »


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
 :ph34r:
« Senast ändrad: 25.03.2007, 18:42:15 by funky monk »


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Ah, mycket bättre! Det enda man skulle kunna klaga på är att den känns lite tunn.
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


DåligtGehör

  • Gäst
Det är bättre. Men varför lägger du inte sången så man hör vart du är på väg? Även om det bara är slasksång.

Skall inte kompgitarren panoreras ut och lämna plats för sången?

En rytmiskt rätt lugn orgel kunde kanske vara något?


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Det är bättre. Men varför lägger du inte sången så man hör vart du är på väg? Även om det bara är slasksång.

Skall inte kompgitarren panoreras ut och lämna plats för sången?

En rytmiskt rätt lugn orgel kunde kanske vara något?

hmm.. kanske ska damma av B4:an och gå loss lite. Anledningen till att jag inte har sång på är att jag själv inte har rösten till att göra det. Har kontaktat några som kan hjälpa mig med det dock så jag räknar med att slänga på det rätt snart. Har du lust själv (eller nån annan för den delen) så samarbetar jag gärna


DåligtGehör

  • Gäst
Det är bättre. Men varför lägger du inte sången så man hör vart du är på väg? Även om det bara är slasksång.

Skall inte kompgitarren panoreras ut och lämna plats för sången?

En rytmiskt rätt lugn orgel kunde kanske vara något?

hmm.. kanske ska damma av B4:an och gå loss lite. Anledningen till att jag inte har sång på är att jag själv inte har rösten till att göra det. Har kontaktat några som kan hjälpa mig med det dock så jag räknar med att slänga på det rätt snart. Har du lust själv (eller nån annan för den delen) så samarbetar jag gärna

Om jag hade lust skulle du snart känna olust  :ph34r: så illa är det.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Definitivt går vi åt rätt håll!
Skulle skruva trummorna lite tajtare, mer passande till den aningen funk-betonade låten. Säg åt EZ att han skruvar ner lite på overheaden eller room mikkina. Och mera botten i basen så slipper vi "klenheten" som nån annan också nämnde. Gillade gitarrmixet vid 0:31-0:40, mera sådant, och wahwahen funkar fint :D

Och sen   SÅÅÅNGEEEN, fort in i studion med solisten :P

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
version 3: http://www.speedyshare.com/505980391.html

Då ska vi se...

blev inspirerad och gjorde om trummorna. Lite mer funky känsla på hihaten och några fills här och var som piggar upp det hela lite. Ironisk nog låter hihaten som i "funky monks" nu  :D

Nu var det inte meningen att jag skulle börja mixa än, men för känslans skulle lade jag lite reverb på virveln för att få det där lite tyngre ljudet. Men som sagt jag sparar gärna kompressorer, panorering och annat gott till själva mixningen.


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Det är bättre. Men varför lägger du inte sången så man hör vart du är på väg? Även om det bara är slasksång.

Skall inte kompgitarren panoreras ut och lämna plats för sången?

En rytmiskt rätt lugn orgel kunde kanske vara något?

hmm.. kanske ska damma av B4:an och gå loss lite. Anledningen till att jag inte har sång på är att jag själv inte har rösten till att göra det. Har kontaktat några som kan hjälpa mig med det dock så jag räknar med att slänga på det rätt snart. Har du lust själv (eller nån annan för den delen) så samarbetar jag gärna

Om jag hade lust skulle du snart känna olust  :ph34r: så illa är det.

 :D


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
gillar spelet o ljuden
men tycker att det slåpar lite d v s går lite sakta... kanske funkar bättre men sång
är ju rätt många olika delar som inte riktigt sitter ihop... lyssnade på  version 3 ...
men fan mvilket gott bas ljud ;)

ynot
att leva är att dö


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Väldigt vad det svänger nu då! På med sång så bnlir det skittrevligt! Trummorna var riktigt bra nu, bra jobbat :)
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Kort om mix. Jag har gittar och bas i framför näsan, likväl som b4an. Men trummorna står 20 meter bort. Ett bättre samspel vore inte dumt. Påpekar som tidigare talare att sång vore mycket bra. Om sång ska på blir det väldigt svårbedömt om den inte ligger. Ofta är rösten det mest kritiska elementet i en låt, låter inte den trovärdig faller gärna resten av låten också.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra spelat, bra gung men inget som tar tag riktigt. Kanske bristen på sång? Dra ihop en text nu och vråla på eller fråga Valdez. Detta passar säkert henne.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Det var en grå dag i november
En sån där dag man inte nämner
Jag kände mig rätt trist
måste vara någon sorts brist
Ah oh iih där låg något som lyste som guld
Tänkte det tar jag med hem till din huld
Jag köpte apelsiner
Tänk så gott och vitaminer
Ja, jag köpte apelsiner
Det bästa jag gjort och nu är jag här vid din port
Släpp in mig! Släpp in mig... släpp mig in!
Jag har med mig köpta apelsiner


Nu har du inga ursäkter längre. På med sången nu bara!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 :lol:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Lovande låt lagom lojt funkig så därna... whaguran känns lite väl fladdrig i stereo dock. Utan sång är det svårt att säga så mycket tycker jag, sången lyfter ju (oftast) en låt. Hade gillat lite elakare trummor men man använder ju det som man har tillhanda, right? Så ta inte får hårt på det! :) Något mer instrument i rätt läggning hade nog kunnat tillföra låten en del. Kanske en fetinghammond? Annars är det överlag bra jobbat, vårt att fortsätta för att få det färdigt.


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Lovande låt lagom lojt funkig så därna... whaguran känns lite väl fladdrig i stereo dock. Utan sång är det svårt att säga så mycket tycker jag, sången lyfter ju (oftast) en låt. Hade gillat lite elakare trummor men man använder ju det som man har tillhanda, right? Så ta inte får hårt på det! :) Något mer instrument i rätt läggning hade nog kunnat tillföra låten en del. Kanske en fetinghammond? Annars är det överlag bra jobbat, vårt att fortsätta för att få det färdigt.

tack, tänkte lägga på lite smågrejer efter att sången har kommit på. Tror att det kommer att göra det där lilla extra.

mvh


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
tack, tänkte lägga på lite smågrejer efter att sången har kommit på. Tror att det kommer att göra det där lilla extra.

det är jättebra material ju. På med sång nu innan jag vrider nacken av en kines!!!  :angry:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil