En liten fundering. Vems råd ska följas vid mixning egentligen?
Har följt ett gäng trådar där mixnigsråden har stått som spön i backen men ofta, inte alltid, finns det råd som känns som om de går stick i stäv med varandra. Någon säger "mindre klang", en annan säger "mycket mer klang", en tredje säger "klangen är perfekt", vilket i mina öron är lite förvirrande. De åsikter som presenteras är ju subjektiva men vems subjektivitet fungerar bäst? Visst har ju jag en åsikt också men när det är det dags att dra ett streck och säga, nu är den färdig?
Jag kan plocka upp gamla "färdiga" saker, gjorda för drygt 10 år sedan som idag inte låter bra, hade de kunnat mixas på ett sätt för 10 år sedan och fortfarande låtit bra idag?
Är det så, att det allra bästa är att göra låten, sätta en grundmix och sedan låta någon annan skruva färdigt, dvs båda mixa och mastra?
Det allra bästa är att göra det man är allra bäst på och överlåta det andra till folk som är allra bäst på de sakerna

Om man inte skulle ha möjligheten att vara jävulskt bra på allt.
Det finns det vissa som är och det tar tid att bli.
Jag tror dessutom inte att alla har möjlighet att bli det, precis som att jag inte tror att alla kan sjunga och att allt går bara man vill tillräckligt mycket. (hej pessimist

)
Det finns ju fler sätt att tänka, men det mest logiska är väl: den bästa mixen är den som flest gillar.
Angående mixen för 10 år sedan. Visst finns det plattor som är 10 år gamla som låter svinbra idag, så ja.
I allmänhet så är det väl så att ju längre bak i tiden man går, desto mindre bas blir det i mixarna och diskanten dalar också.
Mix handlar ju bara om personliga preferenser, man kan nästan aldrig veta vem man ska lyssna på i mix-trådar om man inte har hört nåt den gjort och gillar ljudbilden. Personen kommer troligen bara utgå från hur hon/han skulle gjort och velat ha mixen.
Om man har en lyssning som man är van vid är det mycket lättare att veta exakt vad man ska göra för att modfiera ett ljud så man får det precis som man vill. Om man inte kan sin lyssning så vet man ju aldrig var man ska skära eller boosta, då är allt bara en gissningslek och det kommer ta lång tid och vara mycket svårt att komma fram till mixar som alltid låter balanserade och bra eftersom man hela tiden sitter och gissar och undrar om det är rätt.
Den som har öronen som är mest "universala", kan sin lyssning och kan tekniken så pass bra att den slipper undra hur man ställer in prylar för att komma till slutmålet, den kommer lyckas bäst. Det gäller bara att lita på sig själv och vara analytisk och memorera saker som funkar / inte funkar.
Så sammanfattningen va det hela är väl: jobba så mycket det bara går. Ju mer/oftare man jobbar, ju kortare tid tar det att få stor erfarenhet.