Kontrollrummet

Fear of the dark (Nej, det är inte Iron Maiden....)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
LÅTNAMN:        Fear of the dark
ARTIST:           Andréas Kornstad
GENRE:            Folkmusik/jazz?
LÅTLÄNGD:       2:59
KOMPOSITÖR:   Andréas Kornstad
PRODUCENT:     Andréas Kornstad
EV. MEDVERKANDE: ingen ännu...men det kommer   :o)
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Jag måste sjunga om stämmorna och lägga till ett par stycken utöver de som finnes, men annars tror jag att det börjar närma sig färdigt. Eller?   Skall det kanske komma in ngt extra i vers 2?  Lyssna och tyck för livet!    :D
Me, Myself & I


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Schysst! Några tankar:
Jag tycker stämmorna ska väck i första versen och refrängen, de kan komma in lite senare. Leadsången är skitsnygg som den är.
Sedan när stämmorna väl kommer in hade jag nog föredragit en kvinnlig lite viskande röst för kontrastens skull. :)

Snyggt jobbat hur som helst.
blargh


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tackar!   Bra tanke med att hålla på stämmorna en bit in i låten. Kvinnlig stämma ja.... Min fru sjöng stämmorna i den första versionen jag gjorde, men nu är hon så himskans förkyld så för tillfället är hon bannlyst framför micen    ;)

Vilken musikgenre hamnar den i egentligen?
Me, Myself & I


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Speed metal. :P

Lite vis-aktigt tycker jag det är... vad det nu kan tänkas heta på engelska.
blargh


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Det låter riktigt bra det här.Möjligen en kvinno stämma som Fidden skrev.Annars kan du ju fuska med lite automatiserat delay på slut delen av stämman..Tillför nog lite krydda till alstret.

Alla verkar så rädda för reverbet,verkar som om alla fastnat i ju torrare desto bättre..Så även du på denna.Jag skulle vilja ha ett mindre rums reverb med lite häng på mastern..Vet ju inte om det tillför något till alstret,men jag hade i vart fall testat..

I övrigt så är det mycket bra lirat och mixat.

Skitfin låt.

Mvh
Micael


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tjena Kornstad!

Vill först tipsa om en annan titel. Kanske kunde haft Afraid of the dark och accosiationen skulle  bortgå?  :)

Om låten skall jag vara helt ärlig vilket man alltid bör vara. 

Tycker det ljudmässigt låter bra. Mjuk mix och bra balans. Sångmässigt så var det några enstaka långa toner som inte var hundra men annars var det väldigt bra. Gillar som tidigare sagt din röst, speciellt i min låt.  ^_^ Tyvärr tilltalade den här låten mig inte på något sätt men det var en väldigt fin visa.

Ha det gött!

/Memphis
« Senast ändrad: 15.04.2008, 12:17:37 by Memphis »


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Wow.

Läckert lirat, bra pauser, lättningar. Snyggt lirat på rhodesen, bra frasering. Rösten snygg, lätt telefonfeeling.

Något att leka med är balans mellan sång och rhodes i ljudbilden. Sången känns lite klistrat nära och rhodesen lite flytande bakom. Pröva att köra automation på reveret och låta rhodes komma närmare ibland?

Sången är väldigt bra. Ibland blir det lite oväntade grejer, som mot slutet när stämmorna blir ljusare och det blir en annorlunda panorering

Lyssnar nu i natten med lurar och något snyggt spökaktigt ljud svepte förbi i ena luren. Lyxigt och bra sound, clean och stämning som går att ta på. HM föreslår lite mer verb, ja, på sången tror jag det passar. Just på en sån här soft låt.

Mycket mycket bra!  :wub:


Utloggad kalaspuffmeister

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
OOOHHH!

Härlig låt! Leadsången är riktigt bra. Känslan stämmer perfekt till låten. Till skillnad från några andra så gillar jag den nära känslan på leaden. Idén om delay någon gång tror jag på. Stämsången har du själv skrivit om. Det är också det enda jag har synpunkter på.

Bra jobbat!

/Patrik


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Stiligt.
Gillar sången framförallt.
Och orgeln.
Skön låt helt enkelt.
http://web.me.com/julle128


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Hej

Jag hade gärna sett att du använde lite mer kompressor på sången, samt skar lite mer bas/lowmid. Den slår nämligen (på jobbets datorhögtalare) igenom ganska tydligt när du tar i lite. Vidare så är sången väldigt torr som det är nu, har du testat med lite mer rum?

Annars en vacker liten bit, inget som sätter sig för mig. Men funktionellt helt klart.

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tack för bra kommentarer!  Jo jag har funderat på att lägga reverb på, men samtidigt vill jag spegla känslan när man sitter ensam och skraj i sängen och det är knäpptyst omkring. Rösten känns som den låter jättemycket typ och man vill gärna viska...   

Vad gäller delay, så funderar jag på att lägga in fler stämmor, både manliga och kvinnliga som kommer efter på samma vis som de teststämmorna gör här.  Kanske skulle man kunna lägga ett delay på delar i kören...?

Afraid of the dark....hmmm...ingen dum titel alls.  Får suga på den karamellen ett tag. Tack!    :)
Me, Myself & I


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag tycker iron maidens version är bättre...  :P

Nämen, trevlig låt! (Afraid to shoot strangers, borde den heta)
« Senast ändrad: 18.04.2008, 06:31:08 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Vad gäller Maiden version så får jag ju helt klart hålla med dig.   Den slår det mesta.
Me, Myself & I


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Kornet!

Sitter som tusendte... Fast följer med sångstämmorna..... och märker att dom hör till originalet.. :D
fortsätt med det du startat med, liknar bäst så...kör hårt! :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............