Kontrollrummet

karl - Song to the frozen people

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
LÅTNAMN:Song to the frozen people
ARTIST/GRUPP:karl / Sara Dahlgren
GENRE:Alternative pop
LÅTLÄNGD:3:27
KOMPOSITÖR:karl / Sara
PRODUCENT:karl / Sara
EV. MEDVERKANDE:karl / Sara
INSPELNINGSÅR:2008
FORMAT: mp3
LÄNK:Song to the frozen people
En låt som jag gjorde grunden på men som blev en helt annan låt när Sara fick free hands till att mejsla ut sångmelodin...upplever den som färdig men det har jag gjort med andra låtar förut och det visar sig efter kritik här så fanns det kvar att göra så....tar gärna emot konstruktiv kritik

Allt gott / karl

« Senast ändrad: 10.04.2008, 09:38:18 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Väldigt välgjord och mysigt prod. Låten och effekterna kring den är behagligta att lyssna på. Även sånginsatsen är väldigt bra, trevligt och som sagt behagligt att lyssna på.
Ang. låten så sätter den inga ljupa spår i mig iaf. ganska slätstruken och händelsefattig. Samma stuk men bättre låt så j/#&T¤....

 


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx oBBa för dina öron och kul att du tycker prodden är välgjord, det tillhör inte min vana men tror det betalar sig om man lägger ner lite mer jobb på grejorna...upptäckte dock en grej som jag ska åtgärda imorgon..inget stort men ändå....tack igen..

Altt gott /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Oj, den här gillade jag! Har inte lyssnat på låtar på ett tag igen, tog slumpmässigt den här och det blev ju bingo! Skön låt och Sara var ju helproffsig, sjunger skitbra! Sådär vill jag också kunna sjunga  :angry:  :D Ett nöje att lyssna på!

Den här låten får gå flera varv, så blir det! Jag har ingen konstruktiv kritik alls, bara beröm  :)




http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Detta är nog det mest välproducerade som jag har hört från dig hittills.
Redan innan din sång kommer in så hör man att det är en Karllåt.
Låten känns modern men ändå med rötter i nån slags Genesis-Yes tradition.
Har faktiskt inget negativt eller särskilt konstruktivt att säga. Hoppas att du ser det som något positivt.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Åsa för dina öron och kul att du gillar...Ja hon sjunger ju kalas och det var hon som ville sjunga duett med mig så visst blir man smickrad....du kan ju lyssna mer på hennes hemsida som är www.saradahlgren.se   riktigt bra röst...har en grej att fixa till och gör det imorgon och lågger upp den nya här också...tack igen.../  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
tnx Åsa för dina öron och kul att du gillar...Ja hon sjunger ju kalas och det var hon som ville sjunga duett med mig så visst blir man smickrad....du kan ju lyssna mer på hennes hemsida som är www.saradahlgren.se   riktigt bra röst...har en grej att fixa till och gör det imorgon och lågger upp den nya här också...tack igen.../  karl

aha! Då förstår jag att det låter proffsigt, det ÄR ju ett proffs  :D Mkt duktig är hon!! Har kollat hennes sidor nu!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Detta låter ju jättebra!
Mysig låt och bra driv i sången. Era röster låter bra ihop
Jag har inget konstruktivt att säga så det får bli 'good ol fashioned'
ryggdunkning. Bra jobbat Karl!


jay thomas

  • Gäst
Ännu en ryggdunk!  :)

Otroligt bra produktion, där allt samsas om utrymmet. MTV nästa?


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Detta är nog det mest välproducerade som jag har hört från dig hittills.
Redan innan din sång kommer in så hör man att det är en Karllåt.
Låten känns modern men ändå med rötter i nån slags Genesis-Yes tradition.
Har faktiskt inget negativt eller särskilt konstruktivt att säga. Hoppas att du ser det som något positivt.
 :P
Tack martin för dina öron...ja du har ju hört det mesta från mig eller iaf sen en tid tillbaka...kul att du tycker det låter OK och att det hörs att det är jag....kul att du nämner Genesis och Yes, två gamla band som jag lyssnar på än i dag....tnx /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Stolle...tackar för dunken och hoppas den är ärligt menad...det börjar annars bli värre än Myspace...however kul att du tycker rösterna funkar tillsammans...tnx igen... /  karl  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Det kanske är värre än Myspace  <_< B) måste man inte vara 20 för MTV...nää tror inte det ...men kul att du tycker prodden är bra..det är jag inte bortskämd med....tackar för dunken
btw....ny mix ligger uppe nu ,lite vidare, lite luftigare....
Allt gott /  karl


Ännu en ryggdunk!  :)

Otroligt bra produktion, där allt samsas om utrymmet. MTV nästa?
« Senast ändrad: 09.04.2008, 21:39:34 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Karl.
GRYM låt! Mycket grym sånginsats av Sara.Hon ligger liite högt i volym i början,och stuntals under låten där hon sjunger själv.Lite svårare för delayet på Sara,det gör att det grötar lite..Automatisera det istället som en effekt i slutet på sångfraserna istället för att det ligger nästan hela tiden..Möjligen hade jag petat in ett rumsreverb på mastern för att "svulsta" till det hela en aning..Smaksak dock,annars så tycker jag att du har fått till en riktigt bra mix.Guran hade jag höjt lite,så att den sitter lika skönt som i början av låten..Liret sitter grymt,och din stämsång - Kanon!

Jag tycker att detta är det bästa jag hört från dig Karl,,och med verklig potencial! Lite puts i mixen,sedan så..är det bara att lansera låten!!

Tack för att jag fick ta del av detta..

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack för lyssningen...absolut du har rätt...liite för högt ska se över det...automatiseringar har jag nyss lärt mig och ska jobba mer med det på något "projekt" för att få kontroll på dom sakerna, verkar vara ett bra sätt att jobba på ist för att processa hela spår som jag hitintills gjort...ja man lär sig alltid något nytt....du är uppmärksam då jag faktiskt inte har ett enda reverb i låten och tycker om närheten som jag ofta rattar bort när jag börjar lägga reverb på mastern...får se där...

Kul att du tycker det är det bästa du hört från mig och det är nog inte min förtjänst utan Sara's för utan hennes sångmelodier skulle det ha blivit en lagomlåt och en i mängden....så visst är det kul med collab:s då man alltid annars sitter och bollar med sig själv...det händer alltid något när man börjar bolla med andra....tnx / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej igen Karl.
Det finns en genväg med delayet som är ganska enkel..Dubba sara:s lead spår.Kapa bort allt utom slut fraserna i varje sång del på dubben,lägg delayet på det spåret,funkar kanon!
Då får du full kontroll i mixen och kan greja lite med leaden reverb/delay mässigt..Men det kanske du redan visste,jag brukar göra så när jag använder delay men det är mycket sällan..
Visst,torrt som du har det nu funkar också bra,men jag är ju en sån där reverb snubbe som alltid lägger ett på mastern för att gifta ihop hela alstret rumsmässigt..Med fördel så kan man ha 2 olika på mastern,ett för rummet och ett för hänget..

Allt går ju att fixa i mastringen,nåja inte riktigt allt - men lite reverb där skulle göra susen tror jag..utan att ha hört det..

Mixa på.

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
I will.... B)
Hej igen Karl.
Det finns en genväg med delayet som är ganska enkel..Dubba sara:s lead spår.Kapa bort allt utom slut fraserna i varje sång del på dubben,lägg delayet på det spåret,funkar kanon!
Då får du full kontroll i mixen och kan greja lite med leaden reverb/delay mässigt..Men det kanske du redan visste,jag brukar göra så när jag använder delay men det är mycket sällan..
Visst,torrt som du har det nu funkar också bra,men jag är ju en sån där reverb snubbe som alltid lägger ett på mastern för att gifta ihop hela alstret rumsmässigt..Med fördel så kan man ha 2 olika på mastern,ett för rummet och ett för hänget..

Allt går ju att fixa i mastringen,nåja inte riktigt allt - men lite reverb där skulle göra susen tror jag..utan att ha hört det..

Mixa på.

Mvh
Micael
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ursäkta..men jag trodde ett tag att jag lyssnade på Metropol..så färdigt låter det i mina öron ;)

Välproducerat, snygg sång, lekfullt!

Det är bara pressningen kvar ju.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tack Maria för dina öron...ja, det vore något...men tror inte den kommer hamna där...kul att du tycker det finns lekfullhet kvar trots att man hållit på ett tag med den....tnx igen

Allt gott /  karl
Ursäkta..men jag trodde ett tag att jag lyssnade på Metropol..så färdigt låter det i mina öron ;)

Välproducerat, snygg sång, lekfullt!

Det är bara pressningen kvar ju.

/Marr
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tyckte sången låg lite utanpå i början men det funkar bättre när din röst kommer in.
Partiet 045-055 skitsnyggt.
Snyggt sjunget uppenbart. Sköna melodier fast på något sätt blir den lite jämn. Kanske skulle du totalt bryta lunket på något ställe med något helt annat.
Bra är det ju :)
www.myspace.com/staffanjonsson



Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Stajo....kändes svårt att komma på ytterligare ett tema ( försökte) men ist blev det typ bara vers och brygga och beroende hur man ser det så saknar den en egentlig refräng...men som sagt det var svårt nog att få ihop den men det kan nog bidra till att den blir lite "slät" kul att du gillar "bryggan"   /  karl

1up...Ja, vilken låt?  B) hoppas det är liktydigt med att du gillar  :unsure: :huh: :rolleyes: ;)

Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
inte en av dina bättre låtar tycker jag. Däremot är det en jättebra pruduktion! jag tycker du och sara sjugner fantastiskt (ett av dina bättre sångspår tror jag?) och ni låter riktigt bra ihop.

snyggt proddat...ibland rä det värt att ta de där extra timmarna o fippla och vrida och vända på allt!

 B)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tnx EMU...jag ska nog skruva lika mycket på nya prylar i fortsättningen.... :// karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej!
Det här var snyggt producerat och en jätteskön låt! Snygg sång med!
Plinkar på en låt...


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Skriver utan att tjuvläsa vad de andra skrivit, så ursäkta om jag feedbackar redan feedbakade saker :P

Bas och trumma måste komma fram, speciellt bas. Sången är väldigt dominant, och det gillar jag iofs, men den kanske skulle bak några snäpp?

Bra låt och kalassång. Arrangemanget gillar jag också, men tror det skulle bli bättre med tydligare rytm (dvs högre bas och på vissa ställen trumma, eller kanske lite subbas i baskaggen eller så för att krydda till det)
Är kanske liiiite skeptisk till det konstanta gitarrdrillandet, tror låten skulle vinna på att dämpa den biten lite och lägga lite mer fokus på gunget.

Nu tjuvkikar jag på vad de andra skrivit... nä det blev visst inte så mycket upprepning ändå.. förutom att jag upprepade mig själv då :)
blargh


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Verkar vara mest beröm så inte läst svaren så noga.

Produktionen känns ok, tjejsången jättetrevlig och passar bra in, killsången är också helt ok. Det är alltså "sara" som gjort/"komponerat" sångmelodin? Tycker isåfall ni skall ha fler samarbeten :), får väl säga också att du ju är en skicklig låtskrivare också ;), men resten sticker inte ut denna gång som det gjort förr i mina öron. Känns nästan som du kan skippa vissa av grejerna, t ex utropen utan att låten blir sämre eller bättre. (Alltså inte någon kritik egentligen, men jag förväntar mig väl enormt grymma idéer när du lägger upp en låt ;) Kanske behöver jag lyssna ett par gånger till, för att det skall funka. (Så blir det väl när man inte lyssnat på radio eller pop/rock, bara kr och typ tysk opera av okänd anledning, i nån månad ;).

Min kommentar är alltså kanske noll värd, men fick säga att låten är helt ok, och kanske t o m växer. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Plinka...tack för dina öron och kul att du tycker det är en skön låt...tnx

Fidden....ett återkommande problem med mina monitorer, försöker hålla tillbaka basen för att inte få för mycket i slutänden...funderar på att skaffa en sub-bas som komplement...sången har vi jobbat med och inte nöjt oss med en halvbra tagning eller jag iaf...Sara's tagningar var nog klockrena hela tiden....kul att du tycker om låten...tnx

Dividend....försöker själv att lyssna och skriva utan att läsa först för att inte ha en förutfattad mening...precis, Sara gjorde sångmelodin på min grund, jag hade skickat över en version med min sång som hon kunde köpa eller förkasta och valde det senare och gjorde en helt egen sångmelodi och då förstod jag att man kör ganska mycket i samma gamla spår...så det kändes fräschare på något sätt...
shit får nästan prestationsångest av "
men jag förväntar mig väl enormt grymma idéer när du lägger upp en låt ;)
att collab:orera är ju att kompromissa med materialet och man får ibland "stå över" sin egen känsla och det är inte alltid man klarar av det och då går collab:et i stöpet men att alltid sitta med sina idéer och bara göra som man själv vill blir enahanda i längden också...nästa låt dock blir en helt egen...tnx /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
låter nice det här
lite låg outputt men det var inget bekymmer det var bara höja volymen  :)
bra jobbat.
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ja...jag ska panna ut lite grejer och höja output:en..../  tack för lyssning  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Tjena Karl!
Förbaskat bra prod och låt! Har ju hört både dig och Sara på varsina håll innan och rösterna gifter sig verkligen bra. Jag tycker du ska minska delayet på Saras sång - det är fasen enda anmärkningen jag har...lägg upp den på AE nu så jag kan sätta ett riktigt betyg :)

Edit: Sara hade den ju på sin sida.....recen klar :)
« Senast ändrad: 20.04.2008, 15:42:44 by Bengan_gbg »
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx för lyssningen Bengan...det värmer att du tycker rösterna funkar tillsammans...hennes delay var redan där när jag fick dom och det kanske är aningen för mycket som du säger Hm snackade om automatiseringar och det hade väl varit på sin plats om dom varit clean:a när jag fick dom...får se längre fram om vi rotar i den igen...tnx /  karl och tack för tian  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Jösses, lät helt kanon. :) Delay-effekten på rösten gav ett proffsigt intryck. Väldigt bra ljudkvalité.

Mvh

Memphis


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
thanks memphis för dina öron...smaken är som baken...en del gillar delay:et en del inte...men kul att du gillade  B) / karl
Jösses, lät helt kanon. :) Delay-effekten på rösten gav ett proffsigt intryck. Väldigt bra ljudkvalité.

Mvh

Memphis
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Hej!

Vilken bra låt!
Snyggt producerat och bra sånginsatser. Jag tycker delayet på sången är ganska schysst, passar in på något sätt.
Smakfullt arrat, bra jobbat båda två!