Kontrollrummet

Hur bäst koppla V-AMP2?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Hej. Här kommer förmodligen en rätt korkad fråga. Hoppas ni har överseende.

Jag har en V-AMP2:


Och ett EMU 0404 USB:


1: Vampen har två tele-ut; en höger och en vänster. Varför har den inte bara (eller inte även) en stereo ut? Är det inte just det man vill åt?

2: Hur bör jag egentligen koppla detta till ljudkortet för bästa resultat? Två telekablar in i varsin preamp i ljudkortet? Det låter väl dumt... Borde man inte hellre vilja ha en stereotele som splittar upp sig i två mono isåfall?

Typ en sån:


Eller blir det skit? Det finns ju "Phones" som är stereo ut, men det kan ju inte vara optimalt att dra ut den till ljudkortet. :wacko:

Eller blir det till att skaffa en V-AMP PRO kanske... :rolleyes:


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tJOU cHROMA!

Kör själv med en VAMP och kopplar Lineout L/R från Vampen (mede två mono plug kablar)  till Ljudkortets kanal 1/2. På det sättet får jag två mono audiospår som jag sen panorerar ut, ena fullt höger o andra fullr vänster och då kommer stereoeffekten tillsin rätt.


h. johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
1: Vampen har två tele-ut; en höger och en vänster. Varför har den inte bara (eller inte även) en stereo ut? Är det inte just det man vill åt?

2: Hur bör jag egentligen koppla detta till ljudkortet för bästa resultat? Två telekablar in i varsin preamp i ljudkortet? Det låter väl dumt... Borde man inte hellre vilja ha en stereotele som splittar upp sig i två mono isåfall?

Nja, du har väl inga stereoingångar på ljudkortet heller..? Jag har iaf aldrig sett det nånstans. Vad är det för dumt med två kablar för stereo?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
1: Vampen har två tele-ut; en höger och en vänster. Varför har den inte bara (eller inte även) en stereo ut? Är det inte just det man vill åt?

2: Hur bör jag egentligen koppla detta till ljudkortet för bästa resultat? Två telekablar in i varsin preamp i ljudkortet? Det låter väl dumt... Borde man inte hellre vilja ha en stereotele som splittar upp sig i två mono isåfall?

Nja, du har väl inga stereoingångar på ljudkortet heller..? Jag har iaf aldrig sett det nånstans. Vad är det för dumt med två kablar för stereo?

Nej, det är sant. Visste väl att det var en dum fråga. :D Tänkte att jag ville tillgodogöra mig en ingång på ljudkortet till annat (t.ex en mic för slasksång när jag bara sitter och jammar). Men det är sant, vid inspelning måste det ju funka bra med två kablar. Tack!


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Personligen skulle jag köra balanserat med trs kontakter.