Kontrollrummet

Hårdvaruaccelrationen i grafikkort

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
När jag sett på filmfiler och använt print screen så har det som visats i videofönstret blivit svart på "fotot".
När jag har haft ett videofönster över båda skärmarna så har det blivit svart.

Datorn har varit seg på sistone när jag surfat på aftonbladet och expressen, och fick för mig att det hade med alla deras rörliga delar att göra, alternativt grafikkortet.

Så nu är datorn seg, jag kan se en videofil på båda skärmar och jag kan kopiera filmrutor via print screen.

Hur redar jag ut detta?
Letar efter något i mina grafikkortsinställningar, men där vågar jag inte ändra något utan att veta säkert. Kan överklocka det och liknande.

Det är tillverkat av MSI och betecknas "Nvidia GeForce 7300 GS" i egenskaper.

Har redan senaste drivrutinerna och hoppas att jag kan ställa in hårdvaruaccelrationen på något sätt.


freddy

  • Gäst
Vi snackar PC va? :) Jag antar det...

När jag sett på filmfiler och använt print screen så har det som visats i videofönstret blivit svart på "fotot".
Om jag inte minns fel så är det fullt naturligt, har för mig att printscreen inte stödjer rörliga objekt likt en videofilm. Dock vet jag inte om det finns en möjlighet att modda den lite kanke? Kanske kan man ställa in vad som ska tas med och inte?
När jag har haft ett videofönster över båda skärmarna så har det blivit svart.

Kan det vara så att du möjligvis har satt ena skärmen till primär? Då är det på denna som din video ska visas.

Datorn har varit seg på sistone när jag surfat på aftonbladet och expressen, och fick för mig att det hade med alla deras rörliga delar att göra, alternativt grafikkortet.

Ditt val av sidor skrämmer mig, skvaller och skvaller. Kan väl inte vara bra för någon det där. :D Däremot tror jag inte ett dugg på att detta skulle vara relaterat till grafikkortet. Vad använder du för webbläsare? Har du kollat att din uppkoppling är som den brukar?
Så nu är datorn seg, jag kan se en videofil på båda skärmar och surfbara jag kan kopiera filmrutor via print screen.

Nu förstår jag inte, kan du göra allting nu helt plötsligt igen?
 
Hur redar jag ut detta?
Letar efter något i mina grafikkortsinställningar, men där vågar jag inte ändra något utan att veta säkert. Kan överklocka det och liknande.

Det är tillverkat av MSI och betecknas "Nvidia GeForce 7300 GS" i egenskaper.

Jag är inte säker på att du kollar på rätt ställe. Du säger att du kan spela upp filmer? Vilket borde tyda på att ditt grafikkort fungerar som det ska. Även om ditt grafikkort inte är det senaste så duger det fullt ut till att göra det du gör. Ska funka bra. Så ser verkligen ingen anledning till överklockning i ditt fall.

Har redan senaste drivrutinerna och hoppas att jag kan ställa in hårdvaruaccelrationen på något sätt.

Alright, det låter bra. Dock kanske det är en gammal drivrutin som spökar. Det kan vara så ibland. Det finns något schyst PC-program som rensar bort alla gamla spår av gamla drivisar och sen kan man testa installera de senaste igen. Någon PC-nisse kan berätta vilket programmet jag tänker på är? :D

Sen skulle jag personligen börja kolla lite andra delar än grafikkortet. Till att börja med, är hårdvaran intakt? Om du tittar på systeminformationen, har du rätt angivet RAM osv?
Hur mycket ledigt utrymme har du windows-partitionen? Har du provat en annan webbläsare? Är det segt när du kör andra program eller är det bara dom du nämnt här?
 



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Var tydligen inte tillräckligt tydlig.

Så här är datorn:
Jag kan se en videofil på båda skärmar och jag kan kopiera filmrutor via print screen.
Dock är den seg och kan ibland ta tid på sig att göra grejer, exempelvis om jag har youtube i en flik och byter till en annan flik kan det ta 30sek.

Så här har datorn varit innan problemen, och så här vill jag att den ska vara:
SNABB!!!
När jag sett på filmfiler och använt print screen så har det som visats i videofönstret blivit svart på "fotot".
När jag har haft ett videofönster över båda skärmarna så har det blivit svart på ena. Kan se film på båda var för sig, men inte samma gemensamt.

Teori:
Min teori att det har något med accelrationen att göra. Kom ihåg att jag stängde av den på min gamla dator för många år sedan när jag skulle få en bild från en filmfil, och det är just det som går att göra. Vilket tyder på att den är avstängd. Men hur man ändrar den inställningen och vad den heter vet jag inte.
« Senast ändrad: 22.04.2008, 16:43:02 by Zyan »


Utloggad tsmalmbe

det har med videoacc att göra. Under gefoorce drivers kallas det cinema mode. Kortet streamar videon direkt, och kringgår windows-api:n. Det är snabbt. Att kunna ta screenshots betyder att långsammare windows-apin används.

vad var frågan?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det verkar vara svaret iaf. Ska leta efter cinema mode.
Maskinvaruaccelration är redan på fullständig.