Har ju gott om tid så här på lördag förmiddag och du ville ha comments om flöjten, så tänkte först säga att flöjten låter grymt bra, bättre än den förra. (Fast det vet du ju om.) MEn jag kom att tänka på en sak häromkvällen. Jag jämförde ljudet med EWQLs flöjter. Alltså samplingarna i Gold, som för en enda ton borde låta hyfsat likt en riktig
"konsertflöjt".
Fördelen (relativt att använda t ex concertoflute i Gold) med ditt bygge är att s k legato inte är nåt problem, och du
spelar ju så snabbt och utan att låta flöjten vila speciellt mycket, att det hade funnits legatobågar över hela skiten om man skulle skriva ut på notblad.

Orkestersamplingar brukar ha problem med legato, man måste pilla och ändra, kanske ha mer än en patch för samma instrument osv, för att få det låta någorlunda "rätt" (Inte alltid jag orkar

, om man inte har tur och det låter hyfsat från början. EWQLs orkestersamplingar brukar ofta låta ganska hyfsat "out-of-the-box", dock inte cellon

.
Nackdelen är kanske att ljudet inte är lika "rikt" (eller kanske "fattigt"?) på frekvenser som ligger ovan på "huvudfrekvensen" (Den not som spelas.)
Kanske också över- och undertoner och annat som jag har dålig koll på. Allt detta sammantaget ger ju en "orkesterflöjt" sitt karakteristiska ljud. Nu jämför jag alltså med en SAMPLING, och använder bara öronen, så detta är inte fakta, knappt en teori!
Men tänker man på att de flöjter som används i orkestrar utvecklats fram under mängder av år, kan det möjligtvis ligga något i det.
Alltså jag dissar inte din flöjt, den låter underbar!

Detta är bara lite tankar jag skriver ned, utan slutsats..
Jag skulle vilja ha en bild på denna bit koppar

, om det finns. (Av rent intresse.. Kanske skulle jag kolla den där instruktionsvideon också hmm)
I vilket fall måste jag också säga att det är helt galet att du kan spela så bra nästan genast. Sitter och plonkar på min nya gitarr ibland, men utvecklas ganska lagom långsamt!

Ha det Micael!