Kontrollrummet

Rekommendation av mick för uppmickning av gitarrförstärkare?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Nu då jag har byggt min högtalarlåda klart, skulle jag uppskatta tips om vilka mikrofoner jag skall använda. Jag tänker alltid micka med 2 mikrofoner, för att uppnå ett bredare sound. Jag är ute efter karaktär, som inte kostar för mycket.

SM57 är given. Men utöver det då?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Bandmik kanske?
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag skulle också säga bandmick, eller en liten småmembranskonding, det kan vara kul att blanda in ibland.
Kommer du montera fast mickarna i lådan?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Kombinera närmickningen med SM57:an med att sätta nån stormembranare en bit ifrån. Eller nån annan konding som återger hela spektrat bättre.
Alt kan en närmickad MD421 vara bra, speciellt om du har två högtalare.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Jag skulle nog också föreslå en bandmikrofon som komplement till 57'an.
Den jag har är rakt igenom passiv vilket ger en behaglig, nästan "elastisk" diskant där 57'an kan låta lite stickig.
 
Enl mina begränsade erfarenheter av bandmikar låter de dock bäst en liten bit ifrån högtalaren då de har en ganska rejäl proximityeffekt, vilket din dämplåda kanske inte har plats för.
Det går ju i och för sig att highpassa bort oönskad bas.

Bandmikrofon + 57'a eller (MD-441) is the shit.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Problemet med en bandmick i en låda är ju att den kommer ta upp en massa reflektioner bakifrån (eftersom det är en 8) så du får se till att dämpa rejält och pröva om det låter som du vill.



Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Problemet med flera mikar är ju fasfelsproblem, men det går ju att pilla till efteråt.
Själv kör jag med en SM7 och är helnöjd med den.
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Det gäller bara att hitta ett trevligt fasförhållande mellan dem och om man har öron så brukar det inte vara svårt.
Jag brukar micka med två mickar, men det slutar oftast med att jag använder en av dem, eller har extremt lite av den ena.


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jag har nästan alltid två mickar och det slutar oftast med att jag avänder dem 40/60 ungefär. En rakt in (60%) och en i 45 graders vinkel (40%). Oftast är det en 421 rakt in och en 57a på snedden.

Det är väl ganska standard?
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Bandmick tänkte jag också för det första, men testa även sennheisers e906 den funkade asbra senast jag blandade med en 57a.
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad tsmalmbe

OK, skall kolla lite priser och så. Vill inte kasta bort 500€ på en mic som möjligen inte alls fungerar i min specifika låda. Boxen som sådan är ju en begränsning jag inte kan/vill komma ifrån.

Hur mycket skiljer sig SM58:an på riktigt från SM57:an? Har hört sägas att SM58 = SM57 + vindskydd. Hur falskt är det påståendet?

På tal om bandmick, något speciellt märke/modell värt att kolla? Jag har aldrig använt bandmick, så det är helt nytt för mig.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Kommer du montera fast mickarna i lådan?

De monteras fast, på svannackar, så man kommer att kunna ställa dom till en del.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Citera
På tal om bandmick, något speciellt märke/modell värt att kolla? Jag har aldrig använt bandmick, så det är helt nytt för mig.

Den här ligger nog garanterat en bra bit över din budget men det är den enda bandmikrofonen jag testat på gitarrstärkare och vilket jävla resultat sen!!! Har man pengarna är det bara att köpa, annars testa de billga bandmikarna som finns på öppet köp och testa alla i A/B så kommer du ju hitta din favorit.

Det Royer-micken gav va ett sånt jävulsk kött i ljudet, det kombinerat med SM57:ans bett är hur bra som helst.
Testet gjordes på en helt vanlig marshall Valvestate 40W kombo och ljudet man fick ur den med dessa två mikar va hur bra som helst!



BTW så kostar den c:a 13.000:- så det är ingen budget mik direkt
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad tsmalmbe

Testet gjordes på en helt vanlig marshall Valvestate 40W kombo och ljudet man fick ur den med dessa två mikar va hur bra

Mmmm... problemet ligger ju i att jag har Mosfet, inte Valvestate i det här fallet. Men jag skall kolla upp lite av det som har rekommenderats och se över min setup.

Jag vill vara övertygad om att det blir bättre med uppmickning än line-in.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Testet gjordes på en helt vanlig marshall Valvestate 40W kombo och ljudet man fick ur den med dessa två mikar va hur bra

Mmmm... problemet ligger ju i att jag har Mosfet, inte Valvestate i det här fallet. Men jag skall kolla upp lite av det som har rekommenderats och se över min setup.

Jag vill vara övertygad om att det blir bättre med uppmickning än line-in.


Fast det va inte det som va den största poängen. Den stärkaren låter ju inte tokbra men ändå fick man ut ett så pass bra ljud ur den så att ingen skulle tro att det va en billig marshall :)
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Ett annat alternativ är att komplettera med en rundtagande mick. Då slipper du proximityeffekten. Jag använder ibland MD21 på stärkare.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Nu har jag lekt med en SM58 utan skydd och en Audix D3. Det låter bra. Överraskande bra. Men med "halvclean" får jag nu och då illanda dist i signalkedjan.

Vad tror ni om tanken att lägga i en DIY subkick i lådan för att få tag på det där lägsta oomph:en?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Det låter inte så bra tycker jag. Eller om själva idén vet jag inte om den är varken bu eller bä. Jag tycker dock att du absolut borde få thump nog med vanliga dynamiska mickar. Att ha innehåll under 100hz på en gura känns jävligt overkill ändå tycker jag.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad tsmalmbe

Och du anser det vara en förkastlig tanke även om jag skulle vilja köra basen genom lådan?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Och du anser det vara en förkastlig tanke även om jag skulle vilja köra basen genom lådan?


Nä, om du ska köra bas genom lådan tycker jag absolut att du ska pröva!
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Ja, jag tänkte prova att spela bas genom min JCM900, och ut genom lådan. Vet inte vad det blir, får nog dra en line  också har jag på känn. Men crunch och edge får jag nog, nu fattas liksom basen i basen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Om du ska både line'a och micka upp behöver du nog ingen submikrofon. Subbas får du ju från linesignalen, komplettera bara med mid-crunchen från en 57'a så har du ju ett färdigt basljud. Delningsfiltrerat och klart.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
En akg 414 kanske? har jag testat med framgång, den kan du använda till mycke annat också.
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...