Kontrollrummet

Harmonica mike - The Worlds shortest swing.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:The Worlds shortest swing
Artist:Harmonica mike
Kompositör:Hm
Ev,medverkande:Nope,just me på bas,ez,orgel,piano och övertonsflöt
Format:mp3
Status:Färdig demo..? Om det låter bra vill säga..
Genre:Ja törs jag skriva JAZZ?
Låtlängd:1.05,och nej - den blir inte längre än så här ^_^
Tillverknings år:2008

Hej:
Lirade in detta igår kväll,mixade till det idag.Detta är alltså min övertonsflöjt som jag gjorde av ett koppar rör..Nu är detta inte min vanliga genre så ni får ta bas och trummorna med en nypa salt..Ez har ett cocktail kit i grundutförandet,använde det då jag inte har nåt som liknar vispar bättre än så..
Jag tycker att koppar flöjten låter "bättre" än plast varianten,vad tycker ni?
Tacksam om ni kommenterar flöjten,låten är inte så mycket att hänga i julgranen..kanske.. :unsure:

Nåväl,gör som vanligt - såga på!

Mvh
Micael


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Oj, du har lärt dig spela flöjt riktigt fort! Liret låter proffsigt och snyggt :)
Tonerna låter renare nu än på förra flöjten. Du har ingen bild på den förresten? :) Hade varit kul att se hur en sån ser ut!
Bra baspel också, gillar att trummorna ligger lite i bakgrunden och att basen är så tydlig.

Ha det!


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Instämmer helt med Max. Du har lärt dig fort och det låter proffsigt och snyggt. Även basen o trummorna lät tajt och bra. Visst kan du kalla detta Jazz.. tycker jag iaf.  :ph34r:  :) Jag vill också gärna se en bild på detta bygge.  :wub:

Mvh

Memphis


jay thomas

  • Gäst
Kan bara säga gott mos!  :) Du är en rackare på att bygga och spela och visst låter kopparn bättre än plasten. Är den "bättre" att spela på också?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Max:
Det var snällt sagt Max om mitt lir:wub:
Jo jag tycker att koppar röret surar inte lika mycket.Några toner missar jag,men det beror nog mest på tempot.


Memphis:
Du gjorde mig också glad :wub: Faktiskt lättare än man tror att bygga en sån här och lira på den.Flöjten har en 6-7 rena toner som är fasta,kombinerat med fyra hål så får den denna stämning..Jazz ja,det är ju inte min genre i vanliga fall,så det var kul att höra att jag inte är ute och cyklar genremässigt :)
Tack också för bas utlåtandet,det var problemet i denna.Inte en susning hur jazz basister lirar,så det var ju kul att det funkade.

JT:
Japp,koppar röret funkar klart bäst! Det finns ytterligare fyra - fem toner en oktav ned som låter riktigt bra! Men dom är svåra att sätta då man måste blåsa mycket försiktigt..skall träna in dom också för att få ett mer varierat lir..Den här har jag gjort av ett 22 mm:rs koppar rör,ytterdimension..Har gjort en tunnare variant också som låter ohyggligt bra i A,inte tordas ta hål på den än..Tveklöst bäst sound i den.Med lätthet hittade jag 10 toner på den,tar jag upp hål på den,så har jag nog en rysare..

Till er alla då:

Jag har ingen server plats eller möjlighet att föra över mobil bilden till datorn,fotat med en 3.2 megapixlare så bilderna är bra..Om nån vill maila mobilnummer och sedan klistra in bilderna i tråden så vore jag oändligt tacksam.
Ifall nån fler vill se hur dom ser ut..Annars finns det en länk här på KR till youtube som visar hur man tillverkar en av ett vanligt el-rör..

Stort tack för vänliga kommentarer.

Mvh
Micael



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag har ingen server plats ....

Det finns massor med gratisställen där du kan lagra bilder. Testa tex. http://www.imageshack.us/. Det finns många fler.

Hur formar du toner? Är det enbart med luftstyrkan eller har du hål också? Förutom ändhålet alltså  ;)

Får lite Pippi Långstrump-vibbar från George Riedel-barnskivan som kom för nåt år sedan. Gott. Sen lyssnar jag i laptop så det enda som hördes var flöjten i stort sett.  :lol: Den låter smarrigt.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag har ingen server plats ....

Det finns massor med gratisställen där du kan lagra bilder. Testa tex. http://www.imageshack.us/. Det finns många fler.

Hur formar du toner? Är det enbart med luftstyrkan eller har du hål också? Förutom ändhålet alltså  ;)

Får lite Pippi Långstrump-vibbar från George Riedel-barnskivan som kom för nåt år sedan. Gott. Sen lyssnar jag i laptop så det enda som hördes var flöjten i stort sett.  :lol: Den låter smarrigt.

Wernis:
Jag kollar in dina länk tips..Flöjten då,jo det är fyra hål på denna.5 med ändhålet :P :lol:
Grejen med såna här är,att ju bättre flöjt man lyckas göra desto fler toner finns det i grundutförandet(utan hål då).Med hål så ökar antalet toner dramatiskt,inte räknat hur många det går att klämma fram..
Det finns ett gäng oktav toner i "basen",dock mariga att få rena då man blåser väldigt försiktigt för att få fram dom.Jag skall nog klura ut det också..skam den som ger sig.
Skivan du nämner har jag inte hört..Tur att du lyssnade i laptopen,så du slapp höra basen - jag tar bort låten innan du hinner hem.. :ph34r: :lol:

Tack för tips och kommentar.

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hou hou Micael!
Ljudkortet låter mig lyssna nu..... och blir storeligen positivt övarraskad av detta alster. Låten i o för sig är kanske inget som fastnar,
men den FLÖJTEN.....helt otroligt att mannen bygger ett instrument av en "plastbit"
och får det att låta som om han inget annat gjort hela livet än spelat flöjt,
och soundet är absolut toppen. Fan va man blir glad att lyssna på detta glättiga lireri, gött swing på blåset!

Vilka ackordvarianter kan du köra med pipan, frågar eftersom känns att jag sku gärna ha den med på nåt av mina alster. Är fullkomligt okunnig när det gäller dessa blåsinstrument, men har förstått att det behövs olika munspel/flöjtverk för olika tonarter :rolleyes:

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hou hou Micael!
Ljudkortet låter mig lyssna nu..... och blir storeligen positivt övarraskad av detta alster. Låten i o för sig är kanske inget som fastnar,
men den FLÖJTEN.....helt otroligt att mannen bygger ett instrument av en "plastbit"
och får det att låta som om han inget annat gjort hela livet än spelat flöjt,
och soundet är absolut toppen. Fan va man blir glad att lyssna på detta glättiga lireri, gött swing på blåset!

Vilka ackordvarianter kan du köra med pipan, frågar eftersom känns att jag sku gärna ha den med på nåt av mina alster. Är fullkomligt okunnig när det gäller dessa blåsinstrument, men har förstått att det behövs olika munspel/flöjtverk för olika tonarter :rolleyes:

h.  johan

Tjena Johan.
Ja den här går i Gm7/G7(hackade in det på pianot),så det borde inte vara några problem att lira på dom andra ackorden i tonarten med eller utan sjuor och nior som färgning....men jag har inte testat..Gör det och drar ett pm..Tanken är att jag skall ha en i varje tonart så småningom..Lite sommar pyssel i stugan.Till hösten så kan jag nog lira.. :P :lol:
Denna har jag byggt av ett koppar rör,det blev renare toner och mera lätt lirat än plast flöjten.Liret är väl mest snabb inlärda fraser,kontrat med lite improvisation..Det går att göra betydligt mer då det finns en massa toner i basen som ännu är outforskad mark,ville mest dra på lite och impa på er.. :lol:
Skämtar bara,musiken finns mellan öronen - så med lite övning skall jag kunna kasta mig i vilken riktning som helst.Några toner är det nog så mycket "luft" på,det beror på att jag missar.Flöjten stämmer rätt bra,ett par cent fel..
Svårast är att få ljud på dom låga tonerna,man måste blåsa mycket försiktigt - och då blir tonen väldigt låg i volym.Skitmarigt då jag står med lurarna och spelar in.På dom högre så får man ta i för kung och fosterland.Det gäller att hitta balansen däremellan så man kan oktavera liret snyggt,då först utnyttjar man instrumentet fullt ut.

Munspel är ju en annan mera komplicerad värld..Ifall du tänkte att jag skulle lira på nåt alster..Beror på vilken position jag skall lira i samt moll eller inte..Men jag har dom flesta spelen så det är nog inga problem..Så vida du inte lirar i nån halvtonart,då måste jag investera.. :)

Nåväl,nog om detta - kul att du gillar det.Mega thanx för kommentaren.

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Inte läst några comments. Låter lite som nåt latinamerikanskt indiangrupp jag har på vinyl, fast uppjazzat och åt det frenetiskt sökande hållet. :) Gillar flöjtljudet!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Inte läst några comments. Låter lite som nåt latinamerikanskt indiangrupp jag har på vinyl, fast uppjazzat och åt det frenetiskt sökande hållet. :) Gillar flöjtljudet!

Hej Per.
Testade lite lir med min flöjt av koppar rör..Jag tycker den blev renare än plastflöjten.Nu skyller jag bara på "flöjtisten"..
Låten som sådan är väl ingen höjdare,mer ett frenetiskt jam som du skrev  :D

Nåväl,tack för kommentaren.

Mvh
Micael


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vicket gung!
Redan första tre tonerna är kanon!
Kan du ge länken till flöjtbygget igen? Kanske är fler än jag som blir inspirerade att sätta igång och bygga en till sommaren.

Var det Jay Thomas som började med flöjtskapandet här på kontrollrummet? En stor eloge till den som inspirerar till sånt här.

Det låter underbart gött om ditt spel. Låter som du spelat flöjt i många år!  :)
« Senast ändrad: 23.04.2008, 21:24:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Frenetiskt gung var det, ja! Kul att höra men det kändes ju lite jammigt. Tycker det är juste tutat i luren! :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
MaxB:
Thanx man,jo det var Jay Thomas som publicerade länken till youtube här.Han har också byggt några stycken,skitkul bygge detta och väldigt enkelt.Jag startar en separat tråd under instrument bygge med länken till youtube inklistrad och lite sidotips som jag lärde mig på vägen..
Denna typen av flöjt har fasta toner som man frambringar med olika lufttryck,tränar man lite så hittar man snabbt 6-7 toner som funkar bra.Tar man sen upp hål på den,ja då får man ett gäng till..Kul att du gillade det,och tack för att du tyckte om mitt lir.

Hellpig:
Jo det är ju lite jammigt med massor av missade toner.Jag släppte igenom det så att ni skulle få en uppfattning om vad som går att göra med denna flöjt.Jag tycker den passar bra till lite jazzigare arrangemang,dock har jag stora brister arr tekniskt i den genren - jag är ju en bluesman.. :)
Nåväl,stort tack för att du gillade mitt lir.

Mvh
Micael


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Kopparn rules :P

Det hörs att den här är mer lättblåst och variationen blir så mycket större, det beror säkert på att du har fler toner att tillgå här oxå. Soundet är finare på denna.
Med den här kan du göra mirakel i ditt fortsatta musikskapande ;)Så trevligt för oss alla!!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
härligt driv och det känns som musik till någon utspace:ad sextitalsfilm...flöjten låter bra i ton...och orgeln låter också bra i bakgrunden....är fortfarande lite allergisk emot EZ....vet inte kanske  är det så enkelt att jag inte gillar soundet i dom....om jag vore dig så skulle jag orientera mig mot Garritan's brushdrums eller addictive drums som har en helt annan "upplösning" i trummorna tror dina redan schyssta låtar skulle lyfta ett snäpp till då.....bra jobbat /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Grymt imponerad av flöjtliret och sedan gillar jag drivet i basen. Annars är sådant här komp inte riktigt min grej :). (min grej verkar ju vara något långsamt segt och ibland lite tråkigt  B) )
Den här flöjten har du lyckats bra med, i alla fall de högre tonerna. De lägre spelar du inte...
Gott att följa utvecklingen!
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kopparn rules :P

Det hörs att den här är mer lättblåst och variationen blir så mycket större, det beror säkert på att du har fler toner att tillgå här oxå. Soundet är finare på denna.
Med den här kan du göra mirakel i ditt fortsatta musikskapande ;)Så trevligt för oss alla!!

/Marr

Marr:
Jo kopparn rules :) Får se om jag får till nåt lir på nån fler låt..
Nästa gång kanske ni får hålla för öronen :lol:


Karl:
EZ:et,jo på den här så tog jag cocktail kitet.Det var det enda som hade nåt som liknar vispar..kanske nog så mycket reverb,dom kom lite långt bak...Däremot så köpte jag "vintage" kitet till ez,det låter hur bra som helst.Bättre än AD tycker jag med risk för att få alla AD anhängarna efter mig :P
Flöjten ligger något för högt för att man skall höra hur orgeln är spelad;rätt fräckt,och den skulle klara sig som soloparti..Japp,flöjtsoundet i denna blev kanon.Jag har en i A,som låter ännu bättre.Inte tordas ta hål på den än..Skall kapa ned den till G,med risk för att jag sabbar den..huga!

Stajo:
Tjabba mate,kul att du gillar mitt lir på flöjten :D Jazz är  inte direkt min hemma plan,så det glädjer mig att du tycker att jag fick till basen också.Dom låga tonerna,jo det finns ett gäng oktav toner som låter riktigt bra,men svåra att frambringa..Man måste blåsa mycket försiktigt,och det är marigt när man har lurarna på sig - volymen blir väldigt låg..Sparar det till nåt lugnare alster..
Ditt lir,näe det håller jag inte med om.Du gör stört sköna låtar!

Till er alla,stort tack för kommentarerna.

Mvh
Micael




Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har ju gott om tid så här på lördag förmiddag och du ville ha comments om flöjten, så tänkte först säga att flöjten låter grymt bra, bättre än den förra. (Fast det vet du ju om.) MEn jag kom att tänka på en sak häromkvällen. Jag jämförde ljudet med EWQLs flöjter. Alltså samplingarna i Gold, som för en enda ton borde låta hyfsat likt en riktig
"konsertflöjt".
Fördelen (relativt att använda t ex concertoflute i Gold) med ditt bygge är att s k legato inte är nåt problem, och du
spelar ju så snabbt och utan att låta flöjten vila speciellt mycket, att det hade funnits legatobågar över hela skiten om man skulle skriva ut på notblad. ;) Orkestersamplingar brukar ha problem med legato, man måste pilla och ändra, kanske ha mer än en patch för samma instrument osv, för att få det låta någorlunda "rätt" (Inte alltid jag orkar ;), om man inte har tur och det låter hyfsat från början. EWQLs orkestersamplingar brukar ofta låta ganska hyfsat "out-of-the-box", dock inte cellon ;).
Nackdelen är kanske att ljudet inte är lika "rikt" (eller kanske "fattigt"?) på frekvenser som ligger ovan på "huvudfrekvensen" (Den not som spelas.)
Kanske också över- och undertoner och annat som jag har dålig koll på. Allt detta sammantaget ger ju en "orkesterflöjt" sitt karakteristiska ljud. Nu jämför jag alltså med en SAMPLING, och använder bara öronen, så detta är inte fakta, knappt en teori! :)
Men tänker man på att de flöjter som används i orkestrar utvecklats fram under mängder av år, kan det möjligtvis ligga något i det.

Alltså jag dissar inte din flöjt, den låter underbar! :) Detta är bara lite tankar jag skriver ned, utan slutsats..
Jag skulle vilja ha en bild på denna bit koppar :), om det finns. (Av rent intresse.. Kanske skulle jag kolla den där instruktionsvideon också hmm)

I vilket fall måste jag också säga att det är helt galet att du kan spela så bra nästan genast. Sitter och plonkar på min nya gitarr ibland, men utvecklas ganska lagom långsamt! :)

Ha det Micael!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tycker flöjten låter skitbra och spelet likaså. Låten känns aningen glättig, men skäms inte för sig heller.

bra! snart beställer jag flöjt på nåt alster :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tycker flöjten låter skitbra och spelet likaså. Låten känns aningen glättig, men skäms inte för sig heller.

bra! snart beställer jag flöjt på nåt alster :D

Tjabba Mr Thomp.
Nja,jag bistår helst med byggnadstips - liret har mycket att önska :)
Det här är ju mera en skiss så ni får höra vad som går att göra med en sån här flöjt..
Håller på med en utveckling av lir och bygge,så på nån månad så får ni höra hur det låter..

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
intressant :)

Vilket då?

 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Skämta ba mate,kunde inte hålla mig efter en del whiskey..Cheers mate!

Mvh
Micael


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jäklar! Det här svänger ju!
Det låter skönt 70-tals flum-flöjtspel. Jag får lite utflippad Jethro tull känsla.
Jag vill också kunna spela flöjt så. Det hade passat i lite artrockiga låtar.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jäklar! Det här svänger ju!
Det låter skönt 70-tals flum-flöjtspel. Jag får lite utflippad Jethro tull känsla.
Jag vill också kunna spela flöjt så. Det hade passat i lite artrockiga låtar.

Hej stolle.
Ja liret i denna är inte så mycket att hänga i julgranen,,Mera en test av hur min egenhändigt byggda
övertonsflöjt låter i kopparrörs tappning..

Lyssna på en låt som heter "Crazy moves",där lirar jag "bättre"dock på en sämre flöjt av ett vanligt el-pvc rör som jag byggt..Den surar betydligt mer än denna,men grundliret är bättre tycker jag..
Jag är färsk i både bygge och lir,så jag känner mig stolt över att du gillade det!
På nån månad så skall jag nog få till det.. :)

Vidare så finns det bilder på hur mina flöjter ser ut i "Övriga instrument tråden"..

Mvh
Micael


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Det svänger ju!


Låter ju kalasbra om flöjten. Kompositionen är väl kanske ingen man kommer att gå och gnola på, men... :)

Är helt faschinerad över hur du får det att låta så skitbra om dina produktioner, det är verkligen hög studioklass över resultatet.  B)
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Det svänger ju!


Låter ju kalasbra om flöjten. Kompositionen är väl kanske ingen man kommer att gå och gnola på, men... :)

Är helt faschinerad över hur du får det att låta så skitbra om dina produktioner, det är verkligen hög studioklass över resultatet.  B)

Tjena Rattlet.
Låten ja,mest ett snabb jobb för att få en grund för flöjten.Givetvis går det att utveckla grundarret,men tanken var att ni skulle få höra hur kopparrörs flöjten låter i lite "jazzigare" tappning..Och den verkar gå hem i alla läger.

Mixen/produktionen,ja men det tackar jag för.Sen jag köpte basen i fjol sommar,så har allt hittat sin plats.Trummorna får jag fortsätta att bråka med ett tag till..Min gamla trummis,från live tiden, är strax klar med sin studio - då får jag riktiga trummor på mina alster.. :) Förmodligen så åker låtarna upp ett par snäpp kvalitetsmässigt med riktiga trummor,för han kan verkligen lira! Betat av en drös trummisar genom åren,tog ett tag innan jag lyckades locka med Daniel i bandet..Tråkigt bara att vi lade ned det hela,mest mitt fel då jag ledsnade på att harva runt med coverlåtar..Men nu börjar jag få ihop låtar så det räcker för en spelning,så man vet aldrig..

Tack för kommentaren.

Mvh
Micael


Utloggad gitarrmannen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
  • En 25%:are av bandet korea
    • Visa profil
    • Mikaelraymond.com
 :D :D :D mer kopparflöjtar till folket..

rock on... eller jazz on rättare sag...
"Its a constant struggle to find art in the expression, and its a constant struggle to find the expression in art..."


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
coolt coolt!
Säger inte så mycket mer, just nu,
förutom att det är
jättebra framfört. Bra driv i allt. Nån nämde James Bond. Varför inte nu när Amy Winehouse har backat ur.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
coolt coolt!
Säger inte så mycket mer, just nu,
förutom att det är
jättebra framfört. Bra driv i allt. Nån nämde James Bond. Varför inte nu när Amy Winehouse har backat ur.

Tack Staffan.
Låten är väl inte så mycket att hänga i julgranen,lirade detta mest för att ni skulle få höra hur min egenhändigt byggda övertonsflöjt av koppar rör låter..
Givetvis går det att utveckla denna korta jazz improvisation..Får jag inspiration igen så ..kanske..

Nåväl,skitkul att du diggade "en minutarn".. :)

Lyssna på "Crazy moves" med en likadan flöjt byggd av ett vanligt pvc rör,lite mer utvecklat lir där - men den flöjten surar lite mer än denna..Men svänget är rätt nice.

Mvh
Micael


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Imponerande att spela såpass på flöjt som dessutom är hemgjord! Flöjtspelet ligger i en annan division än trum och bas. Kanske byta basljud till nåt mer akustiskt ljud? Trumspelet tycker jag spelar mer latin medans flöjten och bas kör jazz vilket får en att fundera. Men du nämnde inledningsvis att du var utanför hemmagenren och tassade om jag minns rätt... :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Härligt Micke! Påminner om en del om sånt där som jag kunde spela på hög volym och exet skrek "Stäng av!" Kan inte komma på någon referens just nu och bara det är väl ett gott betyg. Fasen vad duktig du har blivit på bas.....och FLEÖJJT!! Lite längre plze!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
91:an:
Basen,ja jag lirar på min femsträngade Warvick..rätt in i mixern..Kommer inte ihåg om jag la Ampex pluggen på denna..tror att jag bara skar lite botten och lyfte hela rasket i övre mellan registret..Ackesound blir svårare,vet inte om det går att få till i den pluggen? Rätt ny leksak som jag inte har riktig koll på än..Trummorna är ez:s lilla cocktail kit - i original utförande..Lirade lite fills på keys till en loop jag hittade..Japp,jazz är inte riktigt min grej,jag är ju en bluesman som utforskar lite country och souligt funk sväng mellan varven..

Equality:
kul att du hittade hem från Japan..Jag var lite orolig ett tag då du inte synats i mina trådar på ett tag.. :)
Jo jag klämmer på basen dagligen.Lirar ju lite ackegura så lite koll har man var tonerna ligger..
Det som tog längst tid att få till var de ständigt ringande sidotonerna när jag slog an en sträng,har fått bukt på det nu via tips av min baspolare från bandet..En ton i taget.. :)

Till er bägge:

Övertonsflöjt,ja jag hittade en länk här på KR i övriga instrument tråden som Jay Thomas startat.
Länken går till youtube som utförligt beskriver hur man bygger sådana här rackare.Men jag är ju en sån där experiment kille så jag vill hela tiden utveckla det jag lär mig..Byggde några av koppar rör..Det är en sån jag lirar på i denna låt.
Kolla bilderna på dom i Jay Thomas tråd,dom är rätt fräcka - och sen att dom faktiskt går att lira på - skitkul!

Stort tack för kommentarerna boys.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
:D :D :D mer kopparflöjtar till folket..

rock on... eller jazz on rättare sag...

Gitarrmannen:

Ny kille på forumet,kul!
Passar på att säga välkommen hit.Japp mer flöjt kommer det att bli.Kul instrument att lira på och väldigt lätt att bygga..

Nu skall jag se vad du har att bjuda på i musikväg..Tack för kommentaren.

Mvh
Micael