Kontrollrummet

Medhörning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
OK, så här är bakgrunden; jag kommer från en old-school-miljö vad det gäller inspelning. När jag höll på med musik på heltid, slutet av 80-talet, och fram till ca 94-95 så var det gamla hederliga rullbandsstudios som gällde. När det gällde att spela in sång så var jag aldrig med om att det fanns ett problem med att fixa så att den som skulle sjunga hörde sig själv i hörlurarna. Eller att man som instrumentalist inte hörde sin egen insats mot redan inspelad ljudbild.

(Anar du frågan nu?)

Det problemet har jag haft sedan jag började med digital inspelning... min begränsade erfarenhet är med PodXT och M-audio FW410, som ljudkällor. Mindre problem med Poden än med FW410 men i alla fall. För att höra vad jag spelar så är ju min enda möjlighet att öka volymen på in från exempelvis poden. När jag spelar in sång med FW410 så är lösningen likartad fast med sämre resultat. Till det kan man ju lägga att det är inte alltid önskvärt att öka involymen då den ibland (!) redan gränsar till överslag... Jag vet inte om jag är helt trög men jag kan ju antingen höja/sänka allmänna ljudnivåen för vad jag hör, men där hör man även det som spelas in, alltså ökar/sänker man bara volymen för hela paketet så att säga. Jag vill ju kunna justera två olika volymer separat, en för det som redan är inspelat och en för det som skall spelas in (men utan att höja inspelningssignal så att säga).

Ja, jag vet inte varför jag aldrig ställt frågan förrän nu. Jag har väl antagit att funktionaliteten står i proportion till den utrustning man har och så är det kanske. Är det en berättigad fråga eller är jag bara olyckligt ovetande?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tror inte jag förstår frågan riktigt.. Det är ju bara att sänka master (eller alla spår då) och höja de spår du spelar in, precis som på en vanlig mixer.
http://soundcloud.com/samsas-violin