Kontrollrummet

Till: tsmalmbe, ang, Sennheiser MD-421-HL/HL

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bo Hansén

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
    • Hansén Audio
Jag förökte svara på ditt PM till mig, men det verkar som att det inte gick iväg någon replay, så jag lägger ut svaret här istället, så har du channs att läsa det.

citat från tsmalmbe:

Hej, jag hittade en text du skrivit:

The Sennheiser MD-421-HL is one of the older version with the beige (white/grey) exterior, and it have also a Tuchel connector 3 pin DIN 41524 style. (cable connector shall be a female Tuchel T-3261)
The "HL" stand for high and low output impedance, and you can choose between 200 ohm or 24 kohm.
It have also the two position "M/S" (musik/sprache) bass roll-off switch.

Pin 1= 24 kohm (in phase)
Pin 3= 200 Ohms (in phase)
Pin 2= common for both impedance (out of phase)
Connector metal body= ground/shield

Men skulle du vilja berätta åt mig, hur man kopplar detta klokast till en XLR. Jag har använt en kabel som är gjord för C451, men då går jordningen åt skogen.

Tack om du tar dig tid!


Hej tsmalmbe,

Som jag förstår så har du en kabel med en färdig XLR-hane i "mixerändan" och andra ändan skall du då koppla till en MD-421-HN eller HL sm har en "mini Tuchel" kontakt.

Gör på följande vis:

Kabeln som går till XLR pin 2, skall anslutas till Tuchel pin 3.
Kabeln som går till XLR pin 3, skall anslutas till Tuchel pin 2.
Skärmstrumpan som går till XLR pin 1 skall anslutas till höljet på Tuchel kontakten, d.v.s, lödas i det lilla "örat" som sitter på metallbygeln där kabelhöljet skall klämmas fast.

Observera att pin 1 på Tuchel kontakten inte skall vara ansluten eller kontakt med något.

Nu har du gjort en koppling som är anpassad för att ansluta MD-421 micken till en balanserad lågohmig mikrofoningång.

Lycka till,
Hälsningar
Bosse
« Senast ändrad: 17.04.2008, 21:38:51 by Bo Hansén »
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


Utloggad tsmalmbe

tack :) jag fick två pm av dig redan! Men nu vet alla vår korrespondens - och bra blev det så också. Tack för ditt svar, det gick ju inte att hittas svar på google.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
grymt att denna konversation kom upp på forumet.. särskilt för de som köper en gammal 421:a..
grymt som vanligt bosse. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Bo Hansén

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
    • Hansén Audio
Hej alla MD-421 freaks,

Det är bara trevligt att hjälpa till, så att ni får ljud i mickarna som ni hittar ute på auktioner och andra sälj-saiter.

Men observera att denna kopplingen jag beskrev här, gäller bara MD-421-HN eller HL versionen med "mini Tuchel kontakt, som då är omkopplingsbar mellan två impedanser.

Den normala MD-421-N versionen med "mini Tuchel kontakt, som endast har en impedans (200 ohm balanserad) skall kopplas på ett annat sätt, enligt följande:

Tuchel:
pin 1= +Hi (till pin 2 på XLR)
pin 2= jord/skärmstrumpan (till pin 1 på XLR)
pin 3= -Lo (till pin 3 på XLR)

Detta gäller också den mer udda MD-421-2 med stora Tuchel kontakten.
Och samma regler för MD-21 micken gällande -HN, -HL, -N ock -2.

--Bosse
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


Utloggad tsmalmbe

Har äntligen lött kabeln, och nu låter mikrofonen som en mikrofon.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.