Kontrollrummet

Jag vill bygga en egen AD/DA-enhet!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Du hörde rätt, du som sitter där med stora förvånade ögon. Jag inser att det är ett stort projekt men jag vill första och främst veta om det överhuvudtaget är möjligt. Jag vill bygga en helt egen ADAT-enhet i ungefär samma utförande som Alesis AI-3. Jag har grundläggande elkunskaper och behärskar lödpennan, min bror jobbar med det och min studio är i behov av en sådan enhet. Det låter som ett mycket intressant projekt och eftersom jag har läst att sådana enheter egentligen inte är så komplicerade så tänkte jag undersöka om det är möjligt för mig att bygga en och om kunskapen av vad som behövs finns på detta forum.

Jag har tillgång till en fräs för att göra chassiet, och jag har en vän som kan göra kretskortet åt mig. Det jag nu behöver veta är ungefär vilka komponenter jag behöver och gärna varför(hur det fungerar), och hur en fungerande signalväg kan se ut för en enkel enhet. Än så länge har jag konstaterat att jag behöver:

16 balanserade telekontakter(8 in/ut), 8 gröna leds och 8 röda leds(signal och clip), i likhet med AI-3 även Wavefront Semiconductors AL1101 och AL1201-konvertererare(eller motsvarande). Som jag förstår det är det dessa rackare som konverterar signalen från analogt till digitalt och vice versa. Jag behöver också en ADAT optisk kontakt som kan anslutas till ADAT-kontakterna på mitt Motukort. Någon form av PSU, möjligen kan jag använda mig av samma som används för Gyraf SSL-projektet. En powerknapp(kan nog hitta någon mysig i elfakatalogen där förmodligen också många av komponenterna bör gå att få tag på). Jag tycker inte att jag behöver någon intern klocka, utan att den skall använda mitt Motu 2408 som klockenhet precis som AI-3:an.

Jag vill att enheten ska vara 24bit och 48khz men jag vet inte vad som anger detta. Tror ni att detta projekt är genomförbart, finns det någon som kan hjälpa mig med en lista på hur signalkedjan kan se ut och vad som behövs i komponentväg för att slutföra den, eller finns det möjligen ett schema för AI-3 eller liknande att få tag i någonstans där man ser exakt hur den är byggd?

Om projektet är genomförbart kanske fler är intresserade av att bygga en! :)

Nu håller jag i mig i något för att inte blåsa bort i den storm av kritik som kommer. ;)
« Senast ändrad: 24.04.2008, 00:35:19 by Hellhoff »


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Hur häftigt som heldst.

Det finns väl generellt 2 delar utav en omvandlare, den analoga och den digitala, där den analoga endast består utav obalanserad eller balanserad(-10 eller +4) in/ut, så den biten bör vara väldigt simpel (rätta mig om jag har fel!).

Sen hur man integrerar en digitalomvandlare till en analog-krets är jag inte säker på, men vad jag uppfattat så ser det ut ungefär likadant som en IC(Integrated cirquit) Op-amp krets, vilket även det borde(teoretiskt) vara okomplicerat.

Sedan att verkligheten ser helt annorlunda ut(murphys lag - och design utav PCB och val utav komponenter) är en helt annan femma.

Hade jag fått för mig att göra detta projektet(du startar idéer som du egentligen inte borde) så hade jag nog satsat på att göra något riktigt häftigt och personligt, vad sägs om en rör A/D med in/ut trafo för en smarrig färgning? :lol:

rör mic/rör preamp/rör omvandlare alla med smarriga trafos lär ge ett ganska intressant resultat :P


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Lätt som en plätt.  :rolleyes:

Bara att bygga:

http://www.wavefrontsemi.com/products/update/AL1201/WavefrontEV1201A.pdf

http://www.wavefrontsemi.com/products/update/AL1101/WavefrontEV1101A.pdf

http://www.wavefrontsemi.com/DataSheetsFolder/WavefrontAL1201.pdf

http://www.wavefrontsemi.com/DataSheetsFolder/WavefrontAL1101.pdf
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Osse: Precis, NJM4580 opamp används i AI3:an! Samlar vi ihop tillräckligt med info kan vi ju göra detta till ett projekt!

Violiner: Du är GULD, gosse!!!!