Kontrollrummet

Midiklaviaturer

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Just nu kikar jag runt på olika klaviaturer och vet inte riktigt vad jag skall välja. För tillfället använder jag en gammal Kawai K4 med en trasig a-tangent för detta ändamål, men jag känner att jag vill ha ngt rejälare och med lite mer vikt i tangenterna så man får mer pianokänsla.

Har hört en del gott om CME UF60, men har inte haft möjlighet att testa den själv ännu tyvärr.
Någon som har detta, eller som kan tipsa om andra bra alternativ?  Just nu ligger min prisklass under 3500:-

Tänkte även kolla lite hur ni brukar konfigurera klaviaturen. Vilka reglage är vanligast att man kopplar, om man bortser från pitch och modulation då förstås.   Andra små knep som kan vara bra att kunna?

Som sagt, jag hoppas att tråden kan utvecklas ännu mer, men jag börjar med en fråga... :)
Me, Myself & I


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Om du vill ha pianokänsla så är ju vägda tangenter ett måste, och det är främst digitalpianon som har det. Finns på några midiklaviaturer som http://www.thomann.de/se/m_audio_keystation_88_pro.htm exempelvis. Fast det är lite för högt för det priset du önskar.

Jag skulle ligga lågt o leta på beggangatmarknaden, en gammal Clavinova eller liknande skulle kanske gå att komma över till en rimlig slant.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
CME UF60 har ju såna där taniga tunna tangenter som de flesta MIDI-klaviaturer har.. :wacko: Tycker inte att det ger en tillräcklig pianokänsla faktiskt, även om det är semi-weighted. Däremot kan jag rekommendera M-Audio Axiom. Semi-weightade tangenter, men lite rejälare (se bild).



Den här snyggingen har det mesta man kan önska av ett MIDI-klaviatur; 8 rattar, 8 reglar, 8 trumpads, tydlig display, du kan använda adapter eller bara mata den via USB. 3000 SEK på Thomann för varianten med 61 tangenter. Häpp.

EDIT: Eller den som Zyan tipsade om, den verkar fräsch. Men kostar lite mer än din budget.
« Senast ändrad: 11.04.2008, 12:23:22 by ChromaWoods »


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Men sen är frågan om det krävs 8oktaver för att få pianokänsla.  :rolleyes:


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Om man vill arrangera för orkester (men även andra ensembler) så är ett 88-tangentersklaviatur väldigt bra  att ha. Att slippa använda transpose-knappen är värt mycket.

Själv har jag ett Studiologic SL-880 som är ett alldeles utmärkt MIDI-klaviatur med bra känsla. Den har inga pads, reglar eller vridreglage dock. Jag köpte min för 2000 kr begagnat.
www.akoume.com


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Om man vill arrangera för orkester (men även andra ensembler) så är ett 88-tangentersklaviatur väldigt bra  att ha. Att slippa använda transpose-knappen är värt mycket.

Själv har jag ett Studiologic SL-880 som är ett alldeles utmärkt MIDI-klaviatur med bra känsla. Den har inga pads, reglar eller vridreglage dock. Jag köpte min för 2000 kr begagnat.
En till bra poäng.

När jag arragerar har jag transponse vald på min value-fader (5oktavigt, Korg 01w klaviatur) och den hoppar mellan +12 och -12 konstant. Därför är jag sugen på att köpa ett fullvärdigt midiklaviatur och ha synthen endast kopplad till midi out på datorn som ljudkälla. Blir mer och mer vsti desto mer minne jag får i datorn.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
OK, då kanske det är 88-tangenters som gäller då?  Fast oj vad mycket dyrare det blev...
Jo, jag har testat semivägt, men tycker att de var lite för taffliga att spela på. Vill ha mer som "riktigt" piano helt klart.

Går det överhuvudtaget att få tag på i den prisklassen?  Har inte hittat ngt ännu iaf.
Me, Myself & I


Utloggad tsmalmbe

roland a-90 begagnat. Närmare sanningen lär du inte komma. Syns ibland på bay. Roland har gjort någon jv-series grunka med motsvarande keyboard som botten, men det lär bli dyrare.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tja Kornstad!

Jag inskaffade ett stort midiklaviatur för några månader sedan eftersom jag ville ha något rejälare än det lilla klaviatur med små tangenter utan anslagskänsla som jag då hade.

Så jag började kika efter 88 tangenters med vägda tangenter och hittade en Fatar Masterkeyboard 900 begagnat för 2800kr. (bussgods gick på 300 oxå) Läste lite om den och slog till.



MEn jag är väl bara hyfsat nöjd med den eftersom strömkabeln och pitchhjulet började glappa efter en liten tid..  :( Kanske hade otur med ett dåligt ex. Men annars är det väldigt gött med ett fullskaligt klaviatur med vägda tangenter eftersom jag komponerar bl.a orkestermusik och pianostycken. Tangenterna är iofs lite, lite för tunga för min smak och när jag nästa gång köper ett nytt midi-klaviatur så skall jag prova det först. Mitt bästa tips är väl att du går till en butik och testar midipianon för att  känna efter vad du tror passar dig och dina behov, (och din plånbok :P)

:)

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 22.04.2008, 16:15:43 by Memphis »


freddy

  • Gäst
Jag går också lite i tankarna att köpa en 88:a med vägda tangenter. Nog för att min Alesis är tillbaka i sin fullfjädrade prakt, men det är faktiskt lättare att spela rytmiskt tajt med ett par riktiga pianotangenter! Så det är intressant läsning för mig det här.. Tipsa gärna vidare folk, om ni har några erfarenheter eller så :D


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
mmm...hittade denna på Musikbörsen ny. Kan det vara ngt kanske?   :unsure:
CME UF8 (88 Key Hammer-Action Weighted Keyboard)
Solid Metal Construction
8 Assignable Knobs
9 Assignable Sliders
Chunky Sequencer Transport Controls
Breath Controller Input
Aftertouch
USB Port for Computer MIDI Connection
Compatible With All Major Audio Software
Firewire Audio Expansion Option

Några erfarenheter av den?
Me, Myself & I


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Om nu ingen här skulle ha det så kanske du kan kolla in en tråd om den jag hittade på SF:

Åsikter om CME UF8 masterklaviatur, Sammanslagna trådar

Eller en guidevideo:

CME UF8 USB 88 Key MIDI Controller Review


Jag tycker den verkar väldigt bra iaf.

:)

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 29.04.2008, 23:32:14 by Memphis »


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Snyggt MIDI-klaviatur, Memphis!

Vet du om det har några särskilda funktioner som inte SL-880:an har? Rent visuellt ser den ut exxakt som min (förrutom modellbeteckningen).
www.akoume.com


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Snyggt MIDI-klaviatur, Memphis!

Vet du om det har några särskilda funktioner som inte SL-880:an har? Rent visuellt ser den ut exxakt som min (förrutom modellbeteckningen).

Tjena Giannis! Nej, det vet jag tyvärr inte. Såg nu också att det inte var riktigt den jag har utan Fatar Studio 900 som jag har och inte 990, fast den ser typ likadan ut. :P Jag använder själv några funktioner på klaviaturet och är därför inte så insatt i det.   :D Så du funderar på ett ett SL-880 alltså?  :)

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 30.04.2008, 22:38:36 by Memphis »


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume

Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Det blev en CME UF80    :wub:
Jag är jättenöjd. För de pengarna så tycker jag att det är en riktigt bra klaviatur och jag kan inte låta bli att trycka på den när jag går förbi, påslagen eller inte.  Ja jag vet, jag är pryltokig....... :D

Tack för bra tips!!
Me, Myself & I