Kontrollrummet

Basgitarr bygge!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
Hej på er!
Jag går sista året i verkstadsteknisk linje, jag tänkte posta mitt examensarbete.


Först blev det att skissa en hel del i Autocad, där jag utgick från en p-bas.
Sen efter jag har införskaffat en aluminium bit 540x340x30mm så var det tags för CNC-fräsning.
Som ni ser på bilden är det lite mera fickor än i vanlig bas. Den som är upp till vänster finns det plats för två 9Volts batterier, ifall jag nån gång köper aktiva mickar till den.
Uppe till höger för volym och ton, och ner till höger skall det finnas plats för ett kretskort från tex en boss eller digitech pedal.



Sen var det dags för slipning, det gjorde jag för hand.



Sen lite polering:



Sedan monterade jag ihop den och installera Dimazio mickar och lagade även ett pelktrum skydd i lite speciell design av koppar.



Den är lite tung hehe, den blev att väga 9 kilo. Men det funkar rätt bra för mig endå. Ljudet har lite hårdare karaktär skulle jag väl säga och den har en cp hög output. Den låter bra tycker jag. Ljudklipp skall ordnas senare.   :D

Vad tycks?  :)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
 :blink:

Du är ju galen. Schysst bygge, akta ryggen bara...  ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Shit nice! AutoCAD och CNC-fräsning, sånt grejar vi också me i skolan ju  :) Har aldrig sätt i basgitarr i aluminium. Det är visserligen ett lätt material men detta är ju en solid och tjock stek. Kanske kunde man fräst ur en del på baksidan där det inte finns hål på framsidan? Som en viktreducering och att man sedan satt en kåpa över?  :rolleyes: Snyggt blev det iaf iaf.  ;)

/Memphis
« Senast ändrad: 12.04.2008, 13:29:59 by Memphis »


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
Jo det är ju sant med vikten, men jag vill endå ha den så solid som möjligt.
Jag hade hittat på internet basar som var ihopskruvade och ihopssvetsade, men jag vill göra det lite annorlunda  :)

Ytterkonturen sågade jag ut med sticksåg  :D


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag tycker den ser riktigt juste ut! Kul grej, helt klart. Är halsen aluminium oxå eller är det en trähals? Jag brukar förresten inte vara så pigg på tribalmönster men ett plektrumskydd mer åt tribalhållet än det som sitter på nu hade ju gjort sig verkligen fint på basen. Så får du lägga upp ett ljudprov på basen också! :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag är impad! Nio kilo låter ganska maffigt, ett kraftigt bygge och nice att slutföra en sån fin produkt.

Respekt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 :ph34r:, 9 kilo?????? :blink:
Min Ric väger 4,5 kilo,tycker att det är nog?
hur tusan får du den att väga så mycket?
Tänker du lira live med 9 kg på din axel?
I så fall är du välkommen till gymmet på mitt arbete.........
det kommer du att behöva..... :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972