Kontrollrummet

Öka växlingsfilen? Bättre prestanda?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tja, jag håller på med ett stort orkesterstycke nu och när jag var uppe i över 16 kanaler med pluggen EWQLSO så orkade inte datorn längre och det hackade massa och jag fick meddelandet "Not enough physical memory to preform operation" eller liknande. Jag har 2Gb i burken men den har iofs några år på nacken. Skulle köpa 1 Gb till idag men fick då veta att det inte finns DDR-minnen på 2Gb (Har bara två minnesplatser som är på 1Gb på vardera och behövde då köpa en 2Gb-sticka för att öka med 1Gb totalt)

Men så säger min far: "Varför testar du inte öka det virtuella minnet/växlingsfilen?"
"Öh.. " säger jag utan att ha funderat på det och utan större kunskap om det egentligen. Det är, om jag fattat det rätt, att datorn lånar minne från hårddisken och använder det som ett slags Ram-minne.

Jag testade då att öka växlingsfilen från 2046Mb till 3076 som det där stod var rekomenderat. Då gick det plötsligt lite bättre att köra min orkesterlåt i Cubase..  :mellow: Ökade den sedan till 4092 som det stod var max. Då gick det ännu lite bättre att köra låten och nu hackar det knappt! Lite segt då och då bara men det är väl för att jag bara har en processor på 1,6GHz, (singelcore)   :rolleyes:

Så enligt mitt högst vetenskapliga experiment  :D ,så får man alltså en prestandaökning om man bara ökar växlingsfilen. Min fråga är då, varför tipsas det inte om detta lite oftare? Finns det några nackdelar?

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 22.04.2008, 20:49:39 by Memphis »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har själv en bjässeväxlingsfil, det är nästan nödvändigt om man kör windows och gör musik med stora samplingsbibliotek som EWQLs..

Är dock förstås bättre med mer RAM minne om det är möjligt att ordna. DFD har en tendens att göra allt slött om du kör massa kanaler..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Är dock förstås bättre med mer RAM minne om det är möjligt att ordna.


Jo, klart att det är bättre med riktigt fysiskt RAM-minne men när man inte har några alternativ så funkar det ju tydligen kalas.  :)

DFD har en tendens att göra allt slött om du kör massa kanaler..

DFD?  :mellow:

Vad är detta? En googlesökning gjorde mig inte smartare.  :rolleyes:

/Memphis


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
DFD är en metod för att strömma ljud "Direct from disc", från HDDn alltså :) Alternativet är från RAM eller annat som går snabbare...

Gör sökningen "Kontakt player" (2) och "DFD" så hittar du nog massvis med info...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

en fördel med stor swap är ju att os'et kan kasta ut skit som den inte behöver. Annars är det ju ungefär 1000ggr långsammare att använda swap jmfrt med ram.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.