Kontrollrummet

MIDI-USB - ljud fördröjning?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko
Jag har äntligen fått allt för att sätta igång att spela in, allt funkar bra men när jag använder mitt midi klaviatur som är kopplat till en MIDI-USB till datorn blir det en fördröjning som är sjukt jobbigt  :(
Detta är när jag använder VST pluggar.

Vad är problemet tror ni?

jag har en Laptop, 1,8 ghz/1300 mb ram.
Ljudkortet är ett externt M-Audio premobile usb (som inte har midi IN/UT)

En fråga till. Jag har köpt en Vamp2, hur mycket bättre blir det att micka inspelningar mot att lina (hur fan stavat man det?  :blink: Lina - lajna  :huh: )?
Samma gäller sång, hur gör ni? mickar eller lajnar?

Mvh


Utloggad Baktakt

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Tja,
Kolla först att du har M-audios ASIO driver installerad...-brukar vara grymt bra att kolla, -körde själv med fel asio med grym latency som följd...

Tjohopp!


Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko
Tja,
Kolla först att du har M-audios ASIO driver installerad...-brukar vara grymt bra att kolla, -körde själv med fel asio med grym latency som följd...

Tjohopp!


Ska kolla upp detta. Jag har instalerat om drivisarna innan men inte kolla specifikt detta.
Jag instalerade ett annat externt ljudkort för ett tag sen kom jag på precis, kanske ska avinstalera detta först och sen köra in allt på nytt.

Det ska väll inte krävas mer minne/cpu för att lösa problemet va?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag vill minnas at det blev bättre för mig när USB-keyboardet inte satt på en hub...går att kolla vilket uttag som ör direkt så att säga.

Lina sång gör jag? Hur tänkte du annars? sjunga i stärkare och micka den!?  :unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rockoko

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • Rockoko
Jag vill minnas at det blev bättre för mig när USB-keyboardet inte satt på en hub...går att kolla vilket uttag som ör direkt så att säga.

Lina sång gör jag? Hur tänkte du annars? sjunga i stärkare och micka den!?  :unsure:

Aha, usb är seriekoplat?
...ser att på ett av mina USB:er står det en 1:a på !

"Lina sång gör jag? Hur tänkte du annars? sjunga i stärkare och micka den!?"
Japp, tänkte antingen genom förstärkare eller genom något annat?
...provade att spela in men tykte jag fick antingen för lågt ljud / för skarpt, nästan distat !  ....men jag får pilla vidare med inställningar antar jag!

Tackar för hjälpen !

 


Utloggad Baktakt

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Näe, innan hade jag en 1mhz och den funkade faktiskt helt ok att spela "usbmidi" till vst med...och genom ett m-audio usb kort...

det är ju säkert fel Asio i och med att du bytt ljudkort...

Tjohopp!

Tja,
Kolla först att du har M-audios ASIO driver installerad...-brukar vara grymt bra att kolla, -körde själv med fel asio med grym latency som följd...

Tjohopp!


Ska kolla upp detta. Jag har instalerat om drivisarna innan men inte kolla specifikt detta.
Jag instalerade ett annat externt ljudkort för ett tag sen kom jag på precis, kanske ska avinstalera detta först och sen köra in allt på nytt.

Det ska väll inte krävas mer minne/cpu för att lösa problemet va?



Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Kolla buffertstorlek i det program du kör, angående latencyn.
Men linea sång, hur tänker du?
Om det ändå vore så lätt, stoppa in en teleplugg i örat och sjunga ;)
Nej, man mickar där ljudet kommer ut, oftast munnen då, och spelar in det.



Utloggad tsmalmbe

Jag godtog baktakts svar, eftersom det var tillräckligt generiskt för att fungera. Om detta ämnet utvecklas vidare, är det bara att godta ett annat svar!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.