Kontrollrummet

Förbannade datorer både PC o Macar

gäst · 7 · 2004

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Aettan

  • Gäst
Har försökt nu i ett par timmar att få antingen min Mac eller min PC att via nätverket få kontakt med den andre och det är bara helt kört oberoende av vilken som jag kör ifrån. Sabla skräpapparater båda platformarna, vem fan är intresserad av först plugga in en massa finurliga BS komandon och grundläggande kunskap i form av nästintill kvantfysik blaj när man bara ska flytta en fil mellan dom. Vad fan tror dom där idioterna till utvecklare i båda lägren att man har knappar till herrejösses vilka pajaser. Och sen kringutrustningsleverantörern a där står det förbanne mig inte bättre till heller det finns helt enkelt ingen logic över huvudtaget det bara funkar inte i ungefär 10 installationsförsök och sen rätt vad det är så funkar det bara helt oförmodat och det finns inte en chans att förklara eller att ens förstå sig på antingen vad man gjorde fel först eller vad man gjorde rätt sen när det av någon oföklarlig anledning fick för sig att funka så där apropå bara. Jag gjorde precis likadant alla gångerna var extra noga med det, dokumenterade till och med bara för att kunna ha koll på det hela. Jag är så jäkla trött på teknikputtar så uj uj uj, fan tänk om en bil bara gick att svänga åt vänster med var 23:e gång eller nåt och då bara kanske om man har tur men ibland helt utan systematik inte alls eller så går det, med röd ratt kanske eller nåt. Ja herrejösses är det inte dags för en revolution snart man blir fan knäpp på det här alltså och med tanke på alla stålar man lägger ner på det så får det väl förbanne mig helt enkelt bara vara färdigt snart så det bara funkar utan en massa larv. Usch vilken idioti helt enkelt.
Kort sagt Aettan är något frustrerad för där gick det många sköna timmar som jag hade reserverat till en låt jag håller på med rakt ut i ingenting. Microsoft eller Apple det är bara olika  namn på samma BShit.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Javisst är det fånigt? När jag bytte burk för tre år sedan, pc till pc, kopplade jag ihop dem dem med en tp-kabel (twisted heter det väl, när man kopplar direkt utan ngt mellan). Helt omöjligt. Så kom en kompis på besök - som jobbat som nätverkstekniker i flera år. 2-3 timmar, tog det för honom, innan det funkade. :P


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Vilket OS kör du på macen ??


Under systeminställningar / fildelning (Sharing) /    där ska du kryssa för "fildelning" ( i äldre(innan 10.5(Leopard)) osx versioner även "windowsfildelning")


Från osx 10.5 och framåt är det rätt lätt att få fildelning med andra os att funka!

Skriv lite mer i tråden så ska jag nog kunna hjälpa dig  :) :)
« Senast ändrad: 15.04.2008, 13:09:34 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Aettan

  • Gäst
Tjena och tack för svar man får be om ursäkt för utbrottet  :D det blev lite hett i skallen, det var sent på natten och jag skulle ju bara installera mitt Saffire Pro 10/i/o på min PC. Ska göra klart ett projekt i den (PCn) och ni vet hur det är man tänker och planerar får en bra idé och så ska man sätta igång. Och då javisst sjutton nu har jag ju ett nytt fint ljudkort det är ju klart jag ska använda det.

Jag har 10,4,11 och Leo 10,5,1 i mina macar och Win XP i min PC.

Jag har iofs. ett Delta 1010 i PCn men mina preampar är lite väl hobby så därför blev att Saffire idén dök upp.

Nåväl då kom jag ju på att jag har lånat DVDn till en annan dator men vad sjutton det är ju lätt tänkte jag jag slangar över filerna via nätverket. Jag har kört nätverk mellan mina PC och macar förr till och med skrivit ut från Mac Minin via min riktigt gamla P2a 230 Mhz med win 98 i på en gammal stenålders skrivare i det här nätveket.

Men nu var det kört bara helt utan anledning så hittade inte macen PCn och tvärt om, eller rättare sagt macen hittade iofs. PCn efter en del strul men men jag fick inte flytta filerna av nån anledning. Men strunt samma tänkte jag jag tar hem dom uppdaterade installationsfilerna från nätet direkt till PCn. Det strulade givetvis också men till sist så det gick men då var det ju på tok försent och kreativiteten  var borta för flera timmar sedan. Det var då det kokade över :D.

Det är lite tokigt för jag vet på ett ungefär var felet ligger det är så att jag kör med nätverksswitchar och har bara en kanal ut på nätet. Det kan låsa det hela ibland när jag samtidigt som jag är ute på nätet av nån anledning också behöver köra det lokala nätverket. Ibland får man stänga ner hela köret och strunta att vara ute på nätet, ibland inte så det verkar liksom inte finnas nån logik i det hela.

Jag har även ett Belkin ganska snabbt trådlöst/modem/router men jag är lite försiktig med det för min fru är handikappad så jag vill minimera tiden som hon utsätts för eventuell strålning. Kanske lite larvigt men jag tycker mig faktiskt själv kunna känna när det är på speciellt i och med att jag sitter precis framför det. Vi har det till Mac minin som står uppe i vardags rummet kopplad till TVn så min fru kan surfa och vara med när vi betalar räkningar och sånt. Men igår natt orkade jag inte koppla om sladdar och hålla på, jag har ju bara trådlöst i Mac Minin dom andra kör på "vanliga" kort.

Oj det här blev långt, tack för tips och erbjudandet det var det jag skulle säga :D :D.
Ha det bra
« Senast ändrad: 15.04.2008, 18:53:07 by Aettan »


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Har man listat ut vem du är än? Tror jag löst mysteriet :D

Välkommen tillbaks :)

(kan ha fel iofs...)
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
No Bull Shit, vem kan det vara?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Aettan

  • Gäst
Kolla min låt Mountin Killimanjaro där pratar jag och sjunger en snutt då kan ni höra vilken landsända jag bor i i alla fall :D . Det blir lite spännande att se om ni knäcker nöten och tack för återvälkomnandet.