Kontrollrummet

Hjälp med vocoder....

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hallå på er!

Har lagt in denna fråga på halvfärdiga demos, då det är en inspelning som jag gjort bara för att leka runt och testa lite och vill ha filen med som lyssningsreferens, så att det är lättare att vara med på vad jag menar.

En bit in i låten har jag sjungt in en snutt med vocoder. Det är dock så himla svårt att höra vad som egentligen sjungs. Hur gör man för att få det tydligare i uttalet så att det är lättare att höra texten?  Vill inte att min vanliga röst skall höras alls helst, annars kunde man ju bara släppt igenom den lite.  Någon som har ngt knep för detta?    :blink:
Me, Myself & I


jay thomas

  • Gäst
Hmm, detta gillar jag.  :)

Påminner mig om tidiga Adolphson&Falk tillsammans med Greg Fitzpatrick!

Som svar på din fråga, vad använder du för vocoder? Har du den som insert eller send? Skickar du in toner med samma frekvens som sången eller skiljer de sig åt? Min erfarenhet av vocoders i VSTi format är att de inte är helt lätta att ratta in med bra balans. Beror också på vilken preset som används. Ska säga att jag använder den vocoder som följde med någon av de tidiga Cubase SX versionerna.


OffTopic. Var på studiobesök hos Hr Lundsten som visade sig ha en riktigt Roland Vocoder! Det var verkligen Da Shit i jämförelse med mjukisar!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hey Jay!

Kull att du gillar det   :)   Hade mest Koto & Laserdance i tankarna när jag satt och klurade, men när du nämner det så dök en annan variant upp i huvudet.  Tror faktiskt att det kunde bli bra med lite Adolphson&Falk inspirerad sång till denna. Kanske värt att testa.

Vad gäller vocodern, så är det bara den som följer med Cubase som jag använt.
Skall man försöka hitta ljud som matchar i frekvenser eller bör de vara olika?
Nu satte jag upp det enligt den variant som de hade i studiologi-delen i tidningen Studio.
En gruppkanal med vocodern som insert och som jag kopplade audiospåret och midi-kanalen till.
Me, Myself & I


jay thomas

  • Gäst
Jag skulle börja med att meka lite med midifilen och testa att sänka resp höja allt som går in i Vocoder för att se om det gör skillnad. Om du bara vill ha vocoder ljudet, ska du nog testa att lägga den som en send istället. Jag har också haft svårt för att få det att låta schysst men har ändå lyckats ibland. Ett exempel hittar du här: It's Alright. Ska kolla om jag kan ta en skärmdump på Vocoderinställningen och lägga nedan.

Detta är samtliga inserts på audiospåret som säger "It's Alright".

« Senast ändrad: 25.04.2008, 23:52:52 by jay thomas »


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Hoi!!!!
Säg inte att det finns en Vocoder i Studio 4:a.......? :o
Det är ju så jäkla ballt med dem att man bara............typ ,dreglar??????
Måste kollas in..........
ang låten,skall lyssna när jag inte har kollat in den senaste
Single Malt saken från  Scotland....... :wub: :D
18 years you know..... :lol:
back to some boogie......... :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Hej kornstad,

För det första - schysst låt. psykadeliskt spionuppdrag i miami. :)

För att få vocodern tydligare tycker jag du ska testa att ge den lite mer brus. Och öka emphasis, så att formanterna i sången hörs genom mer - när du sjunger T, K, S och så vidare. Sen kan du ju också panorera bort padsen precis i sången, de ligger ju i samma frekvensområde och grumlar till det lite.

Hoppas whiskeyn var god.
detstorakalaset.blogspot.com


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Aah, jo, Laserdancestuket har du ju hittat, särskilt om det var Ambiente-skivan du siktade på. Snyggt!

Vocodern låter bra, men vill du ha mer tydlighet kan det kanske hjälpa att boosta en aning runt 3-4 kHz. Det kanske blir för vasst, men kan testas.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Många bra tips!  Man tackar.
Skall sätta mig ner och testa runt lite mer så får vi se hur det blir.
Me, Myself & I


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil