Kontrollrummet

Harmonica mike - Crazy moves

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Crazy moves
Artist:Harmonica mike
Kompositör:Hm
Mix/Prod:Hm
Ev,medverkande:Nope just me,på bas,orgel,piano,ez och övertons flöjt
Status:Färdig lirat kanske..Möjligen lite sång då jag fått i ordning sångapparaten..
Format:mp3
Tillverkningsår:2008

Hej.
Jaha ja,lirade lite på min nybyggda flöjt idag.Byggde en övertonsflöjt av ett el-pvc rör i förrgår.Huruvida det passar i denna,det låter jag vara osagt - liksom mitt lir..Aldrig spelat flöjt tidigare,tränade lite igår och satte liret idag.Nån toner surar lite,samt några beror också på "flöjtisten" :)
Nästa jag gör kommer att bli perfekt!

Låten är det väl inte så mycket att säga något om,men jag blir väldigt glad om ni kommenterar flöjten..

Nåväl,gör som vanligt - såga på!!

Skriver lite om hur bygget av flöjten kom till,ifall någon annan får lust att bygga en.Länken till hur man bygger en sådan här flöjt,hittade jag här på KR..youtube så klart. Rätt utförlig beskrivning hur man gör en sån här..Givetvis så lärde jag mig lite under resans gång som kan vara bra att veta,förutom det som finns på youtube..Är det nån som funderar på en byggnation,så pm:a mig för lite sidotips..

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 11.04.2008, 01:00:00 by Harmonica mike »


jay thomas

  • Gäst
 :D!
Lät ju kalas det där! Har du en version med fingerhål eller är det bara ett rör? Lite orientalisk känsla blev det, tycker jag!  B) Ale Möller släng dig i väggen!  ;)

Kommer inte våga lägga upp något på ett bra tag med flöjt på nu.  :unsure:  ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Visst är det kul med övertonsflöjt. Du kommer bli världsmästare, det hörs redan. Om du håller för bottenhålet får du några toner till. (Det kanske du visste redan, men i alla fall....)

Passar på att länka till min och Humleklos flöjtmassaker.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
:D!
Lät ju kalas det där! Har du en version med fingerhål eller är det bara ett rör? Lite orientalisk känsla blev det, tycker jag!  B) Ale Möller släng dig i väggen!  ;)

Kommer inte våga lägga upp något på ett bra tag med flöjt på nu.  :unsure:  ;)

Tjena.
Jo det är hål på den,jag gjorde den av ett alldeles för grovt rör,el pvc..16,7 mm invändigt..Den blev exakt 650 mm lång. När jag skulle ta upp hålen så märkte jag att mina fingrar inte räckte till för fingersättningen..
Så jag skippade helt sonika det nedersta och det översta hålet,fyra hål på min alltså..Vilket gör att jag saknar nån ton uppåt och nån nedåt..Slarvade lite i håltagningen så nåt hål kom några millimeter fel,jag hade för klumpig borr..Det surar lite på dom tre högsta tonerna,men annars så blev den perrens! Kul bygge..
Hör av dig om du tänker bygga en,jag lärde mig lite smått och gott under resans gång.. :)

Japp jag tycker också att den låter lite "Asiatisk",skall kolla vilka toner som ingår,det kan ju också bero på "flöjtisten"  :lol:
Dock ett jobbigt instrument att "lira"..Det går åt så mycket luft för att få ljud på dom högsta tonerna..
Vem är Ale Möller?...Flöjt byggare? Lirare?

Klart att du skall lira flöjt,bygg en rackare och kör så det ryker..

Tack för kommentaren..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Visst är det kul med övertonsflöjt. Du kommer bli världsmästare, det hörs redan. Om du håller för bottenhålet får du några toner till. (Det kanske du visste redan, men i alla fall....)

Passar på att länka till min och Humleklos flöjtmassaker.

Tjena Wernis.
Skitkul instrument det här..Byggt tre nu,testade en utan hål,och då kan man lira på ett helt annat sätt..Lite färre toner dock,men ett jädrra schysst sound! Kapade den tyvärr lite för kort så den blev för ostämd för att slänga in ett "kombo lir" i denna..Hittade fyra och en halv ton på den utan hål,förmodligen så finns det fler,tränar ett tag till på den..he he
Nu har jag köpt ett tunnare rör,så nästa skall bli komplett med sex hål.

"Världsmästare".. :wub: Nu var du snäll,och jag skiner som en sol :D

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
Ale Möller är en skånsk multiinstrumentalist som lirar mycket med Lena Willemark bla. Otroligt musikalisk man, njuter varje gång jag ser honom. Länk till hans majspeis, http://www.myspace.com/alemoller.

När det gäller flöjten har jag ju redan byggt två "rena" övertonsflöjter. Inga fingerhål alls mao, utan toner regleras enbart med luftstyrka.

Om du letar på youtube efter Koncovka eller bingbangbong, har samma kille som "förledde" mig att bygga flöjt, ett smart litet trick om hur du sätter hålen.


Aettan

  • Gäst
Jo det funkar riktigt bra helt enkelt om man inte visste så skulle man kunna missta den för en riktig tvärflöjt. Liret är riktigt bra med tanke på den korta övningstiden, kort sagt jag har hört sämre solon av "riktiga" flöjtister.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Visst är det kul med övertonsflöjt. Du kommer bli världsmästare, det hörs redan. Om du håller för bottenhålet får du några toner till. (Det kanske du visste redan, men i alla fall....)

Passar på att länka till min och Humleklos flöjtmassaker.

Tjena Wernis.
Skitkul instrument det här..Byggt tre nu,testade en utan hål,och då kan man lira på ett helt annat sätt..Lite färre toner dock,men ett jädrra schysst sound! Kapade den tyvärr lite för kort så den blev för ostämd för att slänga in ett "kombo lir" i denna..Hittade fyra och en halv ton på den utan hål,förmodligen så finns det fler,tränar ett tag till på den..he he
Nu har jag köpt ett tunnare rör,så nästa skall bli komplett med sex hål.

"Världsmästare".. :wub: Nu var du snäll,och jag skiner som en sol :D

Mvh
Micael

Japp, men jag menar att du ska hålla för själva änden på röret, inte hål på flöjten så att säga. Då kommer du upp i 10-12 toner.

Kolla här...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Visst är det kul med övertonsflöjt. Du kommer bli världsmästare, det hörs redan. Om du håller för bottenhålet får du några toner till. (Det kanske du visste redan, men i alla fall....)

Passar på att länka till min och Humleklos flöjtmassaker.

Tjena Wernis.
Skitkul instrument det här..Byggt tre nu,testade en utan hål,och då kan man lira på ett helt annat sätt..Lite färre toner dock,men ett jädrra schysst sound! Kapade den tyvärr lite för kort så den blev för ostämd för att slänga in ett "kombo lir" i denna..Hittade fyra och en halv ton på den utan hål,förmodligen så finns det fler,tränar ett tag till på den..he he
Nu har jag köpt ett tunnare rör,så nästa skall bli komplett med sex hål.

"Världsmästare".. :wub: Nu var du snäll,och jag skiner som en sol :D

Mvh
Micael

Japp, men jag menar att du ska hålla för själva änden på röret, inte hål på flöjten så att säga. Då kommer du upp i 10-12 toner.

Kolla här...

Grymt Wernis!
Vilken sida! Nu fick jag en aha upplevelse..Mången tack för det tipset! Utan att hålla för nedre änden så hittade jag fyra toner till direkt på den med utan hål! Så nu har jag nio! Ruskigt marigt och jobbigt att komma åt dom höga,man får ju ta i från tårna - och så blir det host attacker typiskt..Nåväl,jag skall skärskåda och lyssna på flöjterna på sidan under kvällen..

MEEEGA THANX!!!

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
nice feel....lite sixties ala tv deckare när flöjten gör sitt....fantastiskt att det funkar med ett "vanligt" elrör...du har som vanligt bra driv i dina grejer...det enda jag numera har svårt för är soundet i EZ-drummer som jag aldrig egentligen har kommit underfund med hur man rattar för att få dom i samma rum....men annars lika bra på flöjt som harmonica...
Allt gott /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nya kommentarer nice..

JT:
Kollade in Ale Möller..Grym musiker! Jaha,du har byggt flöjten,har du nån låt här med övertonsflöjt?..Det hade varit kul att lyssna på..Tipsa mig om så är fallet..Jo jag hittade Konvoca,flöjtbyggar länken här på KR - det var så mitt intresse väcktes.Hålen på flöjten är efter hans tips om procentsatserna..Missade håltagningen med nån millimeter,därav dom orena tonerna..Nästa bygge skall bli perfekt..tror jag.. :),det kan ju också vara jag som inte lirar rent..

Aettan:
"Jag har hört sämre solon av "riktiga" flöjtister"..Härlig kommentar,som gjorde mig mycket glad :),några sura toner dock i liret..Men det skall nog ge sig till nästa flöjtbygge,samt lite mer träning..

Karl:
Jag hittade en länk till youtube här på Kr som handlade om bygge av såna här övertonsflöjter..
Så jag köpte materialet för det facila priset av 40:- spänn! Förmodligen så räcker materialet till 6-7 stycken..Jag köpte för grova rör bara,vilket gjorde att flöjten blev lite för lång...Mina fingrar räckte inte till för att täcka alla sex hålen,så jag skippade helt sonika det första och det sista hålet..Flöjten fick en intressant stämning på det sättet..Nån tycker att den låter lite asiatisk,jag håller med om det.
Trummorna,jo ez:s rums reverb är inte så snyggt..I den här så är det expansionen "vintage" som låter..Dock orattat,velar lite hur jag skall göra med denna.Det bästa är att skippa ez:s rumsreverb och köra med samma som man har på mastern,det är min erfarenhet.
Sång måste in så flöjten får nog stryka på foten,åtminstone en del av liret,om det skall bli en komplett låt..Kul att du tyckte liret funkade lika bra som mitt munspel,blev glad av det så här tidigt på morgonen - så nu skiner jag som en sol hela dagen :D

Till er alla,stort tack för feedback. Riktigt roligt att ni gillade mina första stapplande steg i flöjtvärlden.Mer skall det bli..

Mvh
Micael




jay thomas

  • Gäst
Visst är han grym!   :)

Det enda jag hittills lagt ut med övertonsflöjt är ljudet från min "byggfilm". Det är alldeles fel dimension på dem, har köpt ett nytt VP-rör men av diverse anledningar har jag inte fullföljt bygget av den.

Fortfarande grymt impad av ditt spel!



Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
to blow is your shit

riktigt djävla säkert lirat hm
gillar gunget o tonen i låten lite sång bara så :)

tony
att leva är att dö


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Vilket bra ljud det blev i flöjten. Bäst låter nog de lägre tonerna.
och så har han lärt sig spela på 5 minuter också, imponerande :).
Mest imponerad är jag dock över din kreativitet. Varför har inte jag sådan energi och skapariver  :rolleyes:.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
to blow is your shit

riktigt djävla säkert lirat hm
gillar gunget o tonen i låten lite sång bara så :)

tony

Tony:
Jo blås är ju lite som munspel..fast fingrarna måste ju vara med också på ett hörn :)
Den här typen av flöjt har fasta toner med hålen stängda som man frambringar med olika tryck,ungefär som när man töjer toner på ett munspel - på utblås då.Så det är lite av samma grej.
Kul att du gillar det,funderat på en sak Tony,lite om gods tjocklekar och inner dimensioner på koppar rör..Vet att du är rörkrökare..
Jag drar ett pm om det..
Kanske förlänger jag denna med sång och spelar om flöjten när jag har byggt en som stämmer på de höga tonerna,den här surar en hel del på de högre..Men kul bygge i vart fall,roligt också att instrumentet passade mig.

Tack för kommentaren,den värmde gott.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Vilket bra ljud det blev i flöjten. Bäst låter nog de lägre tonerna.
och så har han lärt sig spela på 5 minuter också, imponerande :).
Mest imponerad är jag dock över din kreativitet. Varför har inte jag sådan energi och skapariver  :rolleyes:.

Staffan:

Hej Kompis.
Jo jag hade bara bristfällig info om hålens placering,samt en usel borr/skruvdragare modell mega klumpig.Egentligen så skall det vara sex hål på en sån här flöjt.Men jag tog för grov innerdiameter så flöjten blev 650mm lång i C stämning.Vilket gjorde att hålen fick för stort avstånd från varandra..Fingrarna ville inte räcka till.Helt sonika så skippade jag det första och det sista hålet.Dom nedre hålen som genererar de låga tonerna sitter på rätt ställe.Det är det översta hålet som sitter fel..Håller på med en exakt likadan där jag skall flytta det översta hålet lite,förmodligen uppåt för att nå de rätta tonerna.Man hör tydligt hur jag försöker pressa upp de sista tonerna till rätt tonhöjd,men det går liksom inte..Vidare så skall jag bygga en av metall,för att få en annan klang i flöjten.Den låter lite "plastig" på vissa toner..Fast några av de sura tonerna beror nog också på flöjtisten.. :)
Lirade väl cirkus en timme på den,mest för att få in i huvudet/fingrarna var tonerna låg, innan jag tröck på rec..Med tanke på det så är jag nöjd,nu har jag nån timme till - väntar bara på jag skapar den perfekta flöjten - då skall jag korta av och lira om stycket och kasta in lite sång i låten..

Bygget av flöjten var mycket enkelt,håltagningen lite marigare..Jag är ju en sån här som vill lära mig saker hela tiden,sen är jag rätt tjurig också - och det behövs om det skall bli bra.. :)
Testa och bygg en du också,materialet till 6-7 flöjter gick loss på 40:- spänn!
Den här har innerdiameter 16,7 exakt,samt 21 mm som ytter diameter..

Borrfluga,rund rasp,sax,bågfil,vass hobbykniv,8mm borr,märkpenna tja det är allt som behövs.
Det finns en länk här på KR till youtube,som visar hur allt går till..Mycket enkelt som sagt.

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 10.04.2008, 23:55:03 by Harmonica mike »


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tjena!

Låter ju fint det här! Imponerande flöjtspel efter såpass lite träning. Väldigt snygga drillar du får till!
Ljudet i flöjten var helt klart över förväntan, låter ju kalas! Någon ton som surar lite som du skrev men tycker inte det stör något.

Ha det!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena!

Låter ju fint det här! Imponerande flöjtspel efter såpass lite träning. Väldigt snygga drillar du får till!
Ljudet i flöjten var helt klart över förväntan, låter ju kalas! Någon ton som surar lite som du skrev men tycker inte det stör något.

Ha det!

Max:
Botten tonerna låter klart bäst.Det surar lite på några av dom höga,men jag är lösningen på spåren..Lite korrigering på dom övre två hålen så har jag en fungerande flöjt.Några av dom falska tonerna beror också på mig,jag är rätt färsk som "flöjtist"... :)
Ett väldigt energikrävande instrument dock,det går åt fruktansvärt med luft för att frambringa de höga tonerna.Vilket gör att det bara blir korta fraser innan det är dags att andas..

Det glädjer mig att du tyckte om mitt första stapplande försök till övertonsflöjt  lir :)

Thanx mate!

Mvh
Micael


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
jaha, vad ska jag säga om detta då. Det första som kom upp när jag lyssnade på låten var en bild på Loffe Karlsson som hysteriskt springer omkring i en Svensk B-film från 60-70-talet ;). Behållningen i detta alster är faktiskt flöjten och dess skärande toner, det låter nästan som den skäller på dig Mike. Den börjar lugnt och fridfullt sen säger den "för fan Mike kom igen nu, skärp dig" för att återigen lugna ner sig, trött men ändå hyffsat nöjd. :)








Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 :blink:


jävlar vad det svänger!  :o helt sjukt bra sound också i elröret!

kan faktiskt inte annat än bara säga at jag är impad. blås-mannen :)

inte helt ovanlig komment från mig, men jag skulle gärna ha en slamrig elektronisk bakgrund till detta  :lol:

kan du klistra in länken här?


skitbra mike:)



https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Kul låt!

Men är den inte lite "basig"?
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
:blink:


jävlar vad det svänger!  :o helt sjukt bra sound också i elröret!

kan faktiskt inte annat än bara säga at jag är impad. blås-mannen :)

inte helt ovanlig komment från mig, men jag skulle gärna ha en slamrig elektronisk bakgrund till detta  :lol:

kan du klistra in länken här?


skitbra mike:)





Joru kompis,det vart lite drag i denna,korsdrag.. :P Flöjten har lite att önska på några toner,man det ger sig nog..Byggt en idag av ett kopparör,A stämd - förmodligen den bästa jag gjort! Det blev ett helt annat sound med ett metallrör..Det låter mera tvärflöjt nu..
Visst får du hamra på till denna,jag kan köra en mp3:a  ...Funderar på att kapa lite på flöjtliret och slänga in lite sång,när pipan är i ordning..

Kul att du gillar det :D

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kul låt!

Men är den inte lite "basig"?

Japp Fredrik,du har helt rätt.Hammond liret ligger och stör en hel del på de låga tonerna,samt basen oooar en del..Jag gjorde inga kvalifiserade mix jobb på denna,tänkte att ni skulle få höra hur min nybyggda övertonsflöjt låter..Låten som helhet,sång skall in och så lirar jag om flöjten när jag har en som stämmer..
Mixar allt från skratsch sedan..
Tack för att du tyckte att den var kul.. :)

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
jaha, vad ska jag säga om detta då. Det första som kom upp när jag lyssnade på låten var en bild på Loffe Karlsson som hysteriskt springer omkring i en Svensk B-film från 60-70-talet ;). Behållningen i detta alster är faktiskt flöjten och dess skärande toner, det låter nästan som den skäller på dig Mike. Den börjar lugnt och fridfullt sen säger den "för fan Mike kom igen nu, skärp dig" för att återigen lugna ner sig, trött men ändå hyffsat nöjd. :)








Tjabba Obba.

Kul bild du målade upp  :D Skitkul med nya instrument,denna låter lite plastigt tycker jag nu efter att ha byggt 2st av koppar rör! Vilket sound det blev i dom,ganska nära tvärflöjts ljudet..Själva liret på flöjten är ju bara spontana fraseringar utan struktur,det surar också en hel del.Kul att du tyckte flöjten var bäst på hela stycket,jag håller med om det.

Tack för roliga bilder till mitt lir :)

Mvh
Micael


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej!
Det här är ju helt fantastiskt! Och du har byggt flöjten själv!?
Den låter ju helskön   :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Cool flöjt! Verkar t o m stämd ;)

Brukar ju gilla dina låtar, du har känsla för att fånga intresset minst sagt med dina alster och det är kanske inte så vanligt, även när man kanske helst hade velat lyssna på det som bakgrund. Den där flöjten, och att du byggt den, lyfter hela alltet. Utan att ha koll på flöjtbyggeri särskilt noga, så är det välgenomtänkt (?) eller välimproviserat snabba noter flöjt och kul att lyssna på. Du har alltså inte bara hantverksskicklighet, utan det låter HM! :) Alltid kul när man kan skilja låtskaparna från varandra. Ibland har det låtit lite som nåt standardregelverk du följt, tänker mest på två tidigare låtar. De var iofs också helt ok, den ena lät rolf t o m.
Iofs är regler lite av grejen, samtidigt som man skall vara nyskapande.  :wacko: Svårt att balansera kanske, låten är nog lite väl standard i botten (som du själv säger) för att vara nytänkande, men man vet ju vad som funkar.
Jag tycker om denna låt, hade kunnat köpa skivan helt klart! Och kul att du behärskar både blues, soul, country mm på ett proffsigt sätt ;)

/Skriver på

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Bäst att plocka bort mina fylldilleskriverier :P
« Senast ändrad: 13.04.2008, 15:00:06 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
"aboutiarallaa, ljudkortet, kan bli abourteed bleed colurted....come one bleeddeeeee,"..... :o :o :o

Detta  är klar fyllandssvenska och översatt betydrer det att jag är utan ljudkort för tillfället :)


h.   johan
« Senast ändrad: 13.04.2008, 15:09:25 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
EMU!
Thankxs! for all,.... :)


Tackade Emu, men tydligen i fel tråd,
där ser man att whisky inte alltid gör mig klokare och fixare! :D


Sorry HM för mitt rådderi här i din tråd, försöker bättra mig :rolleyes:
Återkommer med lyssning bara jag får mitt ljudkort tillbaka


h.  johan

« Senast ändrad: 13.04.2008, 15:05:18 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej!
Det här är ju helt fantastiskt! Och du har byggt flöjten själv!?
Den låter ju helskön   :D

Plinka:
Jo jag har byggt flöjten av ett el-rör.Hittade en länk till bygget på youtube här på KR..Relativt lätt bygge och mycket roligt.
Dina varma ord värmde mig gott,mycket kul att du gillade det :)

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Story about aboutiaRALALLAA........
new quitarallaa whith everey rallallaa,.............

why about rallleyrallaa......

bh.  johan   :)

inget ljudkort aboutarallaa.......come on willbserryone..

Johan min kompis:
Lite svårtytt..Men jag förstår..Whiskey är gott :lol: Kul att höra vad du tyckte,skriv gärna en rad när "dimman" skingrats.. :D

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Cool flöjt! Verkar t o m stämd ;)

Brukar ju gilla dina låtar, du har känsla för att fånga intresset minst sagt med dina alster och det är kanske inte så vanligt, även när man kanske helst hade velat lyssna på det som bakgrund. Den där flöjten, och att du byggt den, lyfter hela alltet. Utan att ha koll på flöjtbyggeri särskilt noga, så är det välgenomtänkt (?) eller välimproviserat snabba noter flöjt och kul att lyssna på. Du har alltså inte bara hantverksskicklighet, utan det låter HM! :) Alltid kul när man kan skilja låtskaparna från varandra. Ibland har det låtit lite som nåt standardregelverk du följt, tänker mest på två tidigare låtar. De var iofs också helt ok, den ena lät rolf t o m.
Iofs är regler lite av grejen, samtidigt som man skall vara nyskapande.  :wacko: Svårt att balansera kanske, låten är nog lite väl standard i botten (som du själv säger) för att vara nytänkande, men man vet ju vad som funkar.
Jag tycker om denna låt, hade kunnat köpa skivan helt klart! Och kul att du behärskar både blues, soul, country mm på ett proffsigt sätt ;)

/Skriver på



Hej Per.
Flöjten ja,några toner surar lite på dom högsta.Många av dom beror också på "flöjtisten",alldeles färsk i den branschen.Grejen med såna här flöjter,dom är väldigt energi krävande.Det kostar oerhört med luft för att få ljud på dom höga tonerna,vilket gör att det bara blir korta fraser.Rytm och toner sitter ju mellan öronen,det är ju du ett levande exempel på  :wub:  Aldrig lirat flöjt tidigare,så med tanke på det så är jag rätt nöjd..Tränat lite mer nu,och byggt 2 st av koppar rör.Det blev ett helt annat sound i dom,det plastiga soundet är som bortblåst.. :D Stämde dom i A,och G så dom funkar inte till denna låt,men jag skall lägga in ett lir i nån annan låt..Måste bara hitta på ett bra sätt att märka upp hålen på,borrar man fel så är det bara att kasta flöjten - och koppar rör är ju lite dyrare samt mera svårjobbade..

Mycket kul att du gillade det Per,jag är lite av en uppfinnar jocke,som vill lära mig saker hela tiden.
På nån vecka så skall du få höra hur koppar rören låter..Tills dess,häng in dere mate.
Du behöver inte köpa skivan,bara att dra ned den här.. :)
Jag skall ta denna på en mix runda,och lägga på sång/skifta ackord etc..,samt korta av flöjt liret lite..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lördag kväll alltså..  :rolleyes:

Japp Memphis,och nu är det söndag morgon..huga!  :lol: :P

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Hej Per.
Flöjten ja,några toner surar lite på dom högsta.

Ja sant, ett litet skärande ljud ibland. På nåt sätt passar det dock låtens stämning nästan, lite dissonanser som i filmen om en hektisk dag i en New York-bos liv, med rusningstrafik och allt. Men jag lovar att jag nog tycker om den tonsäkra verren också ;)

Citera
Mycket kul att du gillade det Per,jag är lite av en uppfinnar jocke,som vill lära mig saker hela tiden.
På nån vecka så skall du få höra hur koppar rören låter..Tills dess,häng in dere mate.
Du behöver inte köpa skivan,bara att dra ned den här.. :)
Jag skall ta denna på en mix runda,och lägga på sång/skifta ackord etc..,samt korta av flöjt liret lite..

Kul med projekt! Ser fram emot de nya flöjterna, även om jag verkligen gillade flöjtens "dominanta" ställning i denna. Ett av mina projekt som har med din flöjt att göra är att jag läst en del musikhistoria i dagarna, 1500-talet och och litegrann ålderdomlig musikteori i samband med det (bara kollat runt, tänker inte börja skriva kyrklig körmusik ännu så lönge ;). Tycker det är intressant med gamla instrument, och flöjt är väl bland det äldsta. Man har väl hittat rör med hål på, i hur gamla gravar som helst runt om i världen. Dock dålig koll, men om du eller nån vet så slipper jag kolla runt på wikipedia. ;)

En gissning är ju att sång/vissling och perkussion kom allra först.

https://soundcloud.com/user7789882