Hej hej ...
Jag har varit iväg på konferens under helgen så jag har inte kunnat posta några svar i tråden ...
Hur många CS80 finns det i Sverige?
Det finns åtminstone fyra st inklusive min ... Jag har nämligen reparerat tre av dem samt att jag vet ytterligare en CS-80 som en kille i Stickholm lagade för några år sedan. Det finns förmodligen fler men ovanstående är vad jag vet ...
Fanns den dessutom inte som en VST-Plugin ?
Arturia har gjort en mjukvaruemulering av CS-80
Använde inte Benny Andersson en sådan på ABBA's sista album( The Visitors)?
Eller är jag ute och Cyklar nu? 
Det är mycket möjligt ... Annars var ju Benny en av väldigt få artister som använde vad som många påstår är föregångaren till Yamaha CS-80 nämligen Yamaha GX-1. Yamaha GX-1 är i princip är 2 st CS-80 samt en monosynt och en bassynt i samma kabinett!

Jag har faktiskt under det senaste året jobbat ganska mycket med just Benny's GX-1:a för att få liv i den igen. Förra året vid den här tiden gick den sönder och det tog mig 2-3 månader att få liv i den igen. Efter det har jag gjort en del förebyggande service på den och just nu håller jag på och byter ut nätaggregatet i den. För tillfället står synten parkerad i en studio i Stockholm som heter Roth-Händle (http://www.roth-handle.nu).
Neriks, jag vet inte ens om muséet finns kvar, men i början av 90-talet pratade jag med en herre som tipsade mig om att det stod en CS-80 på vaxkabinettet där i Gränna, ett typ museum över kända Svenskar/artister etc...jag ringde givetvis dit och försökte få loss den men det gick inte alls vägen-för den tillhörde ABBA uppställningen av dockor/poser och bredvid Benny såklart!
(tror att det var något allvarligt fel på den-därav pensioneringen som museiföremål)
Jätteintressant information, Kristian! Tack för den!

Min kompis har en CS-70 vilken heller inte gå av för hackor, men CS-80 är ju kungen av Yamaha´s grejor någonsin, och den finns som VST tillverkad av Arturia-som tur är!!!
Jag tycker visseligen att GX-1:an är snäppet grymmare. CS-80'n har dock funktioner som sakas helt på GX-1:an som t ex polyfonisk aftertouch vilket är hejdlöst roligt att använda.
Favoritsynthen i livet för min del är dock Roland Jupiter-8 på delad plats med Oberheim OB-8*
Har du någon av desa syntar själv? Jag har faktiskt en Roland Jupiter-8 hemma för service just nu. Jag håller med om att den är riktigt mysig! Min personliga favoritsynt är dock Moog Modular. Den är vissligen inte polyfonisk men den den har ett grymt ljud samtidigt som den ger mig massor med inspiration varje gång jag sätter mig vid en sådan