Kontrollrummet

Dividend - Birds and Bees

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LÅTNAMN: Birds & Bees
ARTIST/GRUPP: P-E Rosqvist
GENRE: "klassiskt"
LÅTLÄNGD: 8 min
KOMPOSITÖR: P-E Rosqvist
PRODUCENT: dito
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Vad anses? Vad kan göras bättre, vad kan göras sämre? :)

« Senast ändrad: 20.09.2009, 18:59:29 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag satte på den  :ph34r: och gillade början med dom fina stråkarna. Sen i mitten nånstans kom pianot in och det känns ganska trångt om utrymmet faktiskt. Slagsmål med några cellosar i samma oktaver skulle jag tro. Sen flöt jag iväg och glömde bort att jag lyssnade tills du väckte mig igen i slutminuten. Pampich minsann.

Pianot lider lite av midiskada. Humanisera eller spela själv eller så ?

Alltså, bra!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag satte på den  :ph34r: och gillade början med dom fina stråkarna. Sen i mitten nånstans kom pianot in och det känns ganska trångt om utrymmet faktiskt. Slagsmål med några cellosar i samma oktaver skulle jag tro. Sen flöt jag iväg och glömde bort att jag lyssnade tills du väckte mig igen i slutminuten. Pampich minsann.

Pianot lider lite av midiskada. Humanisera eller spela själv eller så ?

Alltså, bra!

FAAAN! HAHA  :lol:  Glömde att humanisera...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Bra låt.

Intellektuellt stimulerande bitvis.

Kul pianoplink mot slutet som jag känner igen från något, men vad, en annan Dividend låt?

Kul att du fortsätter köra på kinesstuket, det är bra.



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra låt.

Intellektuellt stimulerande bitvis.

Kul pianoplink mot slutet som jag känner igen från något, men vad, en annan Dividend låt?

det står f d "6 basuner och 1 piano ovan" om det väcker nån neuron? ;) Alltid ansett det vara min bästa....
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Jag började också med att sätta på den.. :ph34r: (haha, gillade bara Wernborgs skämt väldigt..  :D)

Det börjar fint med stråkarna. Men vid 130 kommer det in ett piano som inte alls passade in.. men blev bättre när det flöt in mer vid mitten av låten.  Sedan går det vidare och låter bra.. men så vid 315 så kommer pianot med några toner och byter helt tonart medan det andra ligger kvar..  :ph34r: men det hoppar som tur är tillbaka med en gång.. sedan mot slutet så byggs det upp.. låter bra men det blir distortion (kan vara mina högtalare iofs) när pianot har sin hoppande del, vilken också var lite skum... slutet är fint men förstörs av hornets/basunets ton som avslutar med en falsk ton som inte alls tillhör tonarten..  :blink:

 Jag var tvungen att säga precis som jag tyckte vilket förhoppningsvis var därför du visade lade upp den här..  ;) Men annars var det bra iaf Per! :)

Härligt med mer musik.

Mvh

Memphis

« Senast ändrad: 17.04.2008, 00:24:33 by Memphis »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag började också med att sätta på den.. :ph34r: (haha, gillade bara Wernborgs skämt väldigt..  :D)

Det börjar fint med stråkarna. Men vid 130 kommer det in ett piano som inte alls passade in.. men blev bättre när det flöt in mer vid mitten av låten.  Sedan går det vidare och låter bra.. men så vid 315 så kommer pianot med några toner och byter helt tonart medan det andra ligger kvar..  :ph34r: men det hoppar som tur är tillbaka med en gång.. sedan mot slutet så byggs det upp.. låter bra men det blir distortion (kan vara mina högtalare iofs) när pianot har sin hoppande del, vilken också var lite skum... slutet är fint men förstörs av hornets/basunets ton som avslutar med en falsk ton som inte alls tillhör tonarten..  :blink:

 Jag var tvungen att säga precis som jag tyckte vilket förhoppningsvis var därför du visade lade upp den här..  ;) Men annars var det bra iaf Per! :)

Härligt med mer musik.


Det är jag som är skadad ikväll :) Slutet blev inte så bra när heller, humm humm, och så falsk not.... Detta skall fixas!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Haha, skadad?  :P Nej, ibland blir det inte alltid rätt, så är det för alla. Fixa till det så kommer det mycket bättre, tycker jag.

Orkestermusik for the world!  :P
 
/Memphis
« Senast ändrad: 17.04.2008, 19:19:01 by Memphis »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja. vad säga. RIKTIGT jävla bra!

Några toner på pianot som möjligen låter lite lustigt första varvet -de lät mindre utstickande andra. så blev det snarare et lagom utstick.


OCH!  dissonansen på slutet...vet inte om du ska ändra där....den känns riktigt....bra. lixom.  avsluta allt det drömska och mysiga med en liten varning.


antingen distar in mp3a när pianot fläskar på..eller så är det dags för mig at byta lurar ...



Bugar mig, detta va kalas.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
1up's kommentar köper jag rakt av!  "Intellektuellt stimulerande bitvis."


Det är väldigt vackra stråkar och melodin är mycket stimulerande som ger ett skönt behov av att lyssna mer och kanske blunda och följa med.

Vid 1.50 eller så,, det är ett par toner som känns lite sura. Jag kan ju iofs ha fått vatten i örat när jag duschade  :-)  

Pianot, behöver avmidifieras något. Kring 3 minuter så skulle jag vilja ha enkom ljus stråke och piano.

Vissa partier är grymt bra. Introt är störtskönt. Partiet som börjar vid 4 minuter är jäkligt pampigt!

Instrumenten är väldigt bra, det låter mycket bra.

Timpani'n kommer inte fram så tydligt som den brukar göra.

Avslutningen är pampig och musikalisk.

Grymt bra jobbat, som vanligt!





Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Pompa o ståt.
Snygga stråkar!

Men gillar bäst pianosplet, med ett härligt flyt.
Bra jobbat!
http://web.me.com/julle128


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Per.
Kokade lite kaffe och fikade i lugn och ro till detta stycke.Mycket bra gjort detta,som vanligt får jag väl säga..

Vi har vår i Norrbotten idag,solen lyser och din låt ramade in känslan av en kommande sommar.
Det känns som om det blir en bra dag idag Per,din musik är en bra start på dagen  :wub:

Mvh
Micael


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här är ytterst tilltalande..från 2.18 lyfter det..riktigt myllrar...kan det vara myrorna? :wub:

Väldigt häftigt pianospel här....och stråkarna till det..sååå fluffigt!

Storslaget slut, det här kan du verkligen.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
...och så falsk not.... Detta skall fixas!

Nä låt bli det.

Jäpp, de falska noterna har sin plats, men inte överallt.
« Senast ändrad: 17.04.2008, 18:02:21 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vid 1.50 eller så,, det är ett par toner som känns lite sura. Jag kan ju iofs ha fått vatten i örat när jag duschade  :-) 
[...]
Pianot, behöver avmidifieras något. Kring 3 minuter så skulle jag vilja ha enkom ljus stråke och piano.
Vid 1.50 är det ett skumt ackord som cello spelar också... Tror inte de är falska men skall kolla.
Citera
Vissa partier är grymt bra. Introt är störtskönt. Partiet som börjar vid 4 minuter är jäkligt pampigt!
[...]
Grymt bra jobbat, som vanligt!

Tack väldans mycket! :) Och skriver ut dina kommentarer ovan. Så det blir nog en slutgiltig version...

Lådan: Tackar, kul att du dök upp
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
HM: Kul att höja morgonhumöret på distans :)

Marr: HEhe, vet inte vad "fluffigt" betyder :), men det verkar betyda något bra. Jag är rätt nöjd med det storslagna slutet, det bästa jag presterat kanske, fast det är kort.

(Ja, detta är sedan den hette 6 basuner och 1 piano, min favoritlåt....) Så kul att andra gillar den också!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjohej Per!
Har lyckats få igång mitt ljudkort och verkligt skönt att lyssna på en avkopplande låt med good old Persound!
Tycker mig ha träffat på dessa kinesiska insekter i nån av dina tidigare verk, men denna tappning sitter mycket bättre.
Helheten e snygg, några felslag otajthter borträknade.

Några små indikationer:
Pianots inrusning vid 2:10-2:13 bör du se över, låter oplanerat. Pianot fortsätter jäkla snyggt efter det.
Onödiga trumslag vid 2:30 och 2:35, ta bort dom.
Stringsen och blåsarna vid 2:40-2:49 låter råddiga.

Mitt favoritställe 2:15 till 2:40, jökla snyggt tema!
Så lite skruva till och detta kommer att höra till Best Of Dividend! :)

h.  johan


---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Fluffigt är ..lixom luftigt, dynamiskt där komponenterna tillsammans gör att helheten blir just så  som jag tycker detta låter. Fattar du hur jag menar här? Ex: dina stråkar där uppe...ovanför pianots uttryck då...gifter sej maffigt :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Har lyckats få igång mitt ljudkort och verkligt skönt att lyssna på en avkopplande låt med good old Persound!
Tycker mig ha träffat på dessa kinesiska insekter i nån av dina tidigare verk, men denna tappning sitter mycket bättre.

Tack för första raden, och tur då (andra raden) att jag inte jobbat i onödan.

Citera
Några små indikationer:
Pianots inrusning vid 2:10-2:13 bör du se över, låter oplanerat. Pianot fortsätter jäkla snyggt efter det.
Onödiga trumslag vid 2:30 och 2:35, ta bort dom.
Stringsen och blåsarna vid 2:40-2:49 låter råddiga.
Mitt favoritställe 2:15 till 2:40, jökla snyggt tema!
Så lite skruva till och detta kommer att höra till Best Of Dividend! :)

SKrivit ut dina "indikationer", så skall jag see... Tack för lyssning

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fluffigt är ..lixom luftigt, dynamiskt där komponenterna tillsammans gör att helheten blir just så  som jag tycker detta låter. Fattar du hur jag menar här? Ex: dina stråkar där uppe...ovanför pianots uttryck då...gifter sej maffigt :P

Haha, ja jag tror jag förstår!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker mig ha träffat på dessa kinesiska insekter i nån av dina tidigare verk, men denna tappning sitter mycket bättre.
Helheten e snygg, några felslag otajthter borträknade.

Några små indikationer:
Pianots inrusning vid 2:10-2:13 bör du se över, låter oplanerat. Pianot fortsätter jäkla snyggt efter det.
Onödiga trumslag vid 2:30 och 2:35, ta bort dom.
Stringsen och blåsarna vid 2:40-2:49 låter råddiga.

Mitt favoritställe 2:15 till 2:40, jökla snyggt tema!
Så lite skruva till och detta kommer att höra till Best Of Dividend! :)

Ja, jag är i skåne, men skall upp till småland förmodligen imorgon, och då skall jag fasen ta och sätta ihop en finalmix! :D

BUMMP!!!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ärligt talat Div. jag har flera gånger tänkt NEEEEEJ 7 minuter Div det pallar jag inte just nu. Och tryckt bort mig.Men som ALLTID när jag till slut lyssnar så kan jag konstatera att det nog är de bäst spenderade 7 minuterna någonsin. Du har en förmåga att förpacka en låt nuförtiden som ALLTID överraskar på något sätt. Denna gången var det det fabolösa pianospelet (som du inte kan lura mig med att det är programmerat) ja möjligen de där morsetonerna då 75% in i låten. Det här stycket ger mig en massa utan att jag kan peka på vad men det ger mig definitivt lust att skapa något liknande vilket gud borde förbjuda - Div du är mästerlig i det du gör helt klart.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ärligt talat Div. jag har flera gånger tänkt NEEEEEJ 7 minuter Div det pallar jag inte just nu. Och tryckt bort mig.Men som ALLTID när jag till slut lyssnar så kan jag konstatera att det nog är de bäst spenderade 7 minuterna någonsin. Du har en förmåga att förpacka en låt nuförtiden som ALLTID överraskar på något sätt.
Tack, det var snällt snaggt. Men detta är en gammal låt. typ minst 3 år gammal. Bygger på en tidigare version. Och kanske den jag tycker mest om. Men vissa hatar :D Kanske känsliga för falska noter? ;) Jag vet inte,, den känns "genialisk", typ som om Bthoven eller Mozart hade skrivit den. Det hade jag sagt även om jag inte hade gjort den själv :D

Den är ju så jääävla bra :D  Helt enorm... OCh typ inte alla musiker/andra fattar det... Det är en märklig dikotomi, som det kallas inom logiken ;) Och förmlodligen i läkarvetenskapen också... :)

Så blir lika glad varje gång nån skriver att de gillar den.

Citera
Denna gången var det det fabolösa pianospelet (som du inte kan lura mig med att det är programmerat) ja möjligen de där morsetonerna då 75% in i låten. Det här stycket ger mig en massa utan att jag kan peka på vad men det ger mig definitivt lust att skapa något liknande vilket gud borde förbjuda -

JA vissa delar är säkert spelade. .. :) Det ser jag fram emot!!
Citera
Div du är mästerlig i det du gör helt klart.
Eko
TACK!



https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar det taktfasta pizzicattot där innan pianot som kommer insmygande fint. Andra gången pianot kommer in hoppar jag till men lutar mig tillbaka av några snygga passager. Sedan "ballar det ur" med några märkliga harmonier vid 02:40. Vet inte vad jag skall tycka om det. Verkar som du vill bryta sönder det vackra innan det blir för mycket? Men sedan blir det ju lika vackert igen varför jag inte riktigt hänger med här. Kanske nån slags inre kamp där "det goda" segrar? Vid 04:02 blir övergången alldeles för abrupt. Pianot grötar sig lite med basfiolerna också men bara lite. Snyggt när det lugnar ner sig något vid fem minuter men pianotonen vid 05:04 förstår jag inte alls. Passar inte in i tonarten? Sedan kommer några passager med ett tema som är jättefint med början 05:20 och du repriserar det några gånger. Åh vad jag önskar att du hade utvecklat detta något mer! Pampigt värre på slutet med pianokaskaderna. Intressant och stundals mycket njutbar lyssning. Jag förstår inte riktigt alla passager men det är jag det...
« Senast ändrad: 01.07.2009, 13:00:05 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
JAg skall se vad jag kan få ihop :)

Tack för utförlig kommentar. Jag är nästan lite rädd att ta bort falskingarna, så kvaliteten kanske sjunker i mina öron! :D

MEn jag skall se vad jag kan göra
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
NY MIX: HAr försökt justera orkester så den låter mer realistisk. Inte tagit bort nån falsk not än ur kompositionen :D (Jo rensat bort basarna, de var helt meningslösa) Måste fundera lite till vilka som har ett syfte och vilka som är hjärnsläpp :D
Men tycker det är bättre flyt nu på det mesta.
Tacksam för all respons...


SKall också lyda era råd ovan, (vad gäller det mesta), men mest suttit med mixen nu. :)
« Senast ändrad: 06.07.2009, 11:03:35 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Vid 1.32 eller liknande,, är det hjärnsläpp eller genialiskt?


Måste lyssna på detta hemma, för den i min dator inbyggda mono-högtalare ger inte musiken det utrymme som krävs och behövs.

Om man är ensam på kontoret, får man ta lite extra rast här å där då? För att sticka bort till kiosken och köpa lite godis? Eller för att bara dra ut på stan och göra något annat?

(Jag har sååå tråkigt! Hoppades att lite KR och musik från Dividend skulle få min dag mer meninsgfull, men blev så jäkla besviken på ljudet i min dator!!)

Men känner fortfarande att avslutningen är jäkligt bra i detta stycke!!

« Senast ändrad: 06.07.2009, 11:23:12 by Light Head »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vid 1.32 eller liknande,, är det hjärnsläpp eller genialiskt?


Måste lyssna på detta hemma, för den i min dator inbyggda mono-högtalare ger inte musiken det utrymme som krävs och behövs.

Om man är ensam på kontoret, får man ta lite extra rast här å där då? För att sticka bort till kiosken och köpa lite godis? Eller för att bara dra ut på stan och göra något annat?

Jag har sååå tråkigt! Hoppades att lite KR och musik från Dividend skulle få min dag mer meninsgfull, men blev så jäkla besviken på ljudet i min dator!!


Tack för intressant kommentar :) och välkommen åter.

Du får säga upp dig och sitta och lyssna KR-musik hela dagarna istället :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Nu har du sytt ihop övergångarna bättre. "Störtonen" ligger nu vid 04:54. Har du tagit bort 9 sek?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
JA, tog bort lite på början (3 takter tror jag). Skall kolla in tonen du nämner och ta bort den.

Jag har nog stört mig på den också, utan att bry mig nämnvärt. Tack!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej!

Kraftigt uppdaterad version. Fixat "falsk"-nötter och spel i annan skala hela förmiddagen... Låter bättre nu.. Definitivt... EInes blauen kleinen meisterwerk  :rolleyes: (eller ett bottennapp)

Vad tycks?
« Senast ändrad: 20.09.2009, 16:30:32 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Snyggt som den du kan får till det Dividend ! :)


Avslappnad

  • Gäst
Hmm, för ovanlighetens skull blir jag konfunderad över ett av dina stycken. Bitvis är det fullständigt förtrollande, bitvis är den inte det. Från c:a fyra och en halv minut framåt blir jag bländad av tonerna och temat men innan dess hänger min smak inte riktigt med helt och hållet. Komplext stycke som förmodligen kräver en del genomlyssningar innan jag upptäcker alla aspekter men efter ett par genomlyssningar är jag inte där än.

Återkommer efter fler genomlyssningar.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
JT: Det kan vara lite tvära kast.. Ok, ett par genomlyssningar och den är inte hemma? Där är lite jönserier som inte betyder nåt :lol: på 1-2 ställen men jag störs inte själv av det.. :)

Kul att du lyssnar och ger den en chans iaf  ;)

Synth: Tackar!
https://soundcloud.com/user7789882