Kontrollrummet

Caroline & Max - Fairytale

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Låtnamn: Fairytale
Artist: Caroline & Max
Kompositör: Caroline & Max
Mix/Prod: Caroline & Max
Ev,medverkande: -
Status: Ganska färdig?
Format:mp3
Tillverkningsår:2008

Hej!
Vi spelade in musiken till den här för ett par veckor sedan men har varit bortresta och inte fått tid att göra den färdig förrän nu. Lite annan genre den här gången, är detta något som funkar?
Caroline köpte en ny mic igår, en AKG perception 200, som vi passade på att spela in med på denna låten. Tyckte sången blev mycket bättre med nya micen, lite mjukare och så..
Tyck gärna till lite om låten och mixen :)

EDIT: tog bort EZs standardinställning och panorerade lite själv med trummorna och tog bort en hel del reverb  :). Ändrade lite på gitarrerna också - distar det fortfarande?
Ändrade kompressorerna på sången med!

« Senast ändrad: 22.04.2008, 20:18:12 by max »


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tjena

Jo sångljudet är klart bättre, lite varmare och mjukare än innan. Det enda är att det är mycket s-ljud det riktigt gnisslar i mina lurar. Själv brukar jag sjunga lite snett förbi micken och tycker det blir klart bättre.

Slagkraftig refräng. Det är något som gör att jag upplever låten lite tröttande, kanske att det är så på rakt igenom. Verserna skulle göra sig mycket mer om de sjöngs lite mjukare enligt mig. Nu blir allt nästan som en lång refräng... En överstämma på "Is this what you see, is this what you feel" hade nog också fått refrängen att lyfta ännu mer, typ en stor ters.

bra jobbat generellt.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kanonlåt!!

Inte lika bra mixat. Trummor spelar med slagsida åt vänster plus att dom har ett helt eget rum. Gitarrerna distar (utöver den tänkta disten alltså) ganska fult.

Gillar gitarrspelet med lite krokiga lösningar här och där. Bra när man inte alltid tar närmsta vägen till målet.

Målet ja.... ett bättre slut efterlyses också.

Här har ni nåt väldigt bra att jobba vidare på. Hitvarning.


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Hej!

Jo funderade också lite grand på s-ljuden..men visste inte hur jag skulle bli av med det. Tack för tipset med att sjunga snett från micen, ska provas!
Även bra tips på hur vi kan göra lite större skillnad på vers och ref. Ska kika lite på det!

Tack för bra feedback :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Missade ditt inlägg Wernborg!

Kul att du gillar låten! Får jobba lite mer med mixen då. Trummorna tycker jag alltid är svåra att få till och att få de att passa in i mixen, men ska kika lite mer på det.
Ja gitarrerna distar lite, det hade jag inte märkt faktiskt..!
Slutet är ganska lamt faktiskt :) Får nog ända på det, Carro tyckte inte heller det lät så jättebra :)

Tack för lyssning och bra feedback!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Max å Caroline.
Sparar utlåtande om mixen..alldeles för trött i öronen.

Väldigt fin låt ni kokat ihop,och Carros röst låter ju grymt i ny micken,vilken bra investering!!
Snyggt lirat också!

I´ll be back..

Mvh
Micael


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tjena Micael!

Japp det kändes som en bra investering, kostade bara 1500 kr på musikbörsen också (de hade lite rea på den) :)
Carros röst kommer fram mycket bättre nu känns det som.

Kul att låten funkar!
Har ändrat lite i mixen nu och även försökt "mastra" lite grand vilket jag inte kan alls iofs :) Men man måste ju prova!


Ha det fint!